https://blog.ir/panel/a-ghannadian/template_edit/current

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

خدا را رحمی ای مُنعم که درویش سر کویت + دری دیگر نمی‌داند رهی دیگر نمی‌گیرد

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

خدا را رحمی ای مُنعم که درویش سر کویت + دری دیگر نمی‌داند رهی دیگر نمی‌گیرد

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

........... بسم الله الرحمن الرحیم ...........

این جــا کلبــۀ کـــلام و رشـحات قـلمی من است. روزنگاشتــه‌های این جــا نوعاً کوتاه و مختصـر است که گـهـــگاهی رنگ دیانت بـه خــــود می‌گــیرد، گــــاهی با بـوی سیاست عجـین می‌شود، گــاهی بـه مسائل تربیتی و رخــدادهای زنــدگی می‌پردازد، گــاهی با حس و حال خـانواده و سبک زندگیِ مؤمنانه می‌درخشـد و در پـاره‌ای اوقـات نیـز با الفـاظ شاعرانه به وادی ادب و هنر اصیل این مـرز و بوم ورود می‌کند...
یادداشت‌ هـای این وبـلاگ گــاهی با طعــم واژه‌هایی از جنس سپیده و سحر می‌آمیزد. گاهی با صبغــۀ فـرهـنگ و اخـلاق نگاشتــه می‌شود و گـــاهـی نیــز با تیـشۀ عـقـــل و اندیشه، ریشه‌های جـهل و خرافه را هــدف می‌گیرد
نویسنده این وبلاگ خود را مدیون شهیدانی می‌داند کـه در روزهای عسرت و گــلولــه و خون مردانه جنگیدند و از حریت و استقلال و آزادی کـشور حـراست کـردند. از ایـن جـهت تـلاش دارد تا از تجـلیــل و نکــوداشت یـاد و حماسۀ آن‌ها نیز غفلت نورزد و هـر از گاهی با قـــلم صـداقت و مـهر، یاد و نام و خــاطرۀ شهامت و اخلاصشان را زینت‌افـزای صفحات این وبـلاگ کـند. باشد تا یادشان جاودانـه و راهشان ماندگار شود.
هــیـچ یــک از سیـاهــه‌ هــای ایـن وبــلاگ، کـپی‌پـیست نیست. امـــا کـپی بـــرداری از مــــطالب ایـن‌جــــا با ذکــــر مـنبــع و آدرس بــلامـانـع است...
پیشنهادها و نـقـدهــای منصفـانۀ دوستان و کاربـران عـزیز را پذیرایم،
از کامنت‌های چالشی و پرسشی عزیزان استقبال می‌کنم. ولی با عرض پوزش از پاسخ بـه کامنت‌هـای ناشناس معذورم. به کامنت‌های بدون آدرس هم در صورتی که آشنا نباشند پاسخ داده نخواهد شد.

سه شنبه, ۹ آذر ۱۴۰۰، ۱۰:۰۸ ب.ظ

فی مواضع الخرید :)

 

با خرید از فروشگاه های سپه، اتکا، جانبازان، فرهنگیان و بعضی تعاونی ها مشکلی ندارم. اما خرید از فروشگاه های زنجیره ای رفاه، کورش، شهروند، جامبو، هایپرمی و امثال این ها رو اصلاً نمی پسندم. دلیلش این است که اولاً از محیط این فروشگاه ها خوشم نمیاد. دوم این که با خانم های صندوق دارش ناسازگارم. سوم اینکه در این فروشگاه ها از خانم ها بعنوان کارگر برای چیدمان کالا و به قول خودشون شارژکردن قفسه ها استفاده می کنند. چهارم این که قیمت اجناس این فروشگاه ها فیکسه و نه فقط قابل چونه زدن نیست که از سایر مغازه ها گرون تر هم می فروشند. حتی تخفیف هایی هم که اعلام می کنند، الکی و دروغه و قرعه کشی های آنها هم فریبکارانه و شبهه ناک است... آخرین نکته هم این که اطلاع دارم این فروشگاه ها متعلق به گروه ها و جریان های فکری خاصی هست که بازار را در انحصار خود گرفته و آرام آرام نظام سرمایه داری را در کشور شکل می دهند.

بعلاوه این که این فروشگاه ها می توانند با همکاری شرکت های تولیدی و شرکت های توزیع و پخش، در مواقعی کشور را دچار مشکل یا بحران کنند.. کما اینکه در ماه های اول کرونا و بعد هم در بازه های زمانی دیگر، همین فروشگاه های زنجیره ای بودند که  کمبود های مصنوعی ایجاد کردند و باعث افزایش قیمت ها شدند. خب به همین خاطر، من ترجیح می دهم لبنیات و خواروبار و تنقلات و گوشت و مرغ و نیازهای روزانه رو حتی المقدور از مغازه ها، بقالی ها و سوپر مارکت های تزدیک خونه بخرم که هم کار و کاسبی این طفلکی ها تعطیل نشه و هم خدای نکرده برای اجاره سر ماه مغازه شون درمونده نشوند. تازه این جوری انس و الفت مشتری ها با مغازه های محل عمیق تر و رفاقت محلی بین آنها مستحکم تر هم میشه.

 

نتیجه: هوای مغازه های محل خودتون را داشته باشید. و فقط هم از یک مغازه خرید نکنید. گاهی به تناوب از چند مغازه خرید بفرمایید..

