https://blog.ir/panel/a-ghannadian/template_edit/current

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

خدا را رحمی ای مُنعم که درویش سر کویت + دری دیگر نمی‌داند رهی دیگر نمی‌گیرد

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

خدا را رحمی ای مُنعم که درویش سر کویت + دری دیگر نمی‌داند رهی دیگر نمی‌گیرد

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

........... بسم الله الرحمن الرحیم ...........

این جــا کلبــۀ کـــلام و رشـحات قـلمی من است. روزنگاشتــه‌های این جــا نوعاً کوتاه و مختصـر است که گـهـــگاهی رنگ دیانت بـه خــــود می‌گــیرد، گــــاهی با بـوی سیاست عجـین می‌شود، گــاهی بـه مسائل تربیتی و رخــدادهای زنــدگی می‌پردازد، گــاهی با حس و حال خـانواده و سبک زندگیِ مؤمنانه می‌درخشـد و در پـاره‌ای اوقـات نیـز با الفـاظ شاعرانه به وادی ادب و هنر اصیل این مـرز و بوم ورود می‌کند...
یادداشت‌ هـای این وبـلاگ گــاهی با طعــم واژه‌هایی از جنس سپیده و سحر می‌آمیزد. گاهی با صبغــۀ فـرهـنگ و اخـلاق نگاشتــه می‌شود و گـــاهـی نیــز با تیـشۀ عـقـــل و اندیشه، ریشه‌های جـهل و خرافه را هــدف می‌گیرد
نویسنده این وبلاگ خود را مدیون شهیدانی می‌داند کـه در روزهای عسرت و گــلولــه و خون مردانه جنگیدند و از حریت و استقلال و آزادی کـشور حـراست کـردند. از ایـن جـهت تـلاش دارد تا از تجـلیــل و نکــوداشت یـاد و حماسۀ آن‌ها نیز غفلت نورزد و هـر از گاهی با قـــلم صـداقت و مـهر، یاد و نام و خــاطرۀ شهامت و اخلاصشان را زینت‌افـزای صفحات این وبـلاگ کـند. باشد تا یادشان جاودانـه و راهشان ماندگار شود.
هــیـچ یــک از سیـاهــه‌ هــای ایـن وبــلاگ، کـپی‌پـیست نیست. امـــا کـپی بـــرداری از مــــطالب ایـن‌جــــا با ذکــــر مـنبــع و آدرس بــلامـانـع است...
پیشنهادها و نـقـدهــای منصفـانۀ دوستان و کاربـران عـزیز را پذیرایم،
از کامنت‌های چالشی و پرسشی عزیزان استقبال می‌کنم. ولی با عرض پوزش از پاسخ بـه کامنت‌هـای ناشناس معذورم. به کامنت‌های بدون آدرس هم در صورتی که آشنا نباشند پاسخ داده نخواهد شد.

جمعه, ۵ مرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۲۲ ق.ظ

یادداشت دردآلود

مقدمه:

  • بعضی‌ها، خوب حرف می‌زنند،
  • بعضی‌ها، حرفِ خوب می‌زنند.
  • بعضی‌ها، هم خوب حرف می‌زنند وهم حرفِ خوب می‌زنند.
  • بعضی‌ها، نه خوب حرف می‌زنند، نه حرف خوب می‌زنند!

این چهار گزاره را امروز بعد از گوش دادن دقیق به یک سخنرانی مناسبتی نوشتم.

بیان مسئله:

وقتی یک فایل صوتی یا تصویری از تفسیر قرآن، بحث اخلاقی، تحلیل سیاسی یا تاریخی و یا هر موضوع دیگر را گوش می‌دهم تقریباً تا صد درصد مطالبش را می‌فهمم، اگر بحث خیلی پیچیده یا فنی باشد، با دوبار گوش کردن حتماً مطلب را متوجه می‌شوم. اما، امروز برای چندمین بار سخنرانی مناسبتی یک چهرۀ معروف مذهبی را مرور کردم متأسفانه جان کلام را نفهمیدم. نمی‌دانم بحث ایشان از چه منطقی پیروی می‌کند؟ چیستی و چرایی‎‌اش کجاست و بالاخره نتیجه و خاصیت مفهوم‌سازی‌های پر حاشیه این سخنران چه خواهد بود!

