https://blog.ir/panel/a-ghannadian/template_edit/current

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

خدا را رحمی ای مُنعم که درویش سر کویت + دری دیگر نمی‌داند رهی دیگر نمی‌گیرد

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

خدا را رحمی ای مُنعم که درویش سر کویت + دری دیگر نمی‌داند رهی دیگر نمی‌گیرد

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

........... بسم الله الرحمن الرحیم ...........

این جــا کلبــۀ کـــلام و رشـحات قـلمی من است. روزنگاشتــه‌های این جــا نوعاً کوتاه و مختصـر است که گـهـــگاهی رنگ دیانت بـه خــــود می‌گــیرد، گــــاهی با بـوی سیاست عجـین می‌شود، گــاهی بـه مسائل تربیتی و رخــدادهای زنــدگی می‌پردازد، گــاهی با حس و حال خـانواده و سبک زندگیِ مؤمنانه می‌درخشـد و در پـاره‌ای اوقـات نیـز با الفـاظ شاعرانه به وادی ادب و هنر اصیل این مـرز و بوم ورود می‌کند...
یادداشت‌ هـای این وبـلاگ گــاهی با طعــم واژه‌هایی از جنس سپیده و سحر می‌آمیزد. گاهی با صبغــۀ فـرهـنگ و اخـلاق نگاشتــه می‌شود و گـــاهـی نیــز با تیـشۀ عـقـــل و اندیشه، ریشه‌های جـهل و خرافه را هــدف می‌گیرد
نویسنده این وبلاگ خود را مدیون شهیدانی می‌داند کـه در روزهای عسرت و گــلولــه و خون مردانه جنگیدند و از حریت و استقلال و آزادی کـشور حـراست کـردند. از ایـن جـهت تـلاش دارد تا از تجـلیــل و نکــوداشت یـاد و حماسۀ آن‌ها نیز غفلت نورزد و هـر از گاهی با قـــلم صـداقت و مـهر، یاد و نام و خــاطرۀ شهامت و اخلاصشان را زینت‌افـزای صفحات این وبـلاگ کـند. باشد تا یادشان جاودانـه و راهشان ماندگار شود.
هــیـچ یــک از سیـاهــه‌ هــای ایـن وبــلاگ، کـپی‌پـیست نیست. امـــا کـپی بـــرداری از مــــطالب ایـن‌جــــا با ذکــــر مـنبــع و آدرس بــلامـانـع است...
پیشنهادها و نـقـدهــای منصفـانۀ دوستان و کاربـران عـزیز را پذیرایم،
از کامنت‌های چالشی و پرسشی عزیزان استقبال می‌کنم. ولی با عرض پوزش از پاسخ بـه کامنت‌هـای ناشناس معذورم. به کامنت‌های بدون آدرس هم در صورتی که آشنا نباشند پاسخ داده نخواهد شد.

يكشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱، ۱۰:۲۶ ب.ظ

قصه و غصۀ شریف

اگر با هر دانشجوی سال اولی یا سال آخری دانشگاه شریف از یک ساعت تا دوساعت و تا چندساعت حرف می زدی و چالش می کردی یا به او تیکه می انداختی، متلک می گفتی و یا مجادله می کردی، محال بود که یک حرف تند یا صدای بلند یا پرخاش و یا یک حرف ناصواب از او بشنوی.

اما نمی دانم در این چندماه چه اتفاقی افتاده و چگونه این افول ادبی و اخلاقی رخ داده که برای اولین بار در طول تاریخ، عده ای از دانشجویان این دانشگاه، رکورد فحاشی و بی ادبی دنیا را شکستند و الفاظی بسیار رکیک و شرم آور از نوع مکشوف و نمایشی آن را هوار کشیدند!؟؟؟

***   *****   ***

+ معمولاً هر ازگاهی گذارم به شریف می افتد. گاهی به بهانۀ دیدار، گاهی برای رایزنی، گاهی هم به صورت طفیلی. اما امروز وقتی وارد محوطه دانشگاه شدم، جوری غم و حرمان، سینه ام را فشرد که از حرکت ایستادم. چند لحظه به دانشجویانی که در حال تردد بودند، نگاه کردم، غصه ام دوچندان شد. با صدای اشک آلود گفتم، خدا لعنتتان کند ای آمریکای بی رحم، ای انگلیس مکار و ای گاو شیر ده ترامپ که آوازۀ نخبگان ما را به محاق بردید و دست و دل و زبانشان را به ابتذال آلوده کردید!

