https://blog.ir/panel/a-ghannadian/template_edit/current

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

خدا را رحمی ای مُنعم که درویش سر کویت + دری دیگر نمی‌داند رهی دیگر نمی‌گیرد

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

خدا را رحمی ای مُنعم که درویش سر کویت + دری دیگر نمی‌داند رهی دیگر نمی‌گیرد

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

........... بسم الله الرحمن الرحیم ...........

این جــا کلبــۀ کـــلام و رشـحات قـلمی من است. روزنگاشتــه‌های این جــا نوعاً کوتاه و مختصـر است که گـهـــگاهی رنگ دیانت بـه خــــود می‌گــیرد، گــــاهی با بـوی سیاست عجـین می‌شود، گــاهی بـه مسائل تربیتی و رخــدادهای زنــدگی می‌پردازد، گــاهی با حس و حال خـانواده و سبک زندگیِ مؤمنانه می‌درخشـد و در پـاره‌ای اوقـات نیـز با الفـاظ شاعرانه به وادی ادب و هنر اصیل این مـرز و بوم ورود می‌کند...
یادداشت‌ هـای این وبـلاگ گــاهی با طعــم واژه‌هایی از جنس سپیده و سحر می‌آمیزد. گاهی با صبغــۀ فـرهـنگ و اخـلاق نگاشتــه می‌شود و گـــاهـی نیــز با تیـشۀ عـقـــل و اندیشه، ریشه‌های جـهل و خرافه را هــدف می‌گیرد
نویسنده این وبلاگ خود را مدیون شهیدانی می‌داند کـه در روزهای عسرت و گــلولــه و خون مردانه جنگیدند و از حریت و استقلال و آزادی کـشور حـراست کـردند. از ایـن جـهت تـلاش دارد تا از تجـلیــل و نکــوداشت یـاد و حماسۀ آن‌ها نیز غفلت نورزد و هـر از گاهی با قـــلم صـداقت و مـهر، یاد و نام و خــاطرۀ شهامت و اخلاصشان را زینت‌افـزای صفحات این وبـلاگ کـند. باشد تا یادشان جاودانـه و راهشان ماندگار شود.
هــیـچ یــک از سیـاهــه‌ هــای ایـن وبــلاگ، کـپی‌پـیست نیست. امـــا کـپی بـــرداری از مــــطالب ایـن‌جــــا با ذکــــر مـنبــع و آدرس بــلامـانـع است...
پیشنهادها و نـقـدهــای منصفـانۀ دوستان و کاربـران عـزیز را پذیرایم،
از کامنت‌های چالشی و پرسشی عزیزان استقبال می‌کنم. ولی با عرض پوزش از پاسخ بـه کامنت‌هـای ناشناس معذورم. به کامنت‌های بدون آدرس هم در صورتی که آشنا نباشند پاسخ داده نخواهد شد.

يكشنبه, ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲، ۱۰:۵۱ ب.ظ

کلمات پلکانی :)

با مبانی دمسازم، با تبانی نه!

مصالحه را پذیرایم، مداخله را هرگز!

اهل مفاهمه‌ام. اهل واهمه و مسامحه، خیر!

صداقت و راست‌عهدی را می‌ستایم، بدپیمانی را نه!

در مناظرات سیاسی: نه حلواحلوا، نه ولوله، نه هلهله، نه بلوا

با توسل و زیارت و طهارت مأنوسم، از سعایت و وقاحت و سفاهت بیزارم!

مداهنه، تزویر خائنان است. معاینه، بهانه‌جویی شاکیان است و مراهنه، شیوۀ بینوایان.

یک اصولی‌ام، یک ایستاده بر اصول! نه اصول‌گرای مذبذبِ حزبی با سیاست‌بازی‌های معمول!

مناظره آری، مشاجره هـرگز. پس هرجا حدیث و ادلّه و منطق به جـدل‌ افتد، از ادامه‌اش معذورم.

عقیده‌ام را با کسی معامله نمی‌کنم. ولی برای حفظ اصول، گاهی نگاهی به مصالحه خواهم داشت.

به وارثانِ قبیلۀ قبله و شریعت و عرفان دل می‌بازم، اما با ریاکاران فرقه‌ساز و مرید‌‌‌باز و خودعنوان‌ساز نمی‌سازم!

 

پ.ن: شش سال قبل به همراه یک عزیز، قرار بود صفر تا صد پروژه‌ای حساس را در یکی از استان‌های محروم قبول کنیم. مدیر کل این پروژه در وزارتخانۀ مربوطه، دو صفحه فرم کلیشه‌ای به ما داد و گفت غیر از رزومه، یک سابقۀ فکری، اعتقادی و سیاسی هم از خودمون بنویسیم! من اما هرچه بالا و پایین کردم مجاب نشدم که در قالب اون فرم چیزی بنویسم. پس، این کلمات پلکانی را بدون ویرایش در پشت فرم نوشتم و بعنوان سابقه ارائه دادم :))

 

+ بعدها، همین نوشته شده بود باعث آشنایی و رفاقت بنده با بعضی‌ها :)

 

نظرات  (۷)

بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است

سلام

**** *** ** ***** *** ***** ***** **** *** **** **** **** ****** * ****** **** **** ** ** ***** ** *** ** * *** **** ** ** ****** ***** * ******* **** ****

