https://blog.ir/panel/a-ghannadian/template_edit/current

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

خدا را رحمی ای مُنعم که درویش سر کویت + دری دیگر نمی‌داند رهی دیگر نمی‌گیرد

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

خدا را رحمی ای مُنعم که درویش سر کویت + دری دیگر نمی‌داند رهی دیگر نمی‌گیرد

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

........... بسم الله الرحمن الرحیم ...........

این جــا کلبــۀ کـــلام و رشـحات قـلمی من است. روزنگاشتــه‌های این جــا نوعاً کوتاه و مختصـر است که گـهـــگاهی رنگ دیانت بـه خــــود می‌گــیرد، گــــاهی با بـوی سیاست عجـین می‌شود، گــاهی بـه مسائل تربیتی و رخــدادهای زنــدگی می‌پردازد، گــاهی با حس و حال خـانواده و سبک زندگیِ مؤمنانه می‌درخشـد و در پـاره‌ای اوقـات نیـز با الفـاظ شاعرانه به وادی ادب و هنر اصیل این مـرز و بوم ورود می‌کند...
یادداشت‌ هـای این وبـلاگ گــاهی با طعــم واژه‌هایی از جنس سپیده و سحر می‌آمیزد. گاهی با صبغــۀ فـرهـنگ و اخـلاق نگاشتــه می‌شود و گـــاهـی نیــز با تیـشۀ عـقـــل و اندیشه، ریشه‌های جـهل و خرافه را هــدف می‌گیرد
نویسنده این وبلاگ خود را مدیون شهیدانی می‌داند کـه در روزهای عسرت و گــلولــه و خون مردانه جنگیدند و از حریت و استقلال و آزادی کـشور حـراست کـردند. از ایـن جـهت تـلاش دارد تا از تجـلیــل و نکــوداشت یـاد و حماسۀ آن‌ها نیز غفلت نورزد و هـر از گاهی با قـــلم صـداقت و مـهر، یاد و نام و خــاطرۀ شهامت و اخلاصشان را زینت‌افـزای صفحات این وبـلاگ کـند. باشد تا یادشان جاودانـه و راهشان ماندگار شود.
هــیـچ یــک از سیـاهــه‌ هــای ایـن وبــلاگ، کـپی‌پـیست نیست. امـــا کـپی بـــرداری از مــــطالب ایـن‌جــــا با ذکــــر مـنبــع و آدرس بــلامـانـع است...
پیشنهادها و نـقـدهــای منصفـانۀ دوستان و کاربـران عـزیز را پذیرایم،
از کامنت‌های چالشی و پرسشی عزیزان استقبال می‌کنم. ولی با عرض پوزش از پاسخ بـه کامنت‌هـای ناشناس معذورم. به کامنت‌های بدون آدرس هم در صورتی که آشنا نباشند پاسخ داده نخواهد شد.

يكشنبه, ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲، ۱۱:۱۴ ب.ظ

پـــــرواز در عـالم هپروت!

امروز پنج نفر خانم بی‌حجاب آستین کوتاه، با دوتا سگ، ایستاده بودند توی پارک و داشتند در بارۀ انگیزۀ قاتل شهید آیت الله سلیمانی اظهار نظر کارشناسی می‌کردند!  یکی‌شون با ضرس قاطع می‌گفت که ایشون رفته بوده بانک سه ملیارد از شش میلیارد پس اندازش را بگیره، بعد نگهبان بانک براش سئوال میشه که چرا این آخوند باید شش میلیارد تومان سپرده داشته باشه و او هیچی نداشته باشه! به همین دلیل نگهبان بانک عصبانی می‌شه و می‌زنه ایشون رو می‌کشه!... بعد هم ادامۀ تحلیل‌ها و اظهار نظرهای سیاسی 

بگذریم که روی آستین دو نفر از این خانم‌ها هردو طرفش پرچم آمریکا و روی تی‌شرت یکی دیگه‌شون پرچم انگلیس نقش بسته بود!

بگذریم که طبق گفتۀ خودشون، هر سگ حداقل 40 میلیون تومان براشون آب خورده و نگهداری هر سگ هم روزانه 80  تا 100 هزار تومان براشون هزینه داره!

***   ***   ***

+ یک استاد جامعه شناسی دانشگاه آزاد می‌گفت بی‌حجابی معلول مشکلات اقتصادیه! می‌گفت بی‌حجابی معلول گرانیه و می‌گفت بی حجاب‌ها درد زندگی دارند! coolcool

- بهش گفتم، این‌ها همه از برکت یک چیز است: اینستاگرام و ‌سواد رسانه‌ای بالا!

- گفت آقامرآت این‌قدر تیکه ننداز.

