https://blog.ir/panel/a-ghannadian/template_edit/current

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

خدا را رحمی ای مُنعم که درویش سر کویت + دری دیگر نمی‌داند رهی دیگر نمی‌گیرد

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

خدا را رحمی ای مُنعم که درویش سر کویت + دری دیگر نمی‌داند رهی دیگر نمی‌گیرد

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

........... بسم الله الرحمن الرحیم ...........

این جــا کلبــۀ کـــلام و رشـحات قـلمی من است. روزنگاشتــه‌های این جــا نوعاً کوتاه و مختصـر است که گـهـــگاهی رنگ دیانت بـه خــــود می‌گــیرد، گــــاهی با بـوی سیاست عجـین می‌شود، گــاهی بـه مسائل تربیتی و رخــدادهای زنــدگی می‌پردازد، گــاهی با حس و حال خـانواده و سبک زندگیِ مؤمنانه می‌درخشـد و در پـاره‌ای اوقـات نیـز با الفـاظ شاعرانه به وادی ادب و هنر اصیل این مـرز و بوم ورود می‌کند...
یادداشت‌ هـای این وبـلاگ گــاهی با طعــم واژه‌هایی از جنس سپیده و سحر می‌آمیزد. گاهی با صبغــۀ فـرهـنگ و اخـلاق نگاشتــه می‌شود و گـــاهـی نیــز با تیـشۀ عـقـــل و اندیشه، ریشه‌های جـهل و خرافه را هــدف می‌گیرد
نویسنده این وبلاگ خود را مدیون شهیدانی می‌داند کـه در روزهای عسرت و گــلولــه و خون مردانه جنگیدند و از حریت و استقلال و آزادی کـشور حـراست کـردند. از ایـن جـهت تـلاش دارد تا از تجـلیــل و نکــوداشت یـاد و حماسۀ آن‌ها نیز غفلت نورزد و هـر از گاهی با قـــلم صـداقت و مـهر، یاد و نام و خــاطرۀ شهامت و اخلاصشان را زینت‌افـزای صفحات این وبـلاگ کـند. باشد تا یادشان جاودانـه و راهشان ماندگار شود.
هــیـچ یــک از سیـاهــه‌ هــای ایـن وبــلاگ، کـپی‌پـیست نیست. امـــا کـپی بـــرداری از مــــطالب ایـن‌جــــا با ذکــــر مـنبــع و آدرس بــلامـانـع است...
پیشنهادها و نـقـدهــای منصفـانۀ دوستان و کاربـران عـزیز را پذیرایم،
از کامنت‌های چالشی و پرسشی عزیزان استقبال می‌کنم. ولی با عرض پوزش از پاسخ بـه کامنت‌هـای ناشناس معذورم. به کامنت‌های بدون آدرس هم در صورتی که آشنا نباشند پاسخ داده نخواهد شد.

يكشنبه, ۱۹ دی ۱۴۰۰، ۱۰:۱۵ ب.ظ

هنوز 33 سال فرصت باقیست

اول چند گزاره از شخصیت های برجستۀ تاریخ تشیّع، بعد هم نتیجه را بخوانید:

