https://blog.ir/panel/a-ghannadian/template_edit/current

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

خدا را رحمی ای مُنعم که درویش سر کویت + دری دیگر نمی‌داند رهی دیگر نمی‌گیرد

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

خدا را رحمی ای مُنعم که درویش سر کویت + دری دیگر نمی‌داند رهی دیگر نمی‌گیرد

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

........... بسم الله الرحمن الرحیم ...........

این جــا کلبــۀ کـــلام و رشـحات قـلمی من است. روزنگاشتــه‌های این جــا نوعاً کوتاه و مختصـر است که گـهـــگاهی رنگ دیانت بـه خــــود می‌گــیرد، گــــاهی با بـوی سیاست عجـین می‌شود، گــاهی بـه مسائل تربیتی و رخــدادهای زنــدگی می‌پردازد، گــاهی با حس و حال خـانواده و سبک زندگیِ مؤمنانه می‌درخشـد و در پـاره‌ای اوقـات نیـز با الفـاظ شاعرانه به وادی ادب و هنر اصیل این مـرز و بوم ورود می‌کند...
یادداشت‌ هـای این وبـلاگ گــاهی با طعــم واژه‌هایی از جنس سپیده و سحر می‌آمیزد. گاهی با صبغــۀ فـرهـنگ و اخـلاق نگاشتــه می‌شود و گـــاهـی نیــز با تیـشۀ عـقـــل و اندیشه، ریشه‌های جـهل و خرافه را هــدف می‌گیرد
نویسنده این وبلاگ خود را مدیون شهیدانی می‌داند کـه در روزهای عسرت و گــلولــه و خون مردانه جنگیدند و از حریت و استقلال و آزادی کـشور حـراست کـردند. از ایـن جـهت تـلاش دارد تا از تجـلیــل و نکــوداشت یـاد و حماسۀ آن‌ها نیز غفلت نورزد و هـر از گاهی با قـــلم صـداقت و مـهر، یاد و نام و خــاطرۀ شهامت و اخلاصشان را زینت‌افـزای صفحات این وبـلاگ کـند. باشد تا یادشان جاودانـه و راهشان ماندگار شود.
هــیـچ یــک از سیـاهــه‌ هــای ایـن وبــلاگ، کـپی‌پـیست نیست. امـــا کـپی بـــرداری از مــــطالب ایـن‌جــــا با ذکــــر مـنبــع و آدرس بــلامـانـع است...
پیشنهادها و نـقـدهــای منصفـانۀ دوستان و کاربـران عـزیز را پذیرایم،
از کامنت‌های چالشی و پرسشی عزیزان استقبال می‌کنم. ولی با عرض پوزش از پاسخ بـه کامنت‌هـای ناشناس معذورم. به کامنت‌های بدون آدرس هم در صورتی که آشنا نباشند پاسخ داده نخواهد شد.

سه شنبه, ۳۰ شهریور ۱۴۰۰، ۱۱:۲۶ ب.ظ

از فانتزی های بچگی ام:

در نمازهای جماعت وقتی آقایون دیر وارد مسجد می شوند و می بینند که امام جماعت در رکوع است، با صدای بلند می گویند: یا الله یا الله و همین کلام باعث میشود که امام جماعت ذکر رکوع را طولانی کند تا اونها به رکعت از دست رفته برسند.

وقتی ده دوازده ساله بودم، در عالم بچگی همیشه فکر می کردم که این کار، خیلی خوب و بزرگانه است. به همین دلیل تصمیم گرفتم گاهگاهی من هم این کار رو انجام بدهم. اما برای اینکه تنها نباشم با دوستم آقا ابراهیم چند بار انتهای مسجد، خودمون رو سرگرم می کردیم تا وقتی که امام جماعت به آخر سوره می رسید، باشتاب وارد صف نماز می شدیم و مثل آدم بزرگا می گفتیم یا الله یا الله. طفلکی امام جماعت هم به خاطر ما رکوعش را طولانی می کرد... گاهی هم جوری رفتار می کردیم که رکوع امام جماعت طولانی تر شود :) خب طبیعتاً ما هم از این کار لذت می بردیم و برای خودمون احساس بزرگی می کردیم! :)

یادم هست بعد از چند شب که این کار را کردیم بابای من که معمولا در صف اول جماعت بود، صدای ما را می شنید و بالاخره یک بار به من تذکر داد و توجیهم کرد که این کار، کار قشنگی نیست و از من قول گرفت که دیگر این کار را نکنم و یادم داد که اگر دیر رسیدم، منتظر بمانم تا به رکعت بعدی امام جماعت اقتدا کنم...

