https://blog.ir/panel/a-ghannadian/template_edit/current

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

خدا را رحمی ای مُنعم که درویش سر کویت + دری دیگر نمی‌داند رهی دیگر نمی‌گیرد

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

خدا را رحمی ای مُنعم که درویش سر کویت + دری دیگر نمی‌داند رهی دیگر نمی‌گیرد

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

........... بسم الله الرحمن الرحیم ...........

این جــا کلبــۀ کـــلام و رشـحات قـلمی من است. روزنگاشتــه‌های این جــا نوعاً کوتاه و مختصـر است که گـهـــگاهی رنگ دیانت بـه خــــود می‌گــیرد، گــــاهی با بـوی سیاست عجـین می‌شود، گــاهی بـه مسائل تربیتی و رخــدادهای زنــدگی می‌پردازد، گــاهی با حس و حال خـانواده و سبک زندگیِ مؤمنانه می‌درخشـد و در پـاره‌ای اوقـات نیـز با الفـاظ شاعرانه به وادی ادب و هنر اصیل این مـرز و بوم ورود می‌کند...
یادداشت‌ هـای این وبـلاگ گــاهی با طعــم واژه‌هایی از جنس سپیده و سحر می‌آمیزد. گاهی با صبغــۀ فـرهـنگ و اخـلاق نگاشتــه می‌شود و گـــاهـی نیــز با تیـشۀ عـقـــل و اندیشه، ریشه‌های جـهل و خرافه را هــدف می‌گیرد
نویسنده این وبلاگ خود را مدیون شهیدانی می‌داند کـه در روزهای عسرت و گــلولــه و خون مردانه جنگیدند و از حریت و استقلال و آزادی کـشور حـراست کـردند. از ایـن جـهت تـلاش دارد تا از تجـلیــل و نکــوداشت یـاد و حماسۀ آن‌ها نیز غفلت نورزد و هـر از گاهی با قـــلم صـداقت و مـهر، یاد و نام و خــاطرۀ شهامت و اخلاصشان را زینت‌افـزای صفحات این وبـلاگ کـند. باشد تا یادشان جاودانـه و راهشان ماندگار شود.
هــیـچ یــک از سیـاهــه‌ هــای ایـن وبــلاگ، کـپی‌پـیست نیست. امـــا کـپی بـــرداری از مــــطالب ایـن‌جــــا با ذکــــر مـنبــع و آدرس بــلامـانـع است...
پیشنهادها و نـقـدهــای منصفـانۀ دوستان و کاربـران عـزیز را پذیرایم،
از کامنت‌های چالشی و پرسشی عزیزان استقبال می‌کنم. ولی با عرض پوزش از پاسخ بـه کامنت‌هـای ناشناس معذورم. به کامنت‌های بدون آدرس هم در صورتی که آشنا نباشند پاسخ داده نخواهد شد.

سه شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۱، ۰۲:۴۳ ق.ظ

راهزن

بهش میگم آقای مهندس! شما که در طول سال نماز نمی خونی، اصول اعتقادی ما رو که به سخره می گیری، فقیه و مرجع نقلید هم که میگی سرت نمیشه،اهل زیارت و روضه و هیئت هم که نیستی، با قرآن و حدیث هم که به قول خودت کلاً بیگانه ای، همسر محترمتون هم که عیناً کپ خودته و بلکه چندگام جلوتر از خودت! میشه لطفاً بفرمایید شما تابع چه دین و مرام و مسلکی هستی که اهل هیچ کدوم از این ها نیستی اما یک ماه رمضان رو کامل روزه می گیری؟؟!!

مکثی می کنه و میگه: آخه حساب روزه از همۀ اینا جداست!

میگم چطور؟ میگه: ترک نماز جریمه نداره. زیارت یه موضوع شخصیه که اگه اهلش نباشی، لطمه به کسی نمی زنه! بی حجاب بودن قابل جبرانه. انکار قبر و قیامت رو هروقت بخوام میتونم تغییرش بدم! مجتهد و فقیه هم به خودم مربوط میشه و به وقتش میتونم باشون کنار بیام. اما...

ـ اما چی؟

میگه: اما روزه رو اگر نگیریم، اونوقت هم قضا داره، هم جریمۀ سنگین! که عمراً کسی بتونه از پس جریمه ش بر بیاد!

+ هنوز دارم به این آقامهندس و به افرادی مثل او فکر می کنم که در ضمیرشان، عقیده ای محکم نسبت به خدا و دستورات دین نهفته است، اما به هر دلیلی حاضر به همراهی و همزبونی نیستند و گویا می خواهند چندصباحی ساز مخالف بزنند و راهی دیگر بپویند...

++ شد رهزنِ سلامت زلفِ تو وین عجب نیست // گر راهزن تو باشی صد کاروان توان زد...