  1. حبیب بن مظاهر یکی از یاران پرو پاقرص اباعبدالله الحسین علیه السلام و از چهره های معروف قیام عاشوراست. حبیب بن مظاهر به گواهی تاریخ، روزی که در نبرد کربلا رجز می خواند و می جنگید، حداقل 75 سال سن داشت!
  2. عمار یاسر، چهرۀ وثیق و یار همیشگی علی علیه السلام در جنگ صفین با سن 92 یا 93 سالگی فرماندهی بخشی از لشگر مولایش را بر عهده داشت که بعد از رشادت های مثال زدنی به شهادت رسید.. بله، در سن 92 یا 93 سالگی فرمانده بود.
  3. جابر بن عبدالله انصاری، راوی و محدث قابل وثوق جهان تشیّع، از یاران علی علیه السلام  بود که تا زمان امام باقر علیه السلام در قید حیات می زیست. اما با وجود نابینا بودن، تا سن 90 سالگی همچنان فعالیت داشت و در جامعۀ خفقان زدۀ آن روز،  برای شیعیان زمان خود، الگو و منشأء اثر بود.
  4. مسلم بن عوسجه که از اصحاب پیامبر بود و در جنگ های صفین و نهروان و جمل در رکاب علی علیه السلام حضور بی نظیر داشت، با 81 سال سن در صحنۀ عاشورا بسیار خوش درخشید و سرانجام در رکاب مولایش اباعبدالله الحسین علیه السلام به شهادت رسید.
  5. شهید گرانمایه دفاع مقدس، حاج قربان نوروزی از روستای عشرت آباد نیشابور، در سن 105 سالگی از نیروهای واحد تخریب بود. (واحد تخریب، از کارهای سخت و خطرناک جبهه های جنگ بود)
  6. شهید بین المللی ما، سردار دل ها، که پیشتاز تر و شجاع تر از همه دل به دریای خطر می زد و دشمن مقابلش از مخوف ترین، خون آشام ترین و سنگدل ترین چهره های تاریخ بودند؛ در سن 63 سالگی ترس و خستگی را به سخره گرفته بود و رجزهایش آن چنان لرزه بر اندام آمریکا و اسرائیل و داعش انداخته بود که نمونه اش را در تاریخ  بعد از عاشورا کسی ثبت نکرده است.
  7. بسیاری از علما و محققین برجستۀ تاریخ تشیع تا آخرین روز حیات با سن کهولت، خود را خانه نشین نکردند و کار و تلاش علمی را انجام وظیفه می دانستند. به عنوان مثال: علامه حلی، شیخ مفید، علامۀ مجلسی هرکدام به ترتیب تا سن 78 ، 75 و 73 سالگی منشأء اثر بودند و به تعلیم و تعلم اشتغال داشتند.
  8. اما در عصر حاضر، حضرت امام خمینی رحمت الله علیه تا دو هفتۀ قبل از ارتحالش، در سن 87 سالگی، رتق وفتق امور انقلاب را بر عهده داشت و کشور جنگ زدۀ ایران را (با دنیایی از توطئه ها و دسیسه ها) به شایستگی و هوشمندانه مدیریت می کرد و حتی یک لحظه هم خم به ابرو نیاورد.
  9. آیت الله بهجت وآیت الله مصباح یزدی که در 93 و  86 سالگی زندگی را بدورد گفتند، تا دوسه هفته قبل از ارتحالشان، برنامه های علمی، سیاسی و قرارهای مشورتی و معرفتی شان همچنان برقرار بود. به گونه ای که آثار بیماری را غیر از نزدیکان کسی در چهرۀ آن ها نمی دید.
  10. مقام معظم رهبری که عمرش به بلندای آفتاب دراز باد، به عنوان بارزترین نمونه در عصر حاضر است که در سن 82 سالگی همچنان درخشنده است و به جبهۀ انقلاب و مردان مقاومت حرارت و نور می بخشد.

مثال در این زمینه بسیار است. اما من فقط نمونه هایی از اسامی مشاهیر را نوشتم.

و اما این ها را نوشتم تا بگویم که: ما در آموزه های دینی و فرهنگی خود، مقبولیتی به نام بازنشستگی سراغ نداریم و انسان تا زمانی که توان دارد و نفس می کشد، باید اثر وجودی داشته باشد، باید کار کند و در تعیین سرنوشت مادی و معنوی خود و جامعه تأثیر گذار باشد..

بازنشستگی قانونی، برای هیچ کس نمی تواند پایان فعالیت و آغاز خانه نشینی باشد. بازنشستگی دریچه ای است به دنیای جدید، با هدفی تازه و با شرایطی متفاوت که اگر افراد هدف، قدرش را بدانند؛ حتی نیکوتر و با تجربه ای بیشتر از گذشته می توانند برای خود، خانواده و اطرافیانشان مفید و ثمربخش باشند...

آهای 60 ساله های عزیز، فرض کنید هنوز 33 سال برای شما فرصت باقیست که ورزش کنید، تجربه بیاموزید، دانش بیندوزید، مطالعه کنید، جهان را ببینید، روح را صیقل بدهید، خود را بسازید، انرژی ببخشید، دست نیازمندان را بگیرید، حقی را بستانید و خلاصه فرصت دارید تا آماده شوید برای روزی که اگر ندای مصلح بزرگ آخرالزمان را شنیدید، بی درنگ بشتابید و خود را در رکابش جای دهید. ان شاءالله.