الآن خودم به کسانی که دیر می رسند و امام جماعت بخاطر اونها رکوعش را طولانی می کند، شدیداً اعتراض دارم. البته این رسم کم کم دارد منسوخ می شود و می بینم که بحمدالله بعضی از ائمۀ جماعات حتی برای لحظه ای هم ذکر رکوعشان را به خاطر دیر رسیدن افراد طولانی نمی کنند و البته بعضی مأمومین هم یاد گرفته اند که به موقع در نماز حاضر شوند و اگر هم دیر برسند، منتظر می مانند تا با طمأنینه و بدون شتابزدگی در رکعت بعدی امام، نمازشون را اقتدا کنند...

پ.ن: به یاد مرحوم پدرم.

نظرات  (۱۰)

خدا رحمتشون کنه... روحشون شاد.

پاسخ:
ممنونم از شما.
سلامت و موفق باشید. ان شاءالله.

سلام و رحمت الله 

روح پدرتون شاد...

من تا حالا به این که ممکنه کار بدی باشه فکر نکرده بودم. خوب نیست که یه نفر به اندازه‌ی یه رکعت بیشتر با جماعت همراه بشه؟ برای همه ثواب بیشتری داره. من تا حالا ندیده بودم کسی ناراحت بشه از این بابت ... 

پاسخ:
سلام و تحیت،
ممنونم.

مسلماً این کار منع شرعی ندارد، اما الزام شرعی هم بر آن مترتب نیست، کاری هست که استحباب آن به اندازه دوبرابر کردن رکوع معمولی است و نه بیشتر. که قدیم ها بیشتر مرسوم بوده و خیلی هم طولانی اش می کردند. اما الآن با توجه به توصیه بر اختصار نمازهای جماعت و رعایت وقت مأمومین، دارد کم کم منسوخ می شود. من خیلی از امام جماعت ها را دیدم که علناً به نمازگزاران گفتند که اگر دیر رسیدید، توقع نداشته باشید به خاطر شما وقت دیگران گرفته شود. 
بعلاوه در یک فتوای کلی استحباب طولانی کردن رکوع و قنوب طبق فتاوای موجود بگونه ای است که باید امام جماعت مطمئن باشد که همۀ مأمومین تمایل به این کار دارند. (از رسالۀ امام خمینی)

خیلی ها ناراحت می شوند، اما ابراز نمی کنند... در مقابل بعضی ها هم هستند که بی رودرواسی به امام جماعت تذکر میدهند که نماز را سریع تر بخواند.
۳۱ شهریور ۰۰ ، ۰۵:۳۷ گوارا (بیدل)

سلام برادر ، خدا پدرتان رو رحمت کنه‌.

کلام متینی فرمودند اما به نظرم منظور ایشان این بوده که سوء استفاده از این روش کار ناپسندیه نه به طور کلی استفاده ازش.

چون همون طور که هممون می دونیم هرچقدر بیشتر نماز جماعت رو درک کنیم بهتره. حتی اگه به اندازه الله اکبر شروع نماز باشه ... طولانی تر کردن اذکار نماز هم عملی هست که امامان ما انجام میدادن و کار مطلوبی هست .

اما اینکه در دوران امروزی ، نماز برای مردم کم اهمیت شده و حوصله ی طولانی کردن ذکر رو ندارن ، چیزی نیست که باعث بشه « ثواب برای این عمل مترتب نباشه » . 

 

پاسخ:
سلام بر گوارای عزیز،
ممنونم بزرگوار.

قطعاً همین طور است که میفرمایید. پدر هم به من گفته بودند: کار قشنگی نیست. یعنی برای من مأموم قشنگ نیست. خودتون خوب میدانید که در چنین حالتی معمولاً مأموم با عجله وارد نماز میشود و حتی گاهی به رکوع امام هم نمی رسد. تا اینجای کار مربوط به مأموم بود. اما راجع به وطیفۀ امام جماعت و استحباب و غیر استحباب آن در پاسخ به کامنت خانم De Sire توضیح داده ام. بعلاوه این که:

در رسالۀ حضرت امام و آیت الله وحید آمده است که اگر امام جماعت بفهمد که کسی تازه وارد شده و می خواهد اقتدا کند مستحب است رکوع را دو برابر همیشه طول بدهد و برخیزد، اگرچه بفهمد کس دیگری هم برای اقتدا وارد شده است. (و این یعنی فقط برای یک نفر این کار را بکند) 
اما پیش از این مسئله، فرموده اند طولانی کردن قنوت و رکوع در صورتی مستحب است که امام جماعت مطمئن باشد همۀ مأمومین به این کار تمایل دارند.

