https://blog.ir/panel/a-ghannadian/template_edit/current

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

خدا را رحمی ای مُنعم که درویش سر کویت + دری دیگر نمی‌داند رهی دیگر نمی‌گیرد

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

خدا را رحمی ای مُنعم که درویش سر کویت + دری دیگر نمی‌داند رهی دیگر نمی‌گیرد

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

........... بسم الله الرحمن الرحیم ...........

این جــا کلبــۀ کـــلام و رشـحات قـلمی من است. روزنگاشتــه‌های این جــا نوعاً کوتاه و مختصـر است که گـهـــگاهی رنگ دیانت بـه خــــود می‌گــیرد، گــــاهی با بـوی سیاست عجـین می‌شود، گــاهی بـه مسائل تربیتی و رخــدادهای زنــدگی می‌پردازد، گــاهی با حس و حال خـانواده و سبک زندگیِ مؤمنانه می‌درخشـد و در پـاره‌ای اوقـات نیـز با الفـاظ شاعرانه به وادی ادب و هنر اصیل این مـرز و بوم ورود می‌کند...
یادداشت‌ هـای این وبـلاگ گــاهی با طعــم واژه‌هایی از جنس سپیده و سحر می‌آمیزد. گاهی با صبغــۀ فـرهـنگ و اخـلاق نگاشتــه می‌شود و گـــاهـی نیــز با تیـشۀ عـقـــل و اندیشه، ریشه‌های جـهل و خرافه را هــدف می‌گیرد
نویسنده این وبلاگ خود را مدیون شهیدانی می‌داند کـه در روزهای عسرت و گــلولــه و خون مردانه جنگیدند و از حریت و استقلال و آزادی کـشور حـراست کـردند. از ایـن جـهت تـلاش دارد تا از تجـلیــل و نکــوداشت یـاد و حماسۀ آن‌ها نیز غفلت نورزد و هـر از گاهی با قـــلم صـداقت و مـهر، یاد و نام و خــاطرۀ شهامت و اخلاصشان را زینت‌افـزای صفحات این وبـلاگ کـند. باشد تا یادشان جاودانـه و راهشان ماندگار شود.
هــیـچ یــک از سیـاهــه‌ هــای ایـن وبــلاگ، کـپی‌پـیست نیست. امـــا کـپی بـــرداری از مــــطالب ایـن‌جــــا با ذکــــر مـنبــع و آدرس بــلامـانـع است...
پیشنهادها و نـقـدهــای منصفـانۀ دوستان و کاربـران عـزیز را پذیرایم،
از کامنت‌های چالشی و پرسشی عزیزان استقبال می‌کنم. ولی با عرض پوزش از پاسخ بـه کامنت‌هـای ناشناس معذورم. به کامنت‌های بدون آدرس هم در صورتی که آشنا نباشند پاسخ داده نخواهد شد.

پنجشنبه, ۱۹ خرداد ۱۴۰۱، ۰۳:۴۰ ب.ظ

کهکشان نیستی!

 

نویسنده‌ای که در اولین اثر خود بتواند مباحث نظری مکتب سلوکی نجف را در قالب داستان یا رمان مذهبی به ذهن افرادِ «کتاب‌گریز» نسل امروز منتقل کند، دست مریزاد دارد و باید بهش تبریک گفت!

قلمی که بتواند محتوای معنوی و معرفتی را در فُرمت رمان، پردازش کند و با کلماتی لطیف و ظریف و نظیف، خوانندۀ گریزپای عصر غفلت و شایعه را با سرعت تندباد از جادۀ پر پیچ و تاب ریاضت نفس عبور دهد و تا سوزنده ترین مراتب شهودی بالا ببرد، انصافاً قابل تحسین است!

داستان‌نویسی که بتواند با بهره‌گیری نوین از میراث اصیل گویشی، نگارشی و نمایشی هادیان نور، بر قفل ذائقه‌ها فائق بیاید و خواننده را بدون معطلی و بدون رنج سفر، تا متن و بطن حوادث تاریخ پیش ببرد و وقایع و حقایق روزگار گذشته را در برابر چشم او مجسم کند؛ واقعاً ستودنی ست... ... ...

... به نویسندۀ محتـرم کتاب «کهکشان نیستی» جناب آقای محمدهادی اصفهانی عزیز از صمیم قلب آفرین می‌گویم و برایش آرزوی موفقیت دارم. امیدوارم در تألیفات بعدی هم بتواند فلک را سقف بشکافد و طرحی نو دراندازد.

