https://blog.ir/panel/a-ghannadian/template_edit/current

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

خدا را رحمی ای مُنعم که درویش سر کویت + دری دیگر نمی‌داند رهی دیگر نمی‌گیرد

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

خدا را رحمی ای مُنعم که درویش سر کویت + دری دیگر نمی‌داند رهی دیگر نمی‌گیرد

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

........... بسم الله الرحمن الرحیم ...........

این جــا کلبــۀ کـــلام و رشـحات قـلمی من است. روزنگاشتــه‌های این جــا نوعاً کوتاه و مختصـر است که گـهـــگاهی رنگ دیانت بـه خــــود می‌گــیرد، گــــاهی با بـوی سیاست عجـین می‌شود، گــاهی بـه مسائل تربیتی و رخــدادهای زنــدگی می‌پردازد، گــاهی با حس و حال خـانواده و سبک زندگیِ مؤمنانه می‌درخشـد و در پـاره‌ای اوقـات نیـز با الفـاظ شاعرانه به وادی ادب و هنر اصیل این مـرز و بوم ورود می‌کند...
یادداشت‌ هـای این وبـلاگ گــاهی با طعــم واژه‌هایی از جنس سپیده و سحر می‌آمیزد. گاهی با صبغــۀ فـرهـنگ و اخـلاق نگاشتــه می‌شود و گـــاهـی نیــز با تیـشۀ عـقـــل و اندیشه، ریشه‌های جـهل و خرافه را هــدف می‌گیرد
نویسنده این وبلاگ خود را مدیون شهیدانی می‌داند کـه در روزهای عسرت و گــلولــه و خون مردانه جنگیدند و از حریت و استقلال و آزادی کـشور حـراست کـردند. از ایـن جـهت تـلاش دارد تا از تجـلیــل و نکــوداشت یـاد و حماسۀ آن‌ها نیز غفلت نورزد و هـر از گاهی با قـــلم صـداقت و مـهر، یاد و نام و خــاطرۀ شهامت و اخلاصشان را زینت‌افـزای صفحات این وبـلاگ کـند. باشد تا یادشان جاودانـه و راهشان ماندگار شود.
هــیـچ یــک از سیـاهــه‌ هــای ایـن وبــلاگ، کـپی‌پـیست نیست. امـــا کـپی بـــرداری از مــــطالب ایـن‌جــــا با ذکــــر مـنبــع و آدرس بــلامـانـع است...
پیشنهادها و نـقـدهــای منصفـانۀ دوستان و کاربـران عـزیز را پذیرایم،
از کامنت‌های چالشی و پرسشی عزیزان استقبال می‌کنم. ولی با عرض پوزش از پاسخ بـه کامنت‌هـای ناشناس معذورم. به کامنت‌های بدون آدرس هم در صورتی که آشنا نباشند پاسخ داده نخواهد شد.

يكشنبه, ۲۰ خرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۱۵ ب.ظ

یک خاطره با طعم انتخابات:)

به اتفاق چندتا از دوستان رفته بودیم خدمت یکی از نامزدهای مطرح در انتخابات ریاست جمهوری تا به اصطلاح گپ و گفتی داشته باشیم و از نزدیک با برنامه‌ها و اهداف سیاسی- اقتصادی‌اش آشنا بشیم. قرارمون بر این بود که گفتگوها را به صورت موضوعی و به صورت سئوال و جواب دنبال کنیم و صحبت‌ها و توضیحات ایشون حالت سخنرانی نداشته باشد.

این نامزد محترم که اتفاقاَ سابقه سخنوری هم دارد و من ندیده بودم که گرفتار تکیه کلام بشود، مع‌الاسف در حین بحث و توضیحاتش بارها ا از عبارت «همت بلند» استفاده کرد. به حدی که خیلی برای ما ملال‌آور شده بود.

یک بار وسط کلام ازش پرسیدم: شما با شهید همت نسبت و یا قرابتی هم دارید؟

گفت: نه، چطور مگه؟

گفتم هیچی، همین‌جوری سئوال کردم. طفلکی متوجه منظورم نشد که از این تکیه کلام دست بردارد.

دوباره به صحبت‌هایش ادامه داد و باز هم مکرر در مکرر از عبارت «همت بلند» استفاده می‌کرد.

به سرم زد که مستقیم بهش بگم تا رها کند این عبارت تکراری را. اما تحفظ کردم و چیزی نگفتم. ولی در عوض این بیت شعر را براش نوشتم و دادم دستش:

هیچ است هر چه هست به جز همت بلند..‌
این مصرع است از دو جهان «انتخاب» ما.

آهسته خواند و لبخندی زد. معلوم بود خوشش آمده. اما باز هم متوجه منظورم نشد. -اسمشو نمیگم که تبلیغ یا ضد تبلیغ براش نشه-  :))

آخرش چاره‌ای نداشتم جز این که بهش گفتم همتِ بلند جناب‌عالی را می‌ستاییم. لطفاَ کمی هم از توش و تلاش و عاش و معاش خودتون و همراهان آینده‌تون برای ما بگید.

