https://blog.ir/panel/a-ghannadian/template_edit/current

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

خدا را رحمی ای مُنعم که درویش سر کویت + دری دیگر نمی‌داند رهی دیگر نمی‌گیرد

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

خدا را رحمی ای مُنعم که درویش سر کویت + دری دیگر نمی‌داند رهی دیگر نمی‌گیرد

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

........... بسم الله الرحمن الرحیم ...........

این جــا کلبــۀ کـــلام و رشـحات قـلمی من است. روزنگاشتــه‌های این جــا نوعاً کوتاه و مختصـر است که گـهـــگاهی رنگ دیانت بـه خــــود می‌گــیرد، گــــاهی با بـوی سیاست عجـین می‌شود، گــاهی بـه مسائل تربیتی و رخــدادهای زنــدگی می‌پردازد، گــاهی با حس و حال خـانواده و سبک زندگیِ مؤمنانه می‌درخشـد و در پـاره‌ای اوقـات نیـز با الفـاظ شاعرانه به وادی ادب و هنر اصیل این مـرز و بوم ورود می‌کند...
یادداشت‌ هـای این وبـلاگ گــاهی با طعــم واژه‌هایی از جنس سپیده و سحر می‌آمیزد. گاهی با صبغــۀ فـرهـنگ و اخـلاق نگاشتــه می‌شود و گـــاهـی نیــز با تیـشۀ عـقـــل و اندیشه، ریشه‌های جـهل و خرافه را هــدف می‌گیرد
نویسنده این وبلاگ خود را مدیون شهیدانی می‌داند کـه در روزهای عسرت و گــلولــه و خون مردانه جنگیدند و از حریت و استقلال و آزادی کـشور حـراست کـردند. از ایـن جـهت تـلاش دارد تا از تجـلیــل و نکــوداشت یـاد و حماسۀ آن‌ها نیز غفلت نورزد و هـر از گاهی با قـــلم صـداقت و مـهر، یاد و نام و خــاطرۀ شهامت و اخلاصشان را زینت‌افـزای صفحات این وبـلاگ کـند. باشد تا یادشان جاودانـه و راهشان ماندگار شود.
هــیـچ یــک از سیـاهــه‌ هــای ایـن وبــلاگ، کـپی‌پـیست نیست. امـــا کـپی بـــرداری از مــــطالب ایـن‌جــــا با ذکــــر مـنبــع و آدرس بــلامـانـع است...
پیشنهادها و نـقـدهــای منصفـانۀ دوستان و کاربـران عـزیز را پذیرایم،
از کامنت‌های چالشی و پرسشی عزیزان استقبال می‌کنم. ولی با عرض پوزش از پاسخ بـه کامنت‌هـای ناشناس معذورم. به کامنت‌های بدون آدرس هم در صورتی که آشنا نباشند پاسخ داده نخواهد شد.

سه شنبه, ۲۳ آذر ۱۴۰۰، ۰۹:۵۸ ب.ظ

مصیبت نهادهای فرهنگی

 

به نظر من تعدّد نهادهای فرهنگی در کشور نه تنها ضروری نیست، بلکه یک مصیبت بزرگ، یک درد جانکاه، یک ساختار پرهزینه و یک بلاتکلیفی آسیب زا برای سبک زندگی ایرانی- اسلامی است.

کار فرهنگی، به دانش عمیق، برنامه ریزی دقیق، اندیشه ای رحیق، انگیزه ای وثیق و تلاشی بدون تعویق نیاز دارد و ما بر اساس یک مطالعه علمی و پژوهش میدانی به این نتیجه رسیده ایم که برای اصلاح فرهنگ عمومی، برای تبلیغ فرهنگ اصیل اسلامی و برای سر و سامان دادن به تولیدات فرهنگی متضاد و متناقض و موازی، علاوه بر آموزش همگانی، باید این رسالت مهم را با دو وظیفۀ مستقل و تفکیک شده، فقط بر عهدۀ دو نهاد مشخص محول کنیم و ما ترجیحاً دو نهاد زیر را پیشنهاد داده ایم:

  1. نهاد حوزۀ علمیه (یا سازمان تبلیغات اسلامی) بعنوان محور و متولی استخراج مفاهیم ارزشی دین مدارانه و بازسازی الگوهای اخلاقی توسط نیروهای مجرب، خوش سلیقه، کارآزموده و روزآمد با نمونه های نوین و مدل های قابل تعمبم.
  2. رسانۀ ملی یعنی صدا و سیما بعنوان محور توزیع و پخش فراورده های حوزۀ دین و اخلاق، با پشتوانۀ فضای سایبر و تجهیزات مدرن، با شیوه های جذاب و با تکنیک های اثرگذار و قابل تفهیم.