پ.ن:

  1. بد و خوبش را نمی دانم. حسن و قبح عقلی اش هم به کنار، اما برای من، حضور در دانشگاه شریف هنوز هم یک موهبت است. ولو در حد یک آب خوردن باشد. ولو اینکه خاطرۀ آزار دهنده اش هنوز گلویم را بفشارد و اشکم را فرو بریزد!
  2. تصمیم داشتم ادامه پست «تو پنداری که بدگو رفت و جان برد؟» را امشب منتشر کنم. اما رفتنم به شریف، موضوع را تحت الشعاع قرار داد.

 

نظرات  (۸)

۲۷ آذر ۰۱ ، ۲۲:۴۴ جولیک ‌‌‌‌‌

تگ‌ها :))

پاسخ:
:(

از شریف فعلا اسمش مونده

یکی از دعاهای مستجابم شریف بود

کاش چیز دیگه از خدا خواسته بودم

پاسخ:
هروقت می رفتم شریف، به خودم می بالیدم. انرژی می گرفتم و لذت می بردم.
امروز فقط غصه بود و آه بود و افسوس و نفرین :(

 

اونجا اصلا اوضاعیه 🙂

 

پاسخ:
خدا به خیر بگرداند.

چه میشه گفت ... 

پاسخ:
فقط دعا.
۲۸ آذر ۰۱ ، ۰۷:۳۹ دامنه | دارابی

سلام آقا مرآت عزیز و نازنین

ما را بردید تا لبه اما تشنه برگرداندید؟! من نتوانستم حدس زنم قِصه چه بود و غُصه از چه؟ اما معلوم است که آنجا را اندلس دیدید لابد! تهذیب نباشد علم توحید هم... چی؟ امام ره می‌دانست که تزکیه و تهذیب را اصل می‌دانست نه نشخوار دانش را.

پاسخ:
سلام حضرت دارابی عزیز،
قصه همان اندلس است که فرمودید،
غصه هم همین اسپانیا است که فرمودید.

بالاخره تنها دانشگاهی که میشد به دستاورد علمی اش بعد از انقلاب امیدوار باشیم، شریف بود، که اگر علم توحید نداشتند، حداقل ادب اجتماعی داشتند و حالا...
۲۸ آذر ۰۱ ، ۱۵:۰۴ سوته دلان

سلام

به نظرم نمیشه گفت چند ماه، شریف و خیلی‌های دیگه به تربیت و فرهنگ چندین ساله‌ی خودمون باختن...

بالاخره از یه جایی میزنه بیرون دیگه!

 

نظری در مورد امیرکبیر ندارین؟

امیرکبیری که همیشه‌ی خدا به زمین و زمان معترض بودن، چطور خیلی تو این ۳ ماه صدایی ازشون در نیومد؟ 

واقعا برام سواله!

 

پاسخ:
سلام بر شما،
قبول دارم که تربیت چندین سالۀ خودمون بی تأثیر نبوده، اما تغییر شریف به نظر من ناگهانی و معطوف به ماههای اخیر بوده. دلیلش این که در خرداد ماه وضع شریف بسیار مؤدب و با نزاکت بود و اصلاً از ناروایی ها فاصله می گرفتند. اما در مهرماه!!!

دانشحویان امیرکبیر مهرماه تحصن داشتند، اما اساتید و رئیس دانشگاه، اعتراضات را خوب مدیریت کردند و نگذاشتند به خشونت های آنچنانی بیانجامد. در حالیکه در دانشگاه شریف بعضی استاد خودشون آتش بیار معرکه بودند. 
البته امیر کبیری ها در ماجرای شریف به صورت پنهانی نقش داشتند. به همین دلیله که بعضی از دانشجویان سال آخری شریف معتقدند که چوب اونها را دارند می خورند.
۲۸ آذر ۰۱ ، ۱۸:۰۵ سوته دلان

عجب!

البته که می‌فرمایید تحصن بوده، تحصن و اعتراضِ به جا هم، ایرادی نداره و حقِّ دانشجو هست ولی شریف، تمامِ مرزها رو شکست!

