https://blog.ir/panel/a-ghannadian/template_edit/current

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

خدا را رحمی ای مُنعم که درویش سر کویت + دری دیگر نمی‌داند رهی دیگر نمی‌گیرد

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

خدا را رحمی ای مُنعم که درویش سر کویت + دری دیگر نمی‌داند رهی دیگر نمی‌گیرد

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

........... بسم الله الرحمن الرحیم ...........

این جــا کلبــۀ کـــلام و رشـحات قـلمی من است. روزنگاشتــه‌های این جــا نوعاً کوتاه و مختصـر است که گـهـــگاهی رنگ دیانت بـه خــــود می‌گــیرد، گــــاهی با بـوی سیاست عجـین می‌شود، گــاهی بـه مسائل تربیتی و رخــدادهای زنــدگی می‌پردازد، گــاهی با حس و حال خـانواده و سبک زندگیِ مؤمنانه می‌درخشـد و در پـاره‌ای اوقـات نیـز با الفـاظ شاعرانه به وادی ادب و هنر اصیل این مـرز و بوم ورود می‌کند...
یادداشت‌ هـای این وبـلاگ گــاهی با طعــم واژه‌هایی از جنس سپیده و سحر می‌آمیزد. گاهی با صبغــۀ فـرهـنگ و اخـلاق نگاشتــه می‌شود و گـــاهـی نیــز با تیـشۀ عـقـــل و اندیشه، ریشه‌های جـهل و خرافه را هــدف می‌گیرد
نویسنده این وبلاگ خود را مدیون شهیدانی می‌داند کـه در روزهای عسرت و گــلولــه و خون مردانه جنگیدند و از حریت و استقلال و آزادی کـشور حـراست کـردند. از ایـن جـهت تـلاش دارد تا از تجـلیــل و نکــوداشت یـاد و حماسۀ آن‌ها نیز غفلت نورزد و هـر از گاهی با قـــلم صـداقت و مـهر، یاد و نام و خــاطرۀ شهامت و اخلاصشان را زینت‌افـزای صفحات این وبـلاگ کـند. باشد تا یادشان جاودانـه و راهشان ماندگار شود.
هــیـچ یــک از سیـاهــه‌ هــای ایـن وبــلاگ، کـپی‌پـیست نیست. امـــا کـپی بـــرداری از مــــطالب ایـن‌جــــا با ذکــــر مـنبــع و آدرس بــلامـانـع است...
پیشنهادها و نـقـدهــای منصفـانۀ دوستان و کاربـران عـزیز را پذیرایم،
از کامنت‌های چالشی و پرسشی عزیزان استقبال می‌کنم. ولی با عرض پوزش از پاسخ بـه کامنت‌هـای ناشناس معذورم. به کامنت‌های بدون آدرس هم در صورتی که آشنا نباشند پاسخ داده نخواهد شد.

چهارشنبه, ۲۸ مهر ۱۴۰۰، ۰۶:۵۲ ب.ظ

شاکیان مغبون.

 

ناشکری و ناسپاسی انسان ها نوعی شکایت جاهلانه از خداوند است که روند دادرسی اش را زیرپوستی طی می کند و آخرالامر در دادگاه عدل الهی نه تنها حکمی به نفع شاکی صادر نمی شود، بلکه هزینه های دادرسی را هم به نرخ روز از او می ستانند...

 

 

پ.ن: برداشت گونه ای از آیۀ ششم تا آخر سورۀ والعادیات...

 

بعداً توشت:

جناب آقای ابراهیم طالبی دارابی دامنه، در شرح و تکمیل این پست، اشارات تفسیری مناسبی از منابع معتبر برای آیۀ هفتم سورۀ عادیات نقل کرده اند که خواندنش را بسیار مفید و مغتنم می دانم. یعنی اینجا

نظرات  (۲)

۲۸ مهر ۰۰ ، ۱۹:۴۷ حسین مرجانی

سلام

پی خیلی باید حواسمون جمع باشه

 

لطفن میشه بگید برداشت گونه چه فرقی با ترجمه یا تفسیر داره؟

پاسخ:
سلام بر حسین آقا.
معلومه که حواسمون باید جمع باشه!

اما چه سئوال سختی!!
فقط می تونم در حد سواد نداشته ام به سئوالتون پاسخ بدهم:
  • ترجمه یعنی برگردان کردن معادل کلمات یا جملات قرآن به زبان فارسی یا هر زبان دیگری بدون کاستن یا افزودن  که هرچه سلیس تر و روان تر و در عین حال دقیق تر باشد، بهتر است. 
  • تفسیر نیز به معناى بیان و شرح و بسط و کشف دلیل و ارائۀ مقصود از آیات قرآن است که با کمک شأن نزول آیات و با کمک روایات متقن و مطمئن از ائمۀ اطهار علیهم السلام و... انجام می شود. تفسیر یک کار تخصصی است که علاوه بر مهارت و تسلط به قرآن، به علوم ادبی (صرف و نحو)  علم حدیث، تاریخ، فقه، اصول فقه، کلام  و بعضی علوم دیگر مثل درایه، رجال، بدیع و معانی و بیان نیاز دارد.
  • اما برداشت گونه، یعنی فهمیدن و نتیجه گیری یا درک مفهومی از یک یا چند آیه است که با استفاده از ترجمه های صحیح به ذهن انسان متبادر می شود بی آنکه ادعایی بر ترجمه یا تفسیر آن داشته باشد...

امیدوارم اشتباه نگفته باشم.
۲۹ مهر ۰۰ ، ۱۴:۴۲ ابراهیم طالبی دارابی دامنه

جناب مرآت سلام

سبب‌ساز شدید که دست‌کم این دو آیه‌ی ۶ و ۷ عادیات توسط دو پست از سوی شما و بنده برای خوانندگان محترم و آیندگانی که روزی سراغ این دو پست می‌آیند، بهتر و بیشتر دیده شود. از ارجاع و یادآوری ممنونم. به‌هرحال؛ هر چیزی زکات دارد، زکات در اینجا در نشر است. درود. راستی پاسخ شما به کامنت‌گذار محترم جناب آقای حسین مرجانی هم، عالمانه و روشنگرانه بود. من خودم بر این نظرم تفسیر -علاوه بر آنچه به‌خوبی و سلیس از سوی شما نگاشته شد- یعنی: دریافت منظور خداوند از آیه، البته به مدد نقل معصوم ع و عقل مفسران. روشن است تفسیر کامل از آنِ رسول خدا ص است و دست ما از آن مقام شریف و مقدس کوتاه. بهره می‌برم از نوشته‌ها، کامنت‌هارو پاسخ‌های شما.

پاسخ:
سلام بر جناب شما،
خدا رو شکر که لیاقت سبب سازی این کار خوب نصیبم شد. ان شاءالله مطلبتون ماندگار و یادگار خواهد ماند و آیندگان از آن استفادۀ بهینه خواهند برد.
بالاخره وطیفۀ ما این است که حتی المقدور خوبی ها را به خوبی بنگاریم و در دسترس بگذاریم. ان شاءالله نیت ما هم خالص باشد و بتونیم هم حرفِ خوب بزنیم و هم خوب حرف بزنیم.
از شما هم تشکر می کنم که موضوع را با مستنداتش شرح و بسط فرمودی. 
آجرک الله. 

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">