موافقین ۶ ۰ ۰۰/۱۰/۱۹

نظرات  (۱۳)

۱۹ دی ۰۰ ، ۲۲:۵۹ آقای سین

بدین گونه زمان بازنشستگی را ما تعیین نمی‌کنیم بلکه حضرت عزرائیل تعیین میفرمایند :) 

پاسخ:

و بدین گونه، عرض کنم خدمت شما که قدم حضرت عزرائیل روی چشم ما، هر زمان که ارادۀ خدا بود تشریف بیاورد و جان عاریتی ما را بستاند :)

ولی خب، انسان خدایی نباید فرصت سوزی کنند. باید امیدوارانه زندگی کند. باید از امکانات و شرایطی که حضرت حق در اختیارش گذاشته، بهترین استفاده را ببرد و برای خودش و امامش فرصت بسازد :)

۱۹ دی ۰۰ ، ۲۳:۵۶ حسین مرجانی

ای جانم

چه گزاره های شسته رفته و قشنگی!

دستتون درد نکنه، من که هنوزخیلی مونده تا شصت سالگی اما این اطلاعات خیلی برام مفید بود.

راستی سلام و تشکر از شما،

پاسخ:
سلام.
ممنون از شما که خواندید.
یادداشت کن برای وقتی که ۶۰ سالت شد :)

سلام علیکم

بسیار امیدبخش و دلگرم‌کننده بود. خدا خیرتان دهد!

پاسخ:
و علیک السلام.
نظر لطف شماست برادر.
متشکرم که خواندید.
۲۰ دی ۰۰ ، ۰۷:۴۰ دامنه | دارابی

جناب آقای مرآت سلام

با مقدمه‌ای جذاب و با مثال‌هایی از اسامی درخشان نزد مؤمنان، استنتاج درستی گرفتید. به قول شیخ محسن قرائتی فارغ‌التحصیل نداریم و هیچ‌وقت کسی از کسب دانش فارغ نمی‌شود، بازنشستگی هم چنین است. گرچه به‌طنز می‌گویند با زن نشستگان یا استاندار زن‌جان، اما باید گفت: بازایستادگان، یعنی همچنان ایستاده برای رسیدن به روح و تفریح و مدد و ایثار و انفاق و تحرک و خودسازی و عبادت و عبودیت و نیز کانون‌شدن برای خاندان. از متن شما لذت بردم به‌ویژه بند ۵ و ۶

پاسخ:
سلام جناب دارابی.
بله، شنیده بودم از جناب قرائتی...
من شنیدم که میگن شهردار زنجان (چون با نیم فاصله موافق نیستم زنجان رو سرهم نوشتم) :)
ممنون که خواندید.
۲۰ دی ۰۰ ، ۰۸:۳۰ این جانب

سلام

حدودا 12 سال دیگه بازنشست میشم  ان شالله ...

دارم فکر میکنم چی کار کنم ...

بعضی وقتها میگم برم تو یه روستایی چیزی سبزی بکارم مرغ و خروس پرورش بدم یه گوسفند شیر بدوشم بعد از چند روز به این نتیجه میرسم که من آدم این کارا نیستم، خسته میشم از مسئولیت نگهداری موجود زنده ...

بعضی وقتها میگم برم کمیته امداد همینجوری کار کنم، صبح برم تا غروب ... 

بعضی وقتها میگم برم یه مغازه بخرم، سبزی خورد کنی و پیازداغ فروشی و این حرفا آبغوره هم خوبه ... (این مورد رو عیال نمیذارن میگه خیلی رابطه ت با زنای محل زیاد میشه :))))

ولی فکر نکنم هیچ کدوم از این کارارو نکنم تا خدا چی بخواد !

پاسخ:
سلام.
چه جالب... از فانتزی های حیلی از کارمندان همین هاست که نوشتی. :)

کتاب خوانی، کمیته امداد، کمک به همسر، کارهای عام المنفعه، کنار همسر و فرزند بودن و... همه اش خوبه. 
البته مهم اینه که همش با رضایت همسر باشه :) 

بخواهی میتونی. مخصوصاً شما که ماشاءالله همه فن حریف هستی :)
۲۰ دی ۰۰ ، ۰۹:۵۳ آقای گوارا (بیدل)

البته باید آمادگیشو هم داشته باشیم چه روحا و چه جسما. مثلا ورزش

پاسخ:
درسته. منم به همشون اشاره داشتم.
اول از همه هم ورزش رو نوشته ام.

سلام

ممنون که نوشتین واقعا در برهه‌ای از زندگی هستم که نیاز داشتم چنین متنی بخونم
 

 

چه جالب من همیشه فکر میکردم جناب عمار جوان بودند. حقیقتا تعجب کردم

پاسخ:
سلام بر شما.
ممنون که خواندید. ان شاءالله مفید باشه.