ولی اینکه می‌فرمایید خط‌ دهی از طرف امیرکبیر بوده... الله اعلم

 

پاسخ:
خب تحصن این دوره یه کم متفاوت بود :)
نه خط دهی از طرف امیرکبیر نبود. عده ای از دانشجوهاش رفته بودند شریف. 
البته از دانشگاه های دیگه هم بودند ولی امیرکبیری ها بیشتر بودند...

منم معتقدم اعتراض و تحصن به جا حقشونه. اما برای چی و با چه خواسته ای باشه خیلی مهمه. 
به نظر من، سطح مطالبات دانشجویی باید همیشه چند ورژن بالاتر از مسائل پیش پا افتاده باشه.
۰۲ دی ۰۱ ، ۲۰:۰۱ واقعیت سوسک زده

سلام 

من خیلی از ماجرای شریف متعجب نشدم، دلیلش این بود که سرمایه گذاری فکری و روانی ام روی شریف فرقی با بقیه نداشت .

دانشگاه شریف دانشگاه " کسانی است که در رشته ریاضی در کنکور رتبه خوبی کسب کرده اند " . تمام! نقطه را می گذارم و برایم تمام می شود ! 

مسئله جامعه در برخورد با ماجرای شریف و تعجبشان از نخبگان این بود که نخبه علمی در رشته ای خاص را بسط دادند به شعور و فهم و دین و تربیت و نزاکت و خیلی چیزهای دیگر ! 

حالا بگذریم که در روزگاری که کنکور و کلاس های کنکور و آموزشگاه ها و معلم های خاص حتی کسب رتبه های برتر کنکور را  طوری تحت الشعاع قرار داده که دیگر حتی به نخبه علمی بودنشان هم خیلی نمی شود اعتماد کرد .

بر خلاف عده ای شریفی که می گفتند شریف عین هاروارد آمریکاست اگر به هاروارد حمله بشود چیزی از آمریکا نمی ماند ، از ایران هم ! نشان می دهد دانشجوی شریف چه توهمی در مورد خودش و جایگاهش و نقشش زده که چنین برداشتی دارد . عین این تحلیل در مورد فوتبالیستها و بازیگرها هم وجود دارد . 

من بیشتر از دانشجوهای شریف خود بدنه جامعه را مقصر می دانم که چنین جایگاه غلطی را برای اینان تعریف کرده که حالا شوکه بشود ! 

این ها همه نشان می دهد که جامعه ما چقدر در تعریف نخبگان و خواصش به خطا رفته . و الان هم دارد تاوان همان خطایش را پس می دهد . 

نخبه علمی و حمایت از ایشان و سرمایه گذاری برای حفظ ایشان یک چیز است ، شعور سیاسی و درک بزنگاه های تاریخی چیزی دیگر ...

پاسخ:
سلام بر شما.
من با کلیت فرمایش شما که دایرۀ نخبگانی را محدود به شریف کرده ایم، موافقم! منم مثل شما این کار را اشتباه می دانم و نتیجه اش هم همین است که فرمودید...
اما، حرف من این است که در پاسخ به کامنت جناب داربی عرض کردم. 
با این وجود معتقدم که دانشجویان شریف به طور نسبی نخبه هستند و ما چه بخواهیم چه نخواهیم عده ای درسخوان در رشته های فنی سد کنکور را با رتبه های خوب شکستند و به اونجا راه پیدا کردند. البته به قول منطقیون اثبات شیئ نفی ما عدا نمی کند و این به معنی این نیست که ما در جاهای دیگر از داشتن نخبه محروم هستیم. اما حرف من این است که ائتلاف عبری- غربی مراکز نخبگی ما را هدف گرفته و تا حدودی هم موفق بوده است. حالا علتش کمبود فهم دینی باشد یا کمبود تربیت اخلاقی و یا هر چیز دیگر، در جای دیگری باید بحث شود....
ضمن این که من تجربۀ حشر و نشر خودم با افراد این دانشگاه و ویژگی های کلامی آن ها را بیان کردم و تعجبم را ابراز کردم از تناقض آن روحیه نزاکتی قبل از اغتشاشات با این بی حیایی و این ابتذالی که اخیراً شاهدش بودیم....

در مجموع موضوعیت نظر شما رو منطقی و ارزشمند می دانم. اما افسوس من از این ماجرا همچنان باقیست...

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">