در رسالۀ حضرت آیت الله بهجت و بعضی دیگر از مراجع تقلید اون مسئلۀ اول یعنی استحباب دوبرابر کردن رکوع وجود ندارد.

خدا رحمتشون کنه ...

خدا همه ما رو رحمت کنه

 

+ من هم خیلی دوست داشتم ولی کسی پایه نبود باهام بگه :))

پاسخ:
ممنون از جناب این جانب.
خدا عاقبت ما را هم بخیر کند.

این که کسی پایه نبود، جالب بود :)
۳۱ شهریور ۰۰ ، ۰۸:۳۸ حسین مرجانی

سلام

خدا بابای شما را رحمت کند.

هم متن قشنگ بود و هم نظرها را خوندم که آموزنده بود.

پاسخ:
سلام بر شما.
ممنونم
لطف کردید.
۳۱ شهریور ۰۰ ، ۰۹:۰۳ گوارا (بیدل)

به نظر حد وسطش بهترین کاره. توی این عمل ممکنه افراط و تفریط هایی باشه. اما بعید می دونم مامومین با یک صلوات اضافه تر توی رکوع مشکل خاصی داشته باشند.

پاسخ:
به نظر من اقتضای حال و در نظر گرفتن شرایط زمان و مکان مهم تر از حد وسطه... کاش به اندازۀ یک صلوات باشه. آخه اگه به مآمومین رو بدید اونوقت به بی نظمی عادت می کنن :)

 مزید اطلاع شما و دیگر عزیزان عرض کنم که من شخصاً با نماز طولانی مشکل ندارم. فقط با بی نظمی و عادت های ناروای بعضی مأمومین و بعضی رفتارها که گاهی آرام آرام به صورت یک سنت تبدیل میشود و تا مرز بدعت پیش می رود مشکل دارم... 

نمیدانم شما نمازهای آقای بهجت را رفته بودید یانه؟ ایشون در مسجد خودشون نمازهاشون تقریباً طولانی بود و هیچ کس هم اعتراض نداشت تازه کیف هم می کردند. اما ایشون مأمومین خاص خودش را داشت که بعضی وقت ها از راه های دور و حتی بعضی وقت ها افرادی از شهرهای دیگر مخصوص نماز جماعت به مسجد ایشان می رفتند. اما آدم های کم حوصله علیرغم ارادتی که به ایشان داشتند در جماعت ایشان شرکت نمی کردند. 

در مقابل، نماز جماعت امام خمینی را هم دیدید که گاهی به مناسبت هایی تلویزیون نشون میده. ایشون با وجودی که می دیدند دارند فیلمبرداری می کنند از نمازشون، به جای اینکه اذکار مخصوص و آداب خاصی را در نماز به جای بیاورند، حتی تسبیحات اربعه را هم یک بار گفتند و بعد از تشهد فقط با یک سلام نماز را تمام کردند. سجده و رکوع را هم خیلی خلاصه و مختصر انچام دادند. در حالی که می دانیم ایشون نمازهای فرادی را خیلی طولانی تر از این حرف ها میخواندند..


جهت مزاح: حالا ما یک خاطره اونهم از نوع استحبابی اش اینجا نوشتیم. نتیجه اش شد به اندازۀ یک توضیح المسائل. فکرشو کن اگر از واجبات می نوشتم چقدر می شد :) 
البته دوست دارم این قبیل چالش ها را.
 از شما هم بخاطر ایرادتون در این بحث سپاسگزارم.

سلام روح پدر بزرگوار شاد ان شاءالله

بنده با خوندن خاطره بامزه ای که نوشته بودین تو ذهنم دیدم هر آنچه که نوشته بودین قلم خوبی دارین به نظرم می تونین این مدل خاطره های درس آموز رو به صورت یک کتابچه برا نوجوونا در بیارین البته اگر خاطرات این مدلی زیاد داشته باشین.

در کنار همسر و فرزندان خوش باشین ان شاءالله

یا حق التماس دعای فرج

 

پاسخ:
سلام بر جناب منتظر غریب.

شما رو به خدا این جوری تعریف نکنید. می ترسم باورم بشه و غرور منو بگیره. اونوقت توهم بزنم که نکنه کسی هستم :)

ممنون و سپاس از جنابعالی.
 اللهم عجل لولیک الفرج...

