https://blog.ir/panel/a-ghannadian/template_edit/current

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

خدا را رحمی ای مُنعم که درویش سر کویت + دری دیگر نمی‌داند رهی دیگر نمی‌گیرد

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

خدا را رحمی ای مُنعم که درویش سر کویت + دری دیگر نمی‌داند رهی دیگر نمی‌گیرد

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

........... بسم الله الرحمن الرحیم ...........

این جــا کلبــۀ کـــلام و رشـحات قـلمی من است. روزنگاشتــه‌های این جــا نوعاً کوتاه و مختصـر است که گـهـــگاهی رنگ دیانت بـه خــــود می‌گــیرد، گــــاهی با بـوی سیاست عجـین می‌شود، گــاهی بـه مسائل تربیتی و رخــدادهای زنــدگی می‌پردازد، گــاهی با حس و حال خـانواده و سبک زندگیِ مؤمنانه می‌درخشـد و در پـاره‌ای اوقـات نیـز با الفـاظ شاعرانه به وادی ادب و هنر اصیل این مـرز و بوم ورود می‌کند...
یادداشت‌ هـای این وبـلاگ گــاهی با طعــم واژه‌هایی از جنس سپیده و سحر می‌آمیزد. گاهی با صبغــۀ فـرهـنگ و اخـلاق نگاشتــه می‌شود و گـــاهـی نیــز با تیـشۀ عـقـــل و اندیشه، ریشه‌های جـهل و خرافه را هــدف می‌گیرد
نویسنده این وبلاگ خود را مدیون شهیدانی می‌داند کـه در روزهای عسرت و گــلولــه و خون مردانه جنگیدند و از حریت و استقلال و آزادی کـشور حـراست کـردند. از ایـن جـهت تـلاش دارد تا از تجـلیــل و نکــوداشت یـاد و حماسۀ آن‌ها نیز غفلت نورزد و هـر از گاهی با قـــلم صـداقت و مـهر، یاد و نام و خــاطرۀ شهامت و اخلاصشان را زینت‌افـزای صفحات این وبـلاگ کـند. باشد تا یادشان جاودانـه و راهشان ماندگار شود.
هــیـچ یــک از سیـاهــه‌ هــای ایـن وبــلاگ، کـپی‌پـیست نیست. امـــا کـپی بـــرداری از مــــطالب ایـن‌جــــا با ذکــــر مـنبــع و آدرس بــلامـانـع است...
پیشنهادها و نـقـدهــای منصفـانۀ دوستان و کاربـران عـزیز را پذیرایم،
از کامنت‌های چالشی و پرسشی عزیزان استقبال می‌کنم. ولی با عرض پوزش از پاسخ بـه کامنت‌هـای ناشناس معذورم. به کامنت‌های بدون آدرس هم در صورتی که آشنا نباشند پاسخ داده نخواهد شد.

۵ مطلب در خرداد ۱۴۰۴ ثبت شده است

 

إِلٰهِى عَلِمْتُ بِاخْتِلافِ الْآثارِ وَتَنَقُّلاتِ الْأَطْوارِ، أَنَّ مُرادَکَ مِنِّى أَنْ تَتَعَرَّفَ إِلَىَّ فِى کُلِّ شَىْءٍ حَتَّىٰ لا أَجْهَلَکَ فِى شَىْءٍ.

إِلٰهِى کُلَّما أَخْرَسَنِى لُؤْمِى أَنْطَقَنِى کَرَمُکَ، وَکُلَّما آیَسَتْنِى أَوْصافِى أَطْمَعَتْنِى مِنَنُکَ؛

 

معبودم از آمد و شد نمادها و نشانه‌ها و تغییر پدیده‌ها دانستم که می‌خواهی درهرچیزی خود را به من بشناسانی تا در هیچ‌شرایطی نسبت به تو جاهل و غافل نباشم...

پروردگارا، هروقت از فرومایگی‌ خودم خجالت می‌کشم و نمی‌توانم با تو سخن‌ بگویم، عطای بی‌انتهای تو جرأت حرف زدن به من می‌دهد و هروقت عملکرم مرا ناامید می‌کند، نعمت‌های تو دوباره مرا برمی‌انگیزد؛

 

هنوز سرمستم از جام نیایش مولای عشق در صحرای عرفات.

 

 

پ.ن: ترجمه از خودم

 

 

۱ نظر ۱۷ خرداد ۰۴ ، ۱۸:۱۹
مرآت

 

ملتی که رمز موفقیت‌اش را فراموش کند، برنامۀ رستگاری‌اش را دستکاری می‌کنند...

 

 

 قرار است امروز همراه یک دوست عزیز لبنانی و عراقی برویم مرقد حضرت‌امام رحمت‎‌الله علیه تا عهدمان را با امامین انقلاب تازه کنیم و با شهیدان عزیز پیمانی دوباره ببندیم.

