https://blog.ir/panel/a-ghannadian/template_edit/current

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

خدا را رحمی ای مُنعم که درویش سر کویت + دری دیگر نمی‌داند رهی دیگر نمی‌گیرد

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

خدا را رحمی ای مُنعم که درویش سر کویت + دری دیگر نمی‌داند رهی دیگر نمی‌گیرد

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

........... بسم الله الرحمن الرحیم ...........

این جــا کلبــۀ کـــلام و رشـحات قـلمی من است. روزنگاشتــه‌های این جــا نوعاً کوتاه و مختصـر است که گـهـــگاهی رنگ دیانت بـه خــــود می‌گــیرد، گــــاهی با بـوی سیاست عجـین می‌شود، گــاهی بـه مسائل تربیتی و رخــدادهای زنــدگی می‌پردازد، گــاهی با حس و حال خـانواده و سبک زندگیِ مؤمنانه می‌درخشـد و در پـاره‌ای اوقـات نیـز با الفـاظ شاعرانه به وادی ادب و هنر اصیل این مـرز و بوم ورود می‌کند...
یادداشت‌ هـای این وبـلاگ گــاهی با طعــم واژه‌هایی از جنس سپیده و سحر می‌آمیزد. گاهی با صبغــۀ فـرهـنگ و اخـلاق نگاشتــه می‌شود و گـــاهـی نیــز با تیـشۀ عـقـــل و اندیشه، ریشه‌های جـهل و خرافه را هــدف می‌گیرد
نویسنده این وبلاگ خود را مدیون شهیدانی می‌داند کـه در روزهای عسرت و گــلولــه و خون مردانه جنگیدند و از حریت و استقلال و آزادی کـشور حـراست کـردند. از ایـن جـهت تـلاش دارد تا از تجـلیــل و نکــوداشت یـاد و حماسۀ آن‌ها نیز غفلت نورزد و هـر از گاهی با قـــلم صـداقت و مـهر، یاد و نام و خــاطرۀ شهامت و اخلاصشان را زینت‌افـزای صفحات این وبـلاگ کـند. باشد تا یادشان جاودانـه و راهشان ماندگار شود.
هــیـچ یــک از سیـاهــه‌ هــای ایـن وبــلاگ، کـپی‌پـیست نیست. امـــا کـپی بـــرداری از مــــطالب ایـن‌جــــا با ذکــــر مـنبــع و آدرس بــلامـانـع است...
پیشنهادها و نـقـدهــای منصفـانۀ دوستان و کاربـران عـزیز را پذیرایم،
از کامنت‌های چالشی و پرسشی عزیزان استقبال می‌کنم. ولی با عرض پوزش از پاسخ بـه کامنت‌هـای ناشناس معذورم. به کامنت‌های بدون آدرس هم در صورتی که آشنا نباشند پاسخ داده نخواهد شد.

شنبه, ۲۱ خرداد ۱۴۰۱، ۰۲:۲۷ ب.ظ

برای خطیب جمعۀ تهران

به این دو جمله توجه کنید:

جملۀ اول: خاتمی خطیب جمعه تهران با اشاره به دستگیری سارقان صندوق امانات بانک ملی تصریح کرد: «الحمدلله صندوق ها برگشته است. ما از پلیس محترم نیروی انتظامی کمال تشکر را داریم که با سرعت این سارقان خبیث دستگیر شدند»

من از این جمله متوجه می شوم که شأن خطیب جمعه آن قدر تنزل پیدا کرده که اولاً خوش باورانه به گزارش ها می نگرد. ثانیاً بر فرض صحت دستگیری سارقان، از جناب پلیس برای انجام کاری که وظیفۀ پیش پا افتادۀ او  بوده تشکر می کند، اما از این که پلیس در انجام وظیفه اصلی اش تعلل کرده است، هیچ سخنی نمی گوید. آخه عزیز من اگر جناب پلیس و سایر دستگاه های مسئول، خوب مراقبت می کردند و هوشیاری به خرج می دادند که این رسوایی بزرگ و پرهزینه اتفاق نمی افتاد! حالا گیرم پلیس آمده گندی را که خودش زده جمع کرده! این چه نیازی به تشکر دارد؟

جناب خاتمی عزیز؛ این فرمایش شما یعنی سرپوش گذاشتن به خطای امنیتی پلیس، یعنی فرمایشی شدن خطبه ها، یعنی تبدیل شدن نماز سیاسی عبادی به یک سخنرانی تشریفاتی و بی خاصیت. یعنی نان قرض دادن نهادهای حاکمیتی به یکدیگر. یعنی جای توبیخ و تشویق و خادم و خائن را عوض کردن! و این بسیار بسیار غم انگیز است.

