https://blog.ir/panel/a-ghannadian/template_edit/current

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

خدا را رحمی ای مُنعم که درویش سر کویت + دری دیگر نمی‌داند رهی دیگر نمی‌گیرد

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

خدا را رحمی ای مُنعم که درویش سر کویت + دری دیگر نمی‌داند رهی دیگر نمی‌گیرد

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

........... بسم الله الرحمن الرحیم ...........

این جــا کلبــۀ کـــلام و رشـحات قـلمی من است. روزنگاشتــه‌های این جــا نوعاً کوتاه و مختصـر است که گـهـــگاهی رنگ دیانت بـه خــــود می‌گــیرد، گــــاهی با بـوی سیاست عجـین می‌شود، گــاهی بـه مسائل تربیتی و رخــدادهای زنــدگی می‌پردازد، گــاهی با حس و حال خـانواده و سبک زندگیِ مؤمنانه می‌درخشـد و در پـاره‌ای اوقـات نیـز با الفـاظ شاعرانه به وادی ادب و هنر اصیل این مـرز و بوم ورود می‌کند...
یادداشت‌ هـای این وبـلاگ گــاهی با طعــم واژه‌هایی از جنس سپیده و سحر می‌آمیزد. گاهی با صبغــۀ فـرهـنگ و اخـلاق نگاشتــه می‌شود و گـــاهـی نیــز با تیـشۀ عـقـــل و اندیشه، ریشه‌های جـهل و خرافه را هــدف می‌گیرد
نویسنده این وبلاگ خود را مدیون شهیدانی می‌داند کـه در روزهای عسرت و گــلولــه و خون مردانه جنگیدند و از حریت و استقلال و آزادی کـشور حـراست کـردند. از ایـن جـهت تـلاش دارد تا از تجـلیــل و نکــوداشت یـاد و حماسۀ آن‌ها نیز غفلت نورزد و هـر از گاهی با قـــلم صـداقت و مـهر، یاد و نام و خــاطرۀ شهامت و اخلاصشان را زینت‌افـزای صفحات این وبـلاگ کـند. باشد تا یادشان جاودانـه و راهشان ماندگار شود.
هــیـچ یــک از سیـاهــه‌ هــای ایـن وبــلاگ، کـپی‌پـیست نیست. امـــا کـپی بـــرداری از مــــطالب ایـن‌جــــا با ذکــــر مـنبــع و آدرس بــلامـانـع است...
پیشنهادها و نـقـدهــای منصفـانۀ دوستان و کاربـران عـزیز را پذیرایم،
از کامنت‌های چالشی و پرسشی عزیزان استقبال می‌کنم. ولی با عرض پوزش از پاسخ بـه کامنت‌هـای ناشناس معذورم. به کامنت‌های بدون آدرس هم در صورتی که آشنا نباشند پاسخ داده نخواهد شد.

جمعه, ۳ اسفند ۱۴۰۳، ۱۱:۳۵ ب.ظ

خوشا آن‌ها که توفیق حضور دارند

چندروزی هست که چپ و راست تونخ واقعه تاریخی و بسیار مهمی هستم که قرار است روز یکشنبه پنجم اسفندماه در بیروت اتفاق بیفتد. مراسمی که کل دنیای استکبار دارند تلاش می‌کنند تا مانع برگزاری‌اش شوند اما مردان و زنان محور مقاومت، یک تنه در برابر آن ایستاده و در تدارک اجرای آن هستند.

به نظرم تشییع جنازه تاریخی سید مقاومت سیدحسن نصرالله و هاشم صفی‌الدین، یک دوئل بسیار بزرگ است که اگرچه ممکن است برای جبهه مقاومت هزینه داشته باشد، اما ان‌شاءالله و به لطف خدا نتیجه‌اش برای جهان اسلام شیرین و تعیین کننده خواهد بود. خوشا آن‌ها که توفیق حضور دارند.

مبارک بادشان این ره به توفیق و امان الله

به هرشهری و هرجایی به هردشتی و هر رودی

اما من و دوستانم یک هفته است که تمام راه‌های مختلف سفر ترانزیتی به بیروت و حتی مسیرهای زمینی را بررسی کردیم تا هرجور شده امکان رفتن به لبنان را جور کنیم. اما انگار شرایط زمانه، همه دست به دست داده‌اند تا پای لنگ ما به زمین کم توفیقی بچسبد و از رفتن به تشییع جنازه فرماندهان پرافتخار مقاومت باز بماند.

