https://blog.ir/panel/a-ghannadian/template_edit/current

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

خدا را رحمی ای مُنعم که درویش سر کویت + دری دیگر نمی‌داند رهی دیگر نمی‌گیرد

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

خدا را رحمی ای مُنعم که درویش سر کویت + دری دیگر نمی‌داند رهی دیگر نمی‌گیرد

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

........... بسم الله الرحمن الرحیم ...........

این جــا کلبــۀ کـــلام و رشـحات قـلمی من است. روزنگاشتــه‌های این جــا نوعاً کوتاه و مختصـر است که گـهـــگاهی رنگ دیانت بـه خــــود می‌گــیرد، گــــاهی با بـوی سیاست عجـین می‌شود، گــاهی بـه مسائل تربیتی و رخــدادهای زنــدگی می‌پردازد، گــاهی با حس و حال خـانواده و سبک زندگیِ مؤمنانه می‌درخشـد و در پـاره‌ای اوقـات نیـز با الفـاظ شاعرانه به وادی ادب و هنر اصیل این مـرز و بوم ورود می‌کند...
یادداشت‌ هـای این وبـلاگ گــاهی با طعــم واژه‌هایی از جنس سپیده و سحر می‌آمیزد. گاهی با صبغــۀ فـرهـنگ و اخـلاق نگاشتــه می‌شود و گـــاهـی نیــز با تیـشۀ عـقـــل و اندیشه، ریشه‌های جـهل و خرافه را هــدف می‌گیرد
نویسنده این وبلاگ خود را مدیون شهیدانی می‌داند کـه در روزهای عسرت و گــلولــه و خون مردانه جنگیدند و از حریت و استقلال و آزادی کـشور حـراست کـردند. از ایـن جـهت تـلاش دارد تا از تجـلیــل و نکــوداشت یـاد و حماسۀ آن‌ها نیز غفلت نورزد و هـر از گاهی با قـــلم صـداقت و مـهر، یاد و نام و خــاطرۀ شهامت و اخلاصشان را زینت‌افـزای صفحات این وبـلاگ کـند. باشد تا یادشان جاودانـه و راهشان ماندگار شود.
هــیـچ یــک از سیـاهــه‌ هــای ایـن وبــلاگ، کـپی‌پـیست نیست. امـــا کـپی بـــرداری از مــــطالب ایـن‌جــــا با ذکــــر مـنبــع و آدرس بــلامـانـع است...
پیشنهادها و نـقـدهــای منصفـانۀ دوستان و کاربـران عـزیز را پذیرایم،
از کامنت‌های چالشی و پرسشی عزیزان استقبال می‌کنم. ولی با عرض پوزش از پاسخ بـه کامنت‌هـای ناشناس معذورم. به کامنت‌های بدون آدرس هم در صورتی که آشنا نباشند پاسخ داده نخواهد شد.

شنبه, ۶ خرداد ۱۴۰۲، ۰۹:۰۴ ب.ظ

کوه، کاخ، کتاب و حجاب

چهارشنبه 27 اردیبهشت ساعت 5 صبح رفته بودیم کوه در محلۀ دارآباد، ساعت 10 از کوه برگشتیم، مستقیم رفتیم نمایشگاه کتاب با یک بازدید 6 ساعته، بعدهم ساعت 5 بعدازظهر رفتیم محل قرار گاهگاهی‌ خودمون در کاخ سعدآباد تا هم، عصرانه‌ای بخوریم (به جای ناهار) و هم گپ و گفتی داشته باشیم با جمعی از دوستان...

اما در این سه مکان نامتجانس، علاوه بر هدف اصلی، نگاهی آماری هم داشتیم به یک پدیدۀ نامبارک فرهنگی_سیاسی کشور به نام پدیدۀ شوم بی‌حجابی! یعنی یک برآورد دقیقِ عینی داشتیم از میزان حضور خانم‌های جلف و بی‌حجاب در این سه مکان مشخص که به نظرم نتیجه‌اش کمی معنادار است. لطفاً بخوانید:

آمار حضور خانم‌ها در کوه (نوبت صبح) معمولاً کمتر از آقایان است. که با برآورد نزدیک به صحت، می‌شود گفت 65درصد از جمعیت حاضر، آقایان بودند و 35 درصد خانم‌ها. اما از همین 35 درصد خانم‌های حاضر در کوه، غیر از 2 نفر، بقیه همه با حجاب بودند! (منظور از باحجاب یعنی چادری، غیرچادری پوشیده و غیر چادری کم‌پوشش)

اما در نمایشگاه کتاب، آمار خانم ها و آقایان دقیقاً قابل تفکیک نبود. یعنی ساعت‌هایی از روز، آقایون بیشتر بودند و در ساعت‌هایی هم خانم ها بیشتر بودند. اما در مجموع می‌شود گفت که از بین زنان حاضر در نمایشگاه، حدوداً 25 درصد بی‌حجاب و 75درصد با حجاب بودند. (چادری، پوشیده و کم‌پوشش)

اما در کاخ‌موزۀ سعدآباد که محل گردش و پیاده‌روی و گپ و گفت عمومی است؛ حدوداً 40درصد از افراد حاضر در کاخ موزه، آقایان بودند و 60 درصد بقیه خانم‌ها بودند که از این تعداد خانم‌های حاضر در کاخ‌موزه، حدود 15 درصد غیر چادری کم‌پوشش و 75 درصد بقیه بی حجاب و جلف بودند.