و نتیجه:

در این نفهمیدن دو احتمال وجود دارد: یا این که بنده خیلی منحط و متحجّر و کودن هستم، یا این گوینده محترم خیلی اندیشمندانه و متفکرانه و منعطف حرف می‌زند!

 اما با گوش دادن این سخنرانی، یاد حضرت امام روح الله افتادم که چه‌قدر زیبا و روان ماهیت سه مفهوم کلیدی «تحجر»، «انقلابیگری» و «لیبرالیسم» را در منشور روحانیت برای مردم آزاده جهان تبیین و مصداق‌سازی فرمودند. روحش شاد و یاد باد.

نظرات  (۸)

سلام برادر

شاید این برگرده به ذهن ما، که به صورت خودکار دوست داره با طیب خاطر از درست یا غلط بودن یه شخص یا گفتمان، به منویاتش گوش بده...

اما نظام هستی این ذهنیت رو خط خطی میکنه... چون سیر رشد برای من با این ذهنیت شکل نمیگیره...

 

جالبه ما امروز بعد از گذر چند دهه میتونیم بعضی فرمایشات شهید مطهری رو نقد کنیم... اشتباه بوده نظرشون در بعضی از موضوعات...

خب چه اشکالی داره؟!!!

شهید هم شدن... یعنی خداوند لایق شهادت هم دونستنشون....

پس اون اشتباهات!!!

اقلش اینه که: برای رشد امثال من...

ان شاالله این بزرگواری که سخنرانی شون رو گوش دادید جون به عزرائیل جز با شهادت ندن...

ایشون سخنران مفیدی هستن...

یکی از سخنرانی که بخش های مغفول مانده در جامعه ی حوزوی رو نشانه گیری میکنن، خودش موجب بیداری و افزایش فهم عمومی میشه....

اما این حسن ایشون نباید ما رو به این خطا بندازه که ما سهم خودمون از تشخیص خوب و بد، از درست و غلط رو ندیده بگیریم...

اگر فایده های ایشون رو استفاده کنیم و بدانیم که ایشون هم ممکنه در تحلیلی بر خطا باشن، این یعنی یک گفتمان زنده و حیات بخش...

پاسخ:

سلام حضرت برادر،

من کلیت فرمایش شما را قبول دارم. به خاطر همین مدت‌ها با خودم کلنجار رفتم، گاهی خودم را به تغافل زدم و گاهی حتی تجاهل کردم و گفتم شاید به خاطر ذهنیتی که از اولین دیدار نسبت به ایشان دارم نمی تونم با حرف‌هاشون ارتباط برقرار کنم.

اما دیدم تنها من نیستم که نمی‌تونم ایشون را بپذیرم، بلکه توی جمع‌های نخبگی و حتی حوزوی‌های اصیل خیلی‌ها هستند که شدیدتر از من نسبت به روش و منش و علم و دانش و نظرات ایشون ان‌قلت‌ دارند.

حتی من برای غلبه بر ذهنیت احتمالی خودم نسبت به ایشون، ماه رمضان سال گذشته خودم را ملزم کردم و پای 30 برنامۀ تلویزیونی ایشون در سحرها نشستم. ولی بعد از یک هفته احساس کردم دارم لاطائلات گوش می‌دهم. یادم هست همون موقع به صدا و سیما زنگ زدم و اعتراض کردم. بعدا‌ فهمیدم که از حوزه و دفاتر بعضی مراجع هم اعتراض‌ها به سمت صدا و سیما سرازیر شده. اما چون شبکه مربوطه قرارداد یک ماهه با ایشون بسته بودند نتونستن نیمه کاره قرارداد ایشون رو لغو کنند. (ماحصل بحث‌های سحرهای ماه رمضون ایشون این بود که ما در اسلام آموزه یا درسی به اسم اخلاق نداریم!!)

