https://blog.ir/panel/a-ghannadian/template_edit/current

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

خدا را رحمی ای مُنعم که درویش سر کویت + دری دیگر نمی‌داند رهی دیگر نمی‌گیرد

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

خدا را رحمی ای مُنعم که درویش سر کویت + دری دیگر نمی‌داند رهی دیگر نمی‌گیرد

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

........... بسم الله الرحمن الرحیم ...........

این جــا کلبــۀ کـــلام و رشـحات قـلمی من است. روزنگاشتــه‌های این جــا نوعاً کوتاه و مختصـر است که گـهـــگاهی رنگ دیانت بـه خــــود می‌گــیرد، گــــاهی با بـوی سیاست عجـین می‌شود، گــاهی بـه مسائل تربیتی و رخــدادهای زنــدگی می‌پردازد، گــاهی با حس و حال خـانواده و سبک زندگیِ مؤمنانه می‌درخشـد و در پـاره‌ای اوقـات نیـز با الفـاظ شاعرانه به وادی ادب و هنر اصیل این مـرز و بوم ورود می‌کند...
یادداشت‌ هـای این وبـلاگ گــاهی با طعــم واژه‌هایی از جنس سپیده و سحر می‌آمیزد. گاهی با صبغــۀ فـرهـنگ و اخـلاق نگاشتــه می‌شود و گـــاهـی نیــز با تیـشۀ عـقـــل و اندیشه، ریشه‌های جـهل و خرافه را هــدف می‌گیرد
نویسنده این وبلاگ خود را مدیون شهیدانی می‌داند کـه در روزهای عسرت و گــلولــه و خون مردانه جنگیدند و از حریت و استقلال و آزادی کـشور حـراست کـردند. از ایـن جـهت تـلاش دارد تا از تجـلیــل و نکــوداشت یـاد و حماسۀ آن‌ها نیز غفلت نورزد و هـر از گاهی با قـــلم صـداقت و مـهر، یاد و نام و خــاطرۀ شهامت و اخلاصشان را زینت‌افـزای صفحات این وبـلاگ کـند. باشد تا یادشان جاودانـه و راهشان ماندگار شود.
هــیـچ یــک از سیـاهــه‌ هــای ایـن وبــلاگ، کـپی‌پـیست نیست. امـــا کـپی بـــرداری از مــــطالب ایـن‌جــــا با ذکــــر مـنبــع و آدرس بــلامـانـع است...
پیشنهادها و نـقـدهــای منصفـانۀ دوستان و کاربـران عـزیز را پذیرایم،
از کامنت‌های چالشی و پرسشی عزیزان استقبال می‌کنم. ولی با عرض پوزش از پاسخ بـه کامنت‌هـای ناشناس معذورم. به کامنت‌های بدون آدرس هم در صورتی که آشنا نباشند پاسخ داده نخواهد شد.

جمعه, ۸ مهر ۱۴۰۱، ۱۱:۳۹ ب.ظ

بداهه ای در بارۀ انتخاب..

انتخاب و گرایش های رفتاری انسان، اگر مبتنی بر معیارهای الهی باشد، حتماً ارزشمند و سازنده است و می تواند مستوجب تحسین و تبریک باشد. اما انتخاب های مغایر با ارزش های الهی، حتی اگر نتیجۀ مطالعه و کاوش های عقلی هم باشد، از نظر من تعالی بخش و ارزشمند نیست و نمی تواند قابل تمجید و ستایش باشد...

 

 

+ انسان ها همه حق انتخاب دارند. اما هرکس باید نتیجۀ انتخابش را بپذیرد و پاسخگوی انتخابش باشد...

 

پ.ن: بداهه نویسی :)

نظرات  (۵)

۰۹ مهر ۰۱ ، ۱۲:۳۰ دامنه : ابراهیم طالبی دارابی

جناب آقای مرآت سلام و خداقوت

خوبی بداهه این است انسان در گام اول فکر، کمتر اسیر خیال و حاشیه است. معمولاً اولین فکر، کم‌اشتباه‌ترین آن است. شما دوست فرهیخته همواره از ناحیه‌ی ادیب‌بودن، خوب می‌درخشید. درود.