نکته:

  • در بودجۀ سال جاری، علاوه بر حقوق و اضافه کار و علاوه بر هزینه های جاری در دستگاههای فرهنگی مثل هزینۀ آب، برق، گاز، تلفن، ترابری، جلسات و تشریفات، مبلغ 10 هزار میلیارد ریال نیز فقط و فقط برای تولید محصولات فرهنگی تخصیص داده شده است. اما می بینیم که نه تنها از محصولات سازنده و خوش تکنیک فرهنگی خبری نیست، بلکه جلوه های اسفبار فرهنگی موجود، هم فریاد نهادهای متولی فرهنگ را بلند کرده و هم حساسیت افراد دغدغه مند را بر انگیخته است....
  • بودجه سازمان صدا و سیما در سال 1400 غیر از بودجه ای است که در بند قبلی به آن اشاره شد ه است.

 

+ این پست، ماحصل یک کار پژوهشی علمی و مستند 48 صفحه ای است که به صورت قصار و با مصداق قلّ و دلّ نوشته ام.

 

 

نظرات  (۴)

سلام و رحمت الله 

فرمایش شما درسته این دو نهاد پتانسیل بالایی برای اثرگذاری دارن اما مشکل اینجاست که دیگه حرفشون خریدار نداره

 

به نظرم سال ها وقت لازمه تا این دو تا نهاد وجهه خودشون رو توی اجتماع بازیابی کنن که بعد کار فرهنگی شون اثرگذار باشه

پاسخ:
سلام و تحیت و سپاس.
داده های ما نشان میده که اگز این دو نهاد، شرایط و حساسیت های کار فرهنگی را خوب بفهمند، متعهدانه و مسئولانه رفتار کنند، الزاماتی که برایشان ذکر کردیم رو رعایت کنند و کارهای تمیز و خوش تکنیک تولید کنند، مردم اونها رو می پذیرند... 
چون مردم ما بعضی هاشون سیاست گریز هستند، اما فرهنگ ستیز نیستند...
۲۴ آذر ۰۰ ، ۱۲:۴۶ ابراهیم طالبی دارابی

جناب مرآت سلام

ارزنده و درست. بنده نهادهای مردم‌نهاد معتبر که توسط پارسایان و دانایان اداره شود را هم در کنار حوزه‌ی علمیه مفید می‌دانم. با صدا و سیما اساساً موافق نیستم. بلد نیستند و نیز جناحی‌اند.

پاسخ:
سلام و سپاس.
منم با نهادهای مردم نهاد موافقم. مشروط بر این که رنگ و بوی NGO نداشته باشند و رخنه پذیر هم نباشند.
صدا و سیمای فعلی قطعاً همین است که فرمودید. اما شروطی که در این پژوهش آمده علاوه بر آنچه در متن پست نگاشته ام، پاکسازی درون محیط و بازسازی ساختار را هم شامل می شود. ضمن این که نهاد دیگری فعلاً بعنوان جایگزین نداریم.
۲۴ آذر ۰۰ ، ۱۳:۴۱ ابراهیم طالبی دارابی

با پاسخ خوب شما موافقم. بنده هم صداسیمای فعلی را زرد می‌دانم، با مجریانی لوس، با بازیگرانی لوس‌تر و با برنامه‌های مضحک و دون شأن ملت ایران. تبلیغات آن که با منش علوی ده‌ها فرسنگ فاصله دارد.

