https://blog.ir/panel/a-ghannadian/template_edit/current

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

خدا را رحمی ای مُنعم که درویش سر کویت + دری دیگر نمی‌داند رهی دیگر نمی‌گیرد

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

خدا را رحمی ای مُنعم که درویش سر کویت + دری دیگر نمی‌داند رهی دیگر نمی‌گیرد

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

........... بسم الله الرحمن الرحیم ...........

این جــا کلبــۀ کـــلام و رشـحات قـلمی من است. روزنگاشتــه‌های این جــا نوعاً کوتاه و مختصـر است که گـهـــگاهی رنگ دیانت بـه خــــود می‌گــیرد، گــــاهی با بـوی سیاست عجـین می‌شود، گــاهی بـه مسائل تربیتی و رخــدادهای زنــدگی می‌پردازد، گــاهی با حس و حال خـانواده و سبک زندگیِ مؤمنانه می‌درخشـد و در پـاره‌ای اوقـات نیـز با الفـاظ شاعرانه به وادی ادب و هنر اصیل این مـرز و بوم ورود می‌کند...
یادداشت‌ هـای این وبـلاگ گــاهی با طعــم واژه‌هایی از جنس سپیده و سحر می‌آمیزد. گاهی با صبغــۀ فـرهـنگ و اخـلاق نگاشتــه می‌شود و گـــاهـی نیــز با تیـشۀ عـقـــل و اندیشه، ریشه‌های جـهل و خرافه را هــدف می‌گیرد
نویسنده این وبلاگ خود را مدیون شهیدانی می‌داند کـه در روزهای عسرت و گــلولــه و خون مردانه جنگیدند و از حریت و استقلال و آزادی کـشور حـراست کـردند. از ایـن جـهت تـلاش دارد تا از تجـلیــل و نکــوداشت یـاد و حماسۀ آن‌ها نیز غفلت نورزد و هـر از گاهی با قـــلم صـداقت و مـهر، یاد و نام و خــاطرۀ شهامت و اخلاصشان را زینت‌افـزای صفحات این وبـلاگ کـند. باشد تا یادشان جاودانـه و راهشان ماندگار شود.
هــیـچ یــک از سیـاهــه‌ هــای ایـن وبــلاگ، کـپی‌پـیست نیست. امـــا کـپی بـــرداری از مــــطالب ایـن‌جــــا با ذکــــر مـنبــع و آدرس بــلامـانـع است...
پیشنهادها و نـقـدهــای منصفـانۀ دوستان و کاربـران عـزیز را پذیرایم،
از کامنت‌های چالشی و پرسشی عزیزان استقبال می‌کنم. ولی با عرض پوزش از پاسخ بـه کامنت‌هـای ناشناس معذورم. به کامنت‌های بدون آدرس هم در صورتی که آشنا نباشند پاسخ داده نخواهد شد.

يكشنبه, ۲۱ مرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۵۲ ب.ظ

مرآت با یک تصمیم عوامانه :)

شاید از محتوای نوشته‌هایم متوجه شده‌اید که در مناسک دینی و اعمال عبادی، آدم نوگرا و نواندیش هستم و در اعمال مذهبی معمولاً از عوام‌زدگی و رفتارهای وهن‌آمیز و غیر عقلانی فاصله می‌گیرم، یعنی جوری رفتار می‌کنم که دختر و پسر امروزی و تحصیلکرده‌های روشنفکر نسبت به مناسک مذهبی تصور خرافه انگارانه و مضحکه‌وار پیدا نکنند.

اما گاهی وقت‌ها برخلاف عادت، بدجوری دلم هوای عوامگرایی می‌کند. حتی گاهی دنبال بهانه و فرصت می‌گردم که بزنم تو فاز رفتارهای غیرعالمانه و عوام پسند!

سفر اربعین امسال، از همان وقت‌هاست که می‌خواهم برای اولین بار به خاطر گل روی بعضی دوستان خاص و به خاطر عزیزان وبلاگی عادت نواندیشانه را کنار بگذارم و به شکل سنتی و عوامگرایانه در کربلا و نجف به یادشان باشم.

برای این کار، یک فهرست بلند بالا از اسامی افراد حقیقی و مجازی با خط خودم نوشتم تا هم موقع خدمت به زائرین و هم موقع زیارت امامان بزرگوار همراهم باشد تا بتونم خیلی راحت و با ذکر نام برا‌شون از خدا طلب حاجت و مغفرت کنم. با این استدلال که هیچ کس از دوستان فراموش نشود و هیچ اسمی از قلم نیفتد :)

 

پ.ن:

  1. این روزها به خاطر مظلومان غزه و لبنان و یمن واقعاً حالم گرفته است. تقاضا دارم هرجور که می‌تونید براشون دعا کنید.
  2.  نفرتی شدید دارم از صهیونیست‌های جنایتکار که جز با نابودی‌شان آرام نخواهم گرفت.

بعدا نوشت: کامنت‌های شما را میخوانم. اما تا پایان موکب به دلیل مشغله پاسخ نمی‌تونم بدم.

