https://blog.ir/panel/a-ghannadian/template_edit/current

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

خدا را رحمی ای مُنعم که درویش سر کویت + دری دیگر نمی‌داند رهی دیگر نمی‌گیرد

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

خدا را رحمی ای مُنعم که درویش سر کویت + دری دیگر نمی‌داند رهی دیگر نمی‌گیرد

گذرگـاه فــکر و ذکـــر

........... بسم الله الرحمن الرحیم ...........

این جــا کلبــۀ کـــلام و رشـحات قـلمی من است. روزنگاشتــه‌های این جــا نوعاً کوتاه و مختصـر است که گـهـــگاهی رنگ دیانت بـه خــــود می‌گــیرد، گــــاهی با بـوی سیاست عجـین می‌شود، گــاهی بـه مسائل تربیتی و رخــدادهای زنــدگی می‌پردازد، گــاهی با حس و حال خـانواده و سبک زندگیِ مؤمنانه می‌درخشـد و در پـاره‌ای اوقـات نیـز با الفـاظ شاعرانه به وادی ادب و هنر اصیل این مـرز و بوم ورود می‌کند...
یادداشت‌ هـای این وبـلاگ گــاهی با طعــم واژه‌هایی از جنس سپیده و سحر می‌آمیزد. گاهی با صبغــۀ فـرهـنگ و اخـلاق نگاشتــه می‌شود و گـــاهـی نیــز با تیـشۀ عـقـــل و اندیشه، ریشه‌های جـهل و خرافه را هــدف می‌گیرد
نویسنده این وبلاگ خود را مدیون شهیدانی می‌داند کـه در روزهای عسرت و گــلولــه و خون مردانه جنگیدند و از حریت و استقلال و آزادی کـشور حـراست کـردند. از ایـن جـهت تـلاش دارد تا از تجـلیــل و نکــوداشت یـاد و حماسۀ آن‌ها نیز غفلت نورزد و هـر از گاهی با قـــلم صـداقت و مـهر، یاد و نام و خــاطرۀ شهامت و اخلاصشان را زینت‌افـزای صفحات این وبـلاگ کـند. باشد تا یادشان جاودانـه و راهشان ماندگار شود.
هــیـچ یــک از سیـاهــه‌ هــای ایـن وبــلاگ، کـپی‌پـیست نیست. امـــا کـپی بـــرداری از مــــطالب ایـن‌جــــا با ذکــــر مـنبــع و آدرس بــلامـانـع است...
پیشنهادها و نـقـدهــای منصفـانۀ دوستان و کاربـران عـزیز را پذیرایم،
از کامنت‌های چالشی و پرسشی عزیزان استقبال می‌کنم. ولی با عرض پوزش از پاسخ بـه کامنت‌هـای ناشناس معذورم. به کامنت‌های بدون آدرس هم در صورتی که آشنا نباشند پاسخ داده نخواهد شد.

دوشنبه, ۸ شهریور ۱۴۰۰، ۱۲:۵۰ ب.ظ

در ناکجا آباد...

یک آقای بزرگ سال هست که وقت و بی وقت با من تماس می گرفت و هر بار کلی درد و دل می کرد. اما چون وقت کافی برای شنیدن حرف هایش نداشتم، فقط روزی یکبار تماسش را پاسخ می دادم. البته این یک بار هم حداقل به اندازۀ یک ساعت حرف می زد و از هرکس و هرچیزی شکوه و شکایت می کرد به حدی که اگر بهش مجال می دادم حاضر بود تا دو ساعت یک ریز با من حرف بزندا.

چندی قبل تصمیم گرفتم به تماس هایش پاسخ ندهم ولی ایشان ول کن بنده نبود و دائم به گوشی همراهم زنگ می زد. اخیراً به فکر افتادم ببینم دلیل این عادتش چیه تا برایش چاره ای بیندیشم. بالاخره به این نتیجه رسیدم که ایشان در خانواده هیچ همدمی ندارد و دارد از تنهایی رنج می برد.

و حالا رفتم با بعضی از بستگان و همسایگانش صحبت کردم و بین آنها قرار مراوده و رفاقت گداشتم. به طوری که گاهی تلفنی با هم صحبت کنند؛ گاهی داخل پارک قرار بگذارند و حداقل روزی یک وعده هم برای نماز جماعت در مسجد همدیگر را ببینند. البته یه جورایی هم به اون آقا گفتم خودش را با کتاب سرگرم کند و در تماس های تلفنی هم کمتر وقت دوستانش را بگیرد. :))

انگار از اثرات عصر رسانه و ارتباطات است که آدم ها را اینگونه منزوی و رابطه های دوستی و خویشاوندی جامعه را به حداقل رسانده است... مطمئنم اگر این رسم نامبارک ادامه داشته باشد، تا چندی دیگر روابط بشری را در ناکجا آباد به زمین خواهیم زد.

نظرات  (۶)

 

۝۝۝۝♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥۝۝۝۝

۝۝۝۝♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥۝۝۝۝

هم میهن ارجمند! درود فراوان!

