https://blog.ir/panel/a-ghannadian/template_edit/current

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

خدا را رحمی ای مُنعم که درویش سر کویت + دری دیگر نمی‌داند رهی دیگر نمی‌گیرد

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

خدا را رحمی ای مُنعم که درویش سر کویت + دری دیگر نمی‌داند رهی دیگر نمی‌گیرد

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

........... بسم الله الرحمن الرحیم ...........

این جــا کلبــۀ کـــلام و رشـحات قـلمی من است. روزنگاشتــه‌های این جــا نوعاً کوتاه و مختصـر است که گـهـــگاهی رنگ دیانت بـه خــــود می‌گــیرد، گــــاهی با بـوی سیاست عجـین می‌شود، گــاهی بـه مسائل تربیتی و رخــدادهای زنــدگی می‌پردازد، گــاهی با حس و حال خـانواده و سبک زندگیِ مؤمنانه می‌درخشـد و در پـاره‌ای اوقـات نیـز با الفـاظ شاعرانه به وادی ادب و هنر اصیل این مـرز و بوم ورود می‌کند...
یادداشت‌ هـای این وبـلاگ گــاهی با طعــم واژه‌هایی از جنس سپیده و سحر می‌آمیزد. گاهی با صبغــۀ فـرهـنگ و اخـلاق نگاشتــه می‌شود و گـــاهـی نیــز با تیـشۀ عـقـــل و اندیشه، ریشه‌های جـهل و خرافه را هــدف می‌گیرد
نویسنده این وبلاگ خود را مدیون شهیدانی می‌داند کـه در روزهای عسرت و گــلولــه و خون مردانه جنگیدند و از حریت و استقلال و آزادی کـشور حـراست کـردند. از ایـن جـهت تـلاش دارد تا از تجـلیــل و نکــوداشت یـاد و حماسۀ آن‌ها نیز غفلت نورزد و هـر از گاهی با قـــلم صـداقت و مـهر، یاد و نام و خــاطرۀ شهامت و اخلاصشان را زینت‌افـزای صفحات این وبـلاگ کـند. باشد تا یادشان جاودانـه و راهشان ماندگار شود.
هــیـچ یــک از سیـاهــه‌ هــای ایـن وبــلاگ، کـپی‌پـیست نیست. امـــا کـپی بـــرداری از مــــطالب ایـن‌جــــا با ذکــــر مـنبــع و آدرس بــلامـانـع است...
پیشنهادها و نـقـدهــای منصفـانۀ دوستان و کاربـران عـزیز را پذیرایم،
از کامنت‌های چالشی و پرسشی عزیزان استقبال می‌کنم. ولی با عرض پوزش از پاسخ بـه کامنت‌هـای ناشناس معذورم. به کامنت‌های بدون آدرس هم در صورتی که آشنا نباشند پاسخ داده نخواهد شد.

يكشنبه, ۲۳ آبان ۱۴۰۰، ۰۹:۴۰ ب.ظ

تفاخرهای آخوری

چه قدر تأسف برانگیز است گفتمان هایی که فقط بر محور پول و پارتی و پورسانت و دلار می چرخد و چقدر چندش آور است دأبِ دائمی داعیه داران فرهنگ و هنر این سرزمین که زنجیر تکاثر و تفاخرهای آخوری را با زیور فردیت و جنسیت و قومیت و اشرافیت، بر گردن نحیفِ نسل شریف می آویزند!

پ.ن: امروز رهبر معظم انقلاب اعضای جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی را با ترکیب جدید معرفی و بر محور ارتقاء فرهنگ تأکید ویژه فرمودند. ان شاءالله این ترکیب بازسازی شده بتواند با برنامه ریزی مناسب، حداقل بخشی از امور فرهنگی کشور را سر و سامان دهد.

 

نظرات  (۵)

۲۴ آبان ۰۰ ، ۰۰:۰۱ شاگرد بنّا

دولت مردمی یعنی ما هم باید کار کنیم.

اتفاقا تو بحث فرهنگ دست ما مردم بازتره:

تربیت اسلامی-ایرانی فرزندان

مطالبه از مدارس

مطالبه از دانشگاه

تسلط بر فضای مجازی

تزریق ذائقه به محیط پیرامون (خانواده. فامیل. محل کار. اتوبوس. مهمانی...)

مطالبه از صدا و سیما

حمایت از فیلم های مناسب و تحریم فیلم های معروف الحال

هم چنین حمایت و تحریم کتاب های مناسب و نامناسب

مراقبت از لایک و دیس لایک و فالو و نظرات پای پست ها که خودشون منجر به تایید یا تکذیب محتوا میشن و جریان سازن

جایگزینی خطاهای فرهنگی (از جوک ها و اصطلاحات بگیرید تا محتواهای عمیق تر) مثلا جایگزینی واژه ی همسردار یا خانواده دوست به جای زن ذلیل و القای مفاهیم از دل همین اصطلاحات

و و و .... 

نباید به شورای فرهنگی اکتفا کرد. امام خامنه ای پیش از اینها امر به جهاد فرهنگی کرده بودن و فصل الخطاب آتش به اختیار ایشون هم که خاطر همه هست. 