شاید به خاطر اسمش باشه که اکثراً فکر میکنند جوون بوده.
ولی این رو فکر کنم بدونید که یکی از افتخارات عمار این است که مادرش اولین زن شهید و پدرش نیز اولین شهید راه اسلام است.

موفق باشید.
۲۰ دی ۰۰ ، ۱۳:۳۰ لیلا خدایار
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است

سلام. 

مثل همیشه عالی. 

متن شما رو خوندم به یاد پدر عزیزتر از جانم افتادم که ٢ ساله بازنشسته شده و بسیار پرانرژی. الان داره میره حوزه علمیه درس می خونه که البته برای همه این کارش عجیب و غریبه. 


** *** ** ** ******** ** **** ** * ********* **** *** ** ******* 

پاسخ:
سلام بر شما.
 به به، بسیار عالی. 
ماشاءالله. 

این رویه واقعاَ ارزشمنده و انرژی مثبت می بخشه به آدما
خدا به ایشون و شما و خانوادۀ محترمتون سلامتی، شادابی و توفیق بیشتر عنایت کند.


بابت نقطه چین ها هم توضیح میدم خدمتتون.

نمی دونم چقدد فرصت باقیه اما واقعا دلم می خواد استفاده کنم ازش

پاسخ:
اگر نگاهتون همیشه به قسمت پر لیوان باشه، حتماً استفاده می کنی ازش.

امید به آینده، واقعاً زندگی رو متحول میکنه، حتی اگر یک روز فرصت باقی باشد.
۲۱ دی ۰۰ ، ۱۵:۳۶ .. مَروه ..

کامنتی که گذاشتم اشتباها خصوصی شده! الان اتفاقی دیدم

پاسخ:
بله، کامنت شما را دیدم. اتفاقاً تعجب کردم که چرا کامنت به اون خوبی را خصوصی زده اید!

حالا با اجازۀ شما متن کامنتتون را میذارم تا کاربران عزیز، ازش استفاده کنند.


متن کامنت شما:

فإذا فرغت فانصب...

از یه کاری فارغ شدی، باز برو سراغ بعدی...

این سیره اهل بیته، ولی خیلی کمن آدم های این مدلی، پرتلاش و فعال.

۲۱ دی ۰۰ ، ۱۹:۲۹ مسعود علیان

سلام جناب قنادیان 

وقت بخیر مطلب جالب و قابل تاملی بود . 

اما چیز که مهمه این است زمانی که بازنشسته میشوی باید موارد زیر را مد نظر داشته باشید و ( البته این رو بگم بنده حدود 3 ماه است که رسما بازنشسته شده ام 30سال کامل ) 

1- تمام توان و انرژی خود را در این مدت بکار گرفته ایم .

2- با توجه به شرایط موجود و اقتصادی دیگر توانی برای انسان نمیماند . 

3- مهمترین و اصلیتریم مورد در بازنشستگی اعتماد به نفس است . باید بازنشستگان عزیز بر این باور باشند که بعد از بازنشستگی پایان کار نیست . شروعی دوباره با انگیزه های جدید و نو . 

متاسفانه بنده شاهد بودم که دوستان و همکارانم  نتوانستند با وضعیت  بعد از بازنشستگی کنار بیاند و خودشون رو وقف بدند و متاسفانه  در کمتر از 6 ماه از این دنیا رفتند . 

باید قوی باشی و تمام توان و انرژی خود را برای زندگی جدید و تازه برای 50 سال بعد با روحیه عالی شروع کنی . 

بنده بعد بازنشستگی مجدد مشغول به کار شدم به طوری که در حال حاضر خانواده از وضعیت موجود ناراضی هستند که چرا بخودت فشار میاوری و کمتر کار کن . خنده 

موفق و سالم و پیروز و سربلند باشید . 

پاسخ:
سلام جناب اقا مسعود عزیز،
ممنون از اظهار نظر جنابعالی.

