https://blog.ir/panel/a-ghannadian/template_edit/current

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

خدا را رحمی ای مُنعم که درویش سر کویت + دری دیگر نمی‌داند رهی دیگر نمی‌گیرد

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

خدا را رحمی ای مُنعم که درویش سر کویت + دری دیگر نمی‌داند رهی دیگر نمی‌گیرد

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

........... بسم الله الرحمن الرحیم ...........

این جــا کلبــۀ کـــلام و رشـحات قـلمی من است. روزنگاشتــه‌های این جــا نوعاً کوتاه و مختصـر است که گـهـــگاهی رنگ دیانت بـه خــــود می‌گــیرد، گــــاهی با بـوی سیاست عجـین می‌شود، گــاهی بـه مسائل تربیتی و رخــدادهای زنــدگی می‌پردازد، گــاهی با حس و حال خـانواده و سبک زندگیِ مؤمنانه می‌درخشـد و در پـاره‌ای اوقـات نیـز با الفـاظ شاعرانه به وادی ادب و هنر اصیل این مـرز و بوم ورود می‌کند...
یادداشت‌ هـای این وبـلاگ گــاهی با طعــم واژه‌هایی از جنس سپیده و سحر می‌آمیزد. گاهی با صبغــۀ فـرهـنگ و اخـلاق نگاشتــه می‌شود و گـــاهـی نیــز با تیـشۀ عـقـــل و اندیشه، ریشه‌های جـهل و خرافه را هــدف می‌گیرد
نویسنده این وبلاگ خود را مدیون شهیدانی می‌داند کـه در روزهای عسرت و گــلولــه و خون مردانه جنگیدند و از حریت و استقلال و آزادی کـشور حـراست کـردند. از ایـن جـهت تـلاش دارد تا از تجـلیــل و نکــوداشت یـاد و حماسۀ آن‌ها نیز غفلت نورزد و هـر از گاهی با قـــلم صـداقت و مـهر، یاد و نام و خــاطرۀ شهامت و اخلاصشان را زینت‌افـزای صفحات این وبـلاگ کـند. باشد تا یادشان جاودانـه و راهشان ماندگار شود.
هــیـچ یــک از سیـاهــه‌ هــای ایـن وبــلاگ، کـپی‌پـیست نیست. امـــا کـپی بـــرداری از مــــطالب ایـن‌جــــا با ذکــــر مـنبــع و آدرس بــلامـانـع است...
پیشنهادها و نـقـدهــای منصفـانۀ دوستان و کاربـران عـزیز را پذیرایم،
از کامنت‌های چالشی و پرسشی عزیزان استقبال می‌کنم. ولی با عرض پوزش از پاسخ بـه کامنت‌هـای ناشناس معذورم. به کامنت‌های بدون آدرس هم در صورتی که آشنا نباشند پاسخ داده نخواهد شد.

 

رنج جانکاهی که سینۀ هر شیعۀ دردمندی را می آزارد، دسته بندی های جاهلانه و فرقه بازی های ابلهانه ای است که متأسفانه تحت نفوذ جریانات سیاسی با برنامه ریزی دستگاه های دسیسه باز انگلیس شکل گرفته اند و در لباس شیعه گری، مذهب تشیع را از درون دچار انشقاق و تفرقه می کنند. فرقه های نوظهوری که با اعتقادات سخیف و خفیف، چهرۀ حنیف و نظیف شیعه را، در افکار عمومی جهان، وحشی و خشونت بار و کثیف معرفی می کنند...

کارهایی همچون قمه زنی، چهاردست و پا راه رفتن و عوعو کردن مثل سگ های هار در خیابان های منتهی به حرم علی بن ابیطالب علیه السلام و در بین الحرمین، آن قدر چندش آور و ابلهانه است که یقین دارم هیچ عقل سلیمی تاب تحمل آن را ندارد. و بسی بی شرمانه تر این که نام این عمل جاهلانه را عشق و جان نثاری می گذارند و دیگرانی که همچون آنها رفتار نمی کنند را شیعۀ دروغین می نامند!

