https://blog.ir/panel/a-ghannadian/template_edit/current

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

خدا را رحمی ای مُنعم که درویش سر کویت + دری دیگر نمی‌داند رهی دیگر نمی‌گیرد

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

خدا را رحمی ای مُنعم که درویش سر کویت + دری دیگر نمی‌داند رهی دیگر نمی‌گیرد

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

........... بسم الله الرحمن الرحیم ...........

این جــا کلبــۀ کـــلام و رشـحات قـلمی من است. روزنگاشتــه‌های این جــا نوعاً کوتاه و مختصـر است که گـهـــگاهی رنگ دیانت بـه خــــود می‌گــیرد، گــــاهی با بـوی سیاست عجـین می‌شود، گــاهی بـه مسائل تربیتی و رخــدادهای زنــدگی می‌پردازد، گــاهی با حس و حال خـانواده و سبک زندگیِ مؤمنانه می‌درخشـد و در پـاره‌ای اوقـات نیـز با الفـاظ شاعرانه به وادی ادب و هنر اصیل این مـرز و بوم ورود می‌کند...
یادداشت‌ هـای این وبـلاگ گــاهی با طعــم واژه‌هایی از جنس سپیده و سحر می‌آمیزد. گاهی با صبغــۀ فـرهـنگ و اخـلاق نگاشتــه می‌شود و گـــاهـی نیــز با تیـشۀ عـقـــل و اندیشه، ریشه‌های جـهل و خرافه را هــدف می‌گیرد
نویسنده این وبلاگ خود را مدیون شهیدانی می‌داند کـه در روزهای عسرت و گــلولــه و خون مردانه جنگیدند و از حریت و استقلال و آزادی کـشور حـراست کـردند. از ایـن جـهت تـلاش دارد تا از تجـلیــل و نکــوداشت یـاد و حماسۀ آن‌ها نیز غفلت نورزد و هـر از گاهی با قـــلم صـداقت و مـهر، یاد و نام و خــاطرۀ شهامت و اخلاصشان را زینت‌افـزای صفحات این وبـلاگ کـند. باشد تا یادشان جاودانـه و راهشان ماندگار شود.
هــیـچ یــک از سیـاهــه‌ هــای ایـن وبــلاگ، کـپی‌پـیست نیست. امـــا کـپی بـــرداری از مــــطالب ایـن‌جــــا با ذکــــر مـنبــع و آدرس بــلامـانـع است...
پیشنهادها و نـقـدهــای منصفـانۀ دوستان و کاربـران عـزیز را پذیرایم،
از کامنت‌های چالشی و پرسشی عزیزان استقبال می‌کنم. ولی با عرض پوزش از پاسخ بـه کامنت‌هـای ناشناس معذورم. به کامنت‌های بدون آدرس هم در صورتی که آشنا نباشند پاسخ داده نخواهد شد.

چهارشنبه, ۱۴ مهر ۱۴۰۰، ۱۲:۲۱ ق.ظ

مقدمه ای برای نوشتن از اربعین

چون ابلهان، ننگ ملامت ماند بر ما

تاوان این خون تا قیامت ماند بر ما...

 

مختصر امام شناسی را در حد بعضی از مفاهیم زیارت جامعه مرهون نام و یاد عارف معروف «مرحوم علی اکبر معلم دامغانی» می‌دانم که در نوجوانی فقط اسمش را شنیده بودم و هرگز او را ندیدم و صدایش را نشنیدم. اما بعد از وفاتش بارها بر مزارش رفتم و برایش فاتحه‌خوانی کردم.

آغاز این معرفت، با خوابی شروع شد که تمام صحنه‌ها و گفتگوهای آن خواب، بی کم و کاست فردا و پس فردایش برایم اتفاق افتاد و نتیجه‌اش شد آن‌چه که تصورش را هم نمی‌کردم. ماجرای این خواب البته کمی طولانی است که شرح آن مجال دیگری را می‌طلبد.

از آن موقع تا الآن، نجف و کربلا و کاظمین و سامرا و مشهدالرضا را هیچ وقت بدون اشک و آه و اشتیاق نرفتم و هیچ وقت به قصد گرفتن حاجت‌های مادی با ائمۀ اطهار درد و دل نکردم. همیشه یا به قصد خدمت رفتم یا به قصد زیارت و عرض ارادت و تجدید بیعت و  دعا برای سلامتی و ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه‌الشریف.

