https://blog.ir/panel/a-ghannadian/template_edit/current

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

خدا را رحمی ای مُنعم که درویش سر کویت + دری دیگر نمی‌داند رهی دیگر نمی‌گیرد

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

خدا را رحمی ای مُنعم که درویش سر کویت + دری دیگر نمی‌داند رهی دیگر نمی‌گیرد

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

........... بسم الله الرحمن الرحیم ...........

این جــا کلبــۀ کـــلام و رشـحات قـلمی من است. روزنگاشتــه‌های این جــا نوعاً کوتاه و مختصـر است که گـهـــگاهی رنگ دیانت بـه خــــود می‌گــیرد، گــــاهی با بـوی سیاست عجـین می‌شود، گــاهی بـه مسائل تربیتی و رخــدادهای زنــدگی می‌پردازد، گــاهی با حس و حال خـانواده و سبک زندگیِ مؤمنانه می‌درخشـد و در پـاره‌ای اوقـات نیـز با الفـاظ شاعرانه به وادی ادب و هنر اصیل این مـرز و بوم ورود می‌کند...
یادداشت‌ هـای این وبـلاگ گــاهی با طعــم واژه‌هایی از جنس سپیده و سحر می‌آمیزد. گاهی با صبغــۀ فـرهـنگ و اخـلاق نگاشتــه می‌شود و گـــاهـی نیــز با تیـشۀ عـقـــل و اندیشه، ریشه‌های جـهل و خرافه را هــدف می‌گیرد
نویسنده این وبلاگ خود را مدیون شهیدانی می‌داند کـه در روزهای عسرت و گــلولــه و خون مردانه جنگیدند و از حریت و استقلال و آزادی کـشور حـراست کـردند. از ایـن جـهت تـلاش دارد تا از تجـلیــل و نکــوداشت یـاد و حماسۀ آن‌ها نیز غفلت نورزد و هـر از گاهی با قـــلم صـداقت و مـهر، یاد و نام و خــاطرۀ شهامت و اخلاصشان را زینت‌افـزای صفحات این وبـلاگ کـند. باشد تا یادشان جاودانـه و راهشان ماندگار شود.
هــیـچ یــک از سیـاهــه‌ هــای ایـن وبــلاگ، کـپی‌پـیست نیست. امـــا کـپی بـــرداری از مــــطالب ایـن‌جــــا با ذکــــر مـنبــع و آدرس بــلامـانـع است...
پیشنهادها و نـقـدهــای منصفـانۀ دوستان و کاربـران عـزیز را پذیرایم،
از کامنت‌های چالشی و پرسشی عزیزان استقبال می‌کنم. ولی با عرض پوزش از پاسخ بـه کامنت‌هـای ناشناس معذورم. به کامنت‌های بدون آدرس هم در صورتی که آشنا نباشند پاسخ داده نخواهد شد.

سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲، ۱۲:۰۸ ق.ظ

به پاس غزل‌های چشم تو...

از شعر شاعران جدید با موضوع مهدویت که من خیلی دوستش دارم:

 

عشق از من و نگاه تو تشکیل می‌شود

 گاهی تمام من به تو تبدیل می‌شود

 

 وقتی به داستان نگاه تو می‌رسم

 یکباره شعر وارد تمثیل می شود…

 

 ای عابر بزرگ که با گام‌های تو

 از انتظار پنجره تجلیل می‌شود

 

 تا کی سکوت و خلوت این کوچه‌های سرد

 بر چشم های پنجره تحمیل می‌شود

 

 آیا دوباره مثل همان سال های پیش

 امسال هم بدون تو تحویل می‌شود؟

 

 بی‌شک شبی به پاس غزل‌های چشم تو

 بازار وزن و قافیه تعطیل می‌شود

 

 آن روز هفت سین ارغوانی بهار

 موعود! با سلام تو تکمیل می‌شود...

 

پ.ن:

  1. در مصرع اول بیت آخر، واژۀ اهورایی صحیح است که من به دلیل خاصی واژۀ ارغوانی را جایگزین کرده‌ام
  2. شعر از خانم زهرا بیدکی عزیز...

 

نظرات  (۵)

ارغوانی وزن رو به هم می زنه آقای مرآت 

 

مفعول فاعلات مفاهیم فاعلن

پاسخ:

به‌به! معلوم شد که شما هم تخصص ادبی هم دارید، خوشحالم از این جهت!

ولی چه میشه کرد؟ بقول صاحب این غزل قراره در عاشقانه های مهدوی بازار وزن و قافیه تخته بشن:))


مزید اطلاع شما، وزن شعر بهم نمی‌خوره...

سلام علیکم

سال نو پیشاپیش مبارک.

با خانوم ماه‌زده موافقم.

ضمن اینکه معنای اهورایی، بیشتر توی شعر می‌نشینه...

موفق باشید

پاسخ:
و علیک السلام.

ممنونم. به شما هم مبارک.


با اهورایی و معنایش هیچ مشکلی ندارم.
در پانوشت توضیح دادم که بنا به دلیل خاصی این واژه را جایگزین اهورایی کردم.

وزن شعر به صورتیه که هفت سین باید سریع تلفظ بشه 

بعد از این جهت ارغ/وانی سکته ایجاد می کنه

البته به سبب تعداد ابیات می تونه از اختیارات شاعری استفاده کنه 

ولی اگه با صدای بلند هر دو تا مصراع رو بخونیم یکم مشخصه 😃🥲

 

حالا ... چیزه ... عیبی نداره 

سال نو مبارک

پاسخ:
:))
آخه من شعرها رو معمولا‍ً بلند نمی‌خونم ولی به احترام نظر شما می‌پذیرم :))

عیدشما هم اهورایی و مبارک باشد.

سال نو شما هم مبارک

 

پاسخ:
سپاسگزارم. 

راستی اگه یکی بیاد بخونه و از این شعر خوشش بیاد توضیح شما رو هم نخونه، کپی کنه منتشر کنه، تکلیف شما با حق شاعر چی میشه🤔 گمانم تحریف کردین شعرش را و حق الناس میشه، شایدم مرسومه نمیشه...

 

پاسخ:

ممنونم از حساسیتی که نشان دادید.

دو نکته خدمتتون عرض کنم:

  1. من در بارۀ کاری که کردم توضیح لازم را دادم. بقیه‌اش به عهدۀ من نیست و اگر کسی توضیحات بنده را نخواند و شعر را منتشر کند، بر من حرجی نیست. ضمن این که این کار بنده، تحریف محسوب نمی‌شود. برای اطمینان می‌تونید از دفاتر مراجع تقلید بپرسید:)
  2. در عین حال اگر قرار باشد کسی این شعر را به نام شاعر اصلی منتشر کند خوب است شعر را از منبع اصلی و قابل استناد دریافت کند تا هم به اطمینان برسد و هم در صورت نیاز بتواند پاسخگو باشد. چون به لحاظ حقوقی وبلاگ هیچ کس، برای دیگری منبع معتبر و قابل استناد نیست :))
موفق باشید.

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">