https://blog.ir/panel/a-ghannadian/template_edit/current

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

خدا را رحمی ای مُنعم که درویش سر کویت + دری دیگر نمی‌داند رهی دیگر نمی‌گیرد

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

خدا را رحمی ای مُنعم که درویش سر کویت + دری دیگر نمی‌داند رهی دیگر نمی‌گیرد

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

........... بسم الله الرحمن الرحیم ...........

این جــا کلبــۀ کـــلام و رشـحات قـلمی من است. روزنگاشتــه‌های این جــا نوعاً کوتاه و مختصـر است که گـهـــگاهی رنگ دیانت بـه خــــود می‌گــیرد، گــــاهی با بـوی سیاست عجـین می‌شود، گــاهی بـه مسائل تربیتی و رخــدادهای زنــدگی می‌پردازد، گــاهی با حس و حال خـانواده و سبک زندگیِ مؤمنانه می‌درخشـد و در پـاره‌ای اوقـات نیـز با الفـاظ شاعرانه به وادی ادب و هنر اصیل این مـرز و بوم ورود می‌کند...
یادداشت‌ هـای این وبـلاگ گــاهی با طعــم واژه‌هایی از جنس سپیده و سحر می‌آمیزد. گاهی با صبغــۀ فـرهـنگ و اخـلاق نگاشتــه می‌شود و گـــاهـی نیــز با تیـشۀ عـقـــل و اندیشه، ریشه‌های جـهل و خرافه را هــدف می‌گیرد
نویسنده این وبلاگ خود را مدیون شهیدانی می‌داند کـه در روزهای عسرت و گــلولــه و خون مردانه جنگیدند و از حریت و استقلال و آزادی کـشور حـراست کـردند. از ایـن جـهت تـلاش دارد تا از تجـلیــل و نکــوداشت یـاد و حماسۀ آن‌ها نیز غفلت نورزد و هـر از گاهی با قـــلم صـداقت و مـهر، یاد و نام و خــاطرۀ شهامت و اخلاصشان را زینت‌افـزای صفحات این وبـلاگ کـند. باشد تا یادشان جاودانـه و راهشان ماندگار شود.
هــیـچ یــک از سیـاهــه‌ هــای ایـن وبــلاگ، کـپی‌پـیست نیست. امـــا کـپی بـــرداری از مــــطالب ایـن‌جــــا با ذکــــر مـنبــع و آدرس بــلامـانـع است...
پیشنهادها و نـقـدهــای منصفـانۀ دوستان و کاربـران عـزیز را پذیرایم،
از کامنت‌های چالشی و پرسشی عزیزان استقبال می‌کنم. ولی با عرض پوزش از پاسخ بـه کامنت‌هـای ناشناس معذورم. به کامنت‌های بدون آدرس هم در صورتی که آشنا نباشند پاسخ داده نخواهد شد.

يكشنبه, ۱ اسفند ۱۴۰۰، ۱۱:۱۳ ب.ظ

دارالفنون فهم های وهم آلود.

 

هر وقت به آستان بوسی مشهدالرضا، نجف، کربلا، کاظمین، سامراء و قم می روم، جوری هوای دلم بوی زیارت می گیرد که میل برگشت را از من سلب می کند. به حدی که آرزو می کنم مدت اقامتم در آن جا همیشگی باشد. یا این که همۀ قطارها، اتوبوس ها و هواپیماها از حرکت بایستند تا بیشتر آنجا بمانم. خلاصه این که دلم میخواهد بهونه ای پیدا کنم برای ماندن و بر نگشتن :)

اما انگار در قدَر محتوم، قبای دلدادگی شیعه را با تار و پودِ غربت بافته اند و انگار محکومم که دوباره برگردم به روزمرّگی، به زندگی عاری از سرزنده گی، به آسایش های تهی از آرامش، به تالار تنگ و تاریکِ دارالفنونِ فهم های وهم آلودِ! و برگردم به ترافیکِ اندیشه های روباتیک، بر پایۀ یافته ها و بافته های هرمونوتیک..

 

پ.ن: هیچ وقت از زندگی در تهران لذت نبردم و اگر به ضرورت خدمت نبود هرگز این شهر را برای زندگی انتخاب نمی کردم.

 

 

نظرات  (۶)

سلام 

زیارت قبول 

بهشتن و مأمن آدمن این حرم ها... هیچوقت تو زندگیم انقد منتظر گرم شدن هوا نبودم :)

ما هم دل خوشی از تهران نداریم و خیلی به رفتن فکر می‌کنیم ولی متاسفانه همه امکانات اینجا جمع شده. خیلی از دوستان من که شهرستان زندگی میکنن برای حداقل امکانات رفاهی و تفریحی و درمانی در مضیقه ان

پاسخ:
سلام بر شما
ممنونم.
چه جالب. ان شاءالله برنامه ریزی کنید برای نیمه دوم فروردین یا اوایل اردیبهشت.
من عطای همۀ امکانات درمانی و تفریحی و رفاهی تهران را به لقایش می بخشم. تازه معتقدم که آسیب های زندگی این شهرِ هزار فرقه به مراتب بیشتر از خوبیاشه :)
۰۲ اسفند ۰۰ ، ۰۸:۱۷ شاگرد بنّا

جانا سخن از زبان ما می گویی...

