https://blog.ir/panel/a-ghannadian/template_edit/current

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

خدا را رحمی ای مُنعم که درویش سر کویت + دری دیگر نمی‌داند رهی دیگر نمی‌گیرد

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

خدا را رحمی ای مُنعم که درویش سر کویت + دری دیگر نمی‌داند رهی دیگر نمی‌گیرد

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

........... بسم الله الرحمن الرحیم ...........

این جــا کلبــۀ کـــلام و رشـحات قـلمی من است. روزنگاشتــه‌های این جــا نوعاً کوتاه و مختصـر است که گـهـــگاهی رنگ دیانت بـه خــــود می‌گــیرد، گــــاهی با بـوی سیاست عجـین می‌شود، گــاهی بـه مسائل تربیتی و رخــدادهای زنــدگی می‌پردازد، گــاهی با حس و حال خـانواده و سبک زندگیِ مؤمنانه می‌درخشـد و در پـاره‌ای اوقـات نیـز با الفـاظ شاعرانه به وادی ادب و هنر اصیل این مـرز و بوم ورود می‌کند...
یادداشت‌ هـای این وبـلاگ گــاهی با طعــم واژه‌هایی از جنس سپیده و سحر می‌آمیزد. گاهی با صبغــۀ فـرهـنگ و اخـلاق نگاشتــه می‌شود و گـــاهـی نیــز با تیـشۀ عـقـــل و اندیشه، ریشه‌های جـهل و خرافه را هــدف می‌گیرد
نویسنده این وبلاگ خود را مدیون شهیدانی می‌داند کـه در روزهای عسرت و گــلولــه و خون مردانه جنگیدند و از حریت و استقلال و آزادی کـشور حـراست کـردند. از ایـن جـهت تـلاش دارد تا از تجـلیــل و نکــوداشت یـاد و حماسۀ آن‌ها نیز غفلت نورزد و هـر از گاهی با قـــلم صـداقت و مـهر، یاد و نام و خــاطرۀ شهامت و اخلاصشان را زینت‌افـزای صفحات این وبـلاگ کـند. باشد تا یادشان جاودانـه و راهشان ماندگار شود.
هــیـچ یــک از سیـاهــه‌ هــای ایـن وبــلاگ، کـپی‌پـیست نیست. امـــا کـپی بـــرداری از مــــطالب ایـن‌جــــا با ذکــــر مـنبــع و آدرس بــلامـانـع است...
پیشنهادها و نـقـدهــای منصفـانۀ دوستان و کاربـران عـزیز را پذیرایم،
از کامنت‌های چالشی و پرسشی عزیزان استقبال می‌کنم. ولی با عرض پوزش از پاسخ بـه کامنت‌هـای ناشناس معذورم. به کامنت‌های بدون آدرس هم در صورتی که آشنا نباشند پاسخ داده نخواهد شد.

پنجشنبه, ۱۵ مهر ۱۴۰۰، ۰۴:۰۵ ب.ظ

اربعین  نوشت (قسمت اول، گزارش تقویمی سفر)

معطوف به مقدمه ای که در پست قبل نوشتم، در این قسمت فقط به گزارش تقویمی سفر اکتفا می کنم.

ساعت 2 بعد از ظهر به وقت عراق وارد نجف شدیم و مستقیم به سمت حرم رفتیم.  بعد از یک ساعت و اندی زیارت، با چند لقمه نان لواش و پنیر که همراه داشتیم رفع گرسنگی کردیم و بلافاصله قدم به جاده گذاشتیم. وقتی به عمود اول رسیدیم وقت نماز مغرب و عشاء بود. بعد ار نماز، دوباره مسیر را ادامه دادیم و قریب دو ساعت و نیم  راه رفتیم. اما در حالی که هنوز قصد ادامۀ مسیر را داشتیم، یک خانم روستایی با اصرار و سماجت تمام ما را به خانه اش برد. خانه ای که بسیار محقر و فقیرانه بود. البته شرط ما این بود که فقط برای خواب و استراحت مهمانش باشیم.

روز بعد ساعت 5 صبح حرکت کردیم و بعد از سه ساعت پیاده روی، دوباره با کمی نان و پنیر خودمون سد جوع کردیم و البته از چای داغ موکب های عراقی هم بهره مند بودیم.

