https://blog.ir/panel/a-ghannadian/template_edit/current

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

خدا را رحمی ای مُنعم که درویش سر کویت + دری دیگر نمی‌داند رهی دیگر نمی‌گیرد

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

خدا را رحمی ای مُنعم که درویش سر کویت + دری دیگر نمی‌داند رهی دیگر نمی‌گیرد

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

........... بسم الله الرحمن الرحیم ...........

این جــا کلبــۀ کـــلام و رشـحات قـلمی من است. روزنگاشتــه‌های این جــا نوعاً کوتاه و مختصـر است که گـهـــگاهی رنگ دیانت بـه خــــود می‌گــیرد، گــــاهی با بـوی سیاست عجـین می‌شود، گــاهی بـه مسائل تربیتی و رخــدادهای زنــدگی می‌پردازد، گــاهی با حس و حال خـانواده و سبک زندگیِ مؤمنانه می‌درخشـد و در پـاره‌ای اوقـات نیـز با الفـاظ شاعرانه به وادی ادب و هنر اصیل این مـرز و بوم ورود می‌کند...
یادداشت‌ هـای این وبـلاگ گــاهی با طعــم واژه‌هایی از جنس سپیده و سحر می‌آمیزد. گاهی با صبغــۀ فـرهـنگ و اخـلاق نگاشتــه می‌شود و گـــاهـی نیــز با تیـشۀ عـقـــل و اندیشه، ریشه‌های جـهل و خرافه را هــدف می‌گیرد
نویسنده این وبلاگ خود را مدیون شهیدانی می‌داند کـه در روزهای عسرت و گــلولــه و خون مردانه جنگیدند و از حریت و استقلال و آزادی کـشور حـراست کـردند. از ایـن جـهت تـلاش دارد تا از تجـلیــل و نکــوداشت یـاد و حماسۀ آن‌ها نیز غفلت نورزد و هـر از گاهی با قـــلم صـداقت و مـهر، یاد و نام و خــاطرۀ شهامت و اخلاصشان را زینت‌افـزای صفحات این وبـلاگ کـند. باشد تا یادشان جاودانـه و راهشان ماندگار شود.
هــیـچ یــک از سیـاهــه‌ هــای ایـن وبــلاگ، کـپی‌پـیست نیست. امـــا کـپی بـــرداری از مــــطالب ایـن‌جــــا با ذکــــر مـنبــع و آدرس بــلامـانـع است...
پیشنهادها و نـقـدهــای منصفـانۀ دوستان و کاربـران عـزیز را پذیرایم،
از کامنت‌های چالشی و پرسشی عزیزان استقبال می‌کنم. ولی با عرض پوزش از پاسخ بـه کامنت‌هـای ناشناس معذورم. به کامنت‌های بدون آدرس هم در صورتی که آشنا نباشند پاسخ داده نخواهد شد.

چهارشنبه, ۱۳ بهمن ۱۴۰۰، ۱۱:۴۳ ب.ظ

فـجـریّـه 3- نادرۀ دوران

صحیفۀ امام  (ره) در 22 جلد، مجموعه ای از آثار حضرت روح الله است مشمل بر نامه ها، اعلامیه ها، پیام ها، سخنرانی ها و احکام انتصابات که در حدود 11 هزار صفحه توسط مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی به چاپ رسیده و در اختیار علاقمندان، محققان و پژوهشگران قرار گرفته است. نسخۀ پی دی اف این آثار به صورت رایگان در پرتال امام خمینی وجود دارد. در اینترنت هم هرکس می تواند کلمه کلمه این مجموعه را با گوگل جستجو و مطالعه کند. اما این مجموعه، یک کتاب معمولی نیست که نسخۀ کاغذی اش را کسی با خود این ور و آن ور ببرد و به صورت مستمر بخواند و تمامش کند. بلکه مجموعه ای است که باید به عنوان کتاب مرجع در خانه ها و کتابخانه ها از آن استفاده کرد.

مع الوصف، مرآت کسی را می شناسد که بعد از انجام یک کار تحقیقی در باره غرب شناسی از نگاه امام، تصمیم به خواندن این مجموعه گرفته و 21 جلد آن را در مدت 23 ماه از ابتدا تا انتها خوانده است. او کسی است که می گوید امام را از طریق مشی و سلوک و آثارش شناخته، به راه امام ایمان دارد، امام را نادرۀ دوران و معجزه حوزه های علمیه می داند و معتقد است که در دورۀ پس از غیبت، تنها عالم و فقیه و عارفی بوده که توانسته است: سیاست را در مسیر شریعت، معنویت ببخشد! شریعت را در جادۀ ایقان به سمت عرفان سوق دهد و سیمرغ عرفان را در حجلۀ جهاد و شهادت و خون، به پرواز درآورد، تا آموزه ای باشد برای تکامل و بالندگی زیست انسان ها بر پایه اصل عزت، حکمت و مصلحت.

در دهۀ مبارک فجر، روح امام بزرگوار انقلاب و یاران شهیدش شاد، نامشان ماندگار و مرام سرخشان جاودانه باد...

جمله ای عارفانه از مرد عرفان و سیاست: ... در حفظ حُجُب کوش نه در جمع کُتُب

 

نظرات  (۲)

۱۴ بهمن ۰۰ ، ۰۶:۵۱ دامنه | دارابی

جناب آقای مرآت سلام

برادر عزیزم عالی نوشتید؛ می‌گویم حتی کجا را عالی‌تر.

اول این‌که موافقم با شما که صحیفه‌ی امام (یا همان نور سابق) یک نسخه‌ی کاغذی نیست که بخوانیم و بگذاریم کنج قفسه. درست فرمایش کردید؛ به تعبیر من یک کتابِ بازِ بالینی است.

دوم این‌که چه تعابیر قشنگی استخدام کردید در توصیف امام. تماماً موافقم. حقیقتاً امام نادره‌ی دوران و معجزه‌ی حوزه بود که سخت با تز خانه‌نشین کردن اسلام درافتاد و راحت بر شاهنشاهی یورش برد. درود بی‌پایان بر ایشان و رهروان.

پاسخ:
سلام و تحیت وافر،
ممنونم که تصدیق فرمودید.
خواستم تعابیر بالاتری وفق شأن حضرت امام استفاده کنم، ترسیدم بعضی ها برنتابند و غلوّش بپندارند...

در مورد صحیفه امام یک نکته را عارضم که با صیفه نور تفاوت دارد. صحیفۀ نور، توسط وزارت ارشاد آن زمان نوشته شده بود که منابع و مآخذش نوعاً روزنامه ها، نشریات نوشتاری و نوارهای صوتی بود که نمی توانست خیلی قابل اعتماد باشد. از این رو، مؤسسه تنظیم و نشر، اقدام به گردآوری اسناد قابل وثوق کرد و در نهایت صحیفه را ساخت. 
و البته نسخه هایی از صحیفه نور، هنوز موجود است.
۱۴ بهمن ۰۰ ، ۱۵:۰۳ حسین مرجانی

سلام.

چه جالب، 

به قول آقای دامنه، تعابیر خوبی یرای توصیف امام استفاده کردین.

سیمرغ عرفان را در حجله جهاد و شهادت و خود به پرواز در آوَرَد... 

پاسخ:
سلام.
متشکرم.
:)

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">