https://blog.ir/panel/a-ghannadian/template_edit/current

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

خدا را رحمی ای مُنعم که درویش سر کویت + دری دیگر نمی‌داند رهی دیگر نمی‌گیرد

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

خدا را رحمی ای مُنعم که درویش سر کویت + دری دیگر نمی‌داند رهی دیگر نمی‌گیرد

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

........... بسم الله الرحمن الرحیم ...........

این جــا کلبــۀ کـــلام و رشـحات قـلمی من است. روزنگاشتــه‌های این جــا نوعاً کوتاه و مختصـر است که گـهـــگاهی رنگ دیانت بـه خــــود می‌گــیرد، گــــاهی با بـوی سیاست عجـین می‌شود، گــاهی بـه مسائل تربیتی و رخــدادهای زنــدگی می‌پردازد، گــاهی با حس و حال خـانواده و سبک زندگیِ مؤمنانه می‌درخشـد و در پـاره‌ای اوقـات نیـز با الفـاظ شاعرانه به وادی ادب و هنر اصیل این مـرز و بوم ورود می‌کند...
یادداشت‌ هـای این وبـلاگ گــاهی با طعــم واژه‌هایی از جنس سپیده و سحر می‌آمیزد. گاهی با صبغــۀ فـرهـنگ و اخـلاق نگاشتــه می‌شود و گـــاهـی نیــز با تیـشۀ عـقـــل و اندیشه، ریشه‌های جـهل و خرافه را هــدف می‌گیرد
نویسنده این وبلاگ خود را مدیون شهیدانی می‌داند کـه در روزهای عسرت و گــلولــه و خون مردانه جنگیدند و از حریت و استقلال و آزادی کـشور حـراست کـردند. از ایـن جـهت تـلاش دارد تا از تجـلیــل و نکــوداشت یـاد و حماسۀ آن‌ها نیز غفلت نورزد و هـر از گاهی با قـــلم صـداقت و مـهر، یاد و نام و خــاطرۀ شهامت و اخلاصشان را زینت‌افـزای صفحات این وبـلاگ کـند. باشد تا یادشان جاودانـه و راهشان ماندگار شود.
هــیـچ یــک از سیـاهــه‌ هــای ایـن وبــلاگ، کـپی‌پـیست نیست. امـــا کـپی بـــرداری از مــــطالب ایـن‌جــــا با ذکــــر مـنبــع و آدرس بــلامـانـع است...
پیشنهادها و نـقـدهــای منصفـانۀ دوستان و کاربـران عـزیز را پذیرایم،
از کامنت‌های چالشی و پرسشی عزیزان استقبال می‌کنم. ولی با عرض پوزش از پاسخ بـه کامنت‌هـای ناشناس معذورم. به کامنت‌های بدون آدرس هم در صورتی که آشنا نباشند پاسخ داده نخواهد شد.

جمعه, ۲۱ آبان ۱۴۰۰، ۱۰:۲۱ ق.ظ

اگر عجول نبودیم؟

معمولاً ما انسان ها از نظر خلقت وجودی عجول و ناشکیبا هستیم. اما با این وجود، اکثر وقت ها در انجام کارهای خودمون دچار سستی و تنبلی و عقب افتادگی می شویم و برنامه های بندگی و زندگی را با بی خیالی پیش می بریم و حتی بعضی کارها و وظایف شخصی و اجتماعی خودمون را تا مدت ها به تأخیر می اندازیم.

حالا فکرشو بکنید اگر خصلت عجول بودن از ساختار خلقت ما، حذف می شد، دیگر چه انگیزه ای برای انجام کار در موقع مقرر داشتیم؟ به نظر من اگر این چنین بود، شاید به صورت برخط، هیچ وقت موفق به انجام کاری نمی شدیم و شاید بعضی کارها و وظایفمون را سال های سال به تعویق می انداختیم و جایگاه نظم و وقت شناسی از زندگی ما برای همیشه رخت بر می بست!

 

+ خدا کند در لگد زدن به سعادت دنیا و آخرتمون هم هیچ وقت عجله و شتاب نداشته باشیم.