با یک دنیا نفرت و خجالت، نمونه قمه زنی را در مقابل حرم امیرالمؤمنین دیدم که عده ای معدود با خون آلود کردن سر و صورت خود وارد حرم شدند و در حالی که هنوز خون از سر و صورت، روی لباس هایشان می ریخت؛ با همان سر و صورت خونین و نجس در جهت خلاف قبله به نماز ایستادند و وقتی به آنها تذکر دادند که قبله را اشتباه ایستاده اید، جوابشان این بود که قبله حقیقی، سیدالشهداست!!

نمونۀ دوم را در کربلا دیدم که جماعتی بیشتر از گروه اول در سنین مختلف، جامه های مشکی خود را گل مالی و سر و صورتشان را با قمه خون آلود کرده بودند و با پای برهنه به صورت چهار دست و پا و سینه خیز، عوعو کنان به سمت حرم اباعبدالله می رفتند. ادعای این جماعت این بود که سگ درگاه امام حسین علیه السلام هستند. (کلب الحسین)

از یک آدم درشت اندام این گروه پرسیدم که این حرکت شما مطابق فتوای کدام فقیه و مجتهد است؟ گفت سید صادق شیرازی. گفتم پس چرا خود ایشان هیچ وقت به سر و صورت زیبایش تیغ نمی کشد و قمه نمی زند و چهار دست و پا نمی رود. گفت ایشان هم اگر امروز اینجا بود همین کار را می کرد. بهش گفتم مگر قمه را فقط باید مقابل حرم بزنید؟ چیزی نگفت. پرسیدم این کار شما چه معنی و مفهومی دارد. گفت این کار علامت عشق به اباعبدالله و نشان جان نثاری ماست. ازش پرسیدم چرا این کار را در ملاء عام انجام می دهید. گفت تا مردم ببینند و یاد بگیرند.  پرسیدم بهتر نیست به جای این کار ناپاک و چندش آور، دشمنان دین و دشمنان تشیع را بشناسید و با آنها پیکار کنید؟ به من گفت دشمن امام حسین امثال شما هستید که از میدان عشق بازی می گریزید و مثل بچه مزلّف ها سینه می زنید.

در آخرین جمله بهش گفتم: امام حسین علیه السلام سگ هار نمی خواهد. آدم های با وقار می خواهد. بهش گفتم امام علیه السلام به آدم های فهیم و فخیم احتیاج دارد که دشمن شناس و زمان شناس باشند تا یاری اش کنند و بازیچه دست استعمار انگلیس نشوند. چیزی نمانده بود که قمه اش را روی سرم فرود آورد. فقط شانس آوردم کسانی اطرافم بودند و قمه را از دستش گرفتند...

ماجرای صادق شیرازی و مقلدینش در ایران و عراق و رابطه مستقیم یاسر الحبیب داماد صادق شیرازی با دولت انگلیس داستان مفصلی دارد که شرح و بیان آن در شرایط حاضر شاید به صلاح نباشد. اما بیان آنچه مشاهده کرده ام می تواند معیار خوبی برای قضاوت اعمال این گروه باشد. گروهی که در برابر دوربین های بیگانه و غیر بیگانه، با شدت هـرچـه بیشتر قمـه های تیزشان را به سر می زدند و خشونت و کثافت و وحشی گـری را از فرهنگ شیعه به جهان مخابره می کردند.