سلام

خدا رحمت کنه پدرتون رو...

حالا من گاهی که دیر می‌رسیدم با خودم می‌گفتم کاش ما خانما هم می‌تونستیم یاالله بگیم. آخه گاهی آدم به اندازه یه صلوات دیر می‌رسه حیفه یه رکعت بره. 

شاید منظور شما آدمایی باشن که تازه می‌خوان برن وضو بگیرن یا خیلی آهسته دارن میرن دنبال مهر و ...

*

از نماز امام خمینی گفتید، دلم نمازهای رهبر رو خواست... کاش کذونا بره تا ماه رمضون سال دیگه، نمازها ظهر و عصر آقا برگزار بشه دوباره...

پاسخ:
سلام بر شما
ممنونم.

چه جالب. و البته گاهی وقتا واقعاً افسوس هم داره :)
ولی من خودم چون آدم منظمی هستم، سعی میکنم هیچ وقت دیر نرسم و بر این عادت اصرار دارم. اما اگر به هر دلیلی دیر برسم، اصلاً ریسک نمیکنم و هیچ وقت با عجله وارد نماز نمیشم. چون خیلی ها را دیدم که علیرغم عجله و شتابشون که طمأنینه را هم از بین می بره، تکبیرة الاحرام را میگن اما، آن جور که باید به رکوع امام نمی رسند. در واقع به نوعی ضایع میشن :)
به همین دلیل ترجیح می دهم، با آرامش و اطمینان در رکعت بعدی وارد نماز بشم... :)

الهی این کرونا هرچه زودتر گورشو گم کنه و ار بین بره. 
خوشبختانه منم چندین بار نمازهای ظهر و عصر رهبری رو توفیق حضور داشتم. می دونید که حضرت آقا نمازهای ظهر داخل حسینه را تعمداً هفت هشت ده دقیقه بعد از اذان رسمی، اقامه می کند.

به امید روزهای بدون کرونا و فشردگی نمازهای جماعت...

باز قشنگی بخش خانم‌ها وجود کلی بچه ریز و درشته ... و خانم‌هایی که هیچکدوم به صدای بچه اعتراض نمی‌کنن چون همشون فهمیده و باشعورن و واقف به اینکه خب بچه سرصدا داره!

حالا شاید شما به عنوان یه آقا این قضیه زیاد بنظرتون جالب نباشه،اما من که دارم می‌بینم مادرها چقدر تحت فشار اجتماعی و بعضا خانوادگی هستن برای حضور در جمع. و واقعا شرایط چندان مطلوب نیست.

خیلی بی‌انصافیه که از مادرها توقع داشته باشیم بعد تولد فرزندان دیگه چون مادره باید خیلی چیزها رو تحمل کنه، اعتراضی بشه میگن میخواست بچه نیاره! انگار که فقط مادر، والد اون فرزنده!

کلا تعریف خاصی برای نقش پدری نداریم!

 

البته خیلی به حاشیه رفتم دیگه

پاسخ:
اتفاقاً منم شخصاً از سر و صدا و بدو بدو کردن بچه ها که در قسمت آقایان هم کم و بیش هستند، لذت می برم. تازه گاهی وقت ها شکلات های درجه یک یا کیت کت هم همراهم دارم و بهشون میدم. 

ولاع تا اونجا که من میدانم، اکثر آقایون اعتراف دارند که گرمی مجالس مذهبی به خاطر حضور خانم هاست. گرچه همهمه و سرو صدا هم زیاد دارند :)

نه دیگه، اینو قبول ندارم که میفرمایید برای پدرها نقشی تعریف نشده. ما در مسجدمون حتی در شرایط کرونا، داریم که خیلی از باباها بچه های ریز و درشت رو همراه خودشون میارند. جوری که بعضی هاشون اصلاً قابل کنترل نیستند !

معمولاً مرسوم است که حاشیه طولانی تر از متن میشه. مثل پاسخ خودم :)

خب خداروشکر که تو مسجد شما اینجوریه

و من هم دیدم هیئات مذهبی زیادی رو که بچه‌ها بویژه پسران، برن پیش پدرشون، بیشتر روی صحبتم اماکن غیرمذهبی بود و کلا، بحث نگهداری از فرزند.

پاسخ:
ان شاء الله دیدگاه ها اصلاح بشه. البته نگهداری از بچه ها به نظر من توفیق میخواد. که ظاهراً سهم خانم ها گاهی بیشتر از آقایونه‌ :) 

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">