https://blog.ir/panel/a-ghannadian/template_edit/current

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

خدا را رحمی ای مُنعم که درویش سر کویت + دری دیگر نمی‌داند رهی دیگر نمی‌گیرد

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

خدا را رحمی ای مُنعم که درویش سر کویت + دری دیگر نمی‌داند رهی دیگر نمی‌گیرد

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

........... بسم الله الرحمن الرحیم ...........

این جــا کلبــۀ کـــلام و رشـحات قـلمی من است. روزنگاشتــه‌های این جــا نوعاً کوتاه و مختصـر است که گـهـــگاهی رنگ دیانت بـه خــــود می‌گــیرد، گــــاهی با بـوی سیاست عجـین می‌شود، گــاهی بـه مسائل تربیتی و رخــدادهای زنــدگی می‌پردازد، گــاهی با حس و حال خـانواده و سبک زندگیِ مؤمنانه می‌درخشـد و در پـاره‌ای اوقـات نیـز با الفـاظ شاعرانه به وادی ادب و هنر اصیل این مـرز و بوم ورود می‌کند...
یادداشت‌ هـای این وبـلاگ گــاهی با طعــم واژه‌هایی از جنس سپیده و سحر می‌آمیزد. گاهی با صبغــۀ فـرهـنگ و اخـلاق نگاشتــه می‌شود و گـــاهـی نیــز با تیـشۀ عـقـــل و اندیشه، ریشه‌های جـهل و خرافه را هــدف می‌گیرد
نویسنده این وبلاگ خود را مدیون شهیدانی می‌داند کـه در روزهای عسرت و گــلولــه و خون مردانه جنگیدند و از حریت و استقلال و آزادی کـشور حـراست کـردند. از ایـن جـهت تـلاش دارد تا از تجـلیــل و نکــوداشت یـاد و حماسۀ آن‌ها نیز غفلت نورزد و هـر از گاهی با قـــلم صـداقت و مـهر، یاد و نام و خــاطرۀ شهامت و اخلاصشان را زینت‌افـزای صفحات این وبـلاگ کـند. باشد تا یادشان جاودانـه و راهشان ماندگار شود.
هــیـچ یــک از سیـاهــه‌ هــای ایـن وبــلاگ، کـپی‌پـیست نیست. امـــا کـپی بـــرداری از مــــطالب ایـن‌جــــا با ذکــــر مـنبــع و آدرس بــلامـانـع است...
پیشنهادها و نـقـدهــای منصفـانۀ دوستان و کاربـران عـزیز را پذیرایم،
از کامنت‌های چالشی و پرسشی عزیزان استقبال می‌کنم. ولی با عرض پوزش از پاسخ بـه کامنت‌هـای ناشناس معذورم. به کامنت‌های بدون آدرس هم در صورتی که آشنا نباشند پاسخ داده نخواهد شد.

چهارشنبه, ۲۵ اسفند ۱۴۰۰، ۰۴:۱۵ ب.ظ

پوست اندازی ژئوپلیتیک.

