https://blog.ir/panel/a-ghannadian/template_edit/current

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

خدا را رحمی ای مُنعم که درویش سر کویت + دری دیگر نمی‌داند رهی دیگر نمی‌گیرد

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

خدا را رحمی ای مُنعم که درویش سر کویت + دری دیگر نمی‌داند رهی دیگر نمی‌گیرد

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

........... بسم الله الرحمن الرحیم ...........

این جــا کلبــۀ کـــلام و رشـحات قـلمی من است. روزنگاشتــه‌های این جــا نوعاً کوتاه و مختصـر است که گـهـــگاهی رنگ دیانت بـه خــــود می‌گــیرد، گــــاهی با بـوی سیاست عجـین می‌شود، گــاهی بـه مسائل تربیتی و رخــدادهای زنــدگی می‌پردازد، گــاهی با حس و حال خـانواده و سبک زندگیِ مؤمنانه می‌درخشـد و در پـاره‌ای اوقـات نیـز با الفـاظ شاعرانه به وادی ادب و هنر اصیل این مـرز و بوم ورود می‌کند...
یادداشت‌ هـای این وبـلاگ گــاهی با طعــم واژه‌هایی از جنس سپیده و سحر می‌آمیزد. گاهی با صبغــۀ فـرهـنگ و اخـلاق نگاشتــه می‌شود و گـــاهـی نیــز با تیـشۀ عـقـــل و اندیشه، ریشه‌های جـهل و خرافه را هــدف می‌گیرد
نویسنده این وبلاگ خود را مدیون شهیدانی می‌داند کـه در روزهای عسرت و گــلولــه و خون مردانه جنگیدند و از حریت و استقلال و آزادی کـشور حـراست کـردند. از ایـن جـهت تـلاش دارد تا از تجـلیــل و نکــوداشت یـاد و حماسۀ آن‌ها نیز غفلت نورزد و هـر از گاهی با قـــلم صـداقت و مـهر، یاد و نام و خــاطرۀ شهامت و اخلاصشان را زینت‌افـزای صفحات این وبـلاگ کـند. باشد تا یادشان جاودانـه و راهشان ماندگار شود.
هــیـچ یــک از سیـاهــه‌ هــای ایـن وبــلاگ، کـپی‌پـیست نیست. امـــا کـپی بـــرداری از مــــطالب ایـن‌جــــا با ذکــــر مـنبــع و آدرس بــلامـانـع است...
پیشنهادها و نـقـدهــای منصفـانۀ دوستان و کاربـران عـزیز را پذیرایم،
از کامنت‌های چالشی و پرسشی عزیزان استقبال می‌کنم. ولی با عرض پوزش از پاسخ بـه کامنت‌هـای ناشناس معذورم. به کامنت‌های بدون آدرس هم در صورتی که آشنا نباشند پاسخ داده نخواهد شد.

شنبه, ۱۱ اسفند ۱۴۰۳، ۱۰:۱۸ ب.ظ

بهانه‌ای برای بیداری

استاد عزیز ما می‌گفت: ماه رمضان لبریز از برکت و معرفت است که در سحرهایش به راحتی قابل حس است. سحری خوردن بهانه است برای درک معنویت سحر. فرصت بیداری سحر را از دست ندهیم. حتی اگر به اندازه نیم‌ساعت به اذان صبح باشد، نگیم بدون سحر روزه می‌گیریم. حتی اگر معذور از روزه هستید، باز هم تلاش کنید تا لحظه‌های سحر را در بیداری استشمام کنید. ذکر و دعا و مناجات هم که جای خود دارد... ... ... 

 

***   ***   ***

نکته:

یک جزء تلاوت ترتیل با رعایت قواعد تجوید، حداکثر 45 تا 50 دقیقه وقت می‌خواد. با روش تحدیر، فقط 35 تا 40 دقیقه وقت می‌خواد. به نظرم حیف است که در ماه رمضان حداقل یک ختم قرآن نداشته باشیم. اونهایی هم که در روخوانی و روانخوانی قرآن مشکل دارند از فایل صوتی قاریان معروف کمک بگیرند. مطمئنم به برکت ماه‌رمضان یادگیری و روانخوانی‌شان تسهیل و تکمیل خواهد شد.

 

***   ***   ***

ماه رمضان که می‌رسد، صدای پای نسیم رحمت از سمت دروازۀ سحر می‌وزد و آوای استعانت و استجابت سحرخیزان را با چاشنی اِکرام و اِنعام بر کرسی قبول حق می‌نشاند.

خوشا بیداردلانی که در آناتِ حُسن انگیز سحر، سبد سبد غنچه‌های معطر راز بر سجادۀ سبز نمازِشان می‌شکفد و طعم عطرآکین مناجات را با بوی خوش اجابت در کام جانشان می‌افشاند.