 

+ برای خودم:

ای جذبه توفیق به همت مددی کن

شاید که به منزل بَرَم این بار گران را

نظرات  (۹)

چرا انقدر تشییع رو عقب انداختن؟

 

چرا جنازه رو نگه داشتن؟

 

واقعن دلیلش چیه؟

پاسخ:

چرا؟

نمی‌دونم چرا. اما می‌دونم که دلایل موجهی داشتند...

و مطمئن هستم که مراجع دینی، مسئولان امنیتی و نظامی در این زمینه حکم شرعی را و مصلحت را مد نظر داشتند و حتماً خبط و خطایی مرتکب نشدند. مخصوصاً در خصوص ایشان که شخصیت مهم جهان اسلام محسوب میشه.

به راه افتاد تابوتی و جمعی در پی اش گریان

فقط عشق اینچنین پشت سر خود کاروان دارد

پاسخ:
احسنت.
۰۴ اسفند ۰۳ ، ۱۴:۱۳ ღ*•.¸ســـــــائِلُ الزَّهــــرا¸.•*´ღ

سلام

حق همیشه پیروز است.

ان شالله که نصیبتون بشه وماروهم یاد کنید اونجا.

 

پاسخ:
سلام بر شما.

احسنت. حق همیشه پیروز است..


جور نشد.

شهید سید حسن نصرالله. گوهر گرانبهای مقاومت بود که سال‌ها خون دل خورد و تلاش کرد و حالا ثمره مجاهدت‌ها و پیروی خالصانه‌اش از ولایت و رهبری این‌گونه به بار نشسته است.
شهید سید حسن نصرالله، سرباز گهواره‌ای امام روح الله بود که خوش درخشید و چهرۀ محبوب و قهرمان مقاومت در جهان شد. و حالا روح او در آسمان شهادت، همچنان موجب رویش شجاعت و مقاومت در ویرانه‌های غزه و لبنان خواهد بود.
روح مقاومت زنده است و زنده می‌ماند. چون یاد شهید سید حسن نصرالله زندگی‌ساز است و برای جبهه مقاومت، چراغ راهی‌ست که به لطف خدا همیشه روشن خواهد ماند!

پاسخ:
هنیئاً لهم الجنه...

گوارایشان باد رضوان الهی که جهان را خیره کار خود کردند.


#انّا- علی- العهد
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است

و حالا روح او در آسمان شهادت، همچنان موجب رویش شجاعت و مقاومت در ویرانه‌های غزه و لبنان خواهد بود.

چه جملۀ زیبایی

فردا شب مصلی ان‌شاءالله 

 

سلام آقا مرآت

***** ****** 

پاسخ:
سلام جناب برادر.
ممنونم.

در خدمتم. ان‌شاءالله 

این نوع تفکر و بینش خوش بینانه و واقع گرایانه شما، مال سده های قبله،

امروزه، سیاست، مقدم بر دیانت شده،

 

مطمئنا سیاستهای خاصی مد نظر بوده وگرنه هیچ توجیه منطقی و شرعی نداره.

 

( جناب مرآت

نقدهای من، و چالش انگیزیهای من، از سر دغدغه و درد هست و واقعن سواله. 

امیدوارم سوء برداشت نشه )

پاسخ:

درود بر شما.

اولاً بگم خدمتتون که بنده ارادت دارم به شما و همه عزیزانی که اینجا رو میخونند. این را گفتم تا راحت باشید و بدونید که بنده از چالش‌های عالمانه و از سر دغدغه واقعاً استقبال می‌کنم. دلیلش هم اینه که نتیجه این چالش‌ها بیشتر از شما برای خود من لذت‌بخش و مفیده.