 با هدف توانمند سازی فرهنگ ملی و پاسداری از یکپارچگی ایران کهن

"وب بر شاخسار سخن "

هر ماه دو یادداشت ملی میهنی را به هموطنان عزیز پیشکش می کند.

خواهشمنداست ضمن مطالعه، آن را به ده نفر از هم میهنان ارسال نمایید.

 

آدرس ها:

 

http://payam-ghanoun.ir/

http://payam-chanoun.blogfa.com/

 

[گل]

۝۝۝۝♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥۝۝۝۝

۝۝۝۝♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥۝۝۝۝

 

بنظرم یه قسمتیش از این جا میاد که خیلیا آگاهی به احساسات طرف مقابل ندارن و دوستشون رو به عنوان یه تراپیست نگاه میکنن که فقط بهش زنگ بزنن و هرچی دارن رو بریزن رو میز و خودشون رو خالی کنن. این باعث میشه آدما کم کم ازشون فاصله بگیرن چون نفعی برای خودشون نمیبینن. یعنی ممکنه تو کوتاه مدت اوکی باشه ها ولی تو بلند مدت اذیت کننده میشه که با یه آدم منفی سر و کله زدن. 

پاسخ:
قطعاً بخشی از مسئله همین است که شما میفرمایید. یعنی پر حرفی بعضی ها واقعاً آزار دهنده است و موجب طرد خودشون میشه. اما این بنده خدا واقعاً تنها و بی همدم بود. پسرهاش هر دوتاشون خارج از کشور هستند و دخترش هم دزفول زندگی میکنه. منم تشخیصم این بود که در باره ایشون به روش محلی و سنتی رفتار کنم :))
 ان شاءالله که مشکلش تدریجاً رفع بشه...
۰۸ شهریور ۰۰ ، ۱۷:۳۲ لیلا خدایار

بیچاره....

اما راهکار شما عالی بود. خدا قوت.

پاسخ:
طفلکی :)
ممنونم.

احتمالاً کار من نتیجه اش موقتیه.
این جور آدم ها مشکلشون باید اساسی و به صورت علمی حل بشه.

مطمئنا کار پسندیده ایه. حضرت عیسی هم میگه که دوست داشتن کسی که دوست داشتنی نیست خیلی ارزشمنده. برای آدم میتونه کلی درس بشه که بزرگسالیش رو بدونه چجوری تنظیم کنه.

پاسخ:
بسیار متشکرم از لظفتون. تشویقتون مایۀ دلگرمی است.

نقل حضرت عیسی سلام الله علیه هم بسیار زیبا بود.
۰۹ شهریور ۰۰ ، ۰۸:۵۲ مسعود علیان

سلام 

خدا قوت ممنون از مطلب جالبتون .

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و فناوری اطلاعات متاسفانه انسان ها بیشتر به سوی تکنولوزی می زند و خیلی کمتر به خودشان می پردازند و این ها ناشی میشه از اینکه همه ماها از هم فاصله بگیریم اگه به حواشی سالهای گذشته کاری نداشته باشیم و دهه 60 و تا 75 توجه کنید همه با هم صمیمی و عالی رفت و آمد میکردند ولی با ورود تکنولوژِی به ایران ( 73 اولین بار تلفن همراه وارد ایران شد ) دیگه ملت به تلفن همراه روی آورده و دیگه از اون رفت آمدها و دورها نشینی ها خبری نیست . همه چیز شد مدزنیته . و این میشه که بخصوص سالمندان ما تنها میماند و دنبال کسی میگردند که باهم همصحبت و همکلام شوند و یا به اصطلاح گوشی پیدا کنند برای درد دل . بحث در این مغله زیاده . ممنونم که به این موضوع پرداختید. موفق و کامروا باشید . 

مهندس بازنشسته ICT . که الانم خودم هم گریبان گیر همین دردم و خودم رو با مطالعه و سایت و وبلاگ مشغول کردم . 

پاسخ:
سلام. 
ممنون از شما که اینجا را می خوانید.
 
موافقم، متأسفانه یا خوشبختانه واقعیتی است غیر قابل انکار. خدا ما را از شرّ آفت تکنولوژی های عصر مدرنیته و مخصوصاً این فضای مجازی مصون و محفوظ نگهداره. ان شاءالله.


ولی من خودم را شخصاً تا حدی مدیریت می کنم و اجازه نمیدم خیلی در این فضا غرق بشم.:)
۰۹ شهریور ۰۰ ، ۱۹:۰۰ مسعود علیان

بله درسته اما در حال حاضر این تکنولوزی شده یکی از ملزومات لاینفک زندگی ما و نمیتوانیم از خودمان دور کنیم ولی به قول شما می توان آن را مدیریت کرد که متاسفانه در حال حاضر با این وضعیت بیماری منحوس کرونا که یکی از بهانه های ما شده به سوی این تکنولوژی رفتیم . 

 

پاسخ:
فرمایشتون قابل تصدیق است و ناگزیر از آن هستیم.

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">