جملۀ دوم: خطیب نماز جمعه تهران خاطرنشان کرد: ما از دستگیری کسی خوشمان نمی‌آید، اما اگر این جانی ها آزاد بمانند امنیت رخت بر می‌بندد.

آقای خاتمی عزیز؛ لطفاً مخاطب حرفتان را مشخص بفرمایید. بعد هم این جانی های مورد نظر شما تا حالا آزاد بودند، هنوز هم از این نمونه جانی ها زیاد داریم که آزادانه می گردند و منتظر فرصت و غفلت نهادهای مسئول هستند تا سرقتی بزرگ تر از این را مرتکب شوند!

جناب خاتمی عزیز، من در پاکی و سلامت زندگی و دلسوزی شما ذره ای تردید ندارم و شما را از بقیۀ خطبای موقت نماز جمعۀ تهران جسورتر، دلسوخته تر و ممتاز تر می دانم و این توفیق را دارم که سالی چند نوبت پای خطبه های شما حضور داشته باشم! اما دو نکته را عنایت داشته باشید:

اولاً پلیس در نگهداری یا آزاد کردن این سارقان، هیچ اختیاری از خود ندارد و قانون هم به پلیس چنین اجازه ای را نمی دهد! پس لطفاً مخاطب خود را اشتباه نگیرید.

ثانیاً، این سرقت تاریخی قطعاً کار یک فرد و یک گروه دله دزد نیست، اگر قبول ندارید، منتظر بمانید تا ابعاد و ماهیت این سرقت بزرگ برای شما مشخص شود! اما عجالتاً از من یک لا قبا بپذیرید که این سرقت با برنامۀ از پیش طراحی شده صورت گرفته و پشت این ماجرا یقیناً یک شاه دزد حرفه ای صهیونیستی قرار دارد که عوامل مختلف داخلی را به خدمت گرفته و آنها را تا مغز استخوان نظام نفوذ داده است. پس لطفاً برای یک بار هم  که شده از مسئولین بخواهید ابعاد این ماجرا را برای مردم توضیح دهند و مسببین و مقصرین و عاملین ریز و درشت این عملیات پیچیده را برای مردم بر ملا کنند. بعلاوه بدانید که بعضی از قوانین جزایی ما مربوط به هشتاد سال قبل است که شکل و ماهیت و اندازه و محتوایش با نوع سرقت های امروز هیچ تناسبی ندارد. بنابراین، قبل از هرچیز، باید قوانین جزایی کشور توسط مجلس و قوۀ قضاییه اصلاح و مجازات هایی وضع شود که با جرم تناسب داشته باشد وگرنه، اشد مجازات های کنونی هم نمی تواند برای این سارقین باز دارنده باشد...

آقای خاتمی عزیز نترسید، شجاعت داشته باشید و بخشی از فریادتان را علیه بعضی مسئولان غافل، تنبل، خائن و مفت خور داخلی هزینه بفرمایید... باور بفرمایید که ساختار اداری و قضایی ما از پای بست ویران است...

 

+خطیب جمعه تهران جملۀ دیگری هم داشتند که در مقولۀ دیگری قابل نقد است و با این پست همخوانی ندارد

نظرات  (۵)

۲۱ خرداد ۰۱ ، ۱۴:۴۲ دامنه ← دارابی

سلام جناب استاد محترم آقای مرآت

استقلال رأی شما درین متن آشکار و موجب تحسین بنده است. دیرزمانی بر ملت گذشته که خطیبان جمعه، از روی ورقه‌ای که برای شان ارسال می‌کنند، متمرکز می‌شوند، دست به توجیه و یا بزک می‌شوند. من به این گونه مناسک نه عبادی می‌گویم و نه سیاسی؛ یک تکرار و کار صوری و به دور از حکمت واقعی برگزاری نماز جمعه است. جناب حجت‌الاسلام سید احمد خاتمی، وقتی روزگاری صرف می‌کرد، ردیف اول درس مرحوم منتظری می‌نشست و اینک هم در سخنان، فقط فریاد می‌کشد و صدایش را بلند می‌کند که در حقیقت فاقد محتوا و اثرگذاری‌هاست.