- من: صدبار گفتم، بازهم میگم، آدم وقتی اینستاگرام داشته باشه، یعنی همه چی داره. هم فرهنگ، هم سیاست، هم اقتصاد، هم دانش، هم بینش، هم تمدن، هم جامعه شناسی، هم جرم‌شناسی، هم خودستایی، هم خودبینی، هم شهرت‌طلبی و هم تخصص توهّم‌پردازی!!

و در ادامه: اصلاً ملتی که اینستاگرام داشته باشه، همه چیزش تکمیله، امنیت، اقتصاد، غیرت، عزت، خودباوری، سلامت، شادابی، وطن‌دوستی، ادب، حق‌شناسی، رضایتمندی، امید به زندگی... و مخصوصاً پرواز درعالم هپروت!!

به نظر شما این جور نیست؟ :)

 

نظرات  (۷)

از کوزه همان برون تراود که در اوست، 

یا بهتر و رساتر بگم؛

کافر همه را به کیش خود پندارد!

 

درون آلودهٔ خودشون رو می‌بینند و قیاس می‌کنند با دیگران

و حتی تهمت دروغ هم به کسی می‌زنند که دستش از دنیا کوتاه شده.

 

ضمناً بنده تا همین چند وقت قبل نمی‌دونستم آقا هستید، اگر موقعی در وبلاگ خودم یا اینجا بد پاسخ دادم یا پا از حدود فراتر گذاشتم، عذرخواهم. فکر می‌کردم خانم هستید.

پاسخ:
در کیش بی شخصیتی این آدم ها، شخصیت موضوعیت نداره و انسانیت جور دیگری تعریف می شود!

به قول شما از کوزه همان برون تراود که در اوست.



:)
خب این چیزها گاهی ممکنه پیش بیاد.
ولی تا جایی که من یادمه نظرات شما و پاسخ‌هاتون همیشه با رعایت حدود بوده.
ممنون از شما.

من: صدبار گفتم، بازهم میگم، آدم وقتی اینستاگرام داشته باشه، یعنی همه چی داره. هم فرهنگ، هم سیاست، هم اقتصاد، هم دانش، هم بینش، هم تمدن، هم جامعه شناسی، هم جرم‌شناسی، هم خودستایی، هم خودبینی، هم شهرت‌طلبی و هم تخصص توهّم‌پردازی

 

لطفاً ذکر منبع را فراموش نفرمایید.

ماکه بیان داریم چی داریم؟

پاسخ:

و میگم رسانۀ، مخصوصاً از نوع اینستاگرامش این قابلیت را دارد که با القائات غلط به آدم های بی‌مایه شخصیت کاذب بدهد و می‌تواند به آن‌ها بقبولاند که برای دیده شدن (خودنمایی) به هر قیمتی علیه نظم و نظام حاکم مخالفت کنند، 

اصولاً آموزۀ اینستاگرام شهرت طلبی کاذب است که می‌گوید باید برخلاف مسیر رودخانه شنا کنی تا شناخته بشی، تا به شهرت برسی. حتی اگر مسیر تو در جهت غیر اخلاقی و خلاف انسانیت باشد...

خیلی موافقم، تا قبل فیلتر شدن اینترنت منم پای ثابت اینستاگرام بودم و با لان که ندارم مقایسه میکنم میبینم شخصییتم خیلی با ثبات تر و اروم تر و منطقی تر شده :)

از برکات فیلتر

پاسخ:
درود بر شما.
ان‌شاءالله از شر القائات و مفسده‌های ویرانگرش در امان باشیم.

موفق باشید

کاملا موافقم

چون در اطرافیان خودم مشاهده می کنم اونایی که وضعیت اقتصادیشون بهتره، شل حجاب تر و بی حجاب ترن و برهنگی رو مد می دونن. 

دو تا خواهر رو می شناسم یکی دانشگاه رفته و اون یکی دیپلمه. خواهر دیپلمه که وضعیت مالی نابسامانی هم داره شبها از ترس اینکه زلزله بیاد و زیر آوار بمونه، با روسری می خوابه که مبادا نامحرم موهاشو بعد مرگش ببینه...اما اون یکی خواهر که بنگاه املاکی دارن و وضعشون عالیه، تو ایام فتنه می گفت: اگه نظام برگرده من که روسریمو بر میدارم. وقتی بهش گفته شد نظام هم تغییر بکنه؛ دینمون که عوض نمیشه. پاسخ داد: خب این روزها دیگه بی حجابی مد شده و آدم دوست داره بی حجاب بگرده و عشق و کیف کنه. 

البته این فقط یه نمونه از نمونه های زیادی است که هر روز دارم مشاهده می کنم. 

پاسخ:
منم تا حدودی موافقم با نظر شما. 