پاسخ:
سلام جناب طالبی عزیزم.
و خوبی شما هم این است که دست نوازشتون همیشه مشوق بنده بوده است.
لطف حضرتعالی متعالی باد. 

همه دعوا ها بر سر همین "حق انتخاب" هست

و اصلا همین " قدرت انتخاب" هست که به اون اولی "ارزش" میده .

پاسخ:
:)
اما من بیشتر طرفدار «انتخاب حق» هستم تا «حق انتخاب»

اگر کسی حق انتخاب نداشته باشه ، اساسا چطور میتونه حق رو "انتخاب" کنه ؟

همچین حرفی خیلی بعید بود ازتون ... 🙄

پاسخ:

خیلی راحت!

به این صورت که انتخاب را می سپاریم  به خدا. 

 

به قول جناب حافظ

در دایره قسمت ما نقطه تسلیمیم

لطف آن چه تو اندیشی، حکم آن چه تو فرمایی

فکر خود و رأی خود در عالم رندی نیست

کفر است در این مذهب خودبینی و خودرایی...


از موجود دوپایی به نام انسان، هیچ چیزی بعید نیست آقاسجاد :))

اعتبار موجود دو پایی بنام انسان در همین "قدرت انتخاب" هست ؛ اون "تسلیم" هم در بستر "آزادی" و "تضاد" بدست میاد ... نه یک فضای بسته و ایزوله :)

پاسخ:
من در منطق عدالتخواهی شما جایی برای «آزادی» و «تضاد» سراغ ندارم!


متأسفانه باز هم به حاشیه رفتی و متناسب کامنت قبلی ات چالش را ادامه ندادی!

در عوض شما هم پاسخ ندادید و از پاسخ فرار کردید 

و البته با پیشفرض های غلط به من و سایر عدالتخواهان نسبت نادرست دادید . البته اگر واقعا بشه من رو به اونها منتسب کرد .

بنظرم آخرش باید مباهله کنیم 😅😂😂😉

اما ادامه کلام ... شما در پاسخ گفتید "انتخاب حق" بر "حق انتخاب" مقدمه ؛ در حالی که این یک مغلطه بچگانه ست

نکته دوم هم که خیلی واضحه اینه که انتخاب در یک بستر آزاد و متضاد شکل میگیره . اگر تضادی نباشه و شخص در انتخاب بین اونها ازاد نباشه ، اساسا انتخاب دیگه چه معنی داره ؟ در این فضا حتی "حق" هم معنای خودش رو از دست میده

شما اگر بخواید به سیاق عرفا اختیار خودتون رو به خدا بسپارید ، باز هم همین خودش یک انتخابه .

این مسئله اونقدر بدیهیه که اصلا نمیدونم چرا دارم اینقدر توضیح میدم 😅

الغرض اینکه لطفا با این لفاظی های شبه عرفانی ، آزادی و کرامت ذاتی انسان رو بنام دین خدشه دار نکنید لطفا ...

پاسخ:
1- هر سؤالی را جوابی پیش ازین آماده بود // بی جواب از کوه تمکین تو شد پیغام ها

2- شما هستید که دارید مغلطه را وارد بحث می کنید. چون حرف و عبارت بنده را مقابل چشم خودم و مقابل چشم دیگران تحریف می کنی و در باره اش پاسخ می تراشی. لذا برای بار سوم عرض میکنم خدمتتون: لطفاً به جای من عبارت نسازید. جمله ای که من در این باره گفتم دقیقاً این است: اما من بیشتر طرفدار «انتخاب حق» هستم تا «حق انتخاب» 

حالا خوبه که خودت هم جواب خودت رو میدی برادر. 
مثلاً به این جمله خودت دقت کن: «شما اگر بخوایدبه سیاق عرفا اختیار خودتون رو به خدا بسپارید، باز هم همین خودش یک انتخابه» 
درسته،این هم یک انتخابه، اما کدوم انتخاب؟ همون «انتخاب حق» که بنده عرض کرده بودم خدمتتون و انگار شما حواستون نبود. 

اما برادر عزیز؛ عنایت داشته باش تا زمانی که امانت در نقل قول را رعایت نکنی دیگه به شما جواب نمی دهم  و کامنت شما را هم تأیید نخواهم کرد :)

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">