https://blog.ir/panel/a-ghannadian/template_edit/current

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

خدا را رحمی ای مُنعم که درویش سر کویت + دری دیگر نمی‌داند رهی دیگر نمی‌گیرد

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

خدا را رحمی ای مُنعم که درویش سر کویت + دری دیگر نمی‌داند رهی دیگر نمی‌گیرد

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

........... بسم الله الرحمن الرحیم ...........

این جــا کلبــۀ کـــلام و رشـحات قـلمی من است. روزنگاشتــه‌های این جــا نوعاً کوتاه و مختصـر است که گـهـــگاهی رنگ دیانت بـه خــــود می‌گــیرد، گــــاهی با بـوی سیاست عجـین می‌شود، گــاهی بـه مسائل تربیتی و رخــدادهای زنــدگی می‌پردازد، گــاهی با حس و حال خـانواده و سبک زندگیِ مؤمنانه می‌درخشـد و در پـاره‌ای اوقـات نیـز با الفـاظ شاعرانه به وادی ادب و هنر اصیل این مـرز و بوم ورود می‌کند...
یادداشت‌ هـای این وبـلاگ گــاهی با طعــم واژه‌هایی از جنس سپیده و سحر می‌آمیزد. گاهی با صبغــۀ فـرهـنگ و اخـلاق نگاشتــه می‌شود و گـــاهـی نیــز با تیـشۀ عـقـــل و اندیشه، ریشه‌های جـهل و خرافه را هــدف می‌گیرد
نویسنده این وبلاگ خود را مدیون شهیدانی می‌داند کـه در روزهای عسرت و گــلولــه و خون مردانه جنگیدند و از حریت و استقلال و آزادی کـشور حـراست کـردند. از ایـن جـهت تـلاش دارد تا از تجـلیــل و نکــوداشت یـاد و حماسۀ آن‌ها نیز غفلت نورزد و هـر از گاهی با قـــلم صـداقت و مـهر، یاد و نام و خــاطرۀ شهامت و اخلاصشان را زینت‌افـزای صفحات این وبـلاگ کـند. باشد تا یادشان جاودانـه و راهشان ماندگار شود.
هــیـچ یــک از سیـاهــه‌ هــای ایـن وبــلاگ، کـپی‌پـیست نیست. امـــا کـپی بـــرداری از مــــطالب ایـن‌جــــا با ذکــــر مـنبــع و آدرس بــلامـانـع است...
پیشنهادها و نـقـدهــای منصفـانۀ دوستان و کاربـران عـزیز را پذیرایم،
از کامنت‌های چالشی و پرسشی عزیزان استقبال می‌کنم. ولی با عرض پوزش از پاسخ بـه کامنت‌هـای ناشناس معذورم. به کامنت‌های بدون آدرس هم در صورتی که آشنا نباشند پاسخ داده نخواهد شد.

سه شنبه, ۲۵ مهر ۱۴۰۲، ۰۸:۳۷ ب.ظ

نمی از طوفان...