پاسخ:
سلام بر جناب شما.
ممنونم که خواندید.
متأسفانه درد بسیار است. اما خدا کند همین مقدار فریاد را هم به موقع و بجا خرج کنند...
۲۱ خرداد ۰۱ ، ۱۹:۴۸ سارا سماواتی منفرد

سلام

بعد از مدت ها آمدم و این آخرین یادداشت شما چون همانگونه که از دل برآمده بود بی درنگ بر دل هم نشست.

دیرگاهی است که نمازجمعه ها به تعبیر خوب شما به سخنرانی های تشزیفاتی و فرمایشی و از نظر من سفارشی تبدیل شده اند و مشکلات در این همایش سیاسی و عبادی بصورت واقعی که بیان کننده مشکل همه افراد جامعه باشد مطرح نمی شود.

این سرقت اخیر هم اصلا به نظرم این مطلب ساده ای که حالا عنوان شد نمی تواند باشد و حجم طلا و ارز مورد هدف که حالا بخشی از آنرا نمایش می دادند واقعا عجیب و سوال برانگیز بود.

 

قلمتان سبز

پاسخ:
سلام بر شما،
ممنون که خواندید.
متأسفانه چنین است که می فرمایید. به نظرم باید آسیب شناسی کرد نمازهای جمعه را.

سرقت تحقیر کننده ای بود.

سلام 

خوشحال شدم از اینکه این مطلب رو توی وبلاگ شما دیدم، خاطرم جمع بود و جمع تر شد برای اعتماد به مطالبتون  و رعایت انصاف از جانب شما :)

پاسخ:
سلام بر شما.
ممنونم از اعتمادتون.
ولی احتمالاً زبان سرخ سر سبز می دهد بر باد!! :)

"پشت این ماجرا یقیناً یک شاه دزد حرفه ای صهیونیستی قرار دارد که عوامل مختلف داخلی را به خدمت گرفته و آنها را تا مغز استخوان نظام نفوذ داده است."

شاه دزد حرفه ای صهیونیستی؟؟؟!! 

سلام

 اینکه آیا اساسا امنیت صندوق امانات بانک چه ربطی به کوتاهی پلیس داره و پلیس آیا اساسا حق دخل و اعمال نظر در این ارتباط رو داره یا خیر، یا ضمانتی برای مثلا بستن این مکان داشته یا خیر که به این راحتی پلیس رو متهم میکنین به تعلل و گند کاری بماند، مونذم شما بر چه اساسی این سرقت رو وابسته به یک شاه دزد صهیونیستی که در بدنه نظام نفوذ کرده میدونین؟؟ 

واقعا برای سرقت یه بانک چه نیازی به نفوذ عوامل تا مغز استخوان نظام هست؟؟؟؟

بماند که رسوایی بزرگ و پرهزینه رو بشه رو این سرقت گذاشت یا نه!

 (خطبه شما خیلی پر ایرادتر از خطبه نماز جمعه به نظر میاد اخوی)

پاسخ:
سلام و تشکر.

سلام

کاش به داد نماز جمعه برسند

این سرقت چون لطمه به امنیت عمومی میزد سریع پیدا شدند نفراتش، کلی سرقت داریم که کو دزدش :)

پاسخ:
سلام برادر،
کاش و کاش.

دقیقاً، 
البته این ماجرا هنوز ابهاماتی داره که امیدوارم برای ما روشن بشه.

از یک طلا فروشی مقابل دوربین سرقت میشه، پلیس در جریان پرونده تا یک سال دنبال افراد مشکوک میگرده بعدش هم نمیتونه سر نخی به دست بیاره، مگر به حسب اتفاق. 
اما در خصوص این سرقت که 16 ساعت از وقوع آن گذشته، در کمتر از 24 ساعت سارق که چه عرض کنم، سیزده سارق را با کل اموال مسروقه دستگیر می کنند و توی تلویزیون نمایش می دهند!!!!
البته ما بخیل نیستم خدا کند پلیس همیشه بتواند این قدر مقتدرانه و موفق عمل کند.

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">