 

پ.ن: برداشتی غیر تفسیری، آزاد و دیگرگونه از بخش پایانی آیۀ 11 سورۀ اسراء «وَکَانَ الْإِنْسَانُ عَجُولًاً»

نظرات  (۱۰)

۲۱ آبان ۰۰ ، ۱۰:۵۰ حسین مرجانی

سلام.

فقط اون + سطر آخر...

پاسخ:
علیک السلام
واقعاً که :)
۲۱ آبان ۰۰ ، ۱۳:۲۵ ابراهیم طالبی دارابی دامنه

جناب مرآت سلام

قدردانی از شما را دور ندارم که از توجه‌دادن به قرآن در وبلاگتان غفلت نمی‌ورزید. وقتی متن‌ها را می‌خوانم و به نقطه‌ی پایانی پست‌ها می‌رسم، با آسودگی از سایتت خارج می‌شوم؛ زیرا وقتم هدر نمی‌رود و حس زیان ندارم. ممنونم. اجازه می‌خواهم در بحث قرآنی‌تان شرکت کنم و ابتدا تأکید مؤکد کنم که زیبا و جمیل نوشتید و یادآور اذهان گردیدید و فراخواندن مردم به قرآن از کارهای ستودنی و موجب خشنودی خداوند متعال است:

 

محور این آیه (۱۱ اسراء) «طلب» است که در مفهومی به اسم دعا (خواست و نیاز) مستتر است. از قضا حدود ده سال پیش همین سوره و حجر را بر مبنای «تفسیر نمونه»‌ی آیت‌الله مکارم، در مسابقه‌ی کتبی کشوری شرکت کرده‌ و جزو برگزیدگان گردیده بودم و لذا برای مرحله‌ی نهایی به مشهد مقدس برده شده بودیم که بهمن‌ماهِ برفی بسیارزیبا و پربارشی در کنار حرم رضوی برایم رقم خورده بود. منظور این است در کار خیر و خوب، خدا در آیه‌ی ۱۴۸ بقره دستور پیشی‌گرفتن داد: فَاستبِقوا الخیرات، که جناب‌عالی به‌خوبی میان شتاب و تلاش و  تمیز دادید و متوجه‌مان ساختید که سبقت با تأمل و تأنی در امور خیر ممدوح است و این با عجول‌بودن آدمیزادگان فرق دارد. بهتر می‌بینم سخنم را به نظرات تفسیری دو مفسر قرآن کریم، مرحوم علامه طباطبایی و آیت‌الله مکارم شیرازی در ذیل همین آیه پیوند زنم:

 

مرحوم علامه: اینجا : «او وقتى چیزى را طلب مى‌کند صبر و حوصله به خرج نمى‌دهد، در جهات صلاح و فساد خود نمى‌اندیشد...»

 

آیت‌الله مکارم: اینجا : «در حقیقت عجول‌بودن انسان براى کسب منافع بیشتر و شتابزدگى او در تحصیل خیر و منفعت سبب مى‌شود که تمام جوانب مسائل را مورد بررسى قرار ندهد...»

 

لذت معنوی دستم داد هم از خواندن متن شما و این دیدگاه، و هم از بیان نظرم در این درگاه.

پاسخ:
سلام جناب طالبی عزیز،
من هم استفاده کردم از یادآوری نکات تفسیری شما در این آیه. و حالا بی آنکه چیزی بنویسم زودتر دکمه تأیید رو می زنم تا دیگران هم به حظ وافر برسند.

از «واستبقوالخیرات» من در یادداشتی کوچک چندی پیش برای گیر و گورهای بزرگراه همت استفاده کرده بودم!!
۲۲ آبان ۰۰ ، ۰۶:۰۳ ملیحه قنادیان

سلام و ارادت عموجان 

در پی فرمایشات متین و رسای شما که همیشه شیرین بوده و خواهد بود خیر الامور اوسطها آویزه گوش من است از طرفی به قول فرمایش شما منکر فاستبقوالخیرات نیز نخواهم بود با سپاس از مطالب زیبا که بیان فرمودید.