چند نکتۀ مهم در بارۀ طوفان الاقصی 

  • عملیات طوفان الاقصی صرفنظر از اهداف  و چند مرحله‌ای بودنش که برای هیچ‌کس مشخص نیست، اما از نظر نتیجه، سه اثر مهم را در بر داشته است:
  1.  این عملیات خاصیت بازدارندگی عمیق داشته است، به حدی که بسیاری از برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدت اسرائیل را تا صد درصد به هم ریخته است.
  2. اجرای این عملیات برای رژیم صهیونیستی آن‌ قدر وحشت‌آفرین بوده و آن‌چنان ترسی را به جان صهیونیست‌ها انداخته که در تاریخ 70 ساله این رژیم بی سابقه است.
  3. ترس ناشی از این تهاجم، به حدی خسارت‌ به صهیونیست‌ها وارد کرده که هیمنه و حیثیت سیاسی آن‌ها را برای همیشه از بین برده و قدرت انسجام و تصمیم‌گیری را برای مدت‌ها از آن‌ها سلب کرده است. 
  • صهیونیست‌ها هنوز نمی‌دانند و حالا حالاها نخواهند دانست که مقاومت فلسطین چه برنامه‌های دیگری در پیش دارد. لذا همین نکته، ترس و وحشت آن‌ها را دوچندان کرده و آن‌ها را به درۀ درماندگی و استیصال انداخته است.
  • معمولاً کشورهای مقتدر، در دکترین نظامی خود دارای عمق استراتژیک هستند که برای آنها یک امکان پیشگیرانه یا یک خاکریز دفاعی و یا یک برج دیدبانی نامرئی محسوب می‌شود. اما اسرائیل با آن همه دبدبه و کبکبه‌اش نه تنها عمق استراتژیک ندارد، بلکه به لحاظ موقعیت سرزمینی و به لحاظ مبانی اعتقادی و ترکیب جمعیتی و به دلیل قدرت‌طلبی نظامی که دارد بسیار آسیب‌پذیر و نامقاوم است. [1] به همین دلیل صهیونیست‌ها اکثر وقت‌ها به صورت آماده‌باش هستند و حتی در شرایط عادی هم خواب راحت ندارند در حالی که نیروهای حماس و گردان‌های جهاد اسلامی، هم انگیزه جهاد و شهادت طلبی دارند، هم غیرت سرزمینی دارند، هم بازپس گیری قدس شریف را وظیفۀ دینی و اجدادی خود می‌دانند و هم از قدرت مخفی و ناشناخته‌ای برخوردارند که هیچ‌یک از این مؤلفه‌ها برای اسرائیلی‌ها نه قابل ارزیابی و سنجش است و نه قابل پیش بینی و پیشگیری... لذا، در چنین جنگی معلوم است به کدام‌ طرف بیشتر سخت می‌گذرد.
  • عده‌ای معتقدند که این جنگ، تدبیر و نقشۀ روسیه بوده است با این هدف که می‌خواستند حواس دنیا را از جنگ با اوکراین منحرف و اروپا و آمریکا را در دو جا سرگرم کنتد تا دست از حمایت اوکراین بردارند. عده‌ای دیگر می‌گویند تفکر سیاسی و ایدئولوژی حماس و گروههای جهادی است که تحت تأثیر افکار اخوانی‌ها (اخوان‌المسلمین) با حمایت قطر و با رضایت ترکیه و روسیه، دست به عملیات زده‌اند.
  • گروهی هم در داخل کشور خودمون براین عقیده هستند که گروههای جهادی و حماس با چراغ سبز ایران این عملیات را اجرا کردند تا به تلافی حملات سایبری و خرابکاری‌های گذشته و عملیات‌های تروریستی موفق و ناموفق اسرائیل در شهرهای شیراز و اصفهان و تهران و مشهد، از صهیونیست‌ها زهر چشم بگیرند. اما به نظر بنده هیچ کدام از این تحلیل‌ها و گمانه زنی‌ها مقرون به صحت نیست. بلکه با چند دلیل می‌شود یقین کرد که این عملیات، مستقلاً کار خود حماس و گروه‌های جهادی و در مقابله با فشارها، اهانت‌ها و تعرض‌های وحشیانۀ صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی بوده است ولی بعد از آغاز عملیات، مورد حمایت معنوی و مردمی جمهوری اسلامی و سایر کشورها قرار گرفته است.
  • در حال حاضر غیر از دولت‌های آمریکا و اروپا، مواضع بقیه کشورها، حتی بن‌سلمان هم، به نفع گروه‌های فلسطینی و مردم فلسطین جریان دارد.
  • عملیات زمینی به غزه طبق هیچ قاعده و اصولی به نفع اسرائیل نیست. ضمن این که کشورهای چین، روسیه، ایران، لبنان و حتی سوریه در این زمینه به اسرائیل هشدار جدی داده‌اند. (البته خود اسرائیل هم می‌داند که در صورت حملۀ زمینی به غزه، شکست بسیار سنگینی را متحمل خواهد شد)
  • آمار کشته‌ها و تلفات ارتش اسرائیل در این عملیات بیش از تمام درگیری‌ها و حتی بیشتر از جنگ اعراب و اسرائیل در سال 1948 و جنگ شش روزۀ آن‌ها در سال 1967 است که با این حساب برای اسرائیل که همیشه از کشته دادن وحشت دارد، شکست بسیار بزرگی محسوب می‌شود.
  • در بین کشورهای اروپایی آقای مکرون رئیس جمهور فرانسه برای اولین بار بود که در برقراری تماس تلفنی با جمهوری اسلامی پیش‌قدم شده و از موضع التماس خواسته است که در بارۀ اسرائیل با آقای رئیسی گفت‌وگو و میانجی‌گری کند که آقای رئیسی هم الحق والانصاف در این گفت‌وگو خیلی خوش درخشید (هم در نحوۀ برقراری تماس و هم در پاسخ‌های قاطعانه و فلج کننده‌اش به مکرون) و من در این باره از صمیم قلبم به ایشان دست‌مریزاد می‌گویم.

علاج تشنه‌کامی جرعه آبی‌ست 

برای امشب این مقدار کافی‌ست

+ با آرزوی پیروزی کامل فلسطین عزیز، از خدای منّان برای شهیدان غزه و حماس درجات عالی، برای مجروحین عزیز مقاومت شفای عاجل و برای خانواده‌های داغدار این سرزمین مقدس، اجر و موفقیت و استقامت مسئلت دارم. ان‌شاءالله هوای طوفانی‌شان طوفانی‌تر و سلاح عزم و رزم‌شان سوزنده‌تر باد.

 

ادامه نوشت: در صورت ادامۀ جنایت‌های اسرائیل، حیفا و تلاویو و پایگاه‌های هوایی رژیم صهیونیستی از حملۀ بی امان مقاومت یمن و عراق و سوریه و لبنان در امان نخواهد بود...

 

 


 

[1] . در این باره دونکته قابل ذکر است. اول این که صهیونیست‌ها به دلیل برتری اطلاعاتی، صنعتی و اقتصادی خود در جهان، هیچ‌گاه خود را مستحق شکست نمی‌دانند و بلکه همیشه زندگی طولانی و آقایی جهان را از آن خود می‌دانند. به همین دلیل همیشه از تلفات انسانی و از کشته شدن بیمناک‌اند و از تصور این که یک روز بمیرند و زندگی را از دست بدهند به شدت واهمه دارند. (این یک ویژگی ذاتی و ناشی از باور اعتقادی صهیونیست‌هاست) دوم این که، اکثر قریب به اتفاق ساکنان مناطق اشغالی، یهودیانی هستند که با وعده پول و زندگی امن به این نقطه مهاجرت کرده‌اند. در نتیجه با کمترین احساس نا امنی، مهاجرت معکوس این گروه از مهاجرین یهودی نیز آغاز می‌شود و بدون هیچ گونه مقاومتی منطقه را ترک خواهند کرد. لذا، همین مسئله یکی از بزرگ‌ترین نقطه ضعف‌های رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود.

 

موافقین ۹ ۰ ۰۲/۰۷/۲۵
مرآت

نظرات  (۱)

سلام علیکم

سپاس و خداقوت بابت بیان سازماندهی‌شده‌ی این نکات خوب.

+ چنین باد ان شاء الله!

پاسخ:
و علیک السلام برادر.

سپاس که می‌خوانید این جا را...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">