 

خدارو شکر بابت حضور شما

پاسخ:
سلام برادر نازنین،
شما لطف دارید. اما عزیز من، برادر، آقا، تاج سرم، باور بفرمایید پست قبلی را نوشتم که دوستان حواسشون باشه و یه کم دست از مبالغه و تعارف بردارند. اونوقت حضرت مستطاب عالیِ تازه از کربلا برگشته، آشکارتر چوب اغراقت را بر ستون فقرات ما فرود می‌آوری! آخه چرا برادر؟ :))

با این همه ممنونم و سپاسگزار.
و واقعاً عذرخواهم بابت این ستاره های ناگوار :(
۰۱ خرداد ۰۲ ، ۰۵:۴۱ پروانه 🕊🕊

بنده هم صد در صد با این مبانی شما موافقم.

خدا خیرتان بدهد.

جانا سخن از زبان ما می گویید.

پاسخ:
خدا رو شکر.
نظر لطف شماست.
ممنون که می خوانید اینجا را.
۰۱ خرداد ۰۲ ، ۰۷:۵۰ پروانه 🕊🕊

خواستم این عبارت را به پیام قبلی ام اضافه کنم ولی دیدم ادیت ندارد.

من از شما خیلی چیزها یاد گرفته و می گیرم.

توصیه های شما عمیق و دقیق است.

در آنها تأمل کرده و به خاطر می سپارم و حتماً عملی می کنم.

بحث تعارف هم نیست.

اصلا اهل تعارف و تمجید و تعریف بی حساب نیستم.

حقیقتی است که عرض می کنم. در این فضای مجازی مخصوصا

و مخصوصا ما که خانم هستیم، و ناچار از تعامل با رجال،

مواجه شدن با افرادی معقول و منطقی که بطور حساب شده عمل می کنند و مصالحات حساب شده ای هم دارند، برای ما حقیقتا غنیمتی است.

خیلی سعی می کنم از شما نکات اخلاقی یاد بگیرم.

و به این فکر می کنم که اینگونه رفتارها از رجال، برای رجال مورد قبول تر است تا از نساء برای رجال.

دعا کنید من هم بتوانم متخلق به آداب نیکو گردم.

مطالبتان را در جایی یادداشت کردم تا رویه ی عملکردم قرار بدهم و هرچه بیشتر آنها را پیاده کنم.

جزاکم الله خیرا یا أخی

خداوند امثال شما را کثیر بگرداند.

پاسخ:
بنده هم از شما تشکر میکنم که قابل می‌دونید و سیاهه‌های اینجا را می‌خوانید.
خوب است این نکته را اول عرض کنم که فرصت ادیت کردن نظرات در بیان ۳۰ دقیقه است و بعد از نیم ساعت، دیگه امکان اصلاح وحذف یا ویرایش وجود ندارد.
اما در مورد نظرتون واقعاَ نمی‌دونم چی باید بگم. از یک طرف دوست ندارم کسی بخواهد تعریف و تمجید بنویسد. از یک طرف هم معذوریت دارم نظرات عزیزان، مخصوصاً خانم های محترم را ستاره‌ای کنم...
یعنی الآن جناب «اینجانب» حق دارد علیه این‌جانب اعلام جرم کند که تبعیض قائل شدم و نظر ایشون را ستاره ای کردم. اما چون ایشون انسان بزرگواری هستند، حتم دارم که ان‌شاءالله گذشت میفرمایند. :)
من خودم شخصاً نظرات چالشی یا تکمیلی و یا هم‌افزایی را می‌پسندم یا نهایتاً موافق و مخالف را. اما بهر تقدیر عزیزان لطف دارند و گاهی شرمنده میفرمایند.
مطالب شما هم بحمدالله خواندنی و خیلی آموزنده است.
خدا ان‌شاءالله به ما توفیق بدهد که هم خوب مطلب بنویسیم و هم، مطلبِ خوب بنویسیم.
و خدا به ما سعه صدر بدهد برای تحمل مخالفت‌ها و ظرفیت بالا بدهد برای هضم این تعریف‌ها و تمجیدها.
وفقک الله ان شاءالله.
۰۱ خرداد ۰۲ ، ۱۰:۴۹ پروانه 🕊🕊

شما بزرگوارید.

خداوند شما را حفظ کند.

برای من هم دعا کنید.

پاسخ:
به تأیید خداوند، مؤید و به توفیق حضرتش موفق باشید.
۰۱ خرداد ۰۲ ، ۲۱:۵۳ ملیحه قنادیان

درود و مهر

چه کلمات زیبا و پرمعنا به کار بردید الحق که همینطور است.

پاسخ:
درود و سپاس برادرزادۀ عزیز،
نتیجۀ زیباخوانی شماست :)

ممنونم. 

این چند روز، چند بار اومدم و پست شما رو خوندم.

مشخصه خیلی دقت دارین و خیلی موارد رو رعایت می کنید. 

درود بر شما

پاسخ:
درود بهارانه بر شما.
حالا چرا چندبار خوندین؟

خدا کنه روراست باشیم و حرف و عملمون یکی باشه :)

میشه جواب سوالتون رو ندم اگه اشکال نداره ؟؟:)

ان شاءالله

پاسخ:
می‌شود :)

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">