فتوای آقای صادق شیرازی هم در باره قمه زنی قابل توجه است: ایشان در پاسخ به این که «آیا می‌توان به جای قمه زنی در روز عاشورا، خون خود را اهدا کرد و از ثواب قمه زنی بهره‌مند شد؟»  می‌گوید:

«اهدای خون بسیار مطلوب است و لکن هیچ چیز جای قمه زدن در روز عاشورا را نمی‌تواند بگیرد، لذا مؤمنان و محبان اهل بیت علیهم السلام سعی بر آن داشته باشند که روز عاشورا قمه بزنند و روز میلاد حضرت، خون خود را اهدا نمایند»

اونهایی که اهل فقه و فقاهت هستند، می دانند که هر مجتهد یا فقیهی برای رسیدن به حکم شرعی به دلایل اربعه (کتاب، سنت، عقل، اجماع) نیاز دارد. اما  نمی دانم آقای صادق شیرازی از کجای قرآن، در کدام سنت، به قوۀ کدام عقل و با کدام اجماع به چنین حکم متقن و محکمی رسیده است... ای کاش خودش هم می آمد در ملاء عام فقط یک بار تیزی قمه را روی سرش وارد می کرد تا دایرۀ نفوذ حکمش گسترده تر شود...

 

ببخشید که کمی طولانی شد.

 

نظرات  (۱۲)

سلام

 

من خیلی کوچیک بودم، قمه زدن رو دیدم، صدای ضربه قمه به سرشون هنوزم تو گوشمه، قدم نمیرسید ببینم، جالب بود برام....

فکر کنم همون سال یا سال بعد امام منع کردن، ولی وقتی پایه های عقیدتی مردم رو بالای منبری هامون و روی احساسات و داستان ها میبندن توقع خیلی چیزارو باید داشت

وقتی تاکید میشه گریه برای امام حسین ع همه گناهارو پاک میکنه و امثال این چیزها که خیلی هست نمیشه توقع عقلانیت و محبت صحیح رو برای شیعه منتظر بود.

من غصه م میشه منبری ها هرچیزی رو به زبون میارن ...

صادق شیرازی پیشکش، همین منبرهای خودمونم کم از این آقا نداره

پاسخ:
سلام.
خیلی راحته که همه تقصیرها و گناهان را بیندازیم گردن چهارتا منبری کم سواد و یا مغرض و همه کارهای خلاف خودمونو با اون توجیه کنیم. شما فکر میکنید واقعاً علت اصلی این حماقت ها همینه؟
گیرم که چهارتا منبری خارج از تعادل حرفی زده باشند، آیا این باید ملاک قضاوت کلی ما باشد؟ این همه کارهای خوب و منطبق با عقل و احساسات توسط علمای بزرگ ما در عزای امام حسین انجام شده که هرکدام می تواند نشان عشق و علاقه و موجب انگیزه باشد. اون وقت شما چسبیدی به همین چهارتا منبری. این منبری ها همون طرفداران صادق شیرازی اند که مخ آدم های ساده و احساساتی رو خراب می کنند.
ضمن این که گریه و عزاداری برای امام حسین توصیه و سفارش اکید خود ائمه است که هم برانگیزاننده است و هم شورآفرین و هم باعث مهر و محبت بیشتر به ائمه و پرهیز از گناه و آلودگی می شود.

متآسفم که شما به هر موضوعی تک بعدی نگاه می کنید و کل را با جزء قیاس میفرمایید. با این منطقی که شما ارائه می فرمایید، همه بد هستند جز خودتون.
۱۸ مهر ۰۰ ، ۲۰:۰۵ منتظر غریب

با سلام.

هر خاطره ای از خاطرات شما را که مطالعه می کنم بیشتر علاقه مند میشم تا غیر از اربعین در روزهای عادی ان شاءالله طلبیده بشم

یا حق التماس دعای فرج

پاسخ:
سلام بر منتظر غریب.

ان شاءالله زیارت با معرفت به زودی نصیبتون بشه.
۱۸ مهر ۰۰ ، ۲۰:۱۶ سارا سماواتی منفرد

سلام

واقعا باعث تاسف است وقتی این نو رفتار و اعمال تهی مغزانه را آدم در موردشان می شنود .