پاسخ:
سلام و احترام وافر بر شما.
ممنون و سپاس که خواندید.
و این نشان از خوبی های شما دارد.
ان شاءالله همیشه خوب و خوش و خرم باشی و به توفیقات حضرت حق موفق.

یعنی برداشت شما اینه که این یک صفت منفی نیست. یک صفت معمولی شاید هم مثبته که خدا به انسان داده و در خلقتش قرار داده .

ممکنه اینطور باشه . ولی باید مطالعه کنید یا از اساتید فن بپرسید.

پاسخ:
سلام و درود بر جناب شکیبا 
البته من بحث تفسیری را در اینجا مطرح نکردم. چون نگاه تفسیری به آیۀ 11 سوره اسرا و مخصوصاً در مورد این قسمت از آیه، چیز دیگری است که به صورت مشخص به این نکته اشاره دارد که انسان ها برای اجابت برخی خواسته های شان از خدا که نمی دانند به ضرر آنهاست، عجول هستند. حالا اینکه صفت عحول بودن مثبت است یا منفی باز بحث دیگری است. که اگر به معنای صحیح آن استفاده شود یقیناً مثبت است. ضمن اینکه خدا صفت بد را برای انسان اراده نمی فرماید. بلکه بستگی به نوع برداشت و رویکرد خود انسان از مفهوم این آیه دارد. در عین حال عنایت دارید که معنی لغوی عجله به معنی شتابزدگی نیست. (شتابزدگی بار معنایی منفی دارد. اما عجله لزوماً منفی نیست)

اما برداشت من این است که با وجودی که انسان ذاتاً عجول است و برای درخواست هایش از خدا توقع دارد که زود برآورده شود، می بینیم که بسیاری از امور جاری در زندگی شخصی و اجتماعی خودش را گاهی به تعویق می اندازد و مثلاً کار امروز را به فردا و فرداها موکول می کند. و حالا اگر این صفت در او نبود، ببین چه می شد؟! که شاید برای انجام وظایف انسانی خود اصلاً همت نمی گماشت و بلکه از «فاستبقوالخیرات» سال های سال فاصله می گرفت.

در سطر + برداشت دیگرم را کمی واضح تر بیان کردم.

سلام مجدد

خب برادر عزیز

گفتن باید بررسی بشه یا سوال بشه.

آیا چنین برداشتی کلا صحیح است یا نه ؟ مجاز است یا نه؟ اگر صحیح و مجاز نباشد خوب نباید مطرح کنیم و دیگران را به اشتباه بیندازیم.

 

حالا یک مثال دیگه

مثلا بخیل بوده صفت بدیه درسته ؟ ولی همین صفت بد برای خانم ها در زندگی متاهلی خوب توصیف شده. یعنی مراقب اموال شوهرش هست .

یا علی

پاسخ:
سلام و ارادت.

جناب شکیبای عزیز، بنده قبل از اینکه این پست را بنویسم، شرح و تفصیل مربوط به آیه را از دو تفسیر معتبر خوانده بودم و اشراف لازم بر موضوع را در حد فهم خودم داشتم.
برداشت های مفهومی از قرآن برای یک مسلمان معتقد که دارای مطالعات قرآنی است، نه حرام است و نه غیر مجاز. بلکه یک حُسن است. مگر همۀ مفسرین در تفسیر موضوعی خود یک حرف یا یک برداشت واحد را دارند که مجاز باشد یا نباشد؟ مگر ما تعدد نظرات تفسیری در بین مفسران نداریم؟ اگر این را قبول ندارید، پس باید بگیم که همۀ مفسرین خطاکارند. 

ضمن این که برداشت حقیر در این پست، ناقض ترجمه و تفسیر آیه قرآن نیست. بلکه فقط یک برداشت تلنگر گونه به انسان است که طبیعتاً قبل از همه متوجه شخص نویسنده است. لذا بعید می دانم که خدای نکرده مرتکب تحریف یا به اشتباه انداختن دیگران شده باشم...