با این همه نظر شما را به عنوان یک احتمال قبول دارم.

اشتباه بودن بعضی نظرات اساتید متقدم و متأخر را هم بدیهی می‌دونم و نقد نظراتشان را در مسیر رشد پذیرایم. کما این که نظرات شهید اول و  شهید ثانی را هم دیدیم که به نقد کشیده‌اند. ولی معتقدم که حرف‌ها و نظرات آقایان حوزوی‌ها در هر مقطعی باید مبنای علمی، عقلی و نقلی داشته باشد و ایضاً نقدهایشان به همین صورت باشد

معطوف به دوسطر آخرنظرتون:

من بر خلاف بعضی افراد جامعه نسبت به مبلغین مذهبی و ترجیحاً روحانیت نگاه خوش‌بینانه تری دارم. مثلاً  تا 20 درصد خطاهای روزمره را برای شخصیت‌های روحانی اجتناب ناپذیر و قابل اغماض می‌دانم! اما متأسفانه و با عرض پوزش از جناب شما و ایشان و علی‌رغم میلم، ویژگی بارزی در مشی علمی، کلامی، رفتاری و سلوک شخصی ایشون نمی‌بینم که مجاب بشم ایشون را بعنوان یک اندیشمند یا صاحب نظردینی بپذیرم. امیدوارم خدا هدایتم کند.

درود

تا امروز سخنرانی‌‌های اخیرشون رو به طور کامل گوش نکردم اما بریده‌هایی از این سخنرانی‌ها رو می‌خونم یا گاهی بخشی از اون رو از تلویزیون تماشا می‌کنم و می‌شنوم. بنابراین نظرم بر اساس خواندن همان گزیده‌ها و بریده‌هاست.

موضوع انتخابی‌شون رو دوست دارم. چیزی بود که هنگام دوقطبی شدن فضای جامعه طالب شنیدنش بودم و احساس می‌کردم کمتر کسی از میان چهره‌های مذهبی بهش ورود خواهد کرد. دوست داشتم بعضی قسمت‌ها رو هم برای دوستانم بفرستم اما گفتم شاید جور دیگری برداشت کنن و از تاثیرگذاری کلام ایشون کاسته بشه. فقط در استوریم دیگران رو دعوت کردم به شنیدنش.

با این حال اگر در جای دیگری هم از تحجر مطلبی خوندید ممنون می‌شم معرفی بفرمایین. علاقه‌مندم به مطالعه‌اش.

پاسخ:
درود بر شما.

یادداشت من معطوف به سخنرانی محرم امسال بود در دانشگاه امام صادق. با عنوان «انحطاط متحجرانه، انعطاف پذیری متفکرانه»

برخلاف شما بنده با موضع انتخاباتی ایشون اصلاً موافق نبودم.

به نظرم علاقه شما به سخنرانی‌های ایشون قابل تحسینه. کم و بیش مواضع خوب، حرف‌های خوب، استدلال‌های خوب و نکته‌های خوب در سخنرانی‌های ایشون وجود داره. به خاطر همین، شما به انتقاد‌های بنده و امثال بنده خیلی توجه نکنید. از مطالب ایشون استفاده کنید.

نقد‌های این مدلی ما نباید مزاحم بهره‌مندی شما از آموزه‌های ایشان شود.

کلا ارزش گوش دادن نداره سخنرانی های ایشون.

اخرین باری که سعی کردم بفهمم چی میگن، ده سال پیش بود. توانایی ترسیم رسیدن از نقطه الف به نقطه ب در سخنرانی رو نداشتن. اون زمان تصورم این بود که با صحبت های قاطی و شاذ، مخاطب کم مطالعه رو قصد دارن جذب کنن.

بعد از کنش‌های سیاسی این چند سال اخیرشون که کلا جدی نمیگیرم حرفاشون رو. بیچاره جوونی که با نشستن پای این منبرها میخواد مبانی فکریش رو تقویت کنه.

