https://blog.ir/panel/a-ghannadian/template_edit/current

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

خدا را رحمی ای مُنعم که درویش سر کویت + دری دیگر نمی‌داند رهی دیگر نمی‌گیرد

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

خدا را رحمی ای مُنعم که درویش سر کویت + دری دیگر نمی‌داند رهی دیگر نمی‌گیرد

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

........... بسم الله الرحمن الرحیم ...........

این جــا کلبــۀ کـــلام و رشـحات قـلمی من است. روزنگاشتــه‌های این جــا نوعاً کوتاه و مختصـر است که گـهـــگاهی رنگ دیانت بـه خــــود می‌گــیرد، گــــاهی با بـوی سیاست عجـین می‌شود، گــاهی بـه مسائل تربیتی و رخــدادهای زنــدگی می‌پردازد، گــاهی با حس و حال خـانواده و سبک زندگیِ مؤمنانه می‌درخشـد و در پـاره‌ای اوقـات نیـز با الفـاظ شاعرانه به وادی ادب و هنر اصیل این مـرز و بوم ورود می‌کند...
یادداشت‌ هـای این وبـلاگ گــاهی با طعــم واژه‌هایی از جنس سپیده و سحر می‌آمیزد. گاهی با صبغــۀ فـرهـنگ و اخـلاق نگاشتــه می‌شود و گـــاهـی نیــز با تیـشۀ عـقـــل و اندیشه، ریشه‌های جـهل و خرافه را هــدف می‌گیرد
نویسنده این وبلاگ خود را مدیون شهیدانی می‌داند کـه در روزهای عسرت و گــلولــه و خون مردانه جنگیدند و از حریت و استقلال و آزادی کـشور حـراست کـردند. از ایـن جـهت تـلاش دارد تا از تجـلیــل و نکــوداشت یـاد و حماسۀ آن‌ها نیز غفلت نورزد و هـر از گاهی با قـــلم صـداقت و مـهر، یاد و نام و خــاطرۀ شهامت و اخلاصشان را زینت‌افـزای صفحات این وبـلاگ کـند. باشد تا یادشان جاودانـه و راهشان ماندگار شود.
هــیـچ یــک از سیـاهــه‌ هــای ایـن وبــلاگ، کـپی‌پـیست نیست. امـــا کـپی بـــرداری از مــــطالب ایـن‌جــــا با ذکــــر مـنبــع و آدرس بــلامـانـع است...
پیشنهادها و نـقـدهــای منصفـانۀ دوستان و کاربـران عـزیز را پذیرایم،
از کامنت‌های چالشی و پرسشی عزیزان استقبال می‌کنم. ولی با عرض پوزش از پاسخ بـه کامنت‌هـای ناشناس معذورم. به کامنت‌های بدون آدرس هم در صورتی که آشنا نباشند پاسخ داده نخواهد شد.

يكشنبه, ۱۵ آبان ۱۴۰۱، ۱۰:۴۸ ب.ظ

نسیمی به مداوا + جایزه

اونهایی که اعتراضات سال 89 سوریه را از نزدیک دیده اند و اونهایی که فیلم کامل ویرانی های سوریه را تماشا کرده اند؛ می دانند که عمق فاجعۀ سوریه آن قدر وحشتناک و بی رحمانه بود که حتی بی باک ترین آدم های سیاسی و نظامی عرب هم از دیدن آن به وحشت می افتادند!

من آن روزها اوضاع سوریه را دقیقاً رصد می کردم و صحنه های دهشت انگیزش را مو به مو به یاد دارم. اوضاع سوریه آن چنان غیرقابل کنترل بود و آن قدر تحلیل گران سیاسی و نظامی را به وحشت انداخته بود که همه می گفتند سوریه سقوط کرده و دیگر چیزی به نام دمشق و دولت بشار اسد باقی نمانده است. می گفتند جمهوری اسلامی در بارۀ سوریه به مردم اخبار دروغ می دهد. حتی بعضی دولتمردان و حتی اغلب دیپلمات ها، نظامی ها و خبرنگاران داخل کشور هم، اخبار مربوط به مقاومت شهرهای سوریه را غیر واقعی و دروغ می دانستند!

وجود چنین پنداری در بارۀ سوریه به این دلیل بود که گروه های داعشی آن چنان بلایی سر شهرها و روستای سوریه آورده بودند که فقط بازسازی بخش هایی از آن، سال های سال زمان می طلبید! در قتل و جنایت هم آن چنان نسل کشی و کودک کشی به راه انداخته بودند که نمونه اش را هیچکس در تاریخ دنیا سراغ ندارد! در زمینۀ جنایت های ناموسی نیز آن چنان تجاوز جنسی به زنان و دختران سوری روا داشتند که سفاک ترین جنایتکاران تاریخ هم مانند آن را مرتکب نشده اند. به همین دلیل بود که وقتی فیلم جنایت های داعش در رسانه های بین المللی آن روز منتشر می شد، تن هر مرد قوی اندامی را می لرزاند و ارادۀ پولادین هر مرد تنومندی را سست می کرد!