در سفر کربلا و مخصوصاً زیارت اربعین علاوه بر آن‌چه گفتم، تعهداتی هم برای خود قائلم و بر این تعهدات بسی پایبندم. مثل کم‌خوری، کم‌گویی، کم‌خوابی، پرهیز از شوخی و خنده و بذله‌گویی، پرهیز از راحت طلبی‌ها و بهانه‌جویی‌ها، دادن حق تقدم به دیگران، مسخره نکردن فرهنگ‌ها، عدم عیب‌جویی‌ها و جدال‌های بیهوده، درخواست هدایت و عاقبت بخیری برای دوست و همسایه و همکار، دعا برای بستگان و آشنایان و حق‌داران شناخته و ناشناخته و بالاخره دعای خیر برای دیگران و استفادۀ حد‌اکثری از فرصت‌ها و رخصت‌های سفر.

از نظر من حرم مطهر امامان شیعه، همیشه تبرک است، امامان ما همه باب الحوائج و صاحب کرامتند، هریک از امامان ما چه حاضر و چه غایب، مقام و مرتبت‌شان حتی از حضرات عیسی، موسی، نوح، ابراهیم، داود و سلیمان هم بالاتر است. زنده کردن مردگان، شفای بیماران، گره گشایی از گرفتاران، رفع نیاز از حاجتمندان و اطلاع از اسرار عالم، کمترین مقامی است که می‌شود برای ائمۀ اطهار علیهم‌السلام بر‌شمرد. اما محدود کردن مقام امامت به این کرامت‌ها و حاجت‌خواهی های حاصل از ناشکیبایی‌ها را جفا در حق آن‌ها می‌دانم.

ما امام معصوم را حجت خدا و واسطه فیض الهی به کل موجودات عالم می‌نامیم. ما امام را مظهر حق و حق محض می‌دانیم. امامان ما صاحب مقام عصمت و طهارتند و ما نفس کشیدن در دنیای بدون امام را جز مرگ و ننگ و عذاب نمی‌دانیم. برای ما امام «ﺍﻟﺴَّﺒَﺐُ ﺍﻟْﻤُﺘَّﺼِﻞُ ﺑَﯿْﻦَ ﺍﻟْﺄَﺭْﺽِ ﻭَ‌ﺍﻟﺴَّﻤﺎﺀ» است. به همین دلیل، همیشه خود را مدیون و بدهکار آن بزرگواران می‌دانم و هرچه غیر از اطاعت و ارادت در برابر آن‌ها را برای خود، خسران و در حق آن‌ها جفا می‌پندارم... و باز به همین دلیل است که غیبت امام زمان را دلیل بی لیاقتی خود و امثال خود می‌دانم و تلاش و مجاهدت و دعا برای فرج مولای وحید و طرید و شرید را بر ذمّۀ خود واجب عینی تلقی می‌کنم...

از این رو سفر اربعین، برای من هیچگاه نه جنبۀ سیاحتی دارد و نه جنبه هوس و جَو زدگی. اربعین سفر عشق و دلدادگی و دلباختگی است. اربعین همایشی قیام انگیز است همراه با عشق به اباعبدالله الحسین با هدف ظلم ستیزی و فریاد علیه استکبار و مستکبران عالم با هر رنگ و لعابی که باشند. اربعین فرصتی است برای زمینه‌سازی و گسترش عدالت‌خواهی در جهان توسط شیعیان و محبان راستین امام زمان عجل الله تعالی فرجه تا تشنگان حق و عدالت را برانگیزانند و دنیای پر از ظلم و جهل را مهیای ظهور منتقم خون حسین علیه‌السلام نمایند.