چندگزارۀ کوتاه و شفاف در باره حملۀ روسیه به اوکراین

  1. حملۀ نظامی روسیه به اوکراین پدیده پیچیده و نادری بود که ناباورانه اتفاق افتاد.
  2. از پیچیدگی این موضوع همین بس که هیچ کارشناس و تحلیل گری نتوانسته بود وقوع آن را پبش بینی کند و وقتی هم اتفاق افتاد، گمانه زنی های جورواجور و گاهی ضد و نقیض و نادرست در بارۀ آن ارائه دادند.
  3. آنچه به صورت کلی در این باره می شود گفت این است که با حملۀ روسیه به اوکراین، آن پوست اندازی ژئوپلیتیک که دنیا انتظارش را می کشید، کلید خورد. هرچند که تا کنون عکس العمل غرب و آمریکا علیه روسیه روی درجات 2 و 3 تنظیم شده است.
  4. قبل از وقوع جنگ اوکراین، روسیه 130 هزار نفر از نیروی زمینی و زرهی خود را در مرز اوکراین  مستقر کرده بود و از نیروی هوایی و دریایی نیز قریب 200 هزار نفر را به منطقه آورده بود که نشان از وقوع یک پدیدۀ مهم را می داد. اما بازهم کارشناسان نظامی اروپا تحلیل درستی از آن ارائه ندادند. فقط برخی از تحلیل گران نظامی گفته بودندکه روسیه نهایتاً شرق اوکراین را اشغال خواهد کرد. اما دیدیم که این پیش بینی نیز درست از آب درنیامد.
  5. روسیه چاره ای جز حمله به اوکراین نداشت. چون از منظر امنیت ملی روسیه، اگر اوکراین به عضویت ناتو پذیرفته می شد، روسیه عملاً در محاصرۀ نظامی قرار می گرفت و دیگر کاری از او بر نمی آمد. از این منظر اقدام روسیه، هم بموقع بود و هم بایستی انجام می شد. هرچند که این جنگ هزینه هایی هم بر روسیه تحمیل کرده و کشورهای همسایه را نیز کم و بیش تحت تأثیر قرار خواهد داد..
  6. پوتین، قبلاً هم اقداماتی مشابۀ حمله به اوکراین را داشته است، مثل گرجستان،کریمه، چچن، که در همۀ موارد به اهداف خودش رسیده و حتی از همۀ تحریم های غرب هم عبور کرده است. لذا به استناد قرائن و شواهد قبلی می شود گفت که از بحران اوکراین هم عبور خواهد کرد.
  7. به هر صورت این تهاجم ناباورانه اکنون اتفاق افتاده است، اما اینکه این عملیات به کجا ختم می شود؛ به نظر من بستگی به وضعیت اوکراین و حامیان غربی اش دارد. یعنی اگر از طرف آمریکا و اروپا واکنش جدی علیه روسیه صورت نگیرد، همه چیز را تمام شده می شود تلقی کرد. در غیر این صورت، تبعات و تلفات آن بسیار سخت تر از حال خواهد بود.

با توجه به شرایط حاضر، وضع موجود را می شود اینگونه ترسیم نمود:

  1. بازندۀ اصلی این جنگ، اروپایی ها هستند که اگر ادامه پیدا کند، آن وقت اقتصاد غرب نیز به کلی آسیب می بیند و بلکه بخش هایی از اقتصاد ملی و معیشت مردم اروپا به کلی فلج خواهد شد.
  2. در حال حاضر تا چهارصد هزار نفر از اوکراین وارد اروپای غربی شده اند که همین مهاجرین و پناهندگان نیز معضل بزرگی برای کشورهای هدف خواهند بود.
  3. تحریم های ناشی از جنگ اوکراین، دو طرفه است. یعنی با تحریم روسیه،کشورهای اروپایی هم متضرر می شوند.
  4. اوضاع فعلی در شرق اروپا، کاملاً به نفع ایران است. بعنوان نمونه: ایرلاین ها ناگزیر هستند از مسیر هوایی ایران استفاده کنند که به تناسب نوع هواپیماها، در هر ساعت 1000 دلار باید به جمهوری اسلامی پرداخت کنند. لذا سالانه در آمد یک میلیارد دلاری برای کشور ما خواهد داشت. (اماراتی ها و قطری ها هم در خواست 400 و 600 سورتی پرواز کرده اند)
  5. اروپا اگر وارد جنگ با اوکراین نشود، لزوماً باید به طرف آمریکا کرنش کند. طبیعی است که در آن صورت آمریکا هم مطالبات خود را از آن ها دنبال خواهد کرد که نتیجه و ابعاد دقیق آن غیر قابل پیش بینی خواهد بود.
  6. درحال حاضر، خسارت ناشی از این جنگ، کشورهای اروپایی را با چالش جدی مواجه کرده است. چراکه آمریکا هیچ کاری برای اوکراین که هم پیمانش بوده نکرده و احتمالاَ در آینده هم کاری نخواهد کرد.
  7. با جنگ اوکراین، سرعت همگرایی چین و روسیه بیشتر می شود و چین می کوشد تا موازنه و تسلط بر تایوان را بدست آورد.
  8. هر چند تحریم های غرب می تواند به میزان کمی بر اقتصاد روسیه تأثیرگذار باشد. اما روسیه برای بی اثر کردن تحریم ها، سامانه ای شبیه سوئیفت را راه اندازی کرده و با ارزهای غیر از دلار معاملات خود را انجام می دهد.
  9. در حال حاضر تحریم ایرفلوت، تحریم برخی شخصیت های موثر، تحریم 351 نفر از مسئولین و صاحبان صنایع روسیه اعلام و اِعمال شده و پروژه گاز رسانی (استریم 2) نیز متوقف و 7 بانک روسی هم به تحریم ها اضافه شده اند.