فقط با این ملاحظه که معتقدیم نه پولدار بودن لزوماً منجر به بی اعتقادی و شل اعتقادی می شود و نه فقر و کم پولی موجب رشد دینداری.
منظور من از این پست این بود، که بی حجابی های امروز، دلیلش صرفاً نارضایتی های ناشی از معیشت نیست. این بی حجاب هایی که ما می بینیم، فقیر و کم درآمد نیستند بلکه از اونهایی هستند که تحت تأثیر القائات رسانه ها نسبت به آمریکا و انگلیس سمپاتی دارند و تحت تأثیر آموزه‌های اونها نسبت به مبانی دینی و جمهوری اسلامی عناد می ورزند.
ممنون از نظر شما.

بله کاملا درسته. ولی واقعا نمی دونم چرا بعضی ها می خوان به زور به افکار عمومی تحمیل کنن که وضعیت امروز از تنگی معیشته!

حالا چه سودی می برن الله اعلم. 

پاسخ:
خیلی واضح است که این تفکر، نتیجۀ القائات گروههای اپوزیسیونه که داره از طریق همین رسانه ها القاء میشه..
وقتی یک استاد جامعه شناسی تحت تأثیر رسانه قرار میگیره، از آدمهای معاند چه انتظاری میشه داشت.

چه پست خوبی بود

ان شاءالله شب برمیگردم باز نظر میذارم برای این پست. الان مینی بوس رسید :))

پاسخ:
برس به مینی‌بوس :))

منتظرم. تشریف بیارید. 

سلام و خدا قوت

شب شما بخیر

 

اوایل که اینستاگرام اومد با خودم درگیر بودم نصب کنم یا نه، بحثم ضرورت اطلاع از فضای مجازی بود. اما دیدم نه! جایگزین برای مطلع بودن هست. مثل اصل جهادی که باید همیشه کم هزینه و پرفایده بود، دیدم اینستاگرام همه جوره پرهزینه (بحثم معنویه) و کم فایده است و از راه های دیگه م میشه به روز بود و مطلع. همین طور از راهای دیگه میشه به خود اینستاگرام رصد داشت. 

اینستاگرام بحثش فقط آلودگی بصری و فکری نیست... نه! خیلی فراتر رفته... "اقتصاد توجه"... و مهمترین اختراع بشر تو این عصر: کلیک لایک!... و دیگه نه فقط برای دین گریزها... که نه... حتی برای متدینین... 

طرف دینی و مذهبی... صفحه هم بی ان قلت... تولید محتوا عالی... اما اسیر کلیک لایک شده... یعنی دیگه مسیر؛ استفاده از ابزار روز به نفع دین نیست... بلکه به شوق دیده شدن... لایک... تایید... فالوور... شهرت... ثروت... 

دین؛ ابزار اینها شده...

فضاهای دیگه مجازی هم این موارد رو داره، همین بلاگ... وبلاگ و میخونی می فهمی طرف درگیر شده... ولی اینستا اصلا ابزار اقتصاد توجهه... غِنای نفس و می گیره... گدای توجهت می کنه... با هزار توجیه و کلاه شرعی... 

بهترین نمونه همین استاد علوم اجتماعی که فرمودید... استاد علوم اجتماعی وقتی درگیر شه... دیگه ما باید دست و دلمون بلرزه...

 

پاسخ:
سلام و عزت و نور،
طاب مساؤک.

قربون کلامت برادر، منم برای این استاد اینستاگرام‌زده بعضی از همین تأثیرات منفی را به صورت معکوس و بعضی دیگرش رو مستقیم بهش گفتم که در متن ملاحظه فرمودی.
من حقیقتاً نسبت به مواردی که ذکر کردم یقین واثق دارم و مصداقش را هم روی خیلی آدم‌ها دیده ام.

و من واقعاً معتقدم که بحث بی‌فرهنگی، بی‌سیاستی، بیسوادی اجتماعی، بی‌بصیرتی، بی ظرفیتی، خودباختگی، بی غیرتی، بی ادبی، ناسپاسی، وطن فروشی، یأس و ناامیدی، نفرت‌آفرینی، خودستایی، خودبینی، شهرت‌طلبی و بالاخره توهّم‌پردازی هایی که منجر به  قتل و خودکشی شده و میشه، یک معضل جدی ناشی از اینستاگرامه که اگر آدمها مراقب نباشند، حتماً حتماً آسیب خواهند دید. فرقی هم نداره که طرف هنرمند باشه، یا چهرۀ فرهنگی، یا استاد داشگاه، یا سیاسی و یا هر آدم باسواد و بیسواد دیگه..

با این همه من بینوا خودم هنوز بنا به ضرورتی دارمش ولی برای مواقع خاص و هدف های خاص و موضوعات خاص، که ان‌شاءالله از شرش در امان باشم :))

و سپاس از هم‌افزایی خوب شما.

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">