مسیر را تا اذان ظهر ادامه دادیم و بعد از نماز ظهر و عصر دوباره تا مغرب و بعد از نماز مغرب و عشاء نیز تا ساعت 10 شب مسیر را بی وقفه طی کردیم. اما به خاطر خستگی در یکی از موکب های کنار جاده شب را به صبح رساندیم و دوباره حرکت و صبحانه ای مختصر در مسیر راه و خلاصه به همین صورت ادامۀ سفر تا مقصد...

ساعت 8  صبح روز اربعین وارد بین الحرمین شدیم. سه شب در کربلا، دو شب در سامراء و نصف روز در کاظمین و مجدداً حرکت به سمت نجف و یک شب اقامت در کنار حرم مولا امیرالمؤمنین علیه السلام.

روز آخر نیز بعد از زیارت کامل در حرم امیرالمؤمنین، یک ساعتی برای حضور در وادی السلام و زیارت مرقد شهید عزیز ابومهدی المهندس و شهید گرانقدر محمد باقر صدر وقت گذاشتیم، و بلافاصله روانه کوفه شدیم.

اقامه نماز ظهر و عصر در مسجد کوفه همراه با زیارت حرم حضرت مسلم و جناب هانی و مختار، آخرین برنامۀ سفر 9 روزۀ اربعین ما بود که به پایان رسید و ما با آرزوی قبولی زیارات و با آرزوی سفرهای مکرر در کنار همۀ مشتاقان، برای بازگشت به تهران عازم فرودگاه نجف شدیم...

ان شاءالله بعضی دیده ها و پدیده های این سفر را در قسمت های بعد خواهم نوشت.

 

بعداً نوشت: در مورد قبر شهید بزرگوار سید محمد باقر حکیم کامنت های حاج خانوم را حتماً در بخش نطرات بخوانید.

نظرات  (۹)

۱۵ مهر ۰۰ ، ۱۹:۰۳ حاج‌خانوم ⠀

سلام علیکم
زیارتتان قبول
البته تا جایی که می دانم مزار شهید محمدباقر صدر، ورودی نجف است، نه در وادی السلام.
یعنی ابتدا در وادی السلام، دفن شدند، دوبار در همانجا، جابجا شدند و بار آخر، مقبره ایشان به صورت کامل و بدون باز کردن قبر به یکی از ورودی های شهر نجف، منتقل شد.

خدا رحمتشان کند.
الحمدلله قسمت حقیر هم زیارت قبر شهید ابومهدی مهندس بود.

پاسخ:
و علیک السلام.
ممنون. زیارت شما هم قبول.

آنطور که مسئولان آن جا برای قبلاً برای ما توضیح داده بودند، قبر شهید بزرگوار محمد باقر صدر در زمان صدام ملعون نامعلوم بود. بعد از سقوط صدام مزار ایشان کشف شد و به همان صورتی که فرمودید بدون شکافتن حاک، قبر ایشان را به طور کامل به وادی السلام منتقل کردند. که الآن به صورت یک مقبره گنبدی شکل آجری در فاصله ده بیست متری قبر شهید ابومهدی برِ خیابان قرار دارد. والله اعلم. می تونم بیشتر تحقیق کنم.

شهید ابومهدی خیلی مظلوم و گمنام بود.
۱۵ مهر ۰۰ ، ۱۹:۳۳ منتظر غریب

سلام و ادب

ربیع مبارک

زیارت قبول

یا حق التماس دعای فرج

پاسخ:
سلام و ارادت.
سپاس. بر شما هم مبارک باشه ان شاءالله
ممنونم.
اللهم عجل لولیک الفرج
۱۵ مهر ۰۰ ، ۲۰:۱۹ حاج‌خانوم ⠀

من در کتاب نا، زندگینامه شهید صدر که به تازگی منتشر شده، خوانده‌ام. این کتاب توسط پژوهشکده شهید صدر و زیر نظر خانواده ایشان به چاپ رسیده است.