شاید توضیحات دیگران در بارۀ این کتاب به گونه ای دیگر باشد، اما من فقط فهم و درک خودم را می نویسم و معتقدم که کهکهشان نیستی از معدود کتاب‌هایی است که خواندن روایت‌هایش برای من، هم صوت بود هم تصویر! هم لذت ادبی داشت، هم حظ معنوی! هم سرشار از واژه‌های دیبا و فریبا بود، هم آکنده از توصیف‌های شاعرانه و زیبا. کهکشان نیستی، کتابی بود که تمام 558 صفحه اش را بی وقفه در پنج نوبت متوالی خواندم و نکات نابش را به خاطر سپردم.

نویسندۀ محترم در این کتاب، مفاهیم بلند مراقبه و مشارطه و ریاضت و صبوری و تمام لوازم سیر الی الحق را بدور از احوالات انزوایی و به دور از برساخت های کراماتی و خراباتی روایت می‌کند و شهد شیرینش را با شیوه‌ای دلنشین، بر کام جان خواننده می‌افشاند تا عطش سوزندۀ او را برای وصول به سرچشمۀ زلال معرفت الهی دوچندان کند... ... ...

به نظرم بیش از این نیاز به توضیح نیست. اما خواندن این کتاب شیرین را به تمام علاقمندان مکتب سلوکی نجف، به تشنگان عرفان حقیقی مذهب تشیع و به دوستداران مشرب عرفانی علامه سیدعلی قاضی، حسینقلی همدانی، میرزا جوادآقا ملکی تبریزی، سید مرتضی کشمیری، علامه طباطبایی، محمدتقی بهجت و ... توصیه می کنم.

امسال برخلاف همیشه، دوبار به نمایشگاه کتاب رفتم و هربار حدود 5 ساعت در راهروها و غرفه هایش چرخیدم. بسیاری از تازه های کتاب را دیدم و تورق کردم، اما در آخر، فقط یک کتاب خریدم. «کهکشان نیستی»

نظرات  (۶)

۱۹ خرداد ۰۱ ، ۱۹:۴۳ دامنه ← دارابی

سلام جناب آقای مرآت دوست دل‌آگاه و دانشور

خوشحال شدم کتاب را معرفی کرده‌اید، بنده ازین اثر که از گزارش و گرایش شما معلومه کتاب مفیدی‌ست، بی‌خبر بودم. امیدوارم حال که این کتاب را از دل گذراندید، ما را مشمول دعا کنید. درود. در اولین فرصت از کتابخانه‌ی عمومی محله‌ام که عضو هستم، امانت می‌گیرم.

پاسخ:
سلام حضرت دارابی عزیز،
خوبه، باید چند صباحی بری توی فاز رُمان. رُمانی از نوع متفاوت...

این کتاب برخلاف بعضی شرح حال ها، خیلی از نوع کراماتی نیست. بیشتر از همه به آدم باور و انگیزه میده و بعضی تردیدهای ذهنی در حوزۀ عرفان عملی رو برای خواننده برطرف میکنه.

سلام

باید خواندنی باشد

پاسخ:
سلام.
ان شاءالله چنین است.
تا الآن هشت نُه بار تجدید چاپ شده. :)
۲۱ خرداد ۰۱ ، ۱۴:۴۴ دامنه ← دارابی

سلام مجدد جناب مرآت

ممنونم از رهنمود و خیرخواهی. من بسیار اهل رمان هستم، البته فاخر و بانزاکت.

پاسخ:
سلام و درود.
حظ وافر نصیبتون بشه ان شاءالله.
۲۱ خرداد ۰۱ ، ۱۹:۵۰ سارا سماواتی منفرد

سلام

ان شاالله توفیق مطالعه داشته باشیم. 

اینقدر کتاب گران شده امیدوارم در طاقچه قرار بدهد و ما بتوانیم بخوانیم.

 

ممنون از معرفی

پاسخ:
سلام و سپاس.
منم کتاب را دادم کسی وگرنه میدادم خدمتتون.
بنظرم کتاب خیلی جالبیه.

سلام و عرض ادب 

من بعد از اینکه حدود صد صفحه ش رو خوندم توسط روانشناس منع شدم از مطالعه جدی و الان چند ماهه که تشنه ی خوندنش هستم... دیگه کم کم باید برم سراغش

پاسخ:
سلام و احترام خدمت شما.
ان شاءالله حظ وافر ببری از خوندنش،
من هنوز در حیرتم از بعضی مطالبش و روزی نیست که یکی دوتا نکته اش ذهنم رو مشغول نکنه، مثلاً امروز دیدار ناگهانی آقا روح الله با استاد را داشتم توی ذهنم مرور میکردم که فکر کنم از صفحه ۴۴۰ تا ۴۴۵ بود.

از اون کتاب هایی بود که باید جرعه جرعه نوشید . حیفه یک نفس بخونی ؛ ضایع میشه . فک کنم کتاب بعدیشون راجع به ملا حسینقلی همدانی باشه

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">