این‌جا بود که دوزاری‌اش افتاد و از «همت بلند» به سمت همت مخفف بودجه‌ای تغییر مسیر داد و آخر جلسه هم دستم را به شدت فشرد که نفهمیدم از سر مهر بود یا از سر غیظ.

پ.ن:

  1. به نامزدی که رفتارهای منافقانه‌اش برایم آشکار است رأی نخواهم داد، حتی اگر مورد وفاق جمع باشد.
  2. این نامزد هم که ما رفتیم خدمتش به نظرم رأی نمی‌آورد و البته گزینه مورد نظر منم نیست. اما اگر رأی بیاورد، خاطره امروز من برایش کلی می‌تواند مفید باشد :))

 

نظرات  (۵)

۲۰ خرداد ۰۳ ، ۲۲:۳۳ معتاد چایخونه ی حرم

اونی که خوابیده رو میشه بیدار کرده اونی که خودش رو به خواب زده نه آقای مرآت  :دی

پاسخ:
:))
به نظر من ایشون را باید از این قاعده مستثناء بدونیم.
۲۰ خرداد ۰۳ ، ۲۲:۳۸ شاگرد خیاط

آقا شما روی هوش مخاطب خیلی حساب می کنید

من خوشحالم که نامزد نیستم...چون توان تشخیص این نکته ها را ندارم

پاسخ:

من کلاً با آدمای باهوش حشر و نشر دارم :))

مثل مخاطبین نازنین وبلاگم :)

شما بحمدالله خیلی باهوشید.

میشه رفتارهای منافقانه رو برای مخاطبینتون هم آشکار کنید؟

پاسخ:

با عرض پوزش خیر. چون این قضیه فقط برای خودم می‌تونه حجت باشه.

البته در جلسات خودمونی و دوستانه به اقتضای بحث، گاهی وقتا مواردی رو اشاره میکنم. ولی در اینجا به نظرم به مصلحت نیست.

۲۱ خرداد ۰۳ ، ۱۰:۵۰ حسن مجیدیان

جالب نوشتید. احسنت

پاسخ:
ممنونم.

دارم به این فکر می کنم که یه جا نوشته بود از کجا می تونیم بفهمیم خواستگاران باهوشه یا نه ؟

روانشناسی جواب داده بود که براش محتوای طنز ارسال کنید ببینید چقدر قضیه رو می گیره 🗿 چون تولید و فهم طنز از مؤلفه های هوش می تونه باشه ....

اینکه شما از این روش برای آزمایش نامزد انتخاباتی استفاده کردید عجیب بود ....

ولی خیلی وقت ها درگیری فکری اینقدر زیاده که آدم به اینجا هل آنتن نمی ده .

 

اگه رفتار منافق گونه منظورتون فشار دادن دستتونه باید بگم چند سال پیش که آقای رئیسی برای اولین بار کاندید شده بودن پدرم تو حرم امام‌ رضا علیه السلام تو صف نماز دیده بودنشون،  بهشون گفته بودن حاج آقا وضع مردم ایران خوب نیست ..... آقای رئیسی هم فقط گریه کرده بودن بدون به کار بردن هیچ کلمه ای ،

تا مدت ها پدرم می گفتن این از سیاست مداریشون بوده که هیچی نگفتن و نه واکنش مثبت دادن نه منفی و همین بحث نفاق که شما گفتید ... در حالی که الان می گن برداشتم درباره ی شهید رئیسی اشتباه بود :)))

 

می خوام بگم که منافق سیاست مدار اتفاقا گاهی ممکنه بگه چه نکته ی خوبی اشاره کردید جناب مرآت ! همت عالی پرتقالی !

 

+ همت بلند دار که مردان روزگار 

از همت بلند به جایی رسیده اند .......

پاسخ:

درود بر خانم (به قول خودتون) صبا

این قاعده تست هوش رو قبول دارم. خیلی جاها جواب می‌ده. منم از این قاعده پیروی داشتم. ولی در این ملاقات این هدف رو در مورد این نامزد تعقیب نمی‌کردم. (یعنی واقعاً هدفم محک زدن ایشون نبود. چون ایشون را از قبل می‌شناختم)

منظورم از رفتار منافق‌گونه در پینوشت، اصلاً این شخص نیست. و اصلاً این حرف در این ملاقات موضوعیت نداشت. در واقع یک موضوع کلی را در مورد رأی دادن مطرح کردم که البته منظورم یک نامزد خاص غیر از ایشون است.

ماجرای بابای بزرگوارتون با شهید رئیسی شاید اقتضای شرایط اون روز بوده که بعضی جریانات سیاسی حس بدبینی رو در مردم تقویت می‌کردند. البته من خودم در کنش‌های سیاسی و اجتماعی نوعاً خوش‌بین هستم. یعنی تا مصادیق کذب یک رفتار یا گفتار را نبینم حمل بر بدبینی نمی‌کنم!

و دیگر هیچ

:))

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">