دوم این‌که شما با خیال راحت چالش کنید. نهایتاً اگر پاسخی در شأن مطلب شما نداشته باشم. با شهامت اذعان به نابلدی میکنم و راحت تسلیم استدلال شما می‌شوم. فقط این نکته را در نظر داشته باشید که ادبیات گفتاری من به اقتضای مخاطب (خانم و آقا) گاهی وقتا رسمیه. یعنی شاید نتونم خیلی راحت و خودمونی با مخاطبین خانم حرف بزنم. در چنین شرایطی شما باید به بزرگواری خودتون ببخشید و رسمی بودن کلام را تحمل بفرمایید.

و سوم این که دوست دارم همیشه، با گزاره‌های شفاف، در چارچوب مشخص و با سند و منطق چالش کنیم. البته سند و منطق بنده هم مشخصه: 1- شرع (قرآن و حدیث) 2- قانون اساسی و قوانین منبعث از آن 3- استدلال منطبق بر عقل و علم، 4- فتوای مراجع تقلید یا موافقت و مخالفت آن‌ها.

اما در خصوص کامنت شما:

  1. واقع‌گرا بودن فی‌نفسه بد نیست. چه مال الآن باشد چه مال صدسال پیش. مگر این که پشت واقعیت‌ها ماجرای دیگری باشد که در آن صورت نیاز به استدلال و منطق دارد. مثل ماجرای دسیسه عمرعاص در جنگ صفین که امر را بر انسان مشتبه می‌کند.
  2. خوش‌بین بودن به تصمیمات حزب‌الله هم به نظر من ایرادی نداره. چون ساختار فکری و عملی این سازمان، ماهیتاً سالم و خوش‌سابقه است و سیاست جهادی‌اش بر آموزه‌های شیعی استوار است، بنابراین، خوش‌بین بودن به برنامه‌های حزب‌الله در راستای اهداف جهادی آن‌ها خواهد بود و این، به خودی خود یک ارزش است.
  3. می‌فرمایید امروزه سیاست مقدم بر دیانت است. به نظرم این موضوع در جبهه دشمنان حزب‌الله مصداق دارد. اما در گروه‌های دینی از نوع شیعی‌ به ضرس قاطع می‌تونم بگم که این‌جور نیست. اگرچه بعضی وقتا لازم داریم که چنین باشیم. اما خوشبختانه یا متأسفانه فعلاً این‌جور نیستیم. و کاش بودیم. 😊
  4. من منکر تدبیر اخیر حزب‌الله در خصوص تشییع جنازه نیستم که طبیعتاً رنگ و بوی سیاسی هم دارد. حتی کم و بیش دلایل به تعویق انداختن تشییع جنازه را هم می‌دانم و اتفاقاً به خاطر همین دانسته‌هایم، حزب‌الله را در این زمینه تحسین می‌کنم. اما این که فرمودید اهداف خاصی برای این کار بوده و تعویق تشییع جنازه توجیه شرعی ندارد، شما باید برای فرمایشتون سند و دلیل ارائه دهید. چون آن‌چه را که بنده پرس و جو کردم، تعویق خاکسپاری شهید صرفاً به علت شرایط خاص امنیتی، با هدف تجلیل از شهید بزرگوار و با تأیید مراجع تقلید و بعضی دلایل دیگر بوده است. (توضیح بیشتر در این زمینه مطلب جداگانه‌ای را می‌طلبد)

به نظرم چالش هنوز می‌تونه ادامه‌دار باشه. اما فکر می‌کنم کامنت شما راپاسخ داده باشم..

اولاً ممنون ازینکه وقت گذاشتید و پاسخ به این بلندی دادید.

 

ثانیاً شما حداقل برای من ، در پاسخگویی راحت باشید.

به هر نحوی که می توانید پاسخ دهید. ساده بگید. روان بگید. هرجور راحتید.

 

ثالثاً

سند و منطق بنده هم در وهله اول قرآن هست و بعد عترت علیهم السلام.

قانون اساسی که گفتید، مواردیش مورد قبول بنده س که منطبق با موازین قرآن و عترت باشه. وگرنه ارزشی نزد من ندارن.

 

استدلال منطبق بر عقل و علم هم بشرطی که باز هم خارج از موازین قرآن و عترت نباشه. چون امروزه خیلیا ادعای عقل و علم می کنن.