داعش چه با لباس «المصعف الزرقاوی» و چه با هیبت «ابو بکر البغدادی» در مأموریت جنگی خود هیچ حد و مرزی را نمی شناخت و همۀ پیروان وحشی اش در ارتکاب جنایت، اختیار کامل داشتند، آنها برای پیشروی در خاک سوریه و برای ذلیل کردن مردم، خون هر مرد و زن و کودکی  را مباح می دانستند، انصاف و انسانیت برای آن ها موضوعیت نداشت. اصولاً رحم و مروت و دلسوزی در قانون داعش جرم محسوب می شد. حتی تقدس های دینی هم حرمت نداشت و مانع پیش روی داعش نمی شد. به همین دلیل بود که برای ایجاد رعب و وحشت در بین مردم، آدم ها را مقابل چشم خانواده هایشان زنده زنده می سوزاندند، سرها را با تبر جدا می کردند، شکم زن حامله را می دریدند، کودک ها را جلوی چشم مادر سر می بریدند و بدنش را به سیخ می آویختند و کبابش را بعنوان غذا به مادر می دادند!! خلاصه این که داعش در شنیع ترین اقدام خود، حتی به زنان متأهل در حضور همسرانشان هم رحم نمی کرد!!

اما، همین داعشی های وحشی و خون آشام حتی به خواب هم نمی دیدند که عده ای مدافعان حرم با سلاح اراده و ایمان، جانشان را می ستانند و در خاک سیاه زمینگیرشان می کنند!  و ما دیدیم که سردار دل ها، این کار را کرد و حرامیان داعش، آرزوی حکمرانی بر شام و عراق را به گور بردند!

و حالا یک سئوال: اونهایی که طومار داعشی های مسلح و بی رحم را در بیرون از مرزها بهم پیچیدند، آیا نمی توانند یک مشت اراذل و اوباش هرزه و فحاش و بی اراده و بی فرهنگ را از کف خیابان جمع کنند؟!

جواب: جارو کردن اراذل و اوباش، نیاز به گردان و تیپ و لشگر ندارد. فقط کافیست از شمیم «و لاحول ولا قوة الا بالله» نسیمی به مداوا برخیزد...

 

 

پ.ن: هر عزیزی که معنی و مفهوم یا در حقیقت رمز این لاحول ولا قوۀ الا بالله را توضیح دهد با قید قرعه به سه نفر جایزه نقدی تقدیم می شود. برای راهنمایی بیشتر کامنت اول این پست را بخوانید.

نظرات  (۱۷)

«... ‎‏نمی دانستم در چنته اینها چه هست. من بعضی از اینها را می پذیرفتم؛ به ایشان هم ‏‎ ‎‏محبت می کردم؛ لیکن نمی دانستم که اینها بر ضد قرآن هم قیام می کنند. من نمی دانستم ‏‎ ‎‏که اینها ائتلاف پیدا می کنند[و] مرکز ائتلافشان یک جا است، و ائتلاف پیدا می کنند با ‏‎‎‏منافقین که «شناخت»‏‎‎‏شان را اشخاصی که مطالعه کرده اند می دانند چیست، ائتلاف ‎‏کرده اند با این جبهه ها که ماسک را از روی صورتشان برداشتند و به طور صریح مردم ‏‎‎‏را دعوت کردند به اینکه ای مسلمان‌ها بیایید و حکم قرآن را، حکم «غیر انسانی» قرآن ‎‏را! - ولا حولَ ولا قوةَ اِلاّ بالله- 

در یک کشور اسلامی این طور سبّ بر قرآن و سبّ بر ‏‎‎‏اسلام در مرئی و منظر مسلمین بشود، و فلان مقام هم تأیید کند! و ...»