عرض کنم خدمت شما که با مورد سوم شما موافقم. اگر دقت کرده باشید در متن پست هم به آن اشاره کرده ام. اما اگر اجازه بدید با مورد اول و دوم شما موافق نباشم. به این دلیل که انرژی آدم ها بعد از شصت سال سن نه تنها تمام نمی شود بلکه تازه به پختگی می رسد، چرا که کار اداری یا کارگری نوعاً (به استثنای برخی مشاغل خاص) چندان دشوار نیست که توان آدم را از بین ببرد. ضمن این که در شرایط اقتصادی نیاز انسان به کار بیشتر از هر زمان دیگر است. چه برای خود فرد و چه برای جامعه. در عین حال من نمی گم که لزوماً باز نشسته ها دنبال شغل دوم یا درآمد زایی باشند، اینم عالیه، اما منظور من این است که بیکار و خانه نشین نشود. بلکه تلاش کند تا مؤثر باشد، مفید باشد و دچار پیری زودرس نشود و از زندگی لذت ببرد. 
اون همکارهایی که مدتی بعد از بازنشستگی از دنیا می روند، یکی از دلایلش همین است که دنیا را برای خود تمام شده می پندارند و یا نتوانسته اند خود را با شرایط جدید وفق بدهند. به همین دلیل دنیا را وداع می گویند و فرصت ها را از دست می دهند. 
به نظر من اگر بازنشسته ها بروند حتی به صورت نیمه وقت و حتی مجانی جایی خودشان را مشغول کنند، دچار چنین آسیبی نخواهند شد. (البته در هر موضوعی استثناء هم وجود دارد، اما قاعده این نیست).
شما هم به خانواده بفرمایید که خانه نشینی برای مرد مفید نیست و برای خانواده هم ضرر داره. این را فقط من نمیگم. تمام متخصصان موضوع بر این نکته تأکید دارند. البته متناسب با سن و سال ورزش و تغذیه و شادابی هم جزو چیزهایی است که باید مورد توجه باشد. وفقک الله.
۲۱ دی ۰۰ ، ۲۳:۲۹ سارا سماواتی منفرد

سلام

الان شرایط خودم را عرض می کنم واقعا طوری هست که دوست دارم تا مدت ها کاری از لحاظ شغلی انجام ندهم بخصوص کاری که مدام با مردم در تماس باشی به شدت شما را فرسوده و خسته می کند.

(منافعی که اشخاص برای خود قائل هستند با آنچه شما برای صلاح آنان باید انجام بدهی متضاد هستند و خیلی ها این موضوع را درک نمی کنند.)

 

 

البته مطلب شما بصورت کلی کاملا صحیح است و از این موارد خاص را شامل نمی شود.

تا زندگی هستد و باید کار و تلاش کرد و در یک کلمه مفید بود.

پاسخ:
سلام بر شما.
بر خلاف نظر شما، از نظر من بهترین کار اونجاست که با مردم و ارباب رجوع سرکار داشته باشیم. چون آدم میتونه با نگاهش، با کلامش و با خدمت و گره گشایی اش، خوش بینی و امید و خوشحالی و رضایت را به افراد هدیه دهد و دعای خیر اونها را برای خود کسب کند وگرنه کارهای ماشینی و مکانیکی و حتی پشت میز نشینی های بدون ارباب رجوع، آدم را در دراز مدت گرفتار خمودگی و الیناسیون می کند. ضمن این که هرکاری با جنسیت و فیزیک جسمانی افراد باید تناسب داشته باشد، الزامات شغلی (روش ها و استانداردها) هم خیلی مهم است و البته نیت و انگیزۀ فرد شاغل هم در خستگی و فرسودگی خودش خیلی میتونه اثرگذار باشد.
مع الوصف، شخصاً خستگی ناشی از کار را بر بیکاری و بی تحرکی ترجیح می دهم. یعنی برام خیلی لذت بخشه.

در مجموع منظور من این نیست که هرکس لزوماً کارهای سخت و طاقت فرسا انجام بده، خیر. هرکس متناسب توان و قابلیت و موقعیتی که دارد، تلاش کند، خدمت کند، منشأء اثر باشد ولی بیکارالدوله و بی خاصیت نباشد... مثل همون جمله ای که خودتون در سطر آخر فرموده اید.
۰۱ بهمن ۰۰ ، ۱۹:۴۴ شاگرد بنّا

سلام علیکم و رحمه الله و برکاته

ایام به کام ان‌شاءالله 

 

آقا این پست امید داد به من... امید! 

گرچه دوست داشتم قبل از سی سالگی شهید شم و خاک بر سرم...

پاسخ:

سلام بر جناب شاگرد بنا.

دلتنگ حضورتون بودم آقا.


به قول جناب صائب:

می روشن، گهر میخانه را تاریک نگذارد

چراغ از خون گرم خود بود خاک شهیدان را...


ان شاءالله ذخیره هستید برای دوران ظهور در رکاب امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف. 

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">