 

)))-:

پاسخ:
ُسلام.
واقعاً باعث تأسفه.
۱۸ مهر ۰۰ ، ۲۱:۲۰ حسین مرجانی

سلام

چیزهایی بدی در مورد این گروه شنیده بودم که توی قم قمه می زنند و در حرم مشهد حرم امام رضا را لیس می زنند،، یک بار هم درِ حرم رو شکستند

و چه قدر خاطره نویسی های شما خواندنی و آموزنده است

پاسخ:
سلام. 
ممنون و متشکرم.

جناب مرآت بزرگوار جسارت نکردم محضرتون

اتفاقا در راستای تائید فرمایشتون این نظر رو دادم؛ 

 

نمیدونم چرا این برداشت رو داشتین، منطور عرضم این بود، که صادق شیرازی های زیادی تو منبرهای رسمی و غیر رسمی ما هستن، و عمومیت هم دارن، متاسفانه خیلی هم جزء نیستن؛

نحوه عمل شون کاملا مشابه با اون فرد مورد نظر شماست

 

و الا منِ حقیر ِ کمترین که سراپا  قصورم و تقصیر 

 

ببخشید از اینکه خاطرتون رو مکدر کردم 

پاسخ:
سللام عزیز دل،

ممنونم که این جور می فرمایید. من هم جسارتی نکردم خدمت شما، ولی یادداشت تون را ناخواسته بگونه ای نوشته بودید که انگار گریه کردن و اشک ریختن برای امام حسین علیه السلام یک بدعت است که منبری ها پایه گذاری کرده اند.
اسلام عزیز ما به قول امام ما همیشه از ناحیۀ برخی متحجرین و خشک مغزها آسیب دیده است. در حالیکه علمای بزرگ اسلام کم نبودند که همیشه برای ارتقای بینش و دانش و کمال و روشنگری و تحول جامعه دینی و اخلاق و رفتار مردم پیش گام بوده اند و هرگز هم خم به ابرو نیاوردند و تمام مرارت ها و سختی ها را به جان خریده اند.

من معمولاً بدگو و عیب جو نیستم و در نوشتار هم حتی المقدور احترام طرف مقابل را حفظ میکنم. اما با عرض پوزش کامنت اول شما به نوعی یکسویه و جانبدارانه بود وقتی شخص شیرازی را دست کم می گیرید و منبری ها را بد تر از ایشان می دانید، معنی اش این است که علت را رها کرده اید و معلول را مقصر می دانید.

به هرحال اگر پاسخ اول و حتی این پاسخ من کمی تند و ملال آور است. عذر تقصیر دارم.

بحث های چالشی گاهی اوقات این تبعات را دارد.

زنده باشید خواهش میکنم

 

متاسفانه دقیقا به خاطر همین تبعاتش از طرح موضوعات دیگه ای معمولا اجتناب میکنم و الا کلی شبهه و سوال بی پاسخ و حرف و بدعت و امثال این... وجود داره که نگیم بهتره!

 

بهر حال بازم معذرت میخوام

پاسخ:
عزیز و برقرار باشید.

به قول اون شاعر:
حرف را باید زد، درد را باید گفت، کار را باید کرد.

بنده هم از شما پوزش میخوام. ولی به نظرم می شود چالش کرد اما لازمه اش این است که کمی با مدارا و با دقت مطالب را بنویسیم که هم برداشت وارونه از آن نشود و هم لحن تند و تیز نداشته باشد.

وفقک الله.
۱۹ مهر ۰۰ ، ۲۰:۴۲ ابراهیم طالبی دارابی دامنه

سلام و احترام جناب مرآت

درین گذرگاه، جاهلیت را چه تیزبینانه برشمردی و تفسیر کرده‌اید. مفید و مختصر و روایی.

پاسخ:
سلام و سپاس جناب دارابی.
و چه خطرناک است جاهلیتی که با پوشش دین ترویج شود.

ممنون از نگاه مشوقانۀ شما.
۱۹ مهر ۰۰ ، ۲۱:۳۴ لیلا خدایار

چقدر جای تاسف داره.

ای کاش کسی جلوی اونها رو می گرفت. آبروی تشیع با این افتضاح بازیها واقعا خدشه دار میشه.