نظرات  (۱۳)

۲۲ مرداد ۰۳ ، ۰۹:۰۲ دامنه | دارابی

جناب مرآت سلام

هنوز حرکت‌نکرده، حایرِ آن حائرْ شدید؛ چه هم شیدا و صیدا. فراموش نفرما اسم مرا. التماس دعا.

پاسخ:

سلام جناب دارابی عزیز؛

عجب فرمایش نغز و پر معنایی. خوشا حایران آن حائر. اما من مصداق بیت جناب حافظم که فرمود:

بدین دو دیده حیران من هزار افسوس

که با دو آینه رویش عیان نمی‌بینم.

و ایضاً از جناب صائب:

 حیرت دیدار قفل خانه چشم من است

نیست امید گشایش چشم حیران مرا

یاد کردن دیگران در اماکن مذهبی غیرعالمانه و عوام‌گرایانه‌ست؟ 

مبنای این برداشت و تفسیر نسبت به چنین رفتاری رو متوجه نشدم! 

 

زیارتتون پرخیر و برکت باشه ان شاء الله، التماس دعا

پاسخ:

یاد کردن به خودی خود غیر عالمانه نیست.

اما شیوه‌‌اش میتونه متفاوت باشه!


با این کامنت اسم شما رو درشت‌تر می‌نویسم :)

ممنونم.

۲۲ مرداد ۰۳ ، ۱۵:۰۴ ملیحه قنادیان

سلام و ادب

حتما اسم من هم در لیست هست خیلی خوشحال شدم امیدوارم به سلامت برگردید با زیارت پر خیر و برکت

پاسخ:
سلام و درود بر خانم دکتر.
حتماً چنین است. (خانوادگی)
ممنونم.

حتما که ما رو از قلم نمیندازین

دعا کنین دینمون به غزه رو خوب و زیبا پرداخت کنیم

پاسخ:
حتماً و قطعاً چنین است.

قبول باشه پیشاپیش. امیدوارم منم تو فهرستتون باشم🤲

پاسخ:
ممنونم.
نوشته بودم اسم شما را.

تعجبم از این باب بود که در سیره علما و شهدا خونده بودم که برای نماز شب و اسم اون چهل مؤمنی که در قنوت نام می‌بردن بعضا چقدر حساسیت داشتن، یادداشت می‌کردن عده‌ای

حتی این شکل یاد کردن و نوشتن هم خیلی هم عوامانه نیست، کار راه‌بلدهاست. 

 

لطف می‌کنید، خوبان عالم در بهترین موقعیت‌ها و مکان‌ها به یادتون باشن ان شاء الله

پاسخ:

چالش خوبیه.

در سیره علما و شهدا رسم بود که نماز شب رو در تاریکی می‌خوندن و طبیعتاً باید اسامی را به ذهنشون می‌سپردن.


منظورم چیزی شبیه تفاوت کلام عالمانه و ربان عامیانه است. مثل این که:

شخص عالم، یه جور با امام معصوم حال میکنه و نیازش رو خدمت امام عرضه میکنه، ولی عامی یه جور دیگه نیازش رو از خدا طلب می‌کنه و البته جنس نیازشون هم فرق میکنه.

عالم با امام زمان، عالمانه حرف میزنه، عامی عریضه می‌نویسه داخل چاه جمکران می‌اندازه...

با  این توضیح ما هم خواستیم یه جورایی بی تکلف و بدون پیرایه و عامیانه یاد عزیزان باشیم :))


ممنونم. عزیز و سرافراز باشید.

سلام 

التماس دعای زیاد ... خیلی زیاد 

خوشا به سعادت شما 


پاسخ:
سلام خدمت شما.
به روی چشم.

میشه ما رو هم ویژه دعا کنید؟

دعا کنید اصلا بیاییم اونجا

حضوری یادآوری کنیم :`)

 

 

راستی آدرس موکب هم بدید لطفا :`)

پاسخ:
حتما، حتمٱ، حتمٱ
۲۳ مرداد ۰۳ ، ۰۶:۵۲ شنگول العلما

سلام بر جناب مرآت.

مرات دلتون منور به نور حسینی، مظهر وجه الهی ان شاءالله. 

التماس دعا در میان سوز و عشق و صفا⁦^⁠_⁠^⁩

پاسخ:
سلام بر حضرت شما
سهیم هستید در این سفر برادر

سلام 

ان شالله در صحت و برکت و حقیقت باشید.

پاسخ:
سلام.
موفق باشید. دعاگو هستم

سلام و رحمت خدا بر شما
پیشاپیش زیارتتان قبول و التماس دعا.

پاسخ:
سلام و نور
ممنونم. بیادتون هستم

خوشحالم که راهی هستید،

نمی‌دونم چندمین نفرید که دارم التماس دعا می‌گم،

ولی باز هم التماس دعا...

چه دعایی بهتر از فرج

پاسخ:
بحمدالله انجام وظیفه شد.
هم برای فرج، هم برای شما،

من باز هم طبق معمول دیر رسیدم .....

امیدوارم  از قلم نیفتاده باشم. خیلی التماس دعا. قدم هاتون پر از نور و زیارتتون مقبول ....

پاسخ:
اسم شما جزو لیست بود.
خدا قبول کنه دعاگو بودم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">