این لینک را هم مطالعه فرمایید...

https://yun.ir/3jd7yd

پاسخ:
آجرک الله.
وقتی سند و مدرک متقن و مطمئن را معرفی می فرمایید، نمی توانم نپذیرم :)
با این وصف مجبورم پست را تغییر ندهم اما با یک توضیح کاربران را به خواندن کامنت شما ارجاع بدهم.

جلوۀ ماه ربیع در آسمان پاییز بر شما مبارک.
۱۶ مهر ۰۰ ، ۰۱:۳۴ حسین مرجانی

سلام

چه قدر شما راحت و روان می نویسید خوش به حالتون

منتظر نوشته های بعدی شما.

پاسخ:
سلام بر حسین آقا
و چقدر شما راحت و روان میخوانید.
ان شاء الله به زودی

سلام و رحمت الله

اینایی که برای شما خاطره ست برای ما آرزوعه... دعا کنید خدا همت بده به ما هم و سعادت... 

طنز ماجرا اینجاست که من در طول متن فقط به موکبایی که رد کردید و چیزی نخوردید فکر میکردم. حالا از لذایذ مادی در موکب ها هم متنعم و متمتع می‌شدید خدا راضی بودا ⁦ʘ‿ʘ⁩ من عاشق اینم که از موکبای اینجا خوراکی بگیرم دیگه اونجا برم فکر کنم از پرخوری تلف بشم :)) 

پاسخ:
غلیک السلام و رحمةالله.

تردید ندارم که به زودی سعادت زیارت نصیبتون میشه و همت هم که ان شاءالله دارید. حالا به خاطر شما از چندتا مطلبی که میخوام بنویسم تقدم و تأخرش را نادیده میگیرم و بعنوان اولین قسمت اون مطلبی را می نویسم که متناسب حال شماست. شاید یه تکانی به خودتون بدید و زودتر عزم سفر کنید.

از موکب های عراقی هم برای آب، چای، گاهی شربت، خرما و نان استفاده می کردیم. البته در حد نیاز.

حالا شما مشرّف بشید، پرخوری هم نوش جونتون :) ماشَاءالله آن قدر فراوانی و دست و دل بازی آنجا هست که هرچه بخورید باز هم اضافه میاد. اما من در مورد کم خوری خودم در پست قبلی توضیح دادم علتش را :(
۱۶ مهر ۰۰ ، ۱۰:۴۸ سارا سماواتی منفرد

سلام

زیارت قبول ان شا الله قسمت همه عاشقان امام بشود و منجمله قسمت این کمترین.

حلول ماه ربع را هم بر شما مبارک باشه.

منتظر خواندن اتفاقات و دیده های سفر اربعینتان هستم.

پاسخ:
سلام بر شما.
یه جورایی مطمئنم که قسمت تون میشه. و ان شاءالله به زودی.
به شما هم مبارک باشد.

به امید خدا خواهم نوشت.

چقدر از این امیدی که دادید خوشحال شدم... 

بله حکمت کم‌خوری تون رو خونده بودم. دعا میکنم به بالاترین مراتب قرب به خدا برسید 

پاسخ:
روزهای خوشحال تری را براتون آرزو میکنم.

ممونم :)
۲۱ مهر ۰۰ ، ۲۲:۱۳ شاگرد بنّا

ینی چی مزار ابومهدی غریبه؟!!!!!! واقعا می گید؟ ینی جایگاهِ ایشون بین عراقیا مثل جایگاه سردارِ ما بینِ ما نیست؟! 

چون همیشه با کاروان بودم نشده برم سر مزار شهید صدر... طلبم تا سفرِ به زودی :(

پاسخ:
نه، بحمدالله شهید ابومهدی المهندس در عراق پایگاه و محبوبیت خوبی داره. اما در وادی السلام نقطۀ خاصی را برای ایشان اختصاص داده اند که در حال ساخت و ساز مقبرۀ اش هستند.  جایی که برِ خیابان اصلی است و البته برخی از شهدای حشدالشعبی هم در همان مقبره مدفون هستند. 
از درب اصلی وادی السلام به صورت پیاده نیم ساعت راه است.
۲۵ مهر ۰۰ ، ۱۸:۵۹ Mohammad hossein Metanat

Please follow

پاسخ:
ok

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">