پاسخ:

جالبه که عمدۀ نقدهای بنده هم به ایشون همین شاذ گویی‌ها و جذب طرفدار به هر قیمت است.

خود را محبوب کردن به جای هدایت‌گری و به جای حق گویی! :(

ممنونم که حوصله کردید و وقت گذاشتید در پاسخ...

خب من معتقدم مباحثی که ایشون مطرح میکردن واقعا مباحث مغفول مانده در جامعه روحانیت بود که اتفاقا نیاز جامعه هم بود... ولی خب منبر نمی تونه ادبیات خیلی تخصصی به خودش بگیره، اما سرفصلها بسیار مبنایی بودن.‌.

 

منتها حرف من اینه که با توجه به رفتار اخیر ایشون، کلا یه مدت باید از ایشون فاصله بگیرم... امسال هم شاید یک جلسه بیشتر گوش ندادم...

هر چند من عمدتا منابع مطالعاتیم متفاوت از مسیری بود که ایشون گاهی معرفی میکردن... اما فعلا قضاوتهای خودم در مورد ایشون رو رها میکنم و به نظرم زمان خیلی چیزها رو در مورد ایشون مشخص میکنه...

 

مخصوصا پشتیبانی اینها از قالیبافی که اتفاقا به این خاطر دوباره انقلابی ها رای به ریاست مجلسش داده بودن که سودای ریاست جمهوری نکنه...

اما کرد...

تاربخ قضاوت خواهد کرد که چه اشتباه بزرگی بود.. و چه کسانی هم در آتش این اشتباه دمیدن...

فعلا حتی در مورد اون سرفصلهای مبنایی و درست و مغفول مانده جامعه روحانیت هم نظرم اینه که ایشون حرفش رو میزدن و دیگرانی که ایشون شاید قبولشون هم نداشته باشن بهش عمل میکردن...

پاسخ:

سلام مجدد.

ممنونم که خواندید

و بسیار سپاسگزارم از مشارکت شما در بحث و ارزش افزوده هایتون.

خدا رو شکر اشتراک نظرهایی بین ما وجود دارد. :)

وفقکم الله.

لقا چرا همه فهمیدن کی رو میگید😂😂😂

درکتون نمیکنم

پاسخ:
چون واژهای کلیدی رو خوندند و شناختند ایشون رو :))

عنوان سخنرانی ایشون رو در پاسخ به خانم یاس گل نوشتم. می‌تونید سرچ کنید از جناب گوگل بپرسید.

سلام 

 

خوشحالم که این پست رو نوشتید ، به روشن شدن ذهنم کمک زیادی کردید 

 

من مشکلی که با ایشون دارم اینه که یه سری صحبت‌هاشون برام مفیده، ولی نمیتونم به همون صحبت‌ها هم اعتماد کنم به خاطر همین مسائلی که دیدم ... و در نتیجه کلا قیدش رو زدم 

 

یه جایی خیلی گیج شدم، اونجا که کانال اصلی آقای محمد شجاعی هم صحبت‌های ایشون رو وارد کلیپ‌های آقای شجاعی کردن ، شما اقای شجاعی رو میشناسید؟ با رویکرداشون آشنایید؟ 

پاسخ:

سلام بر شما.

جناب شجاعی کاملاً شناخته شده و مورد وثوق است.

به لحاظ برجستگی علمی، معرفتی و زیستی روزآمد و زبانزد است.

به جرأت می‌شود گفت که در این زمینه‌ها و اثرگذاری تربیتی و اخلاقی با خیلی‌ها قابل قیاس نیست.

ایشون مباحث مربوط به مسائل فقهی و کلامی را با رویکردی کاملاً کاربردی و آکادمیک و درعین حال با بیانی شیوا و پویا، با زندگیِ روزمره مردم ربط می‌دهد و با همین شیوه با نحله‌های مختلف فکری مخصوصاً جوانان تحصیل کرده ارتباط مقبول برقرار می‌کند. خیلی‌ها مجذوب شیوۀ تبیین و ترسیم سازی‌های ایشون هستند.