 

پاسخ:
واقعاً تأسف انگیزه!
به نظر میاد این گروه تعمداً این کارها را انجام می دهند تا حشدالشعبی ها یا بقیۀ مردم متعرض آنها بشوند و اونوقت با همین بهانه بلوا و درگیری ایجاد کنند و برای شبکه های اونور آبی خوراک خبری بسازند!

از این فرقۀ موذی و خشک مغز هیچی بعید نیست.

خیلی خوبه که اینها رو می‌نویسین...

و واقعا خوشحالم که تا حالا هیچوقت این صحنه ها رو ندیدم، فکر کنم بیهوش بشم از ترس!

پاسخ:
خدا رو شکر که ندیدین. و الهی هیچ وقت نبینین.
واقعاً کثیف و سخیف و تهی مغزیه کارشون.

خدا هدایتشون کنه.
۲۱ مهر ۰۰ ، ۲۲:۲۹ شاگرد بنّا

سال 93 بود... موکب داشتن... تو مسیر... همین... الله اکبر! میشه فحش بدم؟ نمی تونم جلو خودم و بگیرم... وبلاگ خودم بود فحش و می نوشتم... حرمتِ شما رو نگه می دارم... یه موکبِ خفن بود... با کلی تلویزیون... شاهکاراشون و داشتن نشون می دادن... خصوصا شاهکار قمه زدن به نوزاداها رو..... کاش می شد فحش بدم.... وبلاگ خودم برم فحش می دم... اینجا حرمت شما رو نگه می دارم.... رفتم باهاشون حرف بزنم اون زمان فارسی رو خوب یاد نداشتن... نمی فهمید زبون نفهم... زبون نفهم فحش نیست که؟ بذارید این و بگم... خفه می شم... می دونم بندۀ خوب و محب حسین علیه السلام فحش نمیده... ولی من و خودم ببینین... نه محب حسین علیه السلام... خودم یه آدم بدیه که از دار دنیا عاشقِ این آقاست.... همین!.... نشستم گوشه جاده..... از رفیقم یه کاغذ و خودکار گرفتم... به عربی شکسته بسته نوشتم والله امام حسین علیه السلام به این کار راضی نیست... والله دارید دلش و همون جوری می کشنید که حرمله شکست... والله.... نوشتم نوشتم نوشتم نوشتم... رفتم دادم دستِ مسؤولِ موکب... وقتی شروع کرد به خوندن راهم و کشیدم و رفتم.... چون اشکام داشت می ریخت... چون نمی خواستم اشکِ شیعه رو ببینن.... چون نمی خواستم.... آخ.... بعدِ اون یادم نمیاد دیگه ظهرِ اربعین بیرون رفته باشم از اسکان.... همۀ سال های بعدِ اون روز اربعین رو موندم تو اسکان.... تاااااا بعدِ نماز مغرب که می دونستم اینا رفتن.... اینا که.... کاش می شد فحش بدم اینجا..... 

پاسخ:
به قول دیپلمات ها خویشتن دار باشید :) 
این جماعت بلا نسبت شما و همۀ کسانی که اینجا را می خونند یا مزدور هستند یا احمق. از این دوحال خارج نیست. البته واژه کثیف و سخیف هم میشه بهشون اضافه کرد...
و این ها همه درد جهان اسلام است. من یک مقطعی این ها را شیعۀ داعشی یا داعشی های اسماً شیعه لقب داده بودم. اما بخاطر حفظ حرمت تشیع این لفظ را دیگر به زبان نیآوردم.

خدا عاقبتمونو به خیر کند.
۱۰ دی ۰۰ ، ۲۱:۲۰ لیلا خدایار

یا زهرا!!!

 

پاسخ:
با عرض پوزش، امروز متوجه شدم که این کامنت شما از قلم افتاده بود
۱۰ دی ۰۰ ، ۲۳:۱۵ لیلا خدایار

خواهش می کنم. اشکال نداره. 

 

پاسخ:
ممنونم.

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">