پاسخ:
متشکرم جناب طالبی عزیز،
حالا لوس بازی هایشان تا حدی قابل تحمله، اما جهت گیری برخی از برنامه هایشان و مجوزهایی که برای ساخت و محتوای سریال های خانگی می دهند خیلی خیلی تأسف برانگیزه. مثل سریال خسوف و... چون اخیراً مجوز دادن به فیلم ها و سریال های خانگی به عهدۀ صدا و سیما محول شده.
و البته صدا و سیما علاوه بر مشکلات درونی، معذوریت ها و محدودیت هایی هم دارد که توجه نکردن به آنها به نظرم کمی دور از انصاف است. 
۲۴ آذر ۰۰ ، ۱۸:۱۵ شنگول العلما

سلام 

یکی از بهترین مکان ها برای کار فرهنگی که حوزه و مردم کنار همند مسجد است. 
اکثر مترجم ها آیه ی زیر و کلمه خذوا رو برگیرید و ببرید معنی کردند. اما یک معنی دیگه شاید بگیرید باشه. 
یعنی زینتون رو از مسجد بگیرید. زیر نظر امام. مسجد یک امام داره یک امت. ایمانتون رو قوی کنید توی مسجد زینت های دیگه هم بگیرید کلاس های مختلف طبقه بالای مسجد با محوریت نماز مسجد محل عبور و مرور فرشته ها. 

یَا بَنِی آدَمَ خُذُوا زِینَتَکُمْ عِندَ کُلِّ مَسْجِدٍ وَکُلُوا وَاشْرَبُوا وَلَا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لَا یُحِبُّ الْمُسْرِفِینَ
سوره اعراف آیه 31

یک مستندی بسیار بسیار عالی در مورد شهید صدرزاده هست به نام مستند عابدان کهنز و نشون می ده چطوری از این مسجد چندین مدافع شهید حرم به وجود اومد و محله ناامن، امن شد کلاس های رزمی و.... برگذار شد و.... 
این یک نمونه مسجدی بود که به این آیه عمل کرد
اصلا غذا بخوریم و قوت حاصل از این غذا در مسجد خرج نشه اسرافه طبق آیه.  ما در زمینه مسجد محوری کم کار کردیم. اکثر شهدا از مسجد به مقام شهادت رسیدند. 

 حالا مسجدی ها پخش بشند در صدا و سیما و.... چقدر خوب می شه. 

 

پاسخ:
درود بر حضرت شنگول العلما.
من به شخصه با تمام تجربه و تحقیقی که به صورت میدانی در این خصوص انجام داده ام؛ با فرمایش شما موافقم... اما و اما!!

اما کار فرهنگی در عصر تکثر سلایق و علایق نیاز به برنامه ریزی، هماهنگی، ایمن سازی و مدیریت روزآمد دارد که این مدیریت کلان در مساجد قابل اِعمال نیست. با این همه، به کارکرد مساجد کاملاً واقفم و آن را باور دارم. هرچند که معتقدم دانش دینی و کار فرهنگی در عین حال که لازم و ملزوم یکدیگرند اما یه جاهایی با هم تفاوت هم دارند.

مع الوصف، کاش مساجد ما امام هایی میداشت تا بتوانند امت را در همان محدودۀ محل راهبری کنند. و کاش این هنر را داشتند که حداقل مردم را از مسجد فراری ندهند. کاش سطح علمی ائمۀ جماعات ما از مأموین و یا همان امت عقب تر نبود. و کاش فقط شعل اصلی شان امامت مسجد باشد و جایی شاغل نباشند... چون رونق مساجد بیش از هر چیز و هرکس به دست امام جماعت است که باید هم عالم و عامل باشد، هم به روز باشد و هم وقت کافی برای رونق بخشیدن به مسجد داشته باشد.
البته من منکر این نیستم که در کنار این ضعف بزرگ، مساجدی هم داریم که هنوز کانون فکر و اندیشه و عزت آفرینی هستند. اما متأسفانه این گونه مساجد معدودند و تناسبی با سرانۀ جمعیت کشور ندارند.

با محتوای اون مستند موافقم و دعا می کنم که از این قبیل مسجدها توی محله های مختلف داشته باشیم...
با دوسطر آخر نظرتون هم موافقم و خدا کند این چنین باشیم... کلاً در این زمینه با شما هم عقیده ام ...فقط اما و اگرها را نمی تونم ازش بگذرم.

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">