عملیات روانی یا جنگ رسانه ای
عملیاتروانی، نوعی تهاجم هدفمند و سازمان یافته است، که به بهانۀ اطلاع رسانی، با ابزار رسانه ای، با شیوه های تبلیغی نرم و با دست مایۀ دروغ، شایعه، شبهه سازی، تهییج افکار عمومی، تخریب ارزش های دینی و تغییر باورهای مردمی؛ پرمصرف ترین کارکرد ارتباطی را به خود اختصاص داده است.
عملیات روانی ابعاد و اهداف گوناگونی دارد که برخی از اهداف آن، مستقیم و غیرمستقیم، مبانی دینی، فرهنگ عمومی، امنیت اجتماعی و حتی امنیت ملی کشور را هدف می گیرد و تهدیدی جدی علیه منافع ملی محسوب می شود. اما اقداماتی که دولت ها و مسئولان حکومتی برای مقابله و غلبه بر عملیات روانی بیگانه می توانند انجام دهند، ایجاد و مقاوم سازی سازوکارهایی است که به برخی از آنها اشاره می شود:
- ارتقاء فرهنگ دینی و اخلاقِ رفتارى جامعه.
- افزایش اعتماد عمومی جامعه با توزیع عدالت اجتماعی.
- توسعه فناوری ارتباطات و افزایش قدرت روایت گری روانشناسانه در برابر پدیده های وارداتی
- شبههزُدایی، نشاط آفرینی و مصون سازی جامعه در برابر شایعات مخرب و القائات مأیوس کننده.
- اشتغال زایی و میدان دادن به گروه های مبتکر و محقق،
- جبران عقبماندگى صنعتی و اقتصادی کشور.
- شجاعت و درایت مسؤولان و تصمیمگیران کشور
- افزایش مشوق ها و جلب رضایتمندی مردم برای حضور در صحنه.
- همگرایىِ عمومى بین مسئولان و مردم.
- نفی روحیۀ بیگانه پرستی و افزایش جلوه های خودباوری
پ.ن: عملیات روانی، از کم هزینه ترین جنگهایی است که در صورت موفقیت، قادر است مخرب ترین نتیجه را بر حریف تحمیل نماید.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.