+ سلام علیکم

حقیقتا از ادبیات کلاسیک این پست لذت بردم. سلام بنده رو به خواجه عبدالله انصاری برسونین. رگ و ریشه ای هم از ایشون دارید قطعا :)

پاسخ:
خب دولت مردمی که تازه سر کار آمده و هنوز درگیر عزل و نصب هاست.

اتفاقاً در بحث فرهنگ دست ما بعنوان مردم باز نیست، برای تربیت فرزندان تا سن کودکی تقریباً فرمایش شما قابل قبوله. به شرط اینکه توی خونه تلویزیون نداشته باشیم. به سن مدرسه که رسیدند، 60 درصد کار از دست خانواده ها خارج میشه، دانشگاه و فضای مجازی هم که وضعش معلومه تا جایی که فریاد رهبری را هم در آورده است.
ذائقه ها هم آن قدر مسموم شده اند که معروف را پس می زنند و منکر را نوش می کنند. 
سال هاست که صدا و  سیما مطالبات ما را شنیده، اما همچنان ضد فرهنگ را به خانه های مردم پمپاژ می کند.
در کنار فیلم های شرم آور، جندتا فیلم سینمایی خوب میتونید معرفی کنید؟ کار فیلم سازی دست کیست؟ یک کتاب پیزوری نوشتم، مجوز چاپ ندادند.
لایک و دیس لایک و فالو و نظرات در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی عموماً به سمت تخریب فرهنگ جریان دارد. بله این ها دست مردم است. اما مردمی که در فرهنگ غیر اسلامی غرق شده اند و خود نیاز به بازسازی و ریکاوری دارند...
جهاد فرهنگی را قبول دارم. اما معتقدم که سلاح و ادوات جهاد فرهنگی در اختیار ما مردم نیست.
فقط می مونه آتش به اختیار که ضمن اینکه تمام قد قبولش دارم. اما ملاحظه فرمودید که خود مقام معظم رهبری بعداً فرمودند، منظورشون از آتش به اختیار یعنی کار تمیز و باسلیقه که خب تفسیر این جمله در خودش مستتر است.

در نهایت به قول مولوی:
اول ای جان دفع شر موش کن
وانگهی در جمع گندم کوش کن.

نظر من این است که اصلاح بستر کار فرهنگی دست دولت و نهادهای دولتی است و اگر بستر کار فراهم نباشد یعنی دفع شر موش نکرده ایم. در نتیجه هرچه گندم بیندوزیم، نصیب جناب موش می شود.

+ علیک السلام و سپاس ویژه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جدای از آنچه عرض کردم، خودم به عنوان یک عنصر فرهنگی، نهایت کار و تلاشم را در زمینه های فرهنگی انجام می دهم و هیچ تردیدی هم ندارم. اما، نوشتن این جور پست ها را هم ماهیتاً به عنوان نمونۀ کوچکی از یک کار فرهنگی، لازم و ضروری می دانم. 

نوش جونت... با خیابان خواجه عبدالله و ایستگاه متروی خواجه عبدالله، با موتور 10 دقیقه فاصله داریم. اما از نثر مسجع ایشون فرسنگ ها دورم :))
۲۴ آبان ۰۰ ، ۰۵:۴۹ محمد هادی بیات

ان شاء الله.

پاسخ:
ان شاءالله.
۲۴ آبان ۰۰ ، ۱۳:۱۸ ابراهیم طالبی دارابی دامنه

جناب مرآت سلام

با لفظ «آخور» در نوشتارتان به جایی هدایت شدم که در کتاب «قرآن‌شناسی» مرحوم محمدمهدی فولادوند مترجم سرشناس قرآن (نوه‌ی مرحوم آیت‌الله‌العظمی اراکی) به‌درستی طرح شده بود. آخرت‌گرایی؟ یا آخوردوستی؟ بیفزایم که در ۹ خرداد ۱۳۹۸ متنی با عنوان «اقبالی و اِدباری عقل» اینجا نوشته بودم که نکته‌ای دارد در آخر آن، که می‌تواند متن شما را مستندی باشد و تذکار شما را گواه. درود

پاسخ:
سلام جناب طالبی عزیز،
برام جالب بود.
ممنون از شما. آن جا را می خوانم...
۲۴ آبان ۰۰ ، ۱۳:۲۱ ابراهیم طالبی دارابی دامنه

لازم به ذکر است به پستی که در کامنت بالا ارجاع داده‌ام، اگر نکاتی هم بفرمایی استقبال می‌کنم. با امتنان و التماس دعا. سلام مجدد هم به شما.

پاسخ:
 به روی چشم. میخوانم و اگر در بضاعتم بود و چیزی در چنته داشتم چیزکی می نویسم.

و علیک السلام
۲۴ آبان ۰۰ ، ۲۳:۰۸ سارا سماواتی منفرد

سلام

موافقم با شما که ریل گذار باید ریل را بگذارد و سپس قطار مربوطه به راه افتد و گرنه اگر ریل درست و درمانی نباشد ره به ناکجا می برد.

پاسخ:
سلام و درود بر شما.
ممنون که خوندید و سپاس که موافقید. 
ریل گذاری! اصطلاح زیبا و فرهیختگی  را به کار بردید. 

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">