 اما معنای این آمار:

کوه در نوبت صبح، معمولاً جنبۀ ورزشی دارد، این آمار نشان می‌دهد که خانم‌هایی که صبح خیز هستند و ورزش را دوست دارند، نوعاً با پوشش هستند و گرایش چندانی به بی حجابی ندارند.

نمایشگاه کتاب، مخصوصاً در تهران اگرچه تا حدودی جنبۀ تجاری، تفریحی و سیاسی دارد، اما در عُرف جامعه، نمادی از فرهنگ و فرهیختگی و دانش محسوب می‌شود. بنابراین، حتی اگر سهم تفریحی، تجاری و سیاسی نمایشگاه کتاب را هم در نظر نگیریم، می‌شود گفت که اهالی فرهنگ و دانش این کشور، همچنان حجاب را جزئی از هویت ایرانی اسلامی خود می‌دانند و به آن پایبندند. از این رو، میل به بی حجابی در آن‌ها بسیار کمتر از بقیه دیده می‌شود.

اما کاخ سعدآباد به لحاظ مکانی واقع در شمال شهر تهران است. محلی زیبا و خوش آب و هواست برای خانواده‌های مرفه، بی‌مسئولیت، راحت‌طلب و وقت‌گذران.

حالا با مقایسۀ آمار زنان بی حجاب در این سه مکانِ متفاوت، می شود نتیجه گرفت که سهم زنان صبح خیز، ورزش دوست و فرهیخته از بی‌حجابی چه‌قدر است!

و می‌شود نتیجه گرفت که اکثریت قریب به اتفاق زنان بی حجاب تهران از چه قشر و طایفه‌ای هستند، در کجاها دیده می‌شوند و بیشترین اشتغالات و دغدغه‌های آن‌ها چیست؟

 

نظرات  (۶)

آینده روشنه :) 

پاسخ:
موافقم.
الاسلام یَعلوا و لا یُعلی علیه.
۰۶ خرداد ۰۲ ، ۲۳:۰۰ شاگرد خیاط

مطالعه ی میدانی.

جالب بود‌

حتی توی کاخ سعدآباد موقع نماز 

نمازخونه پذیرای پوششای عجیب و غریبی بود

که دانستم

روسری و لباس را هم باد کمی جابجا کند

هنوز دلها در گرو بعضی چیزها هست

پاسخ:
کاربری نمازخانۀ سعدآباد استراحتگاه کارکنانه که گاهی هم داخلش نماز میخونن!

ما خانم ها خودمون حس میکنیم خیلی مکانها جای ما نیست. حتی در موردش هم برنامه ریزی نمیکنیم...

پاسخ:
پذیرایم. با این فرض که می دانم مطلعید اثبات شیء نفی ماعدا نمی کند.
و خوش به حالتون که با برنامه و هدفمند زندگی می‌کنید.
۰۷ خرداد ۰۲ ، ۰۰:۴۳ شاگرد بنّا

سلام علیکم و رحمه الله و برکاته

خدا قوت به شما

بابت مسألۀ دانشگاه هم سپاسگزارم پرسیدید. 

 

مشهد که بودیم بعد از راهیان نور یه اکیپ از دخترا تشکیل دادیم و جمعه‌ها خروس‌خون می‌رفتم خونه به خونه دنبالشون که اینا رو ببرم کوه. وقتی کلۀ صبح به قله می‌رسیدیم جز دخترای اکیپ ما که همه چادری سفت و سخت بودن و هستن (خدا حفظ و زیادشون کنه، در ردۀ سنی دبیرستان و نهایت دو سال اول دانشگاه هم هستن!) و حدود 30 نفر، فقط آقایون روی قله بودن! 