۱۵ آبان ۰۱ ، ۲۳:۱۸ شنگول العلما

تقصیر من نیستا هر وقت می آم نظر بذارم شمو جایزه می ذارین.
تمام تحول ها و تمام قوت ها از اوست.
لاحول و لاقوه الا بالله یعنی همان آیه زیر به تعبیری:
فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَلَٰکِنَّ اللَّهَ قَتَلَهُمْ وَمَا رَمَیْتَ إِذْ رَمَیْتَ وَلَٰکِنَّ اللَّهَ رَمَىٰ وَلِیُبْلِیَ الْمُؤْمِنِینَ مِنْهُ بَلَاءً حَسَنًا إِنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ
 این شما نبودید که آنها را کشتید؛ بلکه خداوند آنها را کشت و این تو نبودی (ای پیامبر که خاک و سنگ به صورت آنها) انداختی؛ بلکه خدا انداخت و خدا میخواست مؤمنان را به این وسیله امتحان خوبی کند؛ خداوند شنوا و داناست
سوره انفال آیه 17
معنای لا حول و لاقوه الا بالله یعنی همان حرکت جوهری ملاصدرا به تعبیری.
اما این ذکر چه وقت سود می دهد آن وقت که قلب این ذکر رو بگه و نه زبان.
توکل رجایی باشد.
و من یتوکل علی الله فهو حسبه.
حکمت ۴۰۴ هم البته این ذکر رو توضیح داده

پاسخ:
گرفتن نظر شما برای ما به هز بهونه ای خوش است :)

بهره مندمون فرمودید. برادر.
۱۵ آبان ۰۱ ، ۲۳:۲۵ محمد قاسم پور

سلام علیکم

مننظور شما رو نمی‌دونم. اما اینو می‌دونم اگر حضرت آقا اگر اشاره کنند، امت حزب‌الله کفن پوش به خیابان می‌آیند و بساط این آشوبگران را جمع می‌کنند.

پاسخ:
و علیکم السلام برادر.

منظور من همون اشاره است که اشاره فرمودید :)
۱۵ آبان ۰۱ ، ۲۳:۲۸ محمد قاسم پور

دشمن با تمام قوا اومده وسط، در حالی که ما نه نیروهای نظامی‌مون اومدن تو میدون، نه نیروهای مردمی.

(حضور نیروهای نظامی ما الان در حالت حداقلیه.)

 

قم که تا الان خبری نبوده ولی منتظرم آقا فرمان یا دستوری بده که بریزیم تهران و کرج.

پاسخ:
موافقم.


بصیرت و غیرت قمی ها همیشه مثال زدنی ست.
وفقک الله.

سلام علیکم

استاد ما می فرمایند لا حول و لا قوه الا بالله یعنی هر حول و قوه ای هست از جانب خداست و ما هیچ توانی نداریم و انسانی که روی حول و قوه ی خدا نامحدود حساب کنه توانش هم نامحدود میشه و خستگی ناپذیر هم میشه. و امکان توفیق و پیروزی براش فراهم میشه و هرجا ما روی توان خودمون حساب کردیم باختیم.

 

و حتی معتقدم قاعده کم من فئه قلیله غلبت فئه کثیره فقط در جنگ سخت نیست. در جنگ نرم هم هست. حتی در فضای مجازی هم هست. به شرطی که اخلاص داشته باشیم و روی حول و قوه الهی تکیه کنیم.

پاسخ:
سلام بر شما.

حرف حساب جواب ندارد!

خدا کند در این حوادث ورز پیدا کنیم و خالص شویم.
۱۶ آبان ۰۱ ، ۱۳:۳۷ لیلا خدایار

به نظرم انقلابی که تو طبس با طوفان شن یاری شد، 8 سال در مقابل 30 کشور مطرح دنیا ایستاد و 43 سال با تحمل بدترین تحریم های تاریخ به مسیرش ادامه داد، بدون شک در راستای اراده و عزم الهی داره حرکت می کنه و چنین انقلابی هرگز و هرگز از بین نمیره. 

حالا ممکنه گاهی اوقات دچار بحران هایی بشه ولی این مسائل، قطعا برای تصفیه نهایی هستش. 
پس همون اراده ای که تا الان نگهش داشته، قطعا در ادامه مسیر هم حفظش می کنه و این اراذل و اوباش فقط آبروی نداشته خودشون رو می برن.

پاسخ:
و کور شود هر آن که نتواند دید...

اصلاً در قانون خدا نیست که اراذل و اوباش با فحاشی و بی ادبی و هرزگی به پیروزی برسند.
۱۶ آبان ۰۱ ، ۱۴:۴۷ محبوب حبیب

سلام.  

من سرچ کردم از صحیفه امام هست کامنت تون 

https://farsi.rouhollah.ir/library/sahifeh-imam-khomeini/vol/14/page/451 

 

میام بعدا میخونم کامنتها رو

ممنون.

پاسخ:
سلام بر شما.
درست می فرمایید. منم از صحیفه گرفتم.

لطفاً کامنت نهم رو هم بخونید و اگه ممکنه زحمت قرعه کشی را قبول کنید.

در پست جدید به این موضوع اشاره خواهم کرد...

نظرات دوستان، هم اشارۀ مستقیم به موضوع دارد و هم ندارد، اما در مجموع همۀ آن ها به لحاظ توضیحی و معنایی قابل قبول و ارزشمند هستند. بنابراین، جایزه ها به قوت خود باقیست. پیشنهاد می کنم خانم محبوب حبیب بعنوان غیر ذینفع، زحمت قرعه کشی را قبول بفرماید.