 

فتوای مراجع هم، می دونین که کامل و جامع و پویا و متغیر نیس. من مراجعی رو قبول دارم که جامع باشن که البته تعدادشون بینهایت نادر هس.

 

1. نگقتم که واقع گرایی شما مال قبل هس. نه. موضوعی که مورد واقع گرایی شما قرار گرفته، شما گفتید که علت تأخیر در تشییع و دفن، این بوده که حتما دلایل موجهی داشتند. چرا؟ چون نیروهای مقاومت هستن و نیروهای مقاومت هم اشتباه نمی کنن.

این نحوه نگرش، و مطهر ساختن عده ای خاص، بنظرم درست نیس.

قبلن چرا.

قبلن امثال ماها مخصوصن، خیلی اینجوری نگاه می کردیم و فکر می کردیم.

ولی به مرور با حقیقتهای بیشتری آشنا شدیم و دریافتیم که لزوماً افرادی که به هر عنوان برچسب مذهبی دارن، پاک و مطهر و معصوم از خطا نیستن.

 

2. یه سوال: آیا به هیچ عنوان امکان ورود عوامل نفوذی غرب و بخصوص آمریکا و اسرائیل در پیکره و تفکر حزب الله لبنان وجود ندارد؟ که ما امثال این مجامع رو انقدر سالم و پاکیزه بدونیم؟

گفتید سیاست جهادی اش بر آموزه های شیعی استوار است.

امیدوارم همینطور باشه.

بخصوص در این دوره زمانه ای که واقعاً تشیع چیزی ازش نمونده.

 

3. اصلن قرار نیس سیاست مقدم بر دیانت باشه. در اصل می بایست همسو و همراه هم باشن.

و قطعا می بایست در بین مسلمانها و شیعیان اینجور باشه که نیس.

 

4. اگر دلایل به تعویق انداختن تشییع جنازه را می دانید بگویید. واقعن مشتاقم بدونم.

مخصوصن از جنبه احکام فقهی و دینی. 

من دقیقن نمی دونم نحوه نگهداری جنازه تا به دیروز چجوری بوده؟

چون مهمه.

ما در تاریخ انبیا و ائمه همچین مصداقی و موردی نداشتیم که دفن جنازه به تعویق بیفته.

حداقل من ندیدم همچین موردی رو.

 

تعویق خاکسپاری به علت شرایط امنیتی با هدف تجلیل از شهید ( اونم شهیدی که در معرکه نبرد به شهادت نرسیده ) تأیید مراجع تقلید ( کدوم مرجع؟) 

اینها مستدل نیس.

 

ببینید

کل منظور من، تاکید و تکیه بر حفظ موازین الهی هس.

انتقاد و اعتراض شدید دارم به تعطیلی احکام الهی.

 

امیدوارم این نحوه چالش انگیزی من رو به حساب موارد دیگه نذارین.

 

ببینید توی دعای عهد میگه:

فَاَظْهِرِ الّلهُمَّ لَنا وَلِیک وَابْنَ بِنْتِ نَبِیک الْمُسَمّى‏ بِاسْمِ‏ رَسُولِک، حَتّى‏ لا یظْفَرَ بِشَىْ‏ءٍ مِنَ الْباطِلِ اِلاَّ مَزَّقَهُ، وَیحِقَّ الْحَقَ‏ وَیحَقِّقَهُ، وَاجْعَلْهُ اَللّهُمَّ مَفْزَعاً لِمَظْلُومِ عِبادِک، وَناصِراً لِمَنْ لا یجِدُ لَهُ ناصِراً غَیرَک، وَمُجَدِّداً لِما عُطِّلَ مِنْ اَحْکامِ کتابِک، وَمُشَیداً لِما وَرَدَ مِنْ اَعْلامِ دینِک، وَسُنَنِ نَبِیک صَلَّى اللَّهُ عَلَیهِ وَآلِهِ

 

و مجددا لما عطل من احکام کتابک و مشیدا لما ورد من اعلام دینک

 

این تعطیلی احکام دینی در آخر الزمان، یکی از موارد مهم و یکی از علل اصلی ظهور هس.

 

نباید این امر اتفاق بیفته.

در هیچ حیطه ای

و با هیچ توجیهی


خدا خیرتون بده که با سعه صدر و متانت امکان این چالش رو فراهم می کنین.