 

پ.ن:

  1. بیت از شاعر بزرگ انقلاب، علی معلم دامغانی مربوط به واقعۀ عظیم عاشوراست که با مفاهیمی بسیار سنگین اما پر مغز و جانسوز سروده شده و من مصرع اول این بیت را با عرض پوزش از ایشان تغییر داده ام.
  2. مرحوم علی اکبر معلم دامغانی عارف مشهور نیز، از دوستان صمیمی حضرت امام خمینی رحمة الله علیه و عموی آقای علی معلم دامغانی است.
  3. علی معلم  روی سنگ مزار عموی مرحومش، با شعری مخصوص و مختصر رابطۀ مکتبی و معرفتی ایشان را به زیبایی و به صورت منحصر به فرد بازگو کرده است.
  4. این پست نسبتاً طولانی مقدمه ای بود برای نوشتن چند یادداشت کوتاه از سفر اربعین امسال که ان شاءالله بعد از فرصتی کوتاه در سه چهار قسمت تقدیم حضورتون خواهم کرد.

+ مقدمات سفر اربعین امسال چه از مرزهای زمینی و چه از مرزهای هوایی آن‌قدر تلخ و آزار دهنده بود که ندیدم حتی یک نفر هم از این وضع ناراضی و عصبانی نباشد. کاش دولت آقای رئیسی در این زمینه با مردم روراست تر و مهربان تر رفتار می‌کرد...

نظرات  (۷)

۱۴ مهر ۰۰ ، ۱۵:۴۵ حاج‌خانوم ⠀

سلام علیکم و رحمه الله

زیارتتان قبول

هنیئا لکم

چقدر زاویه دیدتان درست است.

خدا توفیقاتتان را زیاد کند.

ملتمس دعا

پاسخ:
وعلیک السلام و رحمة الله.
ممنونم.

بر شما هم گوارا باد.
متشکرم از تصدیقتون. ان شاءالله همیشه برخط و در خط باشیم.
به روی چشم.
۱۴ مهر ۰۰ ، ۱۵:۴۶ ابراهیم طالبی دارابی دامنه

سلام جناب آقای مرآت

این برداشت شما از امامت معصومین علیهم السلام برداشت منطبق با تفسیر صاحب المیزان است. بله؛ امام ع انسان تا رفتن به مقصد راهبری می‌کند. بنده نیز در ناحیه‌ی مقدسه‌ی حائر حرم امام حسین (ع) نشستم و خاطرات نجف و کوفه و کربلا را نوشتم. بخش «کیستم؟» سایت آن جناب را خواندم. جقدر هم خوب می‌اندیشی. تفکر شما و اخلاقی که از خود در نوشته بر جای گذاشتی، برای من قابل احترام و ارزش‌نهادن است. درود فراوان دارم بر آن جناب.

پاسخ:
سلامٌ علی ابراهیم.

ممنونم که حوصله کردید و سیاهه های حقیر رو خواندید و متشکرم از مُهر تأییدتان البته کمی اغراق آمیز بود که میگذارم به حساب لطف شما.
بنده در موضوع امام شناسی علاوه بر المیزان بیشتر تحت تأثیر آموزه های مکتوب امام خمینی ره و مباحث گفتاری آقای سید مهدی میرباقری هستم. یک بار هم با یک بحث پرسشگرانه حضوری در حرم مطهر حضرت ثامن الحجج علیه آلاف تحیة والثناء مزاحم ایشان شدم و با توضیحات و توصیفات ایشان ارادتم به وجود نازنین ائمه افزون تر شد... البته اولین جرقه را نام آقای علی اکبر معلم دامغانی برایم رقم زد.
در مورد خاطراتتون به نظرم خوب است بعضی هاش رو به اشتراک بگذارید تا استفاده کنیم.

دوباره ممنونم از حضورتون. 

سلام و رحمت الله 

ما منتظر پست‌های اربعینی شما هستیم

زیارت قبول باشه... ممنون که به یادمون بودید

پاسخ:
سلام و سپاس.
ان شاءالله تا یکی دو روز دیگر.
تشکر از شما.
۱۶ مهر ۰۰ ، ۰۱:۳۰ حسین مرجانی

سلام.

خوش به سعادت شما با این عقیده و نگاه زیبا به امامان معصوم.

اکثر مردم ما از امام توقع های مادی و شفای بیمارانشون را میخوان

پاسخ:
سلام.
مگر شما غیر از این هستید؟ 
قطعاً منم باید بگم خوش به سعادت شما
۲۱ مهر ۰۰ ، ۲۲:۰۸ شاگرد بنّا

باز هم اتفاقی تو وبلاگ گردی های یهویی وسطِ کار رسیدم اینجا... که الحمدلله! من الآن باید روی پروژه‌م کار کنم ولی... ولی اربعین... این اربعینِ نرفته... این داغِ بر دل... 