 طرح مسائلِ فطری دین، تعریف سبک زندگی اسلامی با رویکردِ کاربردی، از ویژگی مباحث ایشان است. با این وجود، زیستی کم هزینه اما پر تلاش دارد و هیچ توجهی به شهرت سازی و محبوبیت سازی برای خود ندارد. بلکه ابا دارد از این که بخواهد به هر طریقی مطرح شود. 

از دیگر ویژگی ایشون اینه که زبانی ساده و روان اما جامع و کآملاً علمی و اقناعی دارد. خودش هم اولین کسی هست که به آموزه‌هایش عمل می‌کند

۰۸ مرداد ۰۳ ، ۱۲:۵۵ سوسن جعفری

سلام بر آقای مرآت متحجر. چرا آخه چرا؟

من پای صحبت‌های ایشون و البته خیلی‌های دیگر نشستم و نمی‌نشینم. یک خط کشی دارم که ر چقدر هم بهش می‌گویم نرم باش منعطف باش خیلی سفت و سخت و مستقیم است، جور نمی‌شود که نمی‌شود. خیلی از این شخصیت‌ها را خصوصاً سال ۴۰۱ قشنگ محک زدم. زده شدند یعنی.

بگذریم. 

یک سوال غیر مرتبط داشتم. آیا بیان مدتی طولانی است که به شما گزارش نمی‌دهد من به روز می‌کنم؟ از وقتی سرورم را منتقل کردند، فیدلی برای خودم پست‌های جدیدم را نشان نمی‌دهد، بازدید وبلاگم یک سوم شده است. حدس می‌زنم کسانی که به هر طریقی به فیدخوان من وصل شده بودند، این مشکل برایشان پیش آمده. آیا شما هم بی‌خبرید که من همچنان به روز می‌کنم؟ متاسفانه کسی نتوانسته مشکلم را رفع کند. 

موفق و پاینده باشید. و همچنان متحجر :)

پاسخ:
و سلام بر خانم جعفری.
آخه بعضی‌ها صغرا و کبرا‌های نچسب و بی ربط را رنگ و لعاب علمی و فلسفی بهش میدن تا مثلاً فضل‌نمایی کنند و قلمبه گویی بفرمایند و بخواهند ایده و عقیده خودشون را به خورد مخاطب بدهند. در این جور مواقع مغر من هنگ می‌کنه و سنگ میشه. اونوقت میشم نفهم و متحجر! :))
البته بلانسبت شما و مخاطبین عزیز که همه فحول و فرهیخته و فرزانه‌اید..


گوش شیطان کر، چندماهی میشه که بیان بدون مشکل است. آمار بازدیدها و نمایش‌هاش و سایر گزارش هایش سالمه و داره کنتور میندازه. به روز شدن دنبال شده ها هم دقیق و مرتب است و بحمدالله وبلاگ بنده هیچ مشکلی نداره نمی‌دونم مشکل شما چیه. توضیح بیشتر بدید تا اگر چیزی می‌دونم کمک کنم.
وبلاگ بیان شما آخرین یادداشتش مربوط به 19 خرداد است. یعنی از اون موقع تا الآن به روز نشده.

۱۰ مرداد ۰۳ ، ۱۰:۰۲ سوسن جعفری

سلام. 

مشکل همان بود که پست‌های به روز شده من از تاریخ ۱۹ خرداد به اینور به اطلاع مخاطبینم نمی‌رسید.. البته بالاخره از دیروز مشکل حل شد ولی نزدیک ۵۰ روز از نوشته‌هایم حتی در فیدلی هم نمایش داده نمی‌شود. :)

پاسخ:
سلام بر شما.
خدا رو شکر که حل شد.
 ساختار بیان ساده و راحت است
.وقت بذارید راه حلش پیدا میشه

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">