 

پ.ن: خداوند رفتگان عزیز شما را قرین رحمت فرماید. اگر تونستید برای روح پدرخانم مهربان و دوست داشتنی بنده هم صلوات و فاتحه بخوانید.

موافقین ۴ ۰ ۰۰/۱۲/۲۵
مرآت

نظرات  (۵)

سلام و رحمت الله 

ممنون که مختصر و مفید وضعیت رو توضیح دادید 

فقط من شماره پنج رو متوجه نشدم 

 

روح پدرخانمتون شاد باشه و قرین رحمت ان شاء الله. الهی که اباعبدالله دستگیرشون باشن. تسلیت میگم به شما و همسر بزرگوارتون

 

 

پاسخ:
سلام و سپاس.
ممنون که خواندید.

خدا به شما هم سلامتی و عزت بدهد و مانا و برقرار باشید....

لطفاً بگید کدوم شماره پنچ تا توضیح بدم.

پنج قسمت دوم

پاسخ:

متشکرم.

ورود روسیه به اوکراین، یعنی پیشروی قدرت نظامی روسیه تا بیخ گوش اروپا، یعنی با سقوط اوکراین و پیروزی روسیه، بیشترین خطر متوجه اروپا خواهد بود. در نتیجه بیشترین تلاش را باید اروپا انجام دهد تا خود را از این مهلکه و خطر برهاند. در این میان آمریکا می کوشد تا اروپا را متقاعد کند برای رهایی از خطر روسیه، وارد درگیری شود و یا به طریقی از اوکراین حمایت نظامی کند. به گونه ای که معادلۀ فعلی را به نفع آمریکا و اروپا تغییر دهد. اما فرانسه و ایتالیا بعنوان کشورهای قدرتمند اروپا حاضر به تمکین نیستند. (بخاطر بستن خط لوله گاز توسط روسیه) انگلیس هم که بعنوان نزدیک ترین هم پیمان آمریکا محسوب می شود، اصلاً قادر به دخالت نظامی نیست. بنابراین، ممکن است اروپایی ها مورد بی مهری آمریکا قرار بگیرند. لذا برای اینکه از بی مهری آمریکا و از تبعات قطع سوخت و انرژی، بویژه گاز از جانب آمریکا و کشورهای تحت نفوذش در امان باشند؛ چاره ای ندارند جز این که یا حمایت تسلیحاتی از اوکراین را بپذیرند و یا باج بیشتری به آمریکا بدهند.

می دانید که در حال حاضر 40 درصد گاز اروپا از طریق روسیه تأمین می شود، اما 60 درصد بقیه از طریق آمریکا و کشورهای تحت نفوذ آمریکا است. از این رو اروپا، به ویژه آلمان، فرانسه و انگلیس بر سر دوراهی حمایت از اوکراین یا بی مهری آمریکا قرار گرفته اند.

میگویند یکی از مصادیق بی مهری آمریکا برای اروپایی ها این است که آمریکا پیمان ناتو را به هم بزند. اونوقت اروپا با وجود هسته ای بودن فرانسه و نظامی بودن ایتالیا به هیچ وجه قابل دوام نیست.

ببخشید که زیاد نوشتم.

ممنونم . توضیحات عالی و کامل بود. لطف کردید وقت گذاشتید

پاسخ:
خواهش می کنم.
ممنون از شما که سئوال می فرمایید.
۲۷ اسفند ۰۰ ، ۱۶:۵۷ دامنه | دارابی

جناب آقای مرآت سلام

از توانایی قلم سیاسی شما هم تعجب نکردم. به‌هرحال، کسی که برای حوزه‌ی مطالعاتی خود حد یقف قائل نباشد باید هم همه‌جانبه‌نگر باشد. انسان مسلمان باید هم آگاه باشد. اوضاع اروپا را خوب اشراف داشتید.

پاسخ:
سلام جناب دارابی عزیز،
نظر لطف شماست برادر. هرچند که اغراق آمیز فرمودید!
ممنونم که میخوانید سیاهه های اینجا را.
۲۷ اسفند ۰۰ ، ۱۷:۰۶ دامنه | دارابی

بابت درگذشت و مصیبت مؤلمه‌ی وارده هم به جناب‌عالی و منتسبان محترم‌تان تسلیت عرض می‌کنم. روح‌شان محشور با خاندان پاک عترت ع.

پاسخ:
سپاسگزارم.
روح رفتگان شما هم شاد و یاد.
ان شاءالله از غفران و رحمت خداوند بهره مند باشند.

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">