سلام علیکم

زیارت قبول

احسنت و هزار طیب الله انفسکم به نوعِ نگاهی که به اربعین دارید...

 

فقط در موردِ اون خطِ آخر دربارۀ آقای رئیسی.... فکر می‌کنم بهتر اینه به جای بیان‌ش که راه رو برای سوءاستفادۀ عده‌ای باز می‌کنه، از الآن برای اربعینِ سالِ بعد از راه‌های قانونی از ایشون مطالبه کنیم.

پاسخ:
علیک السلام.
ممنونم.
سپاس از کامنت مشوقانۀ جناب عالی.

جالبه که شما کامنت دونی وبلاگتو بستی. خیال خودتو و بقیه رو راحت کردی!
ان شاءالله، هم زیارت عتبات به زودی قسمتت بشه و هم زیارت اربعین ویژه در سال آینده

من مشی آقای رئیسی و خودشو و همت و تلاششو خیلی دوست دارم. و چون دوستش دارم و میدانم که شخصاً در این راه با اربعین و زائران همراه است، اونجوری برایش نوشتم وگرنه خیلی داغ تر می نوشتم. چون واقعاً حرف و عمل مسئولین مربوطه اعم از وزیر راه، بهداشت و درمان، حج و زیارت، نیروی انتظامی و سایر دست اندرکاران اربعین اصلاً باهم یکی نبود و چندگانگی عمل کردن ها زائران را انصافاً کلافه کرده بود. با این همه موافقم که مطالبه گری ها باید به صورت منطقی و قانونی صورت پذیرد.
۲۷ مرداد ۰۲ ، ۱۶:۴۵ سوسن جعفری

سلام. 

خواندم و به جز قسمتی از بقیه متن لذت بردم. پیامبرانی که نام بردید به جز حضرت داوود و سلیمان، علاوه بر نبوت، خودشان امام بودند و مقامشان از ائمه بالاتر است. کمی مراقبت لازم است. 

یادمان باشد ائمه أوصیای پیامبرند. در صلوات خاصه حضرت علی بهترین سلام و صلوات بر اوصیای انبیا را از خدا برای او می‌طلبیم. خیلی بزرگ است این ادعا.

پاسخ:

سلام و درود بر حضرتعالی

ممنون که خواندید.

ولی چه‌قدر سخت شد :)

چون هم نمی تونم نظر شما را بپذیرم و هم پاسخ دادن را و رد کردن را به مصلحت نمی‌دونم

فقط یکی دو جمله مختصر:

اثبات مقام امامان شیعه و برتری مرتبت آن‌ها نسبت به انبیای الهی چندان پیچیده و دشوار نیست. بنده هم عالمانه و با دقت مطلب خودم را نوشته‌ام و پای اثباتش هم خواهم بود. اما، با توجه به اهمیت و والایی موضوع و محدودیت ها و محذورات فضای نت، وبلاگ را اصلاً جای مناسبی برای این چالش نمی‌دانم. حالا اگر به صورت مباحثه و گفتگو بود، تا حدودی قابل ورود است.

البته اگر شما ادامه بحث را ضروری و بلااشکال بدونید، حاضرم در  فرصت بعد از اربعین، یک پست رمزدار به این موضوع اختصاص بدهم و بحث را بدون دسترسی به کاربران دنبال کنیم. 

بنابراین، فعلاً در این زمینه ورود نمی‌کنم. اما نظر بنده و شما در این جا باقی‌ست. مطمئنم هرکس که این  پست را بخواند، قطعاً کامنت حضرتعالی را هم می‌خواند و از هر دو نظر آگاه می‌شود.

۳۰ مرداد ۰۲ ، ۱۲:۳۲ سوسن جعفری

سلام مجدد.

با اینکه قبلاً از کسانی چیزهایی شنیده‌ام، اما بدم نمی‌آید یا در واقع خوشم هم می‌آید نظرات شما را بخوانم. پس موافقم. 

پاسخ:
سلام و تحیت.
ان‌شاءالله یادم می‌مونه.
برای بعد از اربعین.

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">