علی یارت
۲۳ آبان ۰۰ ، ۱۴:۲۱ عاطفه. کشاورزی

سلام،

چه نکته خوب و جالبی بود!به دل نشست...واقعا تو همه چی حکمت هست...حالا از بین این دوتا درستش اینه تعادل برقرار کنی نه عجله داشته باشی و نه سستی...خیلی عالی بود پستتون ممنون

پاسخ:
سلام بر شما.
نظر لطف شماست
ممنونم که خواندید و نظر دادید.
آقای دکتر محمد علی انصاری از مفسرین مشهور حاضر، با استناد به مفردات راغب و بعضی فرهنگ های دیگر، در ترجمه لغوی واژۀ عجله و در تفسیر همین آیه توضیح بسیار کافی و وافی دادند و این نتیجه حاصل شد که کلاً عجله بار معنایی مثبت دارد و با معنایی که ما در فارسی آن را شتاب زدگی می نامیم. متفاوت است.

مجدداً تشکر از شما.
۲۳ آبان ۰۰ ، ۱۴:۴۴ عاطفه. کشاورزی

در پاسخ به جناب شکیبا نظر خودم رو میگم،عجول بودن هم صفت خوبیه و هم صفت بد!مثل صفاتِ دیگه...مثلا عصبانیت هم صفت بدیه و هم صفت خوب...این که صفت خوبیه یا بد بستگی به این داره که در راه خدا استفادش کنیم با نیت صحیح و خیر یا در راه شیطان و با نیت شوم و بخاطر نفس...که اگه اون دنیا خدا پرسید چرا مثلا سرفلانی عصبی شدی دلیل منطقی و به جا داشته باشیم،بالاخره انسان مسئول و جوابگوی اعمال خویشِ.

اما اگه از ابتدای خلقتمون آگاهی داشته باشیم بدونیم از کجا اومدیم میتونیم بفهمیم خدا دقیقا چطور مارو افریده...فقط میتونم بگم قطعا خدا روح انسان رو به بهترین شکل در مدار توحید خلق کرد ولی اگه همین انسان دچار صفات رذیله یا اشتباهات و گناه شده این دیگه ربطی به تنظیمات کارخانه و به خدا نداره بلکه ما خودمون باتوجه به شرایطی ک بدنیا اومدیم تحت تاثیر قرار گرفتیم و در روحمون ایجاد شده وگرنه نعوذبالله خدا که خدای بدی نیست که بخواد خلقش هم بد خلق کنه!

واز طرفی جناب مرات به نظرم خواستن بگن که اگه صفت عجله نبود اونوقت هیچوقت حتی در کار خیر هم سبقت نمیگرفتیم،توی قران هم ایه هست ک در بدست اوردن خوبیها سبقت بگیرین یا یه ایه که درباره اصحاب یمین و جهنمیان و گروه دیگه ک میگه اونا تو کار خیر و کسب کمالات از همدیگه سبقت گرفتن مثل برنده شدن تو مسابقه.

اینکه مخاطب چه برداشتی از متنشون برداره دیگه این به میزان درک و فهم خودِ مخاطب داره...

پاسخ:
جهت استحضار جناب آقای شکیبا.
امید است ملاحظه بفرمایند...
۲۳ آبان ۰۰ ، ۲۰:۰۲ عاطفه. کشاورزی

متشکرم از پاسخگویی کاملتون

پاسخ:
خواهش می کنم.
۲۳ آبان ۰۰ ، ۲۰:۰۳ عاطفه. کشاورزی

علت اینکه بعضی پستها کامنت نمیذارم اینه که یا نمیتونم درک کنم یا متوجه نمیشم چی نوشتین و یا تو حوزه سیاسته ک علاقه ای ندارم...باز هم تشکر از وقتی ک میذارین.

پاسخ:
واقعاً راضی به زحمتتون نیستم. همین که می خوانید موجب تشکر است. 
راستش این جور نوشته ها دست خودم نیست. یعنی عادت شده برام. اما سعی میکنم ساده تر بنویسم تا از فیض کامنت های شما محروم نباشم :)
۲۳ آبان ۰۰ ، ۲۱:۰۰ عاطفه. کشاورزی

بزرگواریتونو میرسونین.

وبلاگ شماست هرطور مایل بودین ثبت کنید.

ماهم هرازگاهی در حد توان کامنت میذاریم ان شاءالله

پاسخ:
وفقک الله

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">