نظرات  (۶)

سلام 

برای منم قضا شدن روزه ترسناک تر از قضا شدن نمازه. واقعا جبرانش سخته

پاسخ:
سلام بر شما.
باز قضای روزه رو میشه باش کنار اومد. اما کفاره عمد واقعاً دشواره. یعنی چیزی در حد نشدنه.
ان شاءالله نه نمازمون و نه روزه مون هیچکدوم قضا نشه. 
۳۰ فروردين ۰۱ ، ۱۸:۰۱ دامنه | دارابی

جناب آقای مرآت سلام و عرض ادب

ملایم و درست در موسِم. خوب جلو رفتید. آموزنده و سازنده. گیرایی هم داشت سبک ادبیات. من هم یک شعری تقدیم می‌کنم از مرحوم علامه حسن حسن‌زاده‌ی آملی:

نور خدایست که در شرق و غرب

اِنشعَب یَنشعب اِنشعاب

پاسخ:
سلام و احترام وافر،
متشکرم که می خوانید و تقریر می فرمایید.
بد نیست بدونید که موضوع این یادداشت حقیقی بود...
خداوند بر درجات استاد علامه حسن زاده آملی بیفزاید...
قشنگ بود :)
وَ جَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَ قَبَائِلَ...

سلام.

مگه تو احادیث نداریم که اگه نماز کسی قبول نشه، هیچ کدوم از اعمالش پذیرفته نمیشه؟ بعد وقتی نمازی در کار نیست،نیست قصه این آقا مهندس چی میشه؟

پاسخ:
سلام بر شما.
چرا، چنین حدیثی داریم: از رسول خدا روایت شده که فرموده است: «اوّلین چیزى که بنده را به آن محاسبه مى‌کنند نماز است؛ اگر نمازش پذیرفته شود،اعمال دیگرش هم پذیرفته مى‌شود و اگر نمازش ردّ شود،سایر اعمالش هم ردّ خواهد شد»

اما عنایت دارید که هر عبادتی دو وجه دارد: یکی شرایط مربوط به صحت و اجزای ظاهری آن است و دیگری شرایط قبولی آن است. اکثر ما آدم ها شرایط صحت عبادتمون کامله. اما هیچ کس نمی تواند ادعا کند که مثلاً نمازی را که خوانده مورد قبول هم واقع شده است.
حالا، روزه هم همین طور است. یعنی هرکس نیت کند و از اول اذان صبح تا غروب آفتاب و یا تا اذان مغرب از خوردن و آشامیدن امساک و بعضی دیگر از شرایط صحت روزه را رعایت کند، روزه اش صحیح و تکلیفش را انجام داده است. یعنی بریء الذمه میشود و از نظر فقهی بابت روزه دَینی به گردنش نیست. همچنین نماز که اگر  کسی نماز را بخواند ولی عمداً روزه را نگیرد، در بحث نماز، تکلیفش را انجام داده ولی روزه را باید قضا کند و کفاره هم بدهد...
بنابراین، این آقای مهندس روزه اش را گرفته و از نظر فقهی دیگر بدهکار نیست. اما نماز را چون نخوانده، همچنان بر ذمّه اش باقیست و باید بخواند البته جریمه هم ندارد. ضمن این که این جور آدم ها نوعاً برای فرار از جریمۀ روزه خواری (که به ازای هر روز، 60 روز باید روزه بگیرند و یا طعام بدهند و... ) ترجیح می دهند که هرجور شده روزه  را بگیرند که هم قضای روزه به گردنشان نباشد و هم بابت کفارۀ سنگین آن، خیالشون راحت باشد. به قول خودشون قضای نماز را هر وقت میشود به جای آورد. اما روزه  را نه.
در مجموع، از نظر امثال ما، کار این جور آدم ها مستحسن نیست. اما از نظر فقهی به همان اندازه که نماز خوانده یا روزه گرفته باشد بریء الذمه می شود..

که اینطور...

پاسخ:
:)
رساله های عملیه اینطور می گویند!
۰۳ ارديبهشت ۰۱ ، ۰۸:۵۴ حاج‌خانوم ⠀

سلام علیکم

طاعات قبول

دیدن این ادما برای منم جالبه...

خیلی

و همین مثال نشون میده که تعیین جرایم سنگین، مانع تخلف میشه. بعد هی بعضی‌ها به جرایم گیر بدن که یعنی چی! ذات انسان همینه.

پاسخ:
سلام بر شما.
از شما هم قبول باشه ان شاءالله.
چه خوب.

آره، واقعاً قابل تأمّله...

باشد که تعقل کنیم.

بله دیروز مراجعه کردم همین طور بود.

پاسخ:
 ثَبَّتَک اللهُ بِالْقَوْلِ الثَّابِت

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">