یادمه رمضان 1441 (سال 99) برای من اولین رمضانی بود که حلاوت روزه را شیرین‌تر حس کردم و موفق شدم با دعای ابوحمزه و مناجات‌های مشهور انس بیشتری پیدا کنم و سه بار ختم قرآن داشته باشم...

 

پ.ن: تصمیم بگیریم برای همدیگر و برای هموطنانمون دعا کنیم. اما در صدر دعاهامون، دعا برای فرج امام زمان و نجات بشریت از طلم و بی‌عدالتی باشد. 

 

نظرات  (۱۰)

سلام

 

التماس دعای خیر ازتون دارم

پاسخ:
و سلام بر شما.
به روی چشم. اگر قابل باشم.

شما هم دعا کنید.
۱۲ اسفند ۰۳ ، ۰۱:۳۱ ღ*•.¸ســـــــائِلُ الزَّهــــرا¸.•*´ღ

سلام

حلول ماه مبارک رمضان رو تبریک میگم

ان شالله که بتونیم به نحو احسن ازش استفاده کنیم تامبادا اخر رمضان دست خالی حسرت این روزهارو بخوریم

 

التماس دعا

پاسخ:
سلام به شما.
ممنونم.
ان‌شاءالله چنین بادا
و چنانش میادا و مبادا.
به چشم.

التماس دعا

پاسخ:
َایّدکم الله.

سَحَرهای سِحرانگیزِ رمضان ✨️

پاسخ:
...وَالْمُسْتَغْفِرِینَ بِالْأَسْحَارِ
۱۲ اسفند ۰۳ ، ۱۴:۰۰ ملیحه قنادیان

سلام وتبریک ماه خدا حاجت روا باشید در این شبهای بابرکت خیلی التماس دعا

پاسخ:
سلام ویژه خدمت حضرت ملیحه خانم عزیز؛
و خیلی هم تشکر از شما.

سلام و رحمت الله

سوالی که عرض کردم خدمتتون رو میخواستم بپرسم 

اینکه واقعا این ختم قران روزانه برای همه مردم نسخه ی یکسانی هست؟ تجویزش برای همه خوبه؟ من خودم شخصیتم طوریه که با ذکر طولانی ارتباط نمیگیرم، ساختار ذهنم طوریه نمیتونه متمرکز بمونه، وقتی مدت طولانی فکر میکنم و مثلا در یک آیه عمیق میشم حال بهتری دارم، اتفاقا چند وقت پیش از یه بنده خدایی که طلبه و استاد دانشگاه بود شنیدم که یه دسته ای از علما هستن که به ذکر مقید نیستن و به تفکر بیشتر بها میدن، در مورد این دسته فقط در حد همین جمله میدونم ولی خوشحال شدم که ممکنه چنین چیزی هم وجود داشته باشه، چون همیشه از اینکه نمیتونم دعاهای طولانی بخونم یا مثلا بشینم یه جزء قرآن  بخونم مکدر بودم، نه اینکه نتونم، ولی وقتی خیلی جاهاش برام مبهمه و هی تند و تند میخونم و رد میشم از یه جایی به بعدش زوری میشه ... بهره ای که من درکش کنم نداره برام 

 

پاسخ:

سلام و درود،

خواهش می‌کنم.

قطعاً نسخه‌اش برای همه یکسان نیست. ولی خالی از لطف هم نیست. تفکر در قرآن، تدبر در آیات، مطالعه تفسیر و عمیق شدن در رموز مفاهیم قرآنی و حتی ذکر گفتن همه‌شون ارزشمند و مهم هستند و هرکدوم هم در جای خودشون مفید و اثرگذار و بلکه به اقتضای شرایط لازم هم می‌شود. در عین حال هیچ‌کدوم هم نافی یکدیگر نیستند. هرکس شرایط خودش رو بهتر می‌دونه.

یعنی می‌تونیم به اقتضای حال و وقت و نیاز و دسترسی‌مون، از قرآن بهره بگیریم. فقط مهم این‌است که بی بهره نمونیم و از قرآن فاصله نگیریم.

نکته مهمتر این که گاهی به بهونه تفسیر و یا به اسم تعمق در قرآن، از روخوانی غافل می‌شویم و زمانی به خودمون میاییم که می‌بینیم ماه رمضون تموم شده و ما نه برنامه تعمق و تفکر داشتیم و نه روخوانی!

