https://blog.ir/panel/a-ghannadian/template_edit/current

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

خدا را رحمی ای مُنعم که درویش سر کویت + دری دیگر نمی‌داند رهی دیگر نمی‌گیرد

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

خدا را رحمی ای مُنعم که درویش سر کویت + دری دیگر نمی‌داند رهی دیگر نمی‌گیرد

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

........... بسم الله الرحمن الرحیم ...........

این جــا کلبــۀ کـــلام و رشـحات قـلمی من است. روزنگاشتــه‌های این جــا نوعاً کوتاه و مختصـر است که گـهـــگاهی رنگ دیانت بـه خــــود می‌گــیرد، گــــاهی با بـوی سیاست عجـین می‌شود، گــاهی بـه مسائل تربیتی و رخــدادهای زنــدگی می‌پردازد، گــاهی با حس و حال خـانواده و سبک زندگیِ مؤمنانه می‌درخشـد و در پـاره‌ای اوقـات نیـز با الفـاظ شاعرانه به وادی ادب و هنر اصیل این مـرز و بوم ورود می‌کند...
یادداشت‌ هـای این وبـلاگ گــاهی با طعــم واژه‌هایی از جنس سپیده و سحر می‌آمیزد. گاهی با صبغــۀ فـرهـنگ و اخـلاق نگاشتــه می‌شود و گـــاهـی نیــز با تیـشۀ عـقـــل و اندیشه، ریشه‌های جـهل و خرافه را هــدف می‌گیرد
نویسنده این وبلاگ خود را مدیون شهیدانی می‌داند کـه در روزهای عسرت و گــلولــه و خون مردانه جنگیدند و از حریت و استقلال و آزادی کـشور حـراست کـردند. از ایـن جـهت تـلاش دارد تا از تجـلیــل و نکــوداشت یـاد و حماسۀ آن‌ها نیز غفلت نورزد و هـر از گاهی با قـــلم صـداقت و مـهر، یاد و نام و خــاطرۀ شهامت و اخلاصشان را زینت‌افـزای صفحات این وبـلاگ کـند. باشد تا یادشان جاودانـه و راهشان ماندگار شود.
هــیـچ یــک از سیـاهــه‌ هــای ایـن وبــلاگ، کـپی‌پـیست نیست. امـــا کـپی بـــرداری از مــــطالب ایـن‌جــــا با ذکــــر مـنبــع و آدرس بــلامـانـع است...
پیشنهادها و نـقـدهــای منصفـانۀ دوستان و کاربـران عـزیز را پذیرایم،
از کامنت‌های چالشی و پرسشی عزیزان استقبال می‌کنم. ولی با عرض پوزش از پاسخ بـه کامنت‌هـای ناشناس معذورم. به کامنت‌های بدون آدرس هم در صورتی که آشنا نباشند پاسخ داده نخواهد شد.

دوشنبه, ۲۰ تیر ۱۴۰۱، ۱۰:۴۵ ب.ظ

بی حجابی، در انتظار دو واکنش متضاد!

این روزها پدیدۀ بی حجابی، ذهن خیلی ها را بخودش درگیر کرده  است. من هم مثل خیلی ها در این زمینه حرف برای گفتن دارم. اما از میان همه فقط یک نکته را اشاره می کنم:

در جامعه ما اگر افرادی بخواهند به ارزش های حاکمیت دینی دهن کجی کنند و هنجارهای قانونی را زیر پا بگذارند؛ دو واکنش تقابلی را می توان انتظار داشت:

  • یا حکومت، مقتدرانه جلوی هنجارشکنان می ایستد و در چارچوب ظرفیت های قانونی آن ها را مجاب می کند.
  • یا این که مردم خود وارد میدان می شوند و تکلیف هنجارشکنان را مشخص می کنند.

واکنش اول، کاملاً منطقی، قانونی، محترمانه، موجّه و نتیجه بخش است و ملت ما هم همین را از حکومت انتظار دارد. اما واکنش دوم، اگرچه می تواند نتیجه بخش باشد، اما نامقبول، بدعت آمیز، غیرمحترمانه و همراه با هرج و مرج است که طبیعتاً خسارت های غیر قابل پیش بینی را هم به دنبال خواهد داشت.

 

+ خدشه دار کردن حیا و عفت این جامعه توسط عده ای هنجارشکن، برای نظام دینی اصلاً قابل تحمل نیست. پس بهتر است، تا دیر نشده خود مسئولان در چارچوب موازین قانونی، وارد عمل بشوند و جلوی گستاخی بی حجاب ها را بگیرند. وگرنه، ممکن است مردم با روش های خارج از قانون وارد کار شوند و مقابل حرمت شکنان بایستند. آن وقت، هم اعتبار قانون زیر سئوال می رود، هم مجریان محترم از تعلل خود شرمنده می شوند و هم شخصیت خانوادگی هنجار شکنان در هرج و مرج های احتمالی له خواهد شد.

++ طبیعتاً هر آدم منصف و با شخصیتی، راه اول را می پسندد، بنده هم اگرچه بی حجابی را ماهیتاً یک اقدام ضد فرهنگی و ضد امنیتی می دانم و مثل خیلی ها از آن رنج می برم، اما دوست دارم در این مورد، قانون و مراجع قانونی حرف آخر را بزنند و نگذارند مردم به شرایط استیصال برسند،

 

پ.ن: در خبرها آمده بود که رهبر ضد مسلمانان در نروژ، نسخه ای از قرآن را به آتش می کشد. اما چون مقامات آن کشور در برابر این هتک حرمت واکنشی نشان نمی دهند، یک بانوی مسلمان، شخصاً مجرم را تعقیب و او را درحال رانندگی کله پا می کند.!! این جا

 

نظرات  (۷)

۲۱ تیر ۰۱ ، ۰۶:۱۳ مهدی ­­­­

برام جالبه آدما از خود پیامبر جلو میزنن تو تعیین چی درسته چی غلط.