۲۱ آبان ۰۱ ، ۰۹:۴۴ محبوب حبیب

سلام مجدد.

بسیار ناراحت شدم گفتید به عنوان غیرذینفع! چرا من باید ذینفع نباشم؟ یعنی من خودم رو توی قرعه کشی حساب نکنم؟ 

حداقل برنده بیاد جایزه رو به من تقدیم کنه بابت زحمت قرعه کشی و سرچ کردن در صحیفه که خودش راهنمایی حساب میشد! این چه وضعشه؟! 

بگذریم. جدای از شوخی. 

 

نگاه کردم، چهار کامنت یعنی در واقع از چهار نفر بوده، کاملا رندوم، نفر دوم، یعنی آقای قاسم پور  

پاسخ:
سلام و تحیت.
حق شما بعنوان مسئول قرعه کشی و ناظر بر حسن اجرای آن محفوظ است... :)
بحمدالله دست مرآت برای جوائز فرهنگی بازه. فقط شماره حساب بدید...

فرض بر این است که هر چهار نفر پاسخ صحیح داده اند، حالا ار بین چهار نفر سه نفر را باید انتخاب کنیم.
یه کار دیگه این است که به هر چهار نفر جایزه بدهیم. یعنی بدون قرعه کشی مبلغ جایزه را بین چهار نفر  به مساوات تقسیم کنیم. 
من با هر دو شکلش موافقم.

البته سهم مجری و ناظر هم علاوه بر این مبلغ است :))
۲۴ آبان ۰۱ ، ۱۴:۳۷ لیلا خدایار

سلام و ادب

ببخشید نتیجه قرعه کشی چی شد؟ کاسه صبرمون لبریز شد.

پاسخ:
سلام بر شما.
منتظرم خانم محبوب حبیب نتیجه را بفرمایند. 
پیام هم براشون گذاشتم. اما هنوز جواب ندادن.

اگر با پیشنهاد دوم من موافق باشید و باشند، نیاز به قرعه کشی هم نیست. یعنی جایزه رو بین چهار نفر به مساوات تقسیم کنیم.

جهت اطلاع کل جایزه 600 هزار تومان است. اگر با قرعه باشد، می شود بین سه نفر و هر نفر 200 تومان. اما اگر به مساوات باشد می شود بین چهار نفر و هر نفر 150 تومان.

نظر بدید تا زودتر کار رو تموم کنیم :))
۲۴ آبان ۰۱ ، ۲۰:۵۶ لیلا خدایار

به هر 4 نفر جایزه رو بدین بیشتر موافقم. 

پاسخ:
منم موافقم.

بعنوان اولین نفر، لطفاً شماره کارت خودتون یا یک فرد مورد اعتمادتون رو (با اسم بانک و اسم صاحب حساب) خصوصی ارسال کنید.
۲۵ آبان ۰۱ ، ۱۲:۳۶ لیلا خدایار

سلام و خدا قوت.

از واریز مبلغ جایزه خیلی خیلی ممنونم. 

پاسخ:
و علیک السلام.

سپاس از همراهی شما...

سلام علیکم

 از لطف شما بسیار متشکرم

 

جایزه دریافت شد

اجرتون با حضرت زهرا

پاسخ:
سلام بر شما.
و تشکر از همراهی شما.

گواراتون باشه. ان شاءالله.
۲۶ آبان ۰۱ ، ۱۱:۱۹ محبوب حبیب

سلام. 

 

ببخشید تاخیر شد. مدتی سراغ وبلاگم نرفته بودم.

الآنم دیدم به همه داده شد. 

 

دقیقا منم موافق اینکه هدیه به همه چهار نفر داده بشه بودم. ممنون از شما

پاسخ:
سلام بر شما.
دوست داشتم پیشنهاد از طرف شما می شد، که نشد.

سپاس از لطف و همراهی شما.
۲۶ آبان ۰۱ ، ۱۸:۴۷ محمد قاسم پور

سلام علیکم. 

ممنون از شما. دریافت شد.

 

خداوند بر صفر پول‌هایتان بیافزاید :)

پاسخ:
سلام بر شما برادر
ممنون از همراهی شما.

عزت شما زیاد و توفیقاتتون افزون باد.
۲۹ آبان ۰۱ ، ۱۳:۰۲ شنگول العلما

سلام

هدیه تون دریافت شد

ان شاءالله خداوند به رزق مادی و معنوتون برکت بده و شما و خانواده و همه عاقبت بخیر  بشید و بشیم.

پاسخ:
سلام.
ان شاءالله.
نوش جونتون
ممنون از دعای خوب شما.

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">