اما یک تجربه هم هست که فقط قاری‌ها و اونهایی که اهل تلاوت روزانه و حفظ قرآن هستند می‌دونند و اون این که روخوانی قرآن (ترتیل، تحدیر و قرائت) آن‌قدر لذت‌بخشه که رها کردنش واقعاً گاهی غیر ممکن می‌شود. ضمن این که همین تلاوت صِرف در ناخودآگاه ذهن قاری تبدیل به دانش و معرفت‌افزایی می‌شود. (این خاصیت قرآنه)

نکته دیگر این که صرف خواندن قرآن در ماه رمضان سفارش اکید شده و به خودی خود ثواب دارد. یعنی تفسیر و تعمق و تفکر به جای خود، اما گاهی لازمه برای ثواب و فضیلتش هم قرآن بخونیم.

در مورد دعا درست می‌فرمایید. مثلاً متن مناجات شعبانیه و دعای ابوحمزه هم دشواره و هم طولانی! و هرکسی فرصت نداره در یک نوبت همش رو بخونه. مثلاً من خودم با وجودی که متن این دعا رو کاملاً بلدم، اما هرشب فقط یک صفحه را می‌تونم با دقت و با توجه به معانی‌اش بخونم.

نمی‌دونم مرتبط با سئوال، توضیح دادم یا نه؟!

ما ازین بساط بیشتر با زولبیا بامیه، فرنی و حلیمش 

مانوس هستیم

پاسخ:

آخ دهنم آب افتاد :)

فرنی که خودمون درست می‌کنیم. زولوبیا هم که شغل پدری ماست. فقط می‌مونه حلیم که منتظریم کسی مهمونمون کنه :))


سلام بر جناب قصه‌گو.

بله بزرگوار متوجه منظورتون شدم 

ممنونم

پاسخ:
در پناه قرآن باشید.

سلام جناب مرآت.مبارک باشه ماه رمضان بر شما. 

من همون دانشجوام که برای اخلاق سیاست ازتون کمک خواستم. 

 

این سری مزاحم شدم برای جواب یه معما.احتمالا در احادیث معروف ذکر نشده جوابش که خیلی ها نمیدونن.هوش و ذکاوت میطلبه انگار. 

گفتم شاید بتونم از شما راهنمایی بگیرم. 

سوال اینه : اون چیه که بر پیامبر واجبه، بر امامان مستحب و بر سایر مردم حرام؟ 

پاسخ:
چه عرض کنم جناب نقطه،
برام عجیبه که شما ذهنتون باز و بلندپروازه.
اونوقت میایید از من فسیل شده معما می‌پرسید؟!

ولاع اون روزایی که مثل شما دانشجو بودم شنیده بودم که جواب این معما «شهادت دادن» بر رسالت رسول‌الله و ولایت ائمه طاهرین در اذان و اقامه است. که اولی واجب، دومی مستحب و اسم بقیه مردم حرامه.
اشهد ان محمد رسول‌الله
اشهد اَنّ علیً و اَبنائهُ المعصومین حُجَجُ‌الله

بیشتر از این بلد نیستم. 
عزیزان دیگر اگر می‌دونن، کمک کنند

عه عه نفرمایید.این چه حرفیه.

ولی خب دانشجو هم دانشجوهای قدیم و شراب کهن هم قوی تر. 

 

خیلی ممنون از کمک تون. یعنی می فرمایید توی اذان و اقامه، شهادت دادن به اسم مردم، حرامه؟ خب اصلا مگه اذان و اقامه رو کسی میتونه تغییر بده که بخواد شهادت به اسم سایر مردم رو بهش اضافه کنه؟ 

پاسخ:
من واقعیت رو گفتم.

اذان به شیوۀ ما شیعیان که معلومه. اما در بین پیروان اهل سنت محل اختلاف است. 
حنفیه و شافعیه و حنبلیه معتقدند که فقرات اذان به این صورت است:
الله اکبر الله اکبر
الله اکبر الله اکبر
اشهد ان لا اله الا الله
اشهد ان لا اله الا الله
اشهد ان محمدا رسول الله
اشهد ان محمدا رسول الله
حی علی الصلاة
حی علی الصلاة
حی علی الفلاح
حی علی الفلاح
الله اکبر
الله اکبر
لا اله الا الله
اما مالکی‌ها تکبیر اذان را دو بار می‌دانند نه چهار بار. 
ضمن این‌که همه گروههای اهل سنت غیر از این که حی علی خیرالعمل را حذف کردند،  در اذان صبح، بعد از حی‌علی‌الفلاح بنا به دستور خلیفه دوم، دو مرتبه «الصلاه خیر من النوم» می‌گویند... یعنی وسط اذان می‌گن نماز بهتر از خواب است!
این نشون میده که اجزای نماز را تونستن دستکاری کنن.

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">