پاسخ:

برای منم  تعجبه که بعضی آدما حکم صریح قرآن و پیامبر خدا را باور ندارند :(

۲۱ تیر ۰۱ ، ۱۰:۰۰ دامنه ← دارابی

سلام جناب مرآت

از دقت و غیرت و منطق شما سر زده است این متن. برادر خوبم اندولسی‌کردن هم شاید شگردی باشد که پشت صحنه بر آن می‌دمند.

پاسخ:
سلام جناب دارابی عزیز،
بله ممکنه چنین باشه. اما به نظرم جمهوری اسلامی اندلس نیست. یعنی نمیتونه باشه. البته که ما هم ان شاءالله جماعت اندلسی نیستیم :)
۲۲ تیر ۰۱ ، ۱۳:۰۹ لیلا خدایار

سلام 

بله واقعا باید مسئولین با راهکارهای قانونی جلوی این ولنگاری ها رو بگیرن و البته اگه همه مسلمونا، تذکر لسانی رو جدی بگیرن می تونن با ایجاد فشار روانی، باهاشون مقابله کنن.

پاسخ:
سلام بر شما.
امیدوارم چنین باشد.
و خدا کند طرفای مقابل هم تذکر زبانی را پذیرا باشند.

فکر میکنم هر چقدر هم فضای جامعه کنترل بشه نمیتوان جلوی این موج رو گرفت به خصوص در فضای مجازی، فکر میکنم در 10 سال آینده بیرون رفتن از خانه بدون روسری و حجاب عادی شده باشه، فکر میکنم مردم در صحنه حضور پیدا نخواهند کرد و دولت قدرت لازم برای جلوگیری از این مسئله رو نداره. 

پاسخ:
درسته، اگر نتونند مدیریت کنند ممکنه این موج فراگیر بشه. (به جای کنترل، واژه مدیریت را به کار بردم. چون به نظرم شأن مردم ما بالاتر از اینه که کنترل بشن)

اما الآن هم مردم در صحنه حضور دارند، ولی به صورت فرهنگی دارند کار می کنند... شک ندارم که اگر مسئولان کوتاهی کنند، حرکت های ناپخته غلبه خواهد کرد...

حالت خوبه؟! چه غلطا! تروریست روانی! باورم نمیشه آدمای مث تو اینجوری راحت چرت و پرت میگن! دولت دینی تو توی ایران هواخواهی نداره. جمع کنید برید تروریستای عوضی.

پاسخ:
:))
۲۴ تیر ۰۱ ، ۱۱:۲۹ حسین مرجانی

سلام آقا مرآت

اتفاقاً دیروز با بچه های دانشگاه همین بحث را داشتیم. بعضیاشون می گفتند این جور کار ها را مردم باید بیان وسط گود.

پاسخ:
سلام جناب حسین آقا
اول بگم که خیلی کمیاب شدی! ولی امیدوارم خیر باشه و احوالات خوبی داشته باشی.
دوم آینکه خوش آومدی.
سوم این که شخصاً موافق قانون و  رفتار عقلانی و عفت عمومی جامعه هستم. 
با حضور مردم در وسط گود هم صد درصد موافقم و آن را شرط لازم می دانم. لیکن باید همراه با درایت و عقلانیت و همسو با مصالح جامعه باشد :))

مرحوم حائری شیرازی تعبیر زیبایی دارن . میگن برای اینکه یک گل شکفته بشه باید شرایط رو براش فراهم کرد . آب کافی ، نور کافی ، خاک مناسب و ...

شما وقتی چنین شرایطی رو فراهم نکردی اگه بخوای به زور متوسل بشی ، گل پژمرده میشه و از شکل میفته .

شما قبل از هر چیز باید از حکومت طلب شرایط مناسب کنید ، نه برخورد قهر آمیز .

پاسخ:
درود بر آقا سجاد عزیز،
روح مرحوم آیت الله حائری هم شاد و ممنون از تعبیر زیبای ایشان.

جهت استحضار شما عرض می کنم که بنده اصلاً موافق برخورد قهرآمیز با پدیده های فرهنگی و اعتقادی نبوده و نیستم. از دولت هم مطالبه برخورد قهرآمیز ندارم. حداقل درون متن چنین چیزی را نگفته ام. نظرم این است که دولت در چارچوب ظرفیت های قانونی می تواند بی حجاب ها را مجاب کند که حدود را رعایت کنند. چون قانون به خودی خود چنین ظرفیتی را دارد. ضمن این که بیم دارم در مقابل بی حجابی های سازمان یافتۀ اخیر، گروهی هم تحت نام های دیگر وارد صحنه شوند و خدای ناکرده بخواهند رفتار خارج از شئون انجام دهند. همچنان که در رسانه های آن ور آبی این خط برخورد به گروه های خاص را داده اند.
 
اما در خصوص این که از حکومت باید طلب شرایط مناسب کنیم. راستش برام مفهوم نیست. .واقعاً نمی فهمم شرایط مناسب برای حفظ عفت عمومی چی هست و مثلاً دولت باید چه بکند. اگر منظور شرایط بد اقتصادی است که به نظرم حکم حجاب منوط به این موضوع نیست و اگر منظور چیز دیگری هست بفرمایید تا درکم را اصلاح کنم. ضمن این که شرایط بد اقتصادی علی السویه برای زنان با حجاب هم هست و بلکه بیشتر.
ببخشید از توضیح طولانی.

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">