امیدوارم این رو بذارین به حساب تواصی به حق و تواصی به صبر.

پاسخ:

:))

خدائیش کلاس شما بالاست.

مرحباً بکم.

فقط میتونم بگم ایول!

و اعتراف کنم که شما یک تفاوت اساسی با بنده دارید.

اصلاً اعتبار و سلیقه و استغنایی که شما دارید با بنده‎‌ قابل مقایسه نیست. شما خودتون یه پا مجتهد اعلمید

ولی من هنوز اندر خم کوچه تقلید دست و پا می‌زنم :))

بنظرم هنوز خیلی مونده گرید 5  رو بتونم به گرید یک شما ارتقا بدم :((


هیچی دیگه! قبل از شروع بازی، کیش و مات را باید بپذیرم.


دارم با خودم میگم: عرصه سیمرغ نه جولانگه ماست.


و دیگر: سکوت :))

شما بزرگوارید.

حداقل در بین بیانی ها می درخشید و متفاوتید.

 

دوس نداشتم اینجور شکسته نفسی کنین.

 

کاش یکی به سوالات من جواب می داد.

 

بازم ممنون از صبر و حوصله تون

پاسخ:
ممنونم.

شکسته‌نفسی نکردم 
یه نموره جا خوردم از کامنتتون :)
هنوزم توی شوکم.


حق شما محفوظه.

سلام و احترام خانم بانو

 

فرمودید ایا امکان نفوذ وجود نداره که باید بگم وقتی حتی در کنار پیامبر ص و ائمه افراد نفوذی وجود داشتن و ایشان با تشکیل سازمان ها و شبکه های ارتباطی ویژه و سری سعی می کردن از این اسیب در امان بمانند و در دوران امام هادی به اوج خودش رسید این شبکه ارتباطی پس پروژه نفوذ رد نمیشه ولی اینکه بیاییم هرچیزی رو به نفوذ ارتباط بدیم کاملا صحیح نیست. و اینکه چه کسی گفته از تشیع چیزی باقی نمونده؟! از قضا الان افراد شیعه واقعی به مراتب حتی بهتر از برخی از یاران حاضر در کنار ائمه بودن و این جمله من جدای اینکه از قران و احادیث قابل برداشت هست در بطن جامعه اشکار هست.

 

دلایل تعویق بسیار هست و برخی بازگو شدن و بسیاری نه!

که از جنبه فقهی سیدین رو  به ودیعه به خاک سپرده بودن و حتی شهید سید صفی طبق گفته ها در روضه الحوراء ظاهرا در قسمتی جدا به ودیعه سپرده بودند و  در تاریخ داریم افرادی که به ودیعه سپرده بودند.

 

اگر سیدین در معرکه نبرد به شهادت نرسیدند پس چطور به شهادت رسیدند؟ شاید بفرمایید نبرد رو در رو که باید بگم یکم برگردین و دقیق اون تاریخ رو مطالعه کنید که چند ساعت مداوم بمب ریخته میشد و امکان نزدیک شدن به محل نبود من به شخصه به علت کاری تا صبح بیدار بودم و همزمان پخش زنده رو میدیدم که بی ذره ای وقفه بمباران میشد :'(

 

تعویق خاکسپاری صرفا جهت تجلیل نبوده و اهداف دیگه ای داشته که برخیش همین دیروز و امروز تاثیراتشون رو نشون داد و برخی در دراز مدت نشون خواهد داد و برخی طبق همین قاعده رده بندی سری در گذشته بوده که قابل بیان نبوده و…

که از قضا برای یک سری اهداف الهی بوده که لازم بوده این کار…  و اگر حضرت اقا رو قبول داشته باشین و همین طور پیگیرانه موازین ایشون رو بررسی کرده باشین متوجه یکسری کلمه شاخص یا کد میشین مثلا اخیرا اقا راجع به کار به هنگام تاکید فراوان داشتند برای بهترین اثرگذاری و این تعویق مصداق کار به هنگام بوده…

 

مطالب زیاده برا بیان ولی امیدوارم همین قدر کفایت کننده باشه :)

یاعلی

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.