 

 

نظرات  (۵)

علینا مواضع الخریدکم

 

سلام

واقعا نکته مهم و درستی بود

پاسخ:
علیکم بالبیع و الشّری :)

سلام بر جناب این جانب.
سپاسگزارم.
۱۰ آذر ۰۰ ، ۰۹:۳۸ ابراهیم طالبی دارابی

جناب مرآت سلام

در ردیف سلسله‌گفتارهای ارزنده‌ی شما در سبک زندگی جا دارد و نوید و نهی مناسبی می‌دانم. بله؛ صحیح. سوداگرانه‌ جیب مردم را به سبک مدرن! می‌زنند.

پاسخ:
سلام جناب طالبی
ممنون از تحسین شما. اتفاقاً عنوان پست را می خواستم بذارم خریدهای مضر به سبک مدرن. ولی تصمیمم عوض شد.
ممنون که خواندید.

نظر خاصی درمورد فروشگاه‌های فرهنگیان (باقی مثال‌هاتون رو خبر ندارم من) عملا رباخوارن

یه گوشی ۴ میلیونی میفروشه یه تومن میذاره روش تا قسطی بده. هرجور حساب میکنم اسلامی نیست :/

پاسخ:
درود بر خانم میخک.
فروشگاه فرهنگیان متعلق به آموزش و پرورش است که در قالب هیئت امنایی اداره میشه و سود حاصل از آن عاید صندوق بازنشستگان آموزش و پرورش می شود. ضمن اینکه، اگر با فقه اسلامی آشنایی داشته باشید، سود اضافی که بابت فروش قسطی کالا می گیرند، هیچ اشکال شرعی بر آن مترتب نیست. جون الزام و اجباری برای خرید آن در کار نیست و با اختیار کامل خریدار انجام می شود و حتماًً توجه دارید که گوشی همراه جزو کالاهای لوکس محسوب می شود و تابع نظارت دولت هم نمی تواند باشد.
در عین حال، با توجه به نوسانات قیمت بازار، هرجور حساب کنید، این یک میلیون اضافی در مجموع به نفع مشتری خواهد بود و فکر نکنید که فروشنده در برابر فروش قسطی این کالا سود کلانی عایدش شده. قطعاً این جور نیست. 
ملاک واقعی این است که ببینید قیمت اصلی اون مدل گوشی همان زمان در بازار با قیمت فروشگاه تفاوت داشته یا نه. من به احتمال زیاد مطمئنم که گوشی رو از بازار خیلی ارزان تر خریده ای.

سلام بر شما

وقتی میگم گوشی چهار میلیونی، منظورم قیمت کارخونه نیست‌ بلکه قیمت رایج (و حتی ماکسیمم قیمت موجود) در بازار رو عرض میکنم

اینکه فروشگاه فرهنگیان کلا گرون‌فروشه رو دیگه پدیرفتیم و میگیم عوضش قسطی میده (که اونهم گاها اونقدر قیمت میاد روش که صرفه اقتصادی نداره)

یعنی هرچقدررررر که درصد سود بیشتر باشه اهمیتی نداره؟ باور نمی‌کنم :/ 

از لحاط علم اقتصاد و منطق سرمایه داری بله می‌پذیرم اما همچین چیزی اسلامیه آیا؟

 

و اینکه گوشی همراه کالای لوکسه؟ :/

 

پاسخ:
سلام مجدد.

البته بنده هم با قیمت کارخانه مقایسه نکردم. منظورم قیمت همان روز بازار بود.
اما برای من حتی اگر گران فروشی فروشگاه فرهنگیان ثابت بشه (که البته با گرانفروشی بسیار مخالفم) بازهم اونجا رو بر زنجیره ای های آن چنانی ترجیح می دهم. چون می دانم پولم به نفع کسانی میشه که برای فرهنگ و آموزش این مردم خدمت کرده اند. :)

بله، از نظر فقه اسلامی هیچ ایرادی ندارد. نه ربا محسوب می شود، نه کم فروشی، نه غش در معامله، نه کلاه برداری و نه فروش مال غیر.

مزید اطلاع در فقه اسلامی، برای اقتصاد، معاملات، مشارکت، مزارعه، مضاربه، و جعاله، عقود مشخصی داریم که این موضوع در قالب هیچکدام از آنها نیست. اگر باور نداری از دفاتر مراجع بپرسید. دلیلش را هم عرض کردم. چون خریدن گوشی بر شما تحمیل نشده و شما بر اساس نیاز و اختیار خودت این توافق را پذیرفته ای.
 باز هم تأکید می کنم که قسطی خریدن بعضی از کالاها و منجمله گوشی همراه که نوسان قیمتش بالاست، همیشه به نفع خریداره. شک نکن

ببخشید که زیاده گویی کردم.

۱۹ آذر ۰۰ ، ۱۳:۴۳ سارا سماواتی منفرد

سلام

فرمایشتون درسته من هم ترجیح می دهم علی رغم تخفیف های ظاهری این دست فروشگاه های زنجیره ای از سوپری های محلی که الحمدالله تو هر محل چند تایی هم هستند با اینکه تخفیف ندارند خرید کنم و خلاصه هر دفعه از یکیشون به تناوب خریدمی کنم.

هر وقت هم می روم کلی آدم را تحویل می گیرند و تشکر می کنند ((-:

پاسخ:
سلام.
به به، خوشحالم که همفکر هستید. 
به نظر من مغازه های محل به نوعی حق همسایگی دارند بر ما.

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">