قبول باشه ان شاءالله

امیدوارم دعای مخصوصتون شامل منم شده باشه

 

 

گاهی به خدا شکایت می کنم که اگر سفر لهو و لعب بود و فسق و فجور... همه چیش به طرفه العینی مهیا بود... اما برای یه قم... کربلا... باید بسوزیم و بسازیم... حسرت سوریه... مکه...

سر این یه فقره حسابی معترض و منتقدم به خدا... امتحان الهی و رزق هر آدمی و از این حرفام سرم نمیشه...

بی تعارف میگم و جدی؛ اگر امام رضا نبود من طغیان می کردم... و بعد دق!

پاسخ:
خوشا همزبانی های ما
ممنون از لطف شما.
آقا دعا کردن که خرجی نداره. در حد لالیگا برات دعا کردم. فقط مهم اینه که خدا نظرش چی باشه.. البته می دونم که خدا خیلی خیلی هواتو داره :)

موافقم. هرچند معتقدم که سفرهای زیارتی لطفش به همین سختیاشه. راحت بودن و ارزون بودن هزینه های کیش و دوبی و آنتالیا هم ارزونی همون از ما بهترون :) 
احسنت به این همه معرفت و ارادت. ان شاءالله افزون باد.

۰۲ اسفند ۰۰ ، ۱۲:۰۶ دامنه | دارابی

سلام جناب آقای مرأت

دارید به تجربه‌ی بنده می‌رسید. من هم بیست و پنج سال شاغل در تهران بودم و اینک که ده سال است بازنشسته شدم از این که دیگر پای در تهران نمی‌گذارم به خود می‌بالم. شهری که همه در شتاب هستند و بی‌جهت می‌روند و می‌روند و نمی‌رسند!

پاسخ:
سلام جناب آقای دارابی
خوشا به حالت در شهر علم و قیام...

وفقک الله.
۰۲ اسفند ۰۰ ، ۲۰:۳۰ شاگرد بنّا

دم شما بابت دعای خفنی که کردید گرم

ان شاءالله جور شه به زودی کربلا باشیم

هم من و خانواده

هم شما و خانواده

هم مخاطبین مون و خانواده هاشون

دم شما حسابی گرم

پاسخ:
ان شاءالله خدا بخواد و به خاطر شما امام حسین بقیه رو هم بپذیره.
اونوقت مثلاً چندتا خانواده وبلاگی توی یه سفر باشیم ولی همدیگر رو نشناسیم. بعد بر حسب اتفاق یه جایی مثل بین الحرمین همدیگر رو ببینیم و بشناسیم :)
میدونم نمیشه ها، ولی ببین چه شود اگه بشود!! 
فقط قول بده اگه اونجا منو دیدی یهو نگی اَه اَه!! مرآت تویی؟ کاش نمی دیدمت :( 

دم شما هم گرم. ولی من از همین الآن برای کربلای نیمۀ شعبان خیز برداشتم.
۰۳ اسفند ۰۰ ، ۰۰:۰۹ شاگرد بنّا

چرا نشه؟! من و شما دیگه دور گردون و دیدیم و می دونیم دنیا کوچیکتر از این حرفاست...

ان شاءالله هم و می بینیم و اتفاقا شما از دیدن من به لعن و نفرینم میفتین :))) سر این قسم میخورم :)))

 

حالا که گفتید بگم پیگیر کاروانم برای نیمه شعبان، زمینی فعلا عراق مساعدت نمیکنه. هوایی هم هشت میلیونه که فعلا صفریم. راستش هوایی و بدون پیاده روی هم مشتاق نیستیم.

داریم زورمون و میزنیم بلکه به چشم آقا بیایم ما رو بطلبن

نمیدونم چی میشه

شما رو اربعین پسندید... خرید... خم شد و بوسید... آبرودارید پیش ارباب

من حسودم تو کربلا و برای هرکسی دعا نمیکنم

ولی شما میدونم برید حرفای منم می رسونین

عمیقا دعا میکنم نیمه شعبان حرم ارباب باشید....

آه...

پاسخ:
پس می ریم که آماده بشیم برای دیدن همدیگر در مکانی از نوع «مِن حیث لا یحتسب» فقط گفته باشم اونی که ترش میکنه و خسته میشه و به لعن و نفرین میفته، یقیناً مرآت نخواهد بود! :)))) هرچند که تو بعضی چیزا متفاوتیم. مثلاً کربلا رفتن را من به هر شکلی کنار میام. زمینی، هوایی، پیاده روی بود چه بهتر، نبود بازم حرم رو عشقه. ولی در خورد و خوراک و نوشیدنی فقط در حد مختصر و ضرورت!
ان شاءالله تو دقیقه 90 شایدم تو وقت اضافی جور میشه.

همین که قابل می دونی و دعا می کنی برای کربلای من بسیار متشکرم...
۰۵ اسفند ۰۰ ، ۰۹:۴۸ ملیحه قنادیان

سلام و نور و رحمت عموجان

چه دعای خوبی کردید حرف دل ما هم همین بود.

پاسخ:
سلام ملیحه خانوم عزیز،
متشکرم که می خوانید.
آجرک الله.

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">