در ایام ماه مبارک رمضان هم من این اکیپ رو کنسل نکردم چون توانایی بدنی باید بالا باشه زن و مرد هم نداره. البته که با خانم‌ها مدارا می‌کردم و برای همین تو ماه مبارک به جای خروس‌خون، اینا رو عصر و دم غروب می‌بردم کوه. شاید باورتون نشه که تو اون ساعت، دامنه، و نه قله! تقریبا جمعیت قابل توجهی از بدحجاب‌ها و بی‌حجاب‌ها رو اون زمان که زن زندگی بردگی هنوز نبود داشت! اما به سمت قله که می‌رفتی هیچ خانمی نبود دیگه! اگه یکی_دو تا با هن و هن واقعا خودشون رو رسونده بودن که فقطططط عکس بگیرن برای استوری و پروفایل! بقیه همون پایین مشغول جلف‌بازی و... این و جدی می‌گم! ما رسیده بودیم بالا و بساط نماز و افطار به راه می‌کردیم، اونا روزه‌خواری علنی داشتن و سااااعتها گوشی به دست در حال عکس گرفتن که بالاخره تو یکی عقده‌هاشون کاور افتاده باشه و ظاهرسازی خوبی انجام گرفته باشه(!)

با چنان غیظی هم به دخترای ما نگاه می‌کردند که خدا می‌دونه :) حتی چندین بار نتونستن خشمشون رو از بی‌عرضگی خودشون تحمل کنن و طعنه می‌زدن که اینا با چادر اومدن که چی رو ثابت کنن؟! اینجوری بیشتر نفرت‌پراکنی می‌کنن :) که من هم می‌گفتم چقدر خوب! خوشحالم تو داری از نفرت می‌میری در برابر چند دختر دبیرستانی ِ باعرضۀ محجبه که تو رو برابر خودت شکستن! 

می‌خوام بگم برادرجان حتی از این هم محجبه‌ها بیشترن در کوه و ورزش اگر همراه داشته باشن... من از این موضوع دلم خونه! محجبه‌ها شریف و نجیبن. کوه‌ها معمولا شلوغ نیستند و ترجیح بر اینه که تنها نره خانمی. وَ مردهای مذهبی و ولایی‌ ما یا خودشون هم تنبلن... یا تک‌خورن و فکر کردن دوران ظهور امام فقط با ما کار دارن و زن‌ها در پستوها زندانی می‌شن! دخترها رو نمی‌برن چنین جاهایی... کسی تقبل نمی‌کنه... یا اگر ببرن این‌قدر تفاوت طبیعی و خدادادی زن و مرد رو مقایسه می‌کنن که اون دختر سرخورده میشه... اینا دردودل‌های همون اکیپ دخترانۀ ماست که آخرین پیامی که ازشون داشتم همین سه روز پیش بود که از وقتی شما رفتید سیستان و بلوچستان، دیگه ما رنگ کوه و قله رو ندیدیم...

 

 

+ دستتون بهتره ان‌شاءالله؟ 

پاسخ:
سلام و سپاس برادر.

به عزم و اراده و تلاشت آفرین باید گفت. 
خدا از شما قبول کند و مأجور باشید. ان شاءالله.

الآن جای این برنامه های مفرح و دسته جمعی واقعاً خالیه و حضور چنین جمع هایی به نظر من بسیار لازمه. امروز جهادحضور بانوان محجبه و با اخلاق در اماکن عمومی و برخی عرصه ها کم از جهاد علیه داعش و اسرائیل نیست. خلاء حضور بانوان محجبه واقعاً یک آسیب است. ان شاءالله بتونیم درک کنیم و بهش بپردازیم.

آجرک الله.
دستم بحمدالله در حال بهبود است. شاید تا 20 روز دیگر :))
۰۷ خرداد ۰۲ ، ۱۲:۲۳ مجتبی زمانی

سلام و رحمه الله..

مطالعۀ جالب و نافذی بود. 

اتّفاقاً آماری را چند وقت پیش از یک روزنامۀ معتبر خواندم که حدود ۷۶ درصد از خانم‌ها حتّی در صورت لغو قانون حجاب بازهم حجابشان را حفظ می‌کنند. و حدود ۷۳ درصد نیز با اصل حجاب موافق هستند.

به چه نتیجه‌ای می‌رسیم؟ همان «حرام سیاسی» که رهبری فرمودند.

پاسخ:
سلام و تحیت وافر،
ممنونم که می خوانید اینجا رو.

براساس نظر سنجی کجا بود؟
حرام سیاسی، بار معنایی جالبی دارد. مطمئنم این مفهوم ارزشمند، عنقریب وارد ادبیات سیاسی دنیا میشه.
۰۸ خرداد ۰۲ ، ۱۵:۰۹ ملیحه قنادیان

سلام و درود

دستت چی شده عموجان بهتری انشاالله درجریان نبودم بلا دور باشه خداوند به شما سلامتی کامل عنایت بفرماید.

پاسخ:
سلام بر گل روی شما :)
ممنون از دعای خوبت.
چیزی نیست! به قول حضرت نیمه حافظ:
دست خود را بنمودم به طبیبان گفتند

دردِ عشق است و جگرسوز دوایی دارد :)

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">