 

 

+ انقلاب کردن سخت است و انقلابی ماندن سخت‌تر...

 

 

۲ نظر ۱۴ خرداد ۰۴ ، ۲۳:۰۸
مرآت

 

اول- تقابل جریان باطل با جریان حق، یک جدال تاریخی و یک ماجرای توقف‌نا‌پذیر است که امروز و دیروز هم متولد نشده، ماجرایش از دورۀ هابیل و قابیل شروع شده و تا امروز ادامه یافته، بعدهم ادامه خواهد داشت. فقط ماهیتش هرروز پیچیده‌تر، عمیق‌تر، وسیع‌تر، رنگین‌تر و سنگین‌تر می‌شود.

دوم- تقابل جریان‌حق با باطل براساس یک قاعدۀ اصیلِ مبتنی بر ایمان و اندیشه و ایثار شکل می‌گیرد. اما جریان غیرحق با ابزار زیاده‌خواهی، با نادیده‌انگاری دیگران و نابودسازی ارزش‌ها عمل می‌کند که اساس آن مبتنی بر دغلبازی، تفرقه‌اندازی، یکه‌تازی، مشابه‌سازی، بدل‌سازی و تحمیق مردم است.

سوم- هروقت دیدید که بازار ضدیت‌سازی و بدل‌سازی مفاهیم دینی و مذهبی داغ است، بدانید که تقابل دو جریان تاریخی حق و غیرحق، جدی‌تر شده و دارند ارزش‌های جریان حق را از اعتبار می‌اندازند. دارند با این ترفند جوامع دینی را نسبت به داشته‌های اصیل خود بی اعتماد و آن‌ها را مقهور و مسحور و تابع دستور خود می‌کنند...

چهارم- یادمان باشد که جنس‌های مشابه و بدلی را معمولاً برای زیورآلات طلا و الماس و فیروزه و عقیق و اشیاء عتیق و گران‌بها می‌سازند. برای خرمهره و سنگریزه و کلوخ کسی بدل نمی‌سازد. پس در دنیای بدلیجات مراقب زیورهای اصیل خود باشیم.

 

بعداً نوشت: چند نمونه از بدل‌سازی‌ها را در قسمت نظرات نوشتم.

 

 

 

 

 

۱ نظر ۱۱ خرداد ۰۴ ، ۲۱:۲۴
مرآت

من سه نفر از امام جماعت‌های معروف مسجدالنبی و مسجدالحرام (حُذیفی، سُدَیس و شُرَیم) را از نزدیک دیده‌ام. هرسه از پیشوایان معروف و مشهور وهابی بودند و هستند. هرسه با تلاوت قرآن به شیوۀ تحدیر و با صوت و لحن مخصوص خودشون شهرت دارند.

 برخلاف من که هیچ علاقه‌ای به شنیدن صدایشان ندارم؛ بعضی از ایرانی‌های ما شدیداً علاقه‌مند صوت آن‌ها هستند و البته دومی طرفدارهای بیشتری دارد...

یکی از این سه وهابی، مسجدالحرام را و دو نفر دیگر مسجدالنبی را در انحصار خود داشتند و دارند. هرسه غیر از مواجب درباری، به وسیلۀ نماز هم کاسبی می‌کنند و درآمد هنگفتی دارند!

این سه نفر، بوسیدن ضریح مبارک رسول‌الله و زیارتنامه خواندن برای ائمۀ بقیع علیهم‌السلام را شرک می‌دانند و مُهر مشرک بودن بر پیشانی ما ایرانی‌ها می‌زنند، اما خودم دیدم که به رسم تعظیم در برابر معاون رئیس پلیس مکه و مدینه تا حد رکوع خم می‌شدند. که البته این کار ازنظر آن‌ها نه فقط شرک نیست؛ بلکه معتقدند که وظیفه شرعی است و صدالبته تعظیم کردن و خم‌شدن در برابر پلیس، برای آن‌ها، هم اعتبار می‌آفریند و هم به افتخاراتشان می‌افزاید!!

 

۶ نظر ۰۶ خرداد ۰۴ ، ۲۲:۳۳
مرآت

مای برون:

با بد و نیک جهان از بس‌که همدوشیم ما

سرمه را چشمیم و حرف سخت را گوشیم ما

 

 

 

مای درون:

فتنه صد انجمن آشوب صد هنگامه‌ایم

گر به ظاهر چون شراب کهنه خاموشیم ما

 

 

 

پ.ن: صائب تبریزی، سیدای نسفی

 

۲ نظر ۰۵ خرداد ۰۴ ، ۲۱:۴۰
مرآت