https://blog.ir/panel/a-ghannadian/template_edit/current

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

خدا را رحمی ای مُنعم که درویش سر کویت + دری دیگر نمی‌داند رهی دیگر نمی‌گیرد

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

خدا را رحمی ای مُنعم که درویش سر کویت + دری دیگر نمی‌داند رهی دیگر نمی‌گیرد

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

........... بسم الله الرحمن الرحیم ...........

این جــا کلبــۀ کـــلام و رشـحات قـلمی من است. روزنگاشتــه‌های این جــا نوعاً کوتاه و مختصـر است که گـهـــگاهی رنگ دیانت بـه خــــود می‌گــیرد، گــــاهی با بـوی سیاست عجـین می‌شود، گــاهی بـه مسائل تربیتی و رخــدادهای زنــدگی می‌پردازد، گــاهی با حس و حال خـانواده و سبک زندگیِ مؤمنانه می‌درخشـد و در پـاره‌ای اوقـات نیـز با الفـاظ شاعرانه به وادی ادب و هنر اصیل این مـرز و بوم ورود می‌کند...
یادداشت‌ هـای این وبـلاگ گــاهی با طعــم واژه‌هایی از جنس سپیده و سحر می‌آمیزد. گاهی با صبغــۀ فـرهـنگ و اخـلاق نگاشتــه می‌شود و گـــاهـی نیــز با تیـشۀ عـقـــل و اندیشه، ریشه‌های جـهل و خرافه را هــدف می‌گیرد
نویسنده این وبلاگ خود را مدیون شهیدانی می‌داند کـه در روزهای عسرت و گــلولــه و خون مردانه جنگیدند و از حریت و استقلال و آزادی کـشور حـراست کـردند. از ایـن جـهت تـلاش دارد تا از تجـلیــل و نکــوداشت یـاد و حماسۀ آن‌ها نیز غفلت نورزد و هـر از گاهی با قـــلم صـداقت و مـهر، یاد و نام و خــاطرۀ شهامت و اخلاصشان را زینت‌افـزای صفحات این وبـلاگ کـند. باشد تا یادشان جاودانـه و راهشان ماندگار شود.
هــیـچ یــک از سیـاهــه‌ هــای ایـن وبــلاگ، کـپی‌پـیست نیست. امـــا کـپی بـــرداری از مــــطالب ایـن‌جــــا با ذکــــر مـنبــع و آدرس بــلامـانـع است...
پیشنهادها و نـقـدهــای منصفـانۀ دوستان و کاربـران عـزیز را پذیرایم،
از کامنت‌های چالشی و پرسشی عزیزان استقبال می‌کنم. ولی با عرض پوزش از پاسخ بـه کامنت‌هـای ناشناس معذورم. به کامنت‌های بدون آدرس هم در صورتی که آشنا نباشند پاسخ داده نخواهد شد.

يكشنبه, ۱ بهمن ۱۴۰۲، ۱۰:۳۳ ب.ظ

دارم احساس بودگی می‌کنم.

از روز طوفان الاقصی تا الآن هیچ روزی نبوده که به فکر ماجرای غزه نبوده باشم. واقعه جانسوز کرمان هم که اتفاق افتاد و پرپر شدن کرمانی‌های عزیز را دیدم، دردم دوچندان شد و حالا داغ مردم غزه‌ را بیشتر حس می‌کنم‌‌. هر روز  مرور می‌کنم زخم ‌های حادثه دلخراش کرمان را و داغ بمباران‌های دم به دقیقۀ غزه را!

توی ذهنم ترسیم می‌کنم حادثۀ  کرمان را که به ازای هر شهید و هر مجروح، حداقل ده‌ها نفر امدادگر و کمک‌رسان و تخصص‌های پزشکی و پرستار داشتیم با کلی امکانات دارویی و تجهیزات بیمارستانی. اما مردم بی پناه غزه، نه خانه و سرپناهی دارند نه کسی هست که زخم‌شان را التیام ببخشد، نه غمخواری دارند که دلداری‌شان دهد و نه بازماندۀ فارغ‌البالی دارند که تسلای خاطرشان باشد! و سخت‌تر از همه این که آب و برق و غذا و دارو هم مزید بر رنچ آن‌هاست که باید نداشتنش را تحمل ‌کنند و باید صبورانه در نوبت جراحی معطل بمانند تا شاید انفجار مهیب بمب‌های فسفری جسم مجروح‌شان را از عمل جراحی بی‌نیاز کند و بدن قطعه قطعه‌شان را کنار خانه‌های ویران‌شان به خاک بسپارد.

داغ غزه و فلسطین بعد از 106 روز  هنوز برای من تازه است و هنوز  فکرم را رها نمی‌کند و چون می‌ببینم دست و بالم آن‌قدر بسته است که کاری از دستم ساخته نیست، به شدت احساس نابودگی می‌کنم و داغم بیشتر می‌شود. دارم آن‌قدر این در و آن در می‌زنم تا راهی پیدا کنم که بتوانم حداقل به اندازۀ ذره‌ای نسبت به مظلومان غزه وگروه‌های مقاومت فلسطینی ادای دین کنم... 

*** * ***

حالا اما چندروزی است که بخشی از وقتم را گذاشتم برای روایت‌گری جنگ غزه، برای پاسخ به بعضی شایعه پراکنی‌ها و ابهام‌آفرینی‌های امپراطوری رسانه‌های صهیونیستی و برای رُفت و روبِ به من‌چه‌ها و به ماچه‌های اونهایی که هنوز در مرداب خودتحقیری و بی دردی گرفتارند!

 

+ و خدارو شکر این روزها احساس بودگی بیشتری دارم.

 

++ حلقه‌های دانش‌آموزی و بعضی مراکز آموزشی ما نیاز بیشتری به روایت‌گری دارند.

 

نظرات  (۷)

خدا قوت... اگر صلاح دونستید از تجربه هاتون بنویسید

پاسخ:

ممنونم.

اولین تجربه که خیلی هم تلخه این است که معلوم شد بخش زیادی از بر و بجه‌های دبیرستانی (دختر و پسر) از واقعیت‌های غزه بی اطلاع هستند و ده‌ها ان‌قلت و علامت سئوال می‌ذارن جلوی اخبار و روایت‌های غزه.  دیگر اینکه متأسفانه خلاء روایت گری صحیح ما باعث شده که رسانه‌های سایبری، روایت‌های وارونه را پمپاژ کنند سمت فکر و ذهن‌ مردم ما. تجربۀ بعدی این است که خیلی‌ها باورشون نیست صهیونیست‌های ملعون این همه چنایت کرده باشند.

اما از تجربه‌های خوب این است که وقتی بچه‌ها حقیقت را می فهمند، اشتیاق بیشتری برای دانستن پیدا می‌کنند و تازه مقاومت مردم غزه براشون تحسین برانگیز میشه و انگیزه دینی براشون مفهوم ارزشی پیدا می‌کنه.

۰۱ بهمن ۰۲ ، ۲۳:۰۵ لیلا خدایار

سلام

خدا قوت...مأجور باشید.

ان شاءالله خدا هم به اونها صبر بده هم به اونهایی که اینجان ولی دلاشون اونجاست. 

پاسخ:
سلام بر شما.
و تشکر از تلاش‌های خاموش شما.

ان‌شاءالله چنین بادا.
۰۲ بهمن ۰۲ ، ۰۵:۰۹ سوسن جعفری

سلام.

من که دسترسی ندارم به چنین جمعهایی ولی یکبار در یک جمع کوچک نوجوانان پرسیدم آیا سوالی دارید درباره فلسطین گفتند هیچ بهش فکر نمی‌کنند چون غصه نمی‌خواهند بخورند. حرف زدم کمی ولی رغبت نشان ندادند.

 

خیلی مغتنم است این فرصت که به شما داده شده. لطف خداست.

پاسخ:

متأسفانه تمایل به ندانستن و بی تفاوتی در شهروندان ما یه نموره فراگیر شده و اتفاقاً یکی از مشکلات روایت‌گری ما همین است. 

ولی ما قبل از هرچیز، مسئولیت پذیری را و ضرورت بیداری و معایب بی تفاوتی انسان را برای افراد مطرح می‌‌کنیم و بهشون می‌گیم که هنر انسان و ارزش انسانیت به این است که نسبت به پدیده ها و حوادث اطرافش مسئولانه بیندیشد و در جامعه بشری اثر وجودی داشته باشند.

بعد هم خطر بی تفاوتی و بی خیال بودن را در قالب‌های جذاب و مستند براشون نشون می‌دهیم و ذهنشون را آماده می‌کنیم تا به مسائل روز برسیم که خب سخت‌ترینش همون بخش اول است.

و البته معتقدیم که در برابر جانفشانی غزه‌ای‌ها کار ما هیچ است.

۰۲ بهمن ۰۲ ، ۱۳:۵۲ لیلا خدایار

خواهش می کنم...کار خاصی انجام نمیدم بهتره بگم حکایت سوزن در انبار کاه.

پاسخ:
 وفقک الله.

خدا خیرتون  بده

تنتون سلامت باشه

پاسخ:
درود بر خانم بهار. 
ممنونم از دعای شما. 
لطفاً برای روح و روان ما هم دعا کنید.

محتاجیم به دعا جناب مرآت

سایتون بالا سر ما بیانیا باشه

پاسخ:

چشم. منم دعا می‌کنیم.



جمله تون داره احساس پدر بزرگ بودن بهم میده :))

آقایون بیانی کلا برای من دو دسته هستن.  سن شما و چند نفر از آقایون بیانی (از نظر تجربه) ۶۵ سال هست

بقیه آقایون بیانی هم ۱۶ سال 

همیشه حس می کنم شما بزرگترهای من هستین 

پاسخ:
الطافکم مزید و انفاسکم طیّب.
